Hej alla!
Jag köpte en 660R från 2005 för ett par veckor sedan. Hade bara gått 650 mil. Trevlig hoj på småvägar, helt klart.
Eftersom förra ägaren bara hade kört ca 30 mil under sina två med hojen, hade han inte gjort nåt oljebyte. Så detta åtgärdades idag då jag hade inne den på en "årlig service". Dyr timtaxa, jag vet... men eftersom jag varken har verktyg, utrymme eller intresse, så kändes det bäst att lämna in den. Har väl tänkt bjuda in mig till någon polares garage i fortsättningen.
Nu till min fråga, till er med mer erfarenhet;
Är det normalt att en hoj går sämre precis efter oljebytet? Redan efter ett par minuter märkte jag att hojen vibrerade mer än förut, både i styre och fotpinnar. Tyckte även den gick något ryckigare, och med fler avgasknallar när jag släppte på gasen.
Oljan de hällt i är Durablend 10W-40, vilken tydligen rekommenderas av Yamaha.
Hälsn.
Daniel
Har nu snackat med firman som servade min hoj, och påpekat att jag upplever en klar försämring av hojen efter service. Har frågat om de pillat på CO-värdet, men det hävdar de bestämt att de inte har. Annars var min tanke att de kanske kollat stiftet, (av ren snällhet, eftersom detta annars inte ingår i "årlig service") och då sett att den gått för snålt eller fett och sen ändrat CO-värdet efter detta. Men nej, så var det inte... utan jag blev väl mer eller mindre idiotförklarad som anser att hojen går sämre.
Men jag är övertygad om att motorn vibrerar mer, vilket sprider sig till styre och fotpinnar. När jag drar på rejält på 2an, 3an, och 4an så känns det inte alls lika mjukt och trevligt som innan.
Upplever som sagt även avgaspuffande när jag motorbromsar... och en något ryckigare gång. De två sistnämnda sakerna är väl det som förbryllar mest för detta borde ju inte alls påverkats.
Men gällande vibrationerna... enligt vad jag har läst ska ju oljan fyllas på i två omgångar, där man ska låta motorn köras lite mellan påfyllningarna. Detta har jag en känsla av att servicekillarna inte gjorde. För när jag skulle hämta hojen höll de precis på att fylla på olja. Sedan var de ute och körde en sväng med den, och sen fick jag hojen. Kan detta spela in, eller vad händer om man häller i alla 2,6 liter på en gång?
Kollar jag stickan nu, efter varmkörning, så är den ju verkligen uppe på max.
Eller är det helt enkelt så att den här oljan (som rekommenderas av Yamaha) inte riktigt fyller sitt syfte lika bra som den oljan som fanns i hojen tidigare?
Känns trist att bara godta att hojen går sämre... vill ju veta vad som felar.
/D.