Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nu är den nån månad sen och jag är gammal och glömmer :(

men om jag minns rätt så la jag den stora delen på plats fast stoppade inte i cyllen. sen stoppade jag den lilla krökdelen i den stora krökdelen, rättade till efter hålen och sen båda in i cyllen.
men jag hade liksom inget problem där och tänkte inte ens på nåt sånt.

mina problem är ju att den sista delen mot dämparen är lite för mkt riktad inåt så att dämparen sitter sne.

kan det vara så att det sitter gamla tätningar kvar i din cylle och att de har hamnat sne?
 

OggE915

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2011
Ort
Linkan
Hoj
XT660 R
Snowman89

Såg att du bor i "Linkan". Det råkar inte vara Linköping samt Xt'n du skaffat dig råkar inte vara en -09a som fanns i Linköping samt som hade akra burkar?

Jo det stämmer så bra som det är påstått. Ska blir mycket roligt att landa den i morgon och sedan ge vägarna allt vad de tål.
Vi får la ta en sväng någon dag.

Inskickat av Fuchs
manualen har nog inte ändrat sig allt för mkt. men kanske beror på. den jag har länkad ngr gånger redan http://www.megaupload.com/?d=FN4V3XDH är ju från 2004 men den stora ändringen sen dess är ju bara plastformen, ny sving och lambda sonden.

Jag har sett att den varit länkad ett par gånger, men eftersom denna tråd är ENORM så har det varit för gamla länkar.

Jag får tacka så himla mycket. Blir intressant läsning!


Som sig bör så kommer det upp lite bilder senare.
 

OggE915

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2011
Ort
Linkan
Hoj
XT660 R
Tjo.

Jag vet att det nästan är en hädelse att diskutera det, men jag går i tankarna om att skaffa en andra uppsättning av fälgar till min XT 660R. Detta för att snabbt och smidigt kunna slänga på gatdäck och göra den mera motadstukad.

Ibland får man det humöret att enbart glida gata och kanske någon bankörning ibland.

Jag läste mig till att det som skiljer sig mellan X och R modellerna är bland annat hjulstorleken. R har 21" fram 17 " bak, medans X modellen har 17" både fram och bak.

Är det någon som vet om framgaffeln skiljer sig nämnvärt mellan de två, tänkte om det blir helt fel stuk om man slänger på en 17"s framfälg på en R.

Tidigare i tråden har jag läst att det är en smalare gaffel på R modellen.
 

MC Doktorn

Guest
44 Hk och 56NM efter PCV och mappning, OTR 2-1 och skumfilter från OTR.

Detta får duga.
 

JoeMax

Guest
Tjo.

Är det någon som vet om framgaffeln skiljer sig nämnvärt mellan de två, tänkte om det blir helt fel stuk om man slänger på en 17"s framfälg på en R.

Tidigare i tråden har jag läst att det är en smalare gaffel på R modellen.

vad jag vet så är xtx framdäck bredare;
XTX Front tyre 120/70R 17M/C
XTR Front tyre 90/90-21 M/C

4tum storleks skillnad gör att din hoj lutar 10cm framåt(rätta mig om jag har fel)

hittar du en bra lösning så dela med dig!:banana
 

Snowman89

Guest
nu är den nån månad sen och jag är gammal och glömmer :(

men om jag minns rätt så la jag den stora delen på plats fast stoppade inte i cyllen. sen stoppade jag den lilla krökdelen i den stora krökdelen, rättade till efter hålen och sen båda in i cyllen.
men jag hade liksom inget problem där och tänkte inte ens på nåt sånt.

mina problem är ju att den sista delen mot dämparen är lite för mkt riktad inåt så att dämparen sitter sne.

kan det vara så att det sitter gamla tätningar kvar i din cylle och att de har hamnat sne?
Visade sig att de hade varit lite väl snabba när de gjorde systemet. Där de svetsat fast fästet för kolfiberskyddet hade de glömt att slipa rent innuti systemet. Så det tog i vid svetsfogen i systemet, därför gick det inte att skjuta i den lösa kröken..

