Modifieringar XT660 X/R

alf83

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha xtx-05
TACK alla för er svar.. dock att jag inte riktigt håller med er!! jag tycker personligen att 6000mil inte är långt. och ser inte det som ett hinder..
och att köpa en ny xtx kommer nog inte på frågan!! när xtx kom ut 2004-2005 så var det den bästa motard/touring hojen som JAG kunde hitta men med dagens marknad. när ex ktm. aprilia, m,m har tagit ett jävla stort steg framåt så sitter yamaha än i dag med (i stort sett) samma hoj! i dag är det för slö för tung för ful och för dyr. tyvärr..
oj vad negativt det där låter. måste även siga att jag har en stor passion till MIN xtx och är riktig nöjd med den än i dag!

men var kan man köpa ett större driv paket? ex 16/44 eller 16/45???? har letat som en galning på nätet och ej hittar..

kollade dock in lite beg xt i veckan och det finns ju en hel del ex 05-07 till salu men dom har ju inte ens rullat 1000mill än. varför fan köper folk en motorcykel som dom inte använder??? skumt...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
kollade dock in lite beg xt i veckan och det finns ju en hel del ex 05-07 till salu men dom har ju inte ens rullat 1000mill än. varför fan köper folk en motorcykel som dom inte använder??? skumt...

Jag tänkte också alltid så förr. Men nu när jag har småbarn förstår jag. Kör visserligen fortfarande kanske 1500 plus mil om året men det är jäkligt svårt att få tid att köra :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Ett tips om du är sugen på big bore är att kolla in ebay.com. Där kan du få tag på big bore kit med cylinder och kolv till en raptor 700 för 3000-4000:- max. Dock passar det inte bolt on men nästan.

raptors kitet känner jag ju igen men har inte riktig lust på att bygger om själv så det passar. i så fall skulle jag lämnar in den till otr så att de fixa allt med ny mappning osv. (jag kommer ändå från tyskland och är där nere ibland och då passar det ihop med nån resa eller nåt)
men jag vet inte. kör ändå typ 2-3000mil om året och vill vara säkert att allt lira som det ska. kanske dumt att öppnar motorn allt för mkt. men om så bli det inte förrann vintern ändå. då har jag en del tid att fundera på det hela.


TACK alla för er svar.. dock att jag inte riktigt håller med er!! jag tycker personligen att 6000mil inte är långt. och ser inte det som ett hinder..
och att köpa en ny xtx kommer nog inte på frågan!! när xtx kom ut 2004-2005 så var det den bästa motard/touring hojen som JAG kunde hitta men med dagens marknad. när ex ktm. aprilia, m,m har tagit ett jävla stort steg framåt så sitter yamaha än i dag med (i stort sett) samma hoj! i dag är det för slö för tung för ful och för dyr. tyvärr..
oj vad negativt det där låter. måste även siga att jag har en stor passion till MIN xtx och är riktig nöjd med den än i dag!

men var kan man köpa ett större driv paket? ex 16/44 eller 16/45???? har letat som en galning på nätet och ej hittar..

kollade dock in lite beg xt i veckan och det finns ju en hel del ex 05-07 till salu men dom har ju inte ens rullat 1000mill än. varför fan köper folk en motorcykel som dom inte använder??? skumt...

kolla med din vanliga yamaha verkstan. vet att det i alla fall finns ett 16drev.
annars kan du skriver ett mail till www.off-the-road.de och kolla ifall de kan fixa fram det. tror nästan det då de har även andra saker som de inte visa på sin hemsida.

