Modifieringar XT660 X/R

Snowman89

Guest
hittar så lite filmer om frågan på tuben. Denna filmen har man sett för men tycker inte direkt den hjälper mig, är den svår att få upp? gas eller koppling för att slanga t.ex.? :)

skulle varit kul med lite personliga kommentarer och tips? :tummenupp

Har inte hunnit kört såå mycket än.

Men min -04 med öppnad luftburk och slipon gick att gasa upp på 2an och gasa/rycka upp på 3an. Förhoppningsvis ska det gå att gasa upp samt lite ryck på 3an nu med nya hojjen och samma grejer som förra + PC3a.

Hojjen går inte att jämföra med tex en KTM 660 (Ja jag har haft en sån....). Ktmen är brutalare på alla sätt och vis, dock får du serva 5ggr så ofta.

Är du ute efter en hojj som du kan använda till vardags, till jobbet, konsum, europaresan och samtidigt busa lite med så skulle jag absolut rekommendera XT'n.

Anledningen till att jag valde en XT är att jag är trött på att skruva hela tiden. När jag åker "gathoj" så vill jag åka mer än skruva. Ktm 660n jag hade åkte jag 150mil på en säsong med. Då stod den nedskruvad för div strul under halva sommaren.

Har du några andra funderingar kring kring XT/ktm 640/660 så får du gärna kasta ett pm:)

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Har inte hunnit kört såå mycket än.

Men min -04 med öppnad luftburk och slipon gick att gasa upp på 2an och gasa/rycka upp på 3an. Förhoppningsvis ska det gå att gasa upp samt lite ryck på 3an nu med nya hojjen och samma grejer som förra + PC3a.

Hojjen går inte att jämföra med tex en KTM 660 (Ja jag har haft en sån....). Ktmen är brutalare på alla sätt och vis, dock får du serva 5ggr så ofta.

Är du ute efter en hojj som du kan använda till vardags, till jobbet, konsum, europaresan och samtidigt busa lite med så skulle jag absolut rekommendera XT'n.

Anledningen till att jag valde en XT är att jag är trött på att skruva hela tiden. När jag åker "gathoj" så vill jag åka mer än skruva. Ktm 660n jag hade åkte jag 150mil på en säsong med. Då stod den nedskruvad för div strul under halva sommaren.

Har du några andra funderingar kring kring XT/ktm 640/660 så får du gärna kasta ett pm:)

Tackar så mycket för svaret, det gav mig nog svar på allt jag behövde, hur är den original då? :)

Snowman89

Guest
Tackar så mycket för svaret, det gav mig nog svar på allt jag behövde, hur är den original då? :)

Trött och karaktärslös. Den låter inte äns roligt:näsblod
Dock är de flesta hojjar ganska tråkiga med original avgassystemet..

Bara ljudet gör ju att man får 10-15hk mer MINST! :glömdet:D

Krister

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2011
Hoj
Harley Night train -09
Nu har trippmätarn snurrat fram till 600 mil,450 mil har det alltså blivit på 1 månad sedan man fick "lappen".

Har fått hem T63:eek:r som ska på så snart originaldäcken slitits ner.

Bifogat

• DSC00963.jpg
    DSC00963.jpg
    222.6 KB · Visningar: 131
  • DSC00982.jpg
    DSC00982.jpg
    232.4 KB · Visningar: 148
  • DSC00983.jpg
    DSC00983.jpg
    256.5 KB · Visningar: 135
  • DSC00984.jpg
    DSC00984.jpg
    254.4 KB · Visningar: 146

Snowman89

Guest
Idag tog jag premiärturen efter olyckan!

En "före"-bild på hur hojjen såg ut direkt efter jag köpt den finns tidigare i tråden :)

Tog bara 10veckor för mig att bli i kördugligt skick, kontra de 16-18veckor som de trodde först :Bugar:yoparty

Bifogat

• IMG084.jpg
    IMG084.jpg
    239.8 KB · Visningar: 163

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Ni som kör med Leovince X3 system, vilka DB-killers kör ni med? Eller kör ni utan med enbart gnistsläckarnätet?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kör med dom längsta, dvs tystaste. Men skulle gärna se att ljudnivån var ännu lägre...

