Modifieringar XT660 X/R

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Har i ärlighetens namn inte hunnit plöja igenom alla sidor i tråden så detta har med all säkerhet varit uppe vid flera tillfällen tidigare :confused: så jag ber er att ha överseende med denna fråga.
Letar efter plast (billigt) till grabbens xtx, har letat på ebay mm. men inte hittat något någonstans så det känns lite som att :huvet
Någon som vet eller har något tips på var jag ska leta?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
på tyskar ebay dyker det upp plast då och då. bra att kolla på ebay i england också då det verkar vara en del som kör xt där.

men annars är originalplast inte allt för dyrt. kolla med din yamaha handlare. just plasten är nog en av de billigare delarna på de här hojana.




jag pluggade mitt AIS idag.
i början när jag bytte systemet osv tyckte jag att det var rätt fränt med de avgasknallar som uppstod sen.
men jag kör ju varje dag och en hel del i sthlm och i längden störde jag mig i alla fall på allt poppande. varje gång man ska motorbromsar - som man gör ofta i tät trafik - så sa det bara PANG PANG PENG och ALLA ja verkligen ALLA kolla på en. och varje gång man ser en polisbil så kör man skit försiktig för att inte verkar ännu mera misstänksam.

plockade då bort slangen så som jag skrev tidigare. vill säga att jag tog bort hela slangen och pluggade både ventilen och luftburken men smältlim. byggde då upp en plugg som gick ngr mm inåt och även runt på utsidan så det hela fäster ordentligt.
just vid ventilen få jag kolla nu framöver hur det funkar med värmen. har kört 10-12mil ikväll och hittills har det funkat bra.

ja och under provturen vart jag riktig nöjd med detta. det känns så mkt lugnare. varje kurva man motorbromsar eller bara släpper upp kopplingen lite hårdare bli nu så mkt roligare att åka i. inget poppande som stör, man kan fullt koncentrera sig på körningen istället. åka man igenom en lite by känner man sig inte längre som en fjortis på feltrimmad moppe. känns lite bättre med det :D
sen vet jag inte om jag inbillar mig men jag tycker att även vid vanligt acceleration så verkar hojen låta bättre och knalla lite mindre.

så allt som allt tycker jag att det lyfter känslan på hojen mkt bra och kann rekommenderas
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ja det har jag också haft. när jag köpte hojen från en yamaha försäljare så vart kedjesklacket ca 2cm.
hade den på en annan yamaha verkstad på en service och efter det vart slacket på ca 3,5cm.

lite vobbligt bli det även när kedjan är kört mkt och är lite väl slapp.


apropå vobbel. det originala framdäck som satt på hojen från (2008års modell) verkade bidrar på en del vobbel. sen jag har nya däck har jag ingent vobbel alls, som det jag skrev om tidigare som jag hade mellan 80-75 vid gassläpp.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ja det har jag också haft. när jag köpte hojen från en yamaha försäljare så vart kedjesklacket ca 2cm.
hade den på en annan yamaha verkstad på en service och efter det vart slacket på ca 3,5cm.

lite vobbligt bli det även när kedjan är kört mkt och är lite väl slapp.


apropå vobbel. det originala framdäck som satt på hojen från (2008års modell) verkade bidrar på en del vobbel. sen jag har nya däck har jag ingent vobbel alls, som det jag skrev om tidigare som jag hade mellan 80-75 vid gassläpp.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Har också upplevt lite vobbel i framdäcket, dock så märks det inte förrän man är uppe i 110, TKC 80 är väl dock inte ett optimalt däck för asfalt så jag härleder vobblet till däckmönstret...
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Någon som har hasplåt på sin R (kanske samma på X?) och kan ta lite kort på hur den är fastsatt, är Smålänning och delvis Ölänning, så jag köper inte nått dyrt jag kan bygga själv ;)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
är samma på x

många sitter fastskruvad på ramen just längst nere framför motorn (där ramen ändå är skruvad) och sen just längst bak under motorn där avgassystemet skruvas fast.
 