Fick dit avgassystemet efter lite bök iallafall. Sen sitter det ett nytt iridiumstift, hasplåt för 2-1 system samt att baken är söndersågad och halvt fixad. Kommer upp lite bilder i mitten av nästa vecka då jag har fått baklyse samt blinkers
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om du vill har X hjul på en R så hamnar du på flera problem
- annan fälgstorlek
- annan navbredd
- annan skivbroms storlek

enklast vore att tex köper sig en R nav plus en X fälg som du bygger ihop

ang gaffeln. R gaffeln har mera slaglängd. vet ej om infästningen för bromsen är lika? och bygger den lika bredd som X gaffeln?

personligen hade jag hellre köpt ngr bra gatdäck och vanliga R fälgar. då lipper du all trassel med att de inte passar osv.
 

manneman

Guest
Fram till -07 skiljer det inget så då funkar det, senare är det som du säger.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
En fråga som kanske varit uppe innan men jag hugger i igen i så fall (sorry): Vad använder ni för mekpall/pall för vinterförvaring till era cyklar? Kan man köra på en vanlig mekpall av fotlyftmodell eller funkar det illa ihop med avgaspiporna? Min cykel har hasplåt av samma modell som yamaha original, dock "hemmabyggd" av tidigare ägaren i rostfritt stål. Törs jag lyfta cykeln med en sånhär pall: http://www.ride.se/mekpall-air-fotlyft-p-141830-c-207.aspx eller ska jag ge fan i det?
 

manneman

Guest
Jämför en R och X innan -07 så ser du enbart skillnader på hjulen och efter -09 kom det än fler mods.
T ex sving, skiva fram, framlyse, kylarvingar etc
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo det var ju hjulen vi pratade om?
bromsen är ju annorlunda på en X - vill säger större skiva än på r modellen eller inte?

En fråga som kanske varit uppe innan men jag hugger i igen i så fall (sorry): Vad använder ni för mekpall/pall för vinterförvaring till era cyklar? Kan man köra på en vanlig mekpall av fotlyftmodell eller funkar det illa ihop med avgaspiporna? Min cykel har hasplåt av samma modell som yamaha original, dock "hemmabyggd" av tidigare ägaren i rostfritt stål. Törs jag lyfta cykeln med en sånhär pall: http://www.ride.se/mekpall-air-fotlyft-p-141830-c-207.aspx eller ska jag ge fan i det?

jag köpte en som ser väldigt likt ut (kolla man runt så verkar de flesta vara tillverkad av samma företag men säljs på olika ställen)
den jag köpte kom från 24mx

på min x där jag har 2-1 system på - vill säger inget avgassystem under motorn = bättre markfrigång än original eller även än med haspåt - är markfrigången på ca 27,5cm
det där stödet är för lägsta markfrigången en bit över 30cm. vill säger att jag inte fick den under motorn.
jag moddade pallet rätt mkt och fick ned det så att jag kunde klämma under det precis på mm.
när jag sen ville lyfta hojen så vek sig lyftpinnen på första försöket. tror att den är för max vikt på 160kg. min hoj väger nåt på 165 fulltankad...kan alltså inte rekommendera denna.
 
Last edited:

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
nähäpp, då får man väl kolla runt efter annat... farsans gamla wildstar pallade vi upp vintertid med träklossar som han nubbat fast ett par bitar liggunderlag som skydd för cykeln på, kanske går att modda dem en aning för att få lyft på skiten, vore ju bra om man kunde palla upp den på vintern samt så måste man ju kunna palla upp den vid byte av däck, drivpaket etc. Yamahas original dragning av avgaspiporna känns allmänt ogenomtänkt, varför i hela friden dra piporna UNDER motorn på en cykel som "ska" vara gjord för grusväg/lätt terrängkörning? Jag har allt tittat en del på metal mules 2-1 system men känns sådär att byta ut de Leovince slipons som jag har monterade nu även om man slipper vara livrädd när man skumpar över en "stor" sten...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nähäpp, då får man väl kolla runt efter annat... farsans gamla wildstar pallade vi upp vintertid med träklossar som han nubbat fast ett par bitar liggunderlag som skydd för cykeln på, kanske går att modda dem en aning för att få lyft på skiten, vore ju bra om man kunde palla upp den på vintern samt så måste man ju kunna palla upp den vid byte av däck, drivpaket etc. Yamahas original dragning av avgaspiporna känns allmänt ogenomtänkt, varför i hela friden dra piporna UNDER motorn på en cykel som "ska" vara gjord för grusväg/lätt terrängkörning? Jag har allt tittat en del på metal mules 2-1 system men känns sådär att byta ut de Leovince slipons som jag har monterade nu även om man slipper vara livrädd när man skumpar över en "stor" sten...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242983

här skrevs det lite om det. jag har fortfarande inte köpt en ny. sist jag behövde ta av hjulen lyfte jag upp hojen med bildomkraften och ställde sen pallet utan lyftpinnen och i originalhojd under. lite bökig men det funkade.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Mjo får kolla runt lite, annars blir det väl att slita fram svetsen och bygga sig ett löstagbart centralstöd, efter lite undersökning har jag kommit fram till att det borde gå att få det att greppa om fästet för fotpinnarna samt en arm framåt mot motorplåten med en gummikudde för att avlasta/skydda cykeln, får jag till det så får det väl bli en separat liten tråd med ritningar, bilder, materialåtgång etc, har ju 4 veckors semester på mig till funderingar/försök och misstag =)
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Vill bara dela med mig av min senaste upptäckt.
Gjorde själv 1000mila service för ett par kvällar sedan och vilken skillnad de blev på motorn med den nya oljan. Tidigare är de YamahaCenter som servat den, men nu valde jag att göra de själv. Använde Biltemas 10-40 racing olja. Motorn är mycket piggare och nästan all ryckighet är borta.

Hade samma erfarenhet för ett par år sedan med en annan Yamaha, att den levde upp efter att jag hält i en annan olja än vad dom använder på YamahaCenter.

Ni kan ju alltid testa att själva byta olja mellan servicerna, 3L olja på Biltema är inte så dyrt, om ni inte redan servar själva.
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Vill bara dela med mig av min senaste upptäckt.
Gjorde själv 1000mila service för ett par kvällar sedan och vilken skillnad de blev på motorn med den nya oljan. Tidigare är de YamahaCenter som servat den, men nu valde jag att göra de själv. Använde Biltemas 10-40 racing olja. Motorn är mycket piggare och nästan all ryckighet är borta.

Hade samma erfarenhet för ett par år sedan med en annan Yamaha, att den levde upp efter att jag hält i en annan olja än vad dom använder på YamahaCenter.

Ni kan ju alltid testa att själva byta olja mellan servicerna, 3L olja på Biltema är inte så dyrt, om ni inte redan servar själva.

Intressant läsning... jag skrev också om mitt oljebyte för någon sida sedan... som gjordes av en firma i Växjö. De använder en olja rekommenderad av Yamaha, och jag märkte en klar försämring efter det, i form av betydligt mer motorvibrationer.
Kanske har den oljan nån annan egenskap som är bra... eller så är det väl nån ekonomisk sponsring inblandad.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ifall jag skulle vilja byta färg på plasten.
vilka färger finns som passar rakt av på min 2008års X ?
 

manneman

Guest
Skall du byta plast så finns det blå orange svart vit grå röd

Jag skulle gissa på att det är billigare att byta all plast själv än att lackera den befintliga. Det blir ju dessutom 10 resor bättre och kostar garanterat mindre.

Jag hörde någon prisuppgift på 1800 SEK för ALL plast.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top