Krister

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2011
Hoj
Harley Night train -09
Samma här,kör med de längsta. Testade de korta stumparna men det brölade för mycket tyckte jag...

Morrz

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2011
Hoj
XT660X -04
Skall du byta plast så finns det blå orange svart vit grå röd

Jag skulle gissa på att det är billigare att byta all plast själv än att lackera den befintliga. Det blir ju dessutom 10 resor bättre och kostar garanterat mindre.

Jag hörde någon prisuppgift på 1800 SEK för ALL plast.

Tjena, jag har precis skaffat min XTX och är sugen på ny plast. Du har möjligen inte en länk eller något tips var man kan hitta plast för detta pris.
Pluggar fortfarande så skulle sitta fint med billigast möjliga :)
Tacksam för alla tips.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
ang lackad plast skulle det nog funkar men jag skulle störa mig på att vid varje repar så skulle det synas vit igenom.
med dekalsättet så få man nog aldrig till det riktig bra då man ju tex kan ser "insidan" av plasten vid vissa ställen av hojen och måste då klibba upp insidan med men alla kantor osv skulle inte funkar och då syns ju plastens färg.
om jag ska byta färg då bli det ett plastbytte. men jag tror att jag låter plasten vara vit i alla fall och eventuell byta färgen bara på tanken,ramen och små grejer.

på min hoj har då knappt hänt nånting då jag köpte mig en kajak och var på vattnet halva sommaren.
vart bara 200mil sen mitten av juni med hojen men igår blev det äntligen en längre tur igen :)
hittade en riktig fin 30mil slinga igår kväll. med den vackraste naturen, topp himmel och bilfria vägar i timmar :tummenupp
det vart faktiskt riktig kul att köra igen men alla de där grejerna jag vill göra med hojen döck upp i huvudet direkt.

det första är den jävlar dåliga framgaffeln. körde på en del dåliga vägar och gaffeln gjorde allt annat än att dämpar. den bara flexade,studsade och såfort det blev grusvägar så flöt hojen allt för mkt :rolleyes:

jag väntar just på att få in en massa pengar som borde kommer imorgon. isåfall ringer jag till otr imorgon och beställer ett till mina krav anpassad gaffelkit från wp.lite dyr kommer det kanske bli men jag tror att hojen kommer att bli så mkt bättre med det så det bli värd det.
sen funderar jag ang dämparen men där har jag inte bestämd mig än men det kommer troligen bli ett fint wilbers.

sen funderar jag ang hjul. org hjulen är ju rätt tung. om man skulle sälja de och köpa nytt, men vad skulle man kunna tar för pris för org hjul i bruksskick :confused:
isåfall skulle jag direkt kunna byta färgen då jag hellre ville har silver eller guld på fälgen och naven i den senare ramfärgen.
annars bli det bara slanglöst nu på org hjulen och köra "slut" på de.

sen ska det ju bli en del grejer i motorn och runt omkring men där kommer inte händer så mkt förran vintern så jag slipper mappar nu och sen efter vintern en gång till.

sen har jag lite frågor som kanske nån vet här...
- vilken material är swingen byggd i? läst nån gång att det ska vara stål? magnetiskt är den då inte i alla fall fast det finns ju massa stål som inte är det....

- sitter det någon form av motorstyrning i hastigsmätarlådan? tyckte att jag läste det nånstans?

- nån som har tips på riktig små framljusen som är e-märkta? vill har crossplate framme på gaffeln,helst tar bort org hastighetsmätare + sätta dit en mkt mindre, och bygga in riktig små ljus i crossplattan. + har ett extra ljus på hjälmen för nattkörningen

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vad betalar ni i försäkring för dessa hojar? Funderar starkt på att åka och hämta en ny. Vad är det för priser på grejerna som "måste" bytas? (burkar, bakdel, pc osv.)

Snowman89

Guest
Vad betalar ni i försäkring för dessa hojar? Funderar starkt på att åka och hämta en ny. Vad är det för priser på grejerna som "måste" bytas? (burkar, bakdel, pc osv.)