Snowman89

Guest
Började skruva lite med baken på XT'n idag då jag ska byta nummerskyltshållare samt baklyse. Men jag upptäckte ganska snart att hela inre bakskärmen följer med baklyset..

SÅ ni andra som fixat med baken på xtn. Hur samt vad har ni gjort för att behålla innerskärmen men fimpat baklyset? Finns det något smidigt sätt att fixa det på utan att såga sönder baken?
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Hej alla!
Jag köpte en 660R från 2005 för ett par veckor sedan. Hade bara gått 650 mil. Trevlig hoj på småvägar, helt klart.
Eftersom förra ägaren bara hade kört ca 30 mil under sina två med hojen, hade han inte gjort nåt oljebyte. Så detta åtgärdades idag då jag hade inne den på en "årlig service". Dyr timtaxa, jag vet... men eftersom jag varken har verktyg, utrymme eller intresse, så kändes det bäst att lämna in den. Har väl tänkt bjuda in mig till någon polares garage i fortsättningen.

Nu till min fråga, till er med mer erfarenhet;
Är det normalt att en hoj går sämre precis efter oljebytet? Redan efter ett par minuter märkte jag att hojen vibrerade mer än förut, både i styre och fotpinnar. Tyckte även den gick något ryckigare, och med fler avgasknallar när jag släppte på gasen.
Oljan de hällt i är Durablend 10W-40, vilken tydligen rekommenderas av Yamaha.

Hälsn.
Daniel

Har nu snackat med firman som servade min hoj, och påpekat att jag upplever en klar försämring av hojen efter service. Har frågat om de pillat på CO-värdet, men det hävdar de bestämt att de inte har. Annars var min tanke att de kanske kollat stiftet, (av ren snällhet, eftersom detta annars inte ingår i "årlig service") och då sett att den gått för snålt eller fett och sen ändrat CO-värdet efter detta. Men nej, så var det inte... utan jag blev väl mer eller mindre idiotförklarad som anser att hojen går sämre.
Men jag är övertygad om att motorn vibrerar mer, vilket sprider sig till styre och fotpinnar. När jag drar på rejält på 2an, 3an, och 4an så känns det inte alls lika mjukt och trevligt som innan.
Upplever som sagt även avgaspuffande när jag motorbromsar... och en något ryckigare gång. De två sistnämnda sakerna är väl det som förbryllar mest för detta borde ju inte alls påverkats.

Men gällande vibrationerna... enligt vad jag har läst ska ju oljan fyllas på i två omgångar, där man ska låta motorn köras lite mellan påfyllningarna. Detta har jag en känsla av att servicekillarna inte gjorde. För när jag skulle hämta hojen höll de precis på att fylla på olja. Sedan var de ute och körde en sväng med den, och sen fick jag hojen. Kan detta spela in, eller vad händer om man häller i alla 2,6 liter på en gång?

Kollar jag stickan nu, efter varmkörning, så är den ju verkligen uppe på max.

Eller är det helt enkelt så att den här oljan (som rekommenderas av Yamaha) inte riktigt fyller sitt syfte lika bra som den oljan som fanns i hojen tidigare?

Känns trist att bara godta att hojen går sämre... vill ju veta vad som felar.

/D.
 

manneman

Guest
Började skruva lite med baken på XT'n idag då jag ska byta nummerskyltshållare samt baklyse. Men jag upptäckte ganska snart att hela inre bakskärmen följer med baklyset..

SÅ ni andra som fixat med baken på xtn. Hur samt vad har ni gjort för att behålla innerskärmen men fimpat baklyset? Finns det något smidigt sätt att fixa det på utan att såga sönder baken?

