Modifieringar XT660 X/R

Snowman89

Guest
Baken ombyggd, nästan klart. Byte av lykta fram imorn :yoparty

Snyggt! Hemmabyggt eller färdigt kit? Länka gärna ifall du köpt ett färdigt kit:)

Vet någon vad man kan få tag på för "sportigare" fotpinnar med mindre gummi?

Ifall nån är sugen på en Touratech hasplåt modell liten så pma, jag har en över:)
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Diodlampan med inbyggd skyltbelysningen är från 24mx. Miniblinkers å skylthållare från biltema. Har även köpt motstånd till blinkersen där. skylthållaren ombyggd, kapad lackad nitat för att passa som jag vela. Lägger in info å bilder i garaget sen.
 

Snowman89

Guest
Diodlampan med inbyggd skyltbelysningen är från 24mx. Miniblinkers å skylthållare från biltema. Har även köpt motstånd till blinkersen där. skylthållaren ombyggd, kapad lackad nitat för att passa som jag vela. Lägger in info å bilder i garaget sen.
Låter perfekt. Vad kostade kalaset?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tackar.... Jag är dock newbie både på att filma och att åka grus. Men jag lär mig sakta men säkert!!

Nu har XTRén fått nytt bakdäck med... Mefo Stonemaster, får se hur det funkar.

Har också köpt ett Stonemaster. Ska bli intressant och se om det är något att ha :) ...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
fotpinnar har jag från otr. de passar bra och känns mkt stabilar och bra.
jämfört mot original är det extrem mkt bättre. med original pinnar vågar man ju aldrig trycker till i kurvan eller att stå upp. jag gled av flera ggr med de.

fick nya däck idag. sket nu helt i offroad egenskaperna då jag kommer att köra massa gatmil närmsta tiden.
det blev bridgestone battlax bt016
jag valde dock en liten mindre dimension för att prova. blev 120/60 fram och 150/60 bak.
skillnaden är faktist riktig skönt då hojen blev mkt mer kvickstyrd.
då jag först satt på de ikväll och det hade regnat just innan jag skulle testa lite så kan jag inte säger så värst mkt än men hittils känns de riktig sköna.
rakt fram är de stabila och sköna, då de är lite mindre och lättare blev hojen snabbare på att accelerera och det lilla jag fick i kurvkännslan vart också skönt. kändes att det var ett grymt grepp ner man acca ur en kurva :)
 

alf83

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha xtx-05
hej

Hej hej . har precis läst igenom stora delar av denna lååånga tråd..
och nu hälsar jag mig själv välkommen in i xt660 forumet om man får?

Jag är ägare av en xt660x-05 sedan den var nästan ny.
Har inte gjort så mycket mod på den förutom gpr system. högre framruta. och hepco o becker boxar (stora)
har kört ca 6000mil med min allt i från öst europa till ireland och pendlar till jobbet dagligen.
Men efter att har läst den här tråden är jag väldigt sugen på att köpa mig en powercomander och stage 2 filter. var köper man det billigast?? coh är det värt pengarna?
och är den någon som har testat att dreva upp sin xt. 16/44? och var köper man det billigast??????

måste även erkänna att jag går i tankarna att byta hoj. men samtidigt vill jag inte ge upp min trogna xt min första nya hoj som bara har varit min.
men vilka hojar Aprilia dorsoduro och ktm 990 är oj oj oj har även testat triumph tiger (hink med skit) och även testa den nya xt1200 (dock ingen för mig) ska även testa ducati hypermoto är det tänkt.

så vad tycker ni??? investera i min xt eller köpa ny?? jag vet ej. måste även säga att jag är nöjd med min xt mycket nöjd även om jag har haft en del problem med den..

ha de
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Hej hej . har precis läst igenom stora delar av denna lååånga tråd..
och nu hälsar jag mig själv välkommen in i xt660 forumet om man får?

-massa mer text-

Jag hade inte lagt en massa pengar på en hoj som gått så långt..
jag hade köpt mig en ny XT å kittat den ..

men det är min personliga åsikt utmejslad av att ha ägt 3 st XTX:er
 

Snowman89

Guest
Jag hade inte lagt en massa pengar på en hoj som gått så långt..
jag hade köpt mig en ny XT å kittat den ..

men det är min personliga åsikt utmejslad av att ha ägt 3 st XTX:er

Eller så kan han kitta XT'n och senare köpa en ny och flytta grejerna;)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
långt och långt. finns ju de som kört 15000mil och även såna som klarat över 20000mil.
att börja trimma en inkörd motor kan dock bli en del knås då lagerna osv slits in på ett lite annat sätt. vill säger att det är alltid best att trimma från början. men det beror lite på vad du vill göra och bara dumt är det inte heller såklart.

öppnar du upp andningen samt tar powercomandern så kommer hojen såklart bli roligare och kännas annorlunda. beroende på hur mkt man ska göra så kan det bli rätt stora skillnader. men helst ska du även byta systemet för att en powercomander och filter verkligen ska göra skillnad.

jag skulle avgöra dina val på hur sliten hojen verkar vara annars. dämpare,gaffel, och andra delar slits ju också. är allt i bra skick så skulle jag absolut satsa på att trimma. att sälja hojen kommer ju tyvärr inte ger dig allt för mkt pengar ändå.
 