Jag betalar ca 3200:- Hel/hel på svedea och 2500:- i självrisk. Jag är 21år och bor i Linköping, haft hojkort i 6år.

Sätter du dit ett 2-1 system som jag har så går det på ca 4300:- från england med frakt. Köper du 2st slipons så får du ge allt från 6000 till 20000:-. Ny bak går väl på 1000:- med allt om du kör den enkla vägen och beställer det mesta, fixar du själv så kommer du väl undan med ett par hundra. Power commandern kostar kring 3000:-, dock tillkommer en bänkning på 1500-3000:-. Sen har du också luftfilter som ska bytas och det går väl på kring 1000:- med en annan sida till luftburken också.

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
tack för infon. Någon bra sida på nätet man kan hitta alla grejer att beställa?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
gaffeln är beställd :)
lite svettigt är det trots allt då jag är helt ovan och allt ska lira sen till slut. men det bli nog bra det :D

hittade en annons på blocket ang massa delar på en 07xtx där han även har en uppsättning hjul. de ska tydligen går för 4000,- som låter rätt vettigt. har funderat själv för att kuna har en extra uppsättning. men vetefan, jag tror jag hoppa de i alla fall.

pratade med husaharry idag också. så fort han har fått in nya ventiler och vi hittar en passande tid så bli mina hjul slanglös. borde spara ca 1,5-1,6kg verkar det som :)

beställde även ett moty batterie idag. där spara jag 3!kg igen.
med lite annat jag tänkt göra är hojen snart under 160kg fulltankad och klart :)

tack för infon. Någon bra sida på nätet man kan hitta alla grejer att beställa?

här hitta du det mesta av det man behöver.
http://www.off-the-road.de/en/home/
de är inte alltid billigast men har ett bra sortiment och jag själv har bara varit super nöjd.
prata man med de så har de även en del andra saker som de inte lista på sin sida.

letar du efter ett billigt avgas system så finns det metalmule.com
är typ samma som otr 2-1 system men en del billigare och ändå snyggare.
kann kännas lite högljud men vissa gillar ju det ;)
billigare helsystem hittar du knappt. dessutom är det maknadens lättaste där du spara 9-10kg mot original systemet. byter man senare den tunga metal mule dämparen mot en annan i carbon kan du spara ca en kg till.

Last edited:

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Så har man beställt nya Wilbers-fjädrar till framgaffeln, från off-the-road. Ska bli kul att se hur stor skillnaden blir :) ...

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Vart vänder jag mig till i Stockholm för att få hjälp med ompackning av gaffeln och byte av fjädrar. Vem gör ett bra jobb till ett anständigt pris? Monterar av gaffeln själv och tänker lämna in lösa gaffelben...

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
kvalitativt är nog mcvaruhuset bra för alla slags jobb och även dina gaffelben.
kanske inte de billigaste men om du, som du säger går dit med lösa gaffelben så borde det ju håller sig inom gränserna.
personligen hade jag i alla fall gått dit och känt mig tryggt med att jobbet utförs bra.

annars går det ju även att köper verktygen. kanske lika dyrt som att lämnar bort jobbet men sen kan du serva själv hur många gånger du vill. själva jobbet är ju egentligen inte svårt alls. just denna gaffel är ju väldigt enkelt uppbyggd.

såfort min nya gaffel sitter på hojen kommer jag sälja min original gaffel inklusive all plast med orginal skärm osv. allt i bra brukskick....ifall nån är intresserad. den är från en X från 08

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vad är egentligen mest värt, att köpa en helt ny eller en några år "gammal"? andrahands värdet är riktigt bra av vad jag kan se, och ny priset lågt. Fundersam!

Snowman89

Guest
Vad är egentligen mest värt, att köpa en helt ny eller en några år "gammal"? andrahands värdet är riktigt bra av vad jag kan se, och ny priset lågt. Fundersam!
Vettigast är nog att köpa en beggad som redan är "kittad" med avgassystem, powercommander och luftfilter. Annars är det 10k extra som du lär kasta på hojjen.

Däremot så är det ju alltid najs att vara första ägaren. Så har du pengar för en ny hojj + de "nödvändiga" grejerna till en XT så skulle jag nog köpt en helt ny

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...