Modifieringar XT660 X/R

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Mannman, Blackbox: Ni har rätt bägge två, däcket är "felvänt" och vore det inte så grovt mönstrat så skulle det kunna leda till problem. Men som Manneman säger så brukar man vända bakdäck man sätter fram så för att bromsfunktionen blir så mycket bättre.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Vilket/vilka av Biltemas MC-batterier passar rakt av i 660R årsmodell 2008. Rekommendationer/artikelnr, någon?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
sådär, då var min cykel redo för säsongen, har ett st framdäck till en R liggandes om någon vill ha det, Continental TKC80 90/90-21 har rullat ca 200 mil, skicka PM vid intresse...

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
har hittat ett litet bekymmer på min cykel som någon kanske kan hjälpa mig med/räta ut lite frågetecken, here goes:

Bromsskivan fram verkar inte vara helt centrerad, lyfter jag upp framhjulet på depåstödet och snurrar på det så ser man att skivan åker lite "upp och ned" i förhållande till oket, vad kan man göra åt detta? är det vanligt att skivorna förskjuts? tror att jag själv kan vara boven i dramat då jag trött och jävlig skulle hem från jobbet i höstas och glömde plocka bort låset ur just bromsskivan fram :gnissla
detta gjorde att den tog i oket "lite lätt" innan jag kom på mitt misstag och svärande låste upp den förbannade tingesten, kan detta ha fått skivan att förskjutas?

Halligalli

Aldrig försent att ge upp
Gick med
6 Dec 2006
Hoj
KTM Duke 690
Last edited:

manneman

Guest
Snyggade upp hojen lite efter vintern. Väntar på Touratechs största hasplåt och ett par MTC pipor som jag beställt i en kortare variant än brukligt så att de slutar vid infästningen i ramen. Bör komma i veckan.

Före, vintertourer:
DSC_0218.JPG

Efter, grusbusare:
DSC_0277.JPG

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Lite info till nybliven XT660R ägare behövs.
Vart hittar jag slitdelar till rätt kurs, behöver främst drivpaket och bromsbelägg bak, ett batteri står också på listan.

2-1 Avgas, och hasplåt för hoj med 2-1 är också intressant, någon som har till salu så hör av er, eller peka mig åt rätt håll.

Tackar på förhand.

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha XT600R -08
Hej på er...
Jag har en -08 xt660r och ska byta bakdäck...
Vet ni hur brett däck man kan sätta dit?
Orginal är väll 130/80/17?

//micke

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Hej på er...
Jag har en -08 xt660r och ska byta bakdäck...
Vet ni hur brett däck man kan sätta dit?
Orginal är väll 130/80/17?

//micke

original är mycket riktigt 130/80 17, mätte "på en höft" på min när jag bytte nu och kom fram till att ett 150/70 17 borde få plats fint och samtidigt behålla "ungefär" samma rullomkrets som originaldimensionen, det får ju bevisligen plats på en X då det är det manne kör på, och mig veterligen så har både X och R samma bredd på svingen även om de inte är identiska, X har väl nån form av alusving istället för stål som R:en har?

manneman

Guest
Ja det är rätt att svingarna skiljer i sin konstruktion och utseende men XTZ som delar sving med X har också 130/80 17 och där trycker man in ett 160/60 om man vill. R´en har behållit den gamla svingen som den tidigare delade med X och som då fram t o m 2006 tryckte in ett 160/60. 2007 modifierades X i förhållande till R så med den matematiken får man iaf in ett 160/60 