Enkelt svar NEJ, men sen å andra sidan kostar en ny bakskärm 97 riksdaler och har du inte råd med det så förstår jag inte frågan...:)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
dajo.....kan det vara att de bytte din luftfilter och din gamla vart väldigt smutsig och den nya släpper in mera luft än förr.
enligt dina beskrivningarna skulle det kunna vara det. skulle tex förklara varför den baksmäller nu.
hur ser specken ut på din hoj? är den helt original, har du en PC och nåt system osv?
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
dajo.....kan det vara att de bytte din luftfilter och din gamla vart väldigt smutsig och den nya släpper in mera luft än förr.
enligt dina beskrivningarna skulle det kunna vara det. skulle tex förklara varför den baksmäller nu.
hur ser specken ut på din hoj? är den helt original, har du en PC och nåt system osv?

Nej, detta var en "årlig service", så det enda de gjort är i princip bytt olja och oljefilter, samt nån o-ring och annat som hör till oljebytet. Och så har de smörjt upp lite rörliga delar. Men inget mer.
Den ojämna gången är kanske bara marginellt sämre än innan, för de går ju lite ryckigt från början. Så kanske inbillar jag mig att den går sämre, pga vibrationerna. Vibrationerna är dock ingen inbillning, utan en klart kännbar försämring.
Hojen är för övrigt helt original!
Tack iaf!
 

Snowman89

Guest
Enkelt svar NEJ, men sen å andra sidan kostar en ny bakskärm 97 riksdaler och har du inte råd med det så förstår jag inte frågan...:)

Kostar hela innerskärmen som baklyset sitter på bara 97kr? Isåfall var det ju bara att såga:yoparty
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Började skruva lite med baken på XT'n idag då jag ska byta nummerskyltshållare samt baklyse. Men jag upptäckte ganska snart att hela inre bakskärmen följer med baklyset..

SÅ ni andra som fixat med baken på xtn. Hur samt vad har ni gjort för att behålla innerskärmen men fimpat baklyset? Finns det något smidigt sätt att fixa det på utan att såga sönder baken?

Här sågade jag.
 

Bifogat

  • 20110614_002.jpg
    20110614_002.jpg
    239.2 KB · Visningar: 174

OggE915

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2011
Ort
Linkan
Hoj
XT660 R
Manual?

Tjenare alla glada skruvare.

Det är mycket intressant tråd som tar sin tid att plöja igenom, det vill jag lova. Är på sidan 101 för stunden, men hade en lite fråga.

Är det någon som har servicemanualen för 2009 års modell? Förmodligen har hojen inte ändrat sig så mycket över åren så någon kanske har en tidigare version?

Jag vet att det har skickats runt någon manual tidigare, men det var som sagt på tidiga årsmodeller.
 

Snowman89

Guest
Tjenare alla glada skruvare.

Det är mycket intressant tråd som tar sin tid att plöja igenom, det vill jag lova. Är på sidan 101 för stunden, men hade en lite fråga.

Är det någon som har servicemanualen för 2009 års modell? Förmodligen har hojen inte ändrat sig så mycket över åren så någon kanske har en tidigare version?

Jag vet att det har skickats runt någon manual tidigare, men det var som sagt på tidiga årsmodeller.

Får passa på och välkomna dig till forumet och säga grattis till en XT ;)

Såg att du bor i "Linkan". Det råkar inte vara Linköping samt Xt'n du skaffat dig råkar inte vara en -09a som fanns i Linköping samt som hade akra burkar?


Finns det fler här med Metal mule 2-1 system? Hur fick ni dit det "lösa" röret till cylindern? Vet att det var tight på gamla hojjen men jag får inte dit det på nya. Hållt på i 40min idag både med bara mellanröret i princip löst, med ljuddämparen ditmonterad hårt, löst, med problemröret fastskruvat men resten löst helt utan framgång. Det är hela tiden sååå nära... Så hur fick ni dit det?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
manualen har nog inte ändrat sig allt för mkt. men kanske beror på. den jag har länkad ngr gånger redan http://www.megaupload.com/?d=FN4V3XDH är ju från 2004 men den stora ändringen sen dess är ju bara plastformen, ny sving och lambda sonden.


ang metal mule. den lösa kröken gick in fint på min hoj
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top