Snowman89

Guest
Här är en bild på nya pärlan :)
 

Bifogat

  • IMG037.jpg
    IMG037.jpg
    252.2 KB · Visningar: 195

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
braaaaapp braappp....
Fan att man måste jobba och sova ibland. Med de nya däcken blev hojen typ 25% roligare. Den vill liksom inte ens köra rakt fram längre. Bara svänga hela tiden, helst tighta kurva.
Den mindre dimensionen gör att det känns lite "vingligare" i hastigheter över 120, särskild med motvind. Inte farligt eller så, bara lite mera än vanligt.
Men annars är det bara hur kul som helst då det känns att det är en del lättare att svängar runt hojen.
Plus att de battlax 016 däcken är underbara. Styrkännslan, greppet och svängvänligheten är riktig skön. Bästa däcket jag har åkt på nånsin.
Grus är lite lömskt men där hade jag inte väntad mig nåt annat. Är ju ändå gatdäck. Men det går om man vill...
Vill åka mera nu, men måste väntar tills imorgon då jag jobba natt :D
 

Snowman89

Guest
Lite nya bilder :)

Det blev ruskigt snyggt med den nya nummerplåtshållaren.
Beställde lite grejer för att bygga något liknande idag faktiskt:)

Passade också på att montera PC III'an jag hade liggande samt DNA filter och OTR luftburks sidan. I helgen blir det att börja plocka bort allt skräp i baken samt pakethållaren och sätta dit fatbarstyre.

Har någon provat de distanser som finns att köpa som man sätter i framgaffeln?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Har någon provat de distanser som finns att köpa som man sätter i framgaffeln?

Jag svarvade ett par i instrustriplast, 20mm höga. Men faktum är att jag inte körde hojen före så jag kan inte uttala mig om nån skillnad.
Det jag däremot kan säga är att ett par progressiva fjädrar står på min önskelista.... Har åkt på ett par rejäla genomslag!! :gnissla

Snyggt! Hemmabyggt eller färdigt kit? Länka gärna ifall du köpt ett färdigt kit:)

Vet någon vad man kan få tag på för "sportigare" fotpinnar med mindre gummi?

Ifall nån är sugen på en Touratech hasplåt modell liten så pma, jag har en över:)

Jag köpte fotpinnar från OTR... Orkade inte bygga om några fotpinnar från lokala MC-handlaren...

Hasplåten är jag intresserad av!! PM:a pris...
 
Last edited:

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Det blev ruskigt snyggt med den nya nummerplåtshållaren.
Beställde lite grejer för att bygga något liknande idag faktiskt:)

Passade också på att montera PC III'an jag hade liggande samt DNA filter och OTR luftburks sidan. I helgen blir det att börja plocka bort allt skräp i baken samt pakethållaren och sätta dit fatbarstyre.

Har någon provat de distanser som finns att köpa som man sätter i framgaffeln?

Tack tack :) Ljuddämparna fick flyttas ut 10mm på var sida för att få dit plåten. under nr plåten har jag poppnitat en plåtremsa å klistrat reflexerna på.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nja är ju inte där problemet ligger. Mindre hjul är ju alltid lite mer känslig.
Som jag sa så är det inte nåt problem heller. Vingligt var kanske fel ord,mer att den är mera lättstyrd och det märks ju även i högre hastigheter där det egentligen inte behövs så värst.
Jag har sänkt min gaffel med 10mm för att få ner fronten lite. Bak har jag tänkt på att ev höjer med 35mm för att få den ännu mera kvickstyrd.
Plus att jag hoppas att få mera känslan att sitter på hojen och inte så mkt "i" som det är original.

Känns redan skönt att jag kommit en bit på den vägen jag vill kommer till.
De ca 15kg mindre, omdrevningen, luft o buller samt hjulen gjorde skillnaden som är kul. Tog bort lite av den trista känslan som alla tänker på när de väljar en ktm istället :D

Få ser vad som kommer näst. Batteriet är i alla fall på planet.
Vet inte riktig än om jag ska satsa stort och bygher om till big bore med alla konstens regler. Men det skulle landa på kring 20lax :(
 

Snowman89

Guest
nja är ju inte där problemet ligger. Mindre hjul är ju alltid lite mer känslig.
Som jag sa så är det inte nåt problem heller. Vingligt var kanske fel ord,mer att den är mera lättstyrd och det märks ju även i högre hastigheter där det egentligen inte behövs så värst.
Jag har sänkt min gaffel med 10mm för att få ner fronten lite. Bak har jag tänkt på att ev höjer med 35mm för att få den ännu mera kvickstyrd.
Plus att jag hoppas att få mera känslan att sitter på hojen och inte så mkt "i" som det är original.

Känns redan skönt att jag kommit en bit på den vägen jag vill kommer till.
De ca 15kg mindre, omdrevningen, luft o buller samt hjulen gjorde skillnaden som är kul. Tog bort lite av den trista känslan som alla tänker på när de väljar en ktm istället :D

Få ser vad som kommer näst. Batteriet är i alla fall på planet.
Vet inte riktig än om jag ska satsa stort och bygher om till big bore med alla konstens regler. Men det skulle landa på kring 20lax :(
Ett tips om du är sgen på big bore är att kolla in ebay.com. Där kan du få tag på big bore kit med cylinder och kolv till en raptor 700 för 3000-4000:- max. Dock passar det inte bolt on men nästan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top