Modifieringar XT660 X/R

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Har funderingar på att köpa en Yamaha Xt660X årsm 2004 som har gått ca 2000mil. Vad finns det för kända del på dessa och vad ska man kolla upp extra vid köp? Vad är en sådan hoj värd?

Tack på förhand / Tobbe
Vad jag fick höra innan jag köpte min R så finns det inga direkt kända fel, utan dom håller bra som satan :)

Jag gav 39k för min -07:a 660R @ 450 mil, och X:en står lite högre, så kan tänka mig 32-37k för en 04:ans X med dom milen...:tummenupp

Bara att handla :yoparty
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Vad jag fick höra innan jag köpte min R så finns det inga direkt kända fel, utan dom håller bra som satan :)

Jag gav 39k för min -07:a 660R @ 450 mil, och X:en står lite högre, så kan tänka mig 32-37k för en 04:ans X med dom milen...:tummenupp

Bara att handla :yoparty

Tack för svaret. Jag läste om något att man skulle kolla sista siffrorna i ram nr angående vissa haft problem med ramlager ras. 2004 har även haft problem med att den dör då man släpper gasen.
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
De problem som varit me dom första årsmodellerna bör ju vara åtgärdat nu. Har ju dom fått fixat på garantin. Ta en titt i serviceboken å lyssna på motorn typ det vanliga.
 

Snowman89

Guest
Jag monterade dit ett DNA2 på min tillsammans med ett K&N filter på orginalplatsen. Jag skulle ha borrat upp nya hål i luftburken för ökat flöde men glömde det före bänkningen! :huvet
Det ger tydligen lite extra knuff i motorn...

FCE beställd och även nya spjällhusbrickor. Sen blir det att knacka ur katten och ny bänkning!!

Nu har jag varit borta från tråden ett par dagar och redan missat saker :O

Vad är FCE? Varför har du beställt nya spjällhusbrickor?
 

Snowman89

Guest
Ooooopss, sorry!! Vi hijackade tråden lite och ramlade in på FZ1:an....:rodnar:rodnar:rolleyes:

Inget för XT'n!!

Ähmen skit också. Jag som hoppades att det var något otroligt knep där man byter det och får 10-15hk extra ;)

Finns det någon guide på vad som ska tas bort ifall man vill ta bort avgasreningen (återcirkuleringen som gör att man får avgassmällar). Vet inte riktigt vart den ska sitta så jag vet inte om den är kvar eller ej.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
själva ventilgrunkan sitter på höger sidan under tanken. den måste du tyvärr har kvar då styrboxen behöver den.
dock kan du plocka bort lufttillförseln till den eller täppa till den.

på vänstra framsidan längst upp på luftfilterboxen sitter det en slang som går över till ventilen (obs inte den som går till throttlehuset!)
antagligen täppa du till slangen där vid luftfilterboxen och låter den sitter kvar (vissa har pressat i en stor kula eller tex en skruv med rund skalle - ser till att det är 100% tät bara)
eller så plocka du bort hela slangen och täppa till där vid ventilen (jag letar fortfarande efter nån enkel gummipropp man kan sätta dit - annars kanske bygger upp lite smältlim där eller nåt. bara det sitter fast och inte kan "sugas" in i ventilet)
tar du bort hela slangen måste du dock även täppa till hålet i luftfilterboxen då det annars kommer in orenat luft i motorn.

här ser du ngr piccs i tråden: http://www.xt660.com/showthread.php?t=5544

ang spjällhusbrickor....man kan bygger om sitt throttlehus så att den är 2mm vidare i öppningen. då behöver man även en ny bricka. bäst är då att lämmnar bort det till nån firma som erbjuder detta. finns ngr olika som tex OTR. där kosta det nåt på ca 3000kr eller så.
detta ger nåt på typ 1,5hs och lite vrid. måste såklart mappas in sen bara.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
detta kan ha varit uppe tidigare, men jag frågar ändå:
Är det "inbyggda" styrlåset i XT 660 godkänt av stöldskyddsföreningen? Dvs räcker det om jag skaffar ett bromsskivelås för att det ska vara godkänt enligt Bilsport och Mc:s villkor som kräver två separata godkända lås eller åker jag på att skaffa två lås?
 

Snowman89

Guest
detta kan ha varit uppe tidigare, men jag frågar ändå:
Är det "inbyggda" styrlåset i XT 660 godkänt av stöldskyddsföreningen? Dvs räcker det om jag skaffar ett bromsskivelås för att det ska vara godkänt enligt Bilsport och Mc:s villkor som kräver två separata godkända lås eller åker jag på att skaffa två lås?
Jag frågade Svedea ifall styrlåset räknas som ett av de två låsen och det skulle vara godkänt. Antar att det är samma hos Bilsport och mc.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
så, då ställer även jag mig till XT 660 ägarna, åker och hämtar min cykel idag...

och grattis till kortet Jens88 =)
 

Jens88

Ny medlem
Gick med
16 May 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Harley Davidson V-rod -03
Tack tack :) Helt underbart är de, sjukt härligt väder att få börja köra i oxå ju.. Har nog inte varit en ända tur än så länge under 10 mil :D haha.. Men ska göra olje byte på den, är biltema´s MC Racing 10w-40 nån som funkar eller??
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
"...biltema´s MC Racing 10w-40 nån som funkar eller?? "

Funkar utmärkt. Har enbart kört den oljan i alla hojar jag haft. XT´n har jag kört 2500 mil med Biltemaolja i. Nemas problemas.
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Sköna musikinstrument

Någon som är sugen på ett par Termignoni slip-on ?
Jag har sålt iväg min lekkamrat till en som bor centralt och inte ville störa med höga toner så jag har ett par Termipipor som bara gått (Jag tror det blev under) 500 mil.
De satt på en XT660X 2004 men de passar väl till alla årsmodeller.
Det är kvalitetspipor med ordentlig sång :banana

Ring eller Maila är ni snälla då jag tittar in så sällan då jag saknar min japanska lekkamrat.....
070-354 49 98
lassewiklund@hotmail.com
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Hej alla!
Jag köpte en 660R från 2005 för ett par veckor sedan. Hade bara gått 650 mil. Trevlig hoj på småvägar, helt klart.
Eftersom förra ägaren bara hade kört ca 30 mil under sina två med hojen, hade han inte gjort nåt oljebyte. Så detta åtgärdades idag då jag hade inne den på en "årlig service". Dyr timtaxa, jag vet... men eftersom jag varken har verktyg, utrymme eller intresse, så kändes det bäst att lämna in den. Har väl tänkt bjuda in mig till någon polares garage i fortsättningen.

Nu till min fråga, till er med mer erfarenhet;
Är det normalt att en hoj går sämre precis efter oljebytet? Redan efter ett par minuter märkte jag att hojen vibrerade mer än förut, både i styre och fotpinnar. Tyckte även den gick något ryckigare, och med fler avgasknallar när jag släppte på gasen.
Oljan de hällt i är Durablend 10W-40, vilken tydligen rekommenderas av Yamaha.

Hälsn.
Daniel
 

manneman

Guest
Nu till min fråga, till er med mer erfarenhet;
Är det normalt att en hoj går sämre precis efter oljebytet? Redan efter ett par minuter märkte jag att hojen vibrerade mer än förut, både i styre och fotpinnar. Tyckte även den gick något ryckigare, och med fler avgasknallar när jag släppte på gasen.
Oljan de hällt i är Durablend 10W-40, vilken tydligen rekommenderas av Yamaha.

Hälsn.
Daniel

Låter helt klart som att de pillat med insprutningen, gå tillbaka i tråden och läs om hur du kan ställa om den, när jag hade min inne på förstaservice så ställde de om sprutet men jag ställde tillbaka det igen då deras inställningar inte passade min körstil.
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Låter helt klart som att de pillat med insprutningen, gå tillbaka i tråden och läs om hur du kan ställa om den, när jag hade min inne på förstaservice så ställde de om sprutet men jag ställde tillbaka det igen då deras inställningar inte passade min körstil.

Tack för svaret, och jo jag har redan läst hela tråden, så jag känner mig fullärd på allt vad CO-värde och powercommanders heter ;)
Har tänkt fixa lite med insprutningen framöver i vilket fall som helst, men detta är ju inget som har med årlig service att göra, och inget som de sa sig har gjort när jag hämtade den. Det enda som ingick var ju i princip olja, filter och nån o-ring. Samt kontroll av bromsar och lyse och sån skit.

Jag får väl helt enkelt fråga dem om de pillat på co-värdet och isåfall varför, om ingen annan har nån idé om vad det är som har hänt!?

/D
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Sådär ja, nu sitter Touratech hasplåten på plats. Tackar Snowman89!!

Nu söker jag efter en förlängning av sidostödet. Hojen lutar lite väl mkt nu när jag har höjt den bak. Blir förmodligen en rörstump som svetsas på ordinarie stöd.

Vad mer kan man hitta på med denna hoj för skaplig penning????

Värmehandtag, skönt för isåka.... (Blir Biltemas!!)
Xenonlyse (ca500:)
Andra framfjädrar (1500:)


Ja typ så ungefär...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top