ang milen så förstår jag inte det heller hur folk bär sig åt. visst kan man har barn osv men ändå är det super lite att köra ngr hundra mil på typ 5år som vissa gör.
min hoj är från 08 och hade gått 400mil när jag köpte den. det tog mig ca tre veckor för att dubblar den sträckan och då har jag ändå andra hobby och jobb som tar tid.
antagligen kan de inte köra särskild ofta eller inte särskild långt men i så fall hinner ju motorn knappt bli varm ens innan de kommer hem igen :huvet

om du ändå gillar din xt så mkt då skulle jag personligen också trimmar den. som du säger så är ju 6000mil inte super mkt, särskild om man har tagit hand om den ordentligt.
jag går ju åt andra hållet i för sig, vill har den lätt lekt men ändå behåller hållbarheten osv. men de modsen jag har gjort hittills tycker jag har gjort en stor skillnad och tagit bort det där trista.
byter du filter och systemet(eller bara slipon), en pc + mappning och ett större drev har du ju redan en del hästar till och ngr kilon mindre.
misstänker att du kör en del långsträckor då du vill byta drev till 16tänders. i så fall kanske en ny kamaxel skulle kunna vara nåt då de oftast tar fram effekten i högre varvtalen lite.
 

manneman

Guest
TACK alla för er svar.. bla bla bla bla

Jag håller med dig!
Har en bil gått 3000 mil så är den en pärla och lite till, har den gått 7000 så har den gått förvånansvärt lite...
Har en hoj gått 3000 så har den gått långt och har den gått 7000 är den ett vrak utan dess like?!!

En hojs stötdämpare t ex har halva livslängden mot en bils då de får jobba mer så att säga att de kan vara slut både fram och bak vid 4000 mil känns ok men vad göra vid framdämparen...jo byta fjädrar och gummin för ca 2 K och bak måste tyvärr hela dämparen utrangeras, jo det går att renovera men är det lönt när du kan hosta upp en NY WP eller Öhlinare för en tusing mer?

Skämtet säger att man kan tanka en XT med sand men byter man bara olja med jämna mellanrum så bara går den och går och går och går!
Att byta bromsbelägg fram efter 3500 mil känns rimligt och bak efter? Tja? 8-10.000 mil?
Njaääee det är inte överdrivet på en stånka med tanke på att om man kör en stånka som den ska köras så motorbromsar man jämnt och ständigt och jag förstår knappt varför man har bromsar på XTn?
För mig är det snarare nödbroms...

En XT är egentligen jäfveligt förlegad teknik och prestandamässigt men jag lixom alf83 lägger en brutalt massa mil på hojen per säsong vill gärna veta att jag inte behöver serva möget stup i kvarten samt att jag inte behöver bry mig om jag nu skulle missa en service?
Hojen håller och lite därtill, för mig är t ex en motsvarande KTM en planka att sitta på, drar mer soppa samt kostar i service, ja jag provkörde min kompis Wilcans 690 senast i tisdags och visst där finns mer drag att hämta men det känns som att åka på en sågbock och om man då som jag ibland åker långt så känns det inte som ett ämne...

Sist jag åkte långt så vart det till Kraljevica vilket ligger i Kroatien och dit körde jag på en XT 660 R tillsammans med en FJR 1300 och en BMW K 1200 gt. Klart man blir öm i röven efter 228 mil på 3 dagar som när vi körde hem...men det funkar! 7893 mil gick den på 2,5 år och polaren som köpte den kör inte varje dag men han putsar den som om den vore ny vilket är ett betyg som är gott nog!
Använder man avfettning, återsmörjer och sätter tummen i trädgårdsslangen och inte plågar lacken med högtryck så håller man skicket!

Nope, när jag byter ut XTn mot den Aprilia Dorsoduro 1200 jag ska byta mot till sen så gör jag det med gott samvete. Hade Supertenerén funnits som motard så hade jag tagit den garanterat men jag byter varje år i vilket fall. Så är det bara.
 

manneman

Guest
trodde du ville turbotrimma din till vintern?

Köpa kitet?

Jag blev helt till mig efter att ha provkört Aprilian igår...det kanske lägger sig, men jag har svårt att tro det då jag testade mot polarens KTM 990 och han blev avhängd så Aprilian är inte helt lätt att motstå.
En nertrimmad RSV på 136 HK/115 Nm/7200 rpm känns mer lönt...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ang Dursoduro 1200 så är det en riktigt fin hoj! Var och körde på Falkenbergs motorbana i Onsdags och en kille där körde med en sådan. Synade den lite och jäklar vilken fin hoj. Och vad fint den lätt :yoparty

Men att jämföra den med en XT är nog som att jämföra Skoda och BMW. Den hojen är sjukt mycket mer påkostad än vad en XT är. Kan nog tänka mig att total kostnaden blir minst två tre ggr så mycket som en XT (särskilt om man kör en del varje år). Men om man tycker de extra pengar man får lägga är ok så är nog hojen säkerligen två tre ggr "bättre" än vad en XT är :)

Edit; det jag funderar på mest är varför de inte sätter den motorn i en ram liknande RSV4:ans och tar bort ytterligare lite vikt och kanske sänker priset till liknande det på Dursoduron. En riktigt fin banracer med låg vikt och "mullig" motor. Har väntat i hela mit liv på en sådan, men det verkar inte komma någon :rolleyes:
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nej tack men turbo är inte alls intressant då jag vill har kraften så långt ner i varvtal det går.

Har du hittat en annan hoj som passar dig bättre så är det ju klart dumt att satsa på xt'n längre. Som jag har förstått så kör du ju ändå mest gata och där lär det ju passar bättre med aprillian.

Men synd med turbon, hade varit roligt att ser resultatet.
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Efterlysning!
Skall strypa grabbens xt660x -04 och om jag förstår det rätt så ska hojen vara orginal när man gör reg. besiktningen.
Problem: Saknar original avgassystem och besiktning är bokad till den 28 juni så min fråga är om det är någon vänlig själ inom rimligt avstånd från Karlshamn i blekinge som kan låna ut orginalsystemet för detta ändamål ? Grabben (och jag) skulle vara oerhört tacksam.
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om du inte hittar nån närmare så har jag ett system liggandes som du skulle kunna låna. Dock finns det i södertälje.
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
Ja det har jag men hittar ingen med liknande utrustning:confused:

jag provade olika mappar på xt66.com.
tillslut provade jag den på powercommander.com
leovince x3 open slipon stock or aftermarket filter
jag har x3 slipon och kn filter, och den funkar helt klart bäst tycker jag.
men en runda i bänk här sen så går den förmodligen ännu bättre !"!
 

A.Haddock

Ingen kommer ihåg en FEGIS!!!
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
2005 Yamaha XT660R
jag provade olika mappar på xt66.com.
tillslut provade jag den på powercommander.com
leovince x3 open slipon stock or aftermarket filter
jag har x3 slipon och kn filter, och den funkar helt klart bäst tycker jag.
men en runda i bänk här sen så går den förmodligen ännu bättre !"!

Ok ska testa det först men blir väl en bänkning nu till sommaren ändå:banana
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
:tummenupp
Kommer tillbaka med det så fort besiktningen är avklarad.

om du inte hittar nån närmare så har jag ett system liggandes som du skulle kunna låna. Dock finns det i södertälje.
:tummenupp Lite långt kanske men tanken uppskattas

Tackar och bugar för erbjudandet om hjälp :tummenupp, det är en fröjd att se att det fortfarande finns folk som kan och vill hjälpa andra.
Grabben var lite under isen då vi upptäckte detta men tack vare er så är vi tillbaka på banan igen.
 

Sherman

Med Lem
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08
Någon som kan förklara om "catalytic converter" behövs om man köper LeoVince X3 från OTR till en X 2008?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nej den behöver du inte har. utan den så är hojen katalysatorlös. inte bäst för omvärlden men utan den så har du bäst avgasflöde och då bästa "hästkraft utvinning"
besiktningen kolla inte upp detta heller så rent laglig spelar det ingen roll heller.

du kan dock vara en miljö medveten människa och köpa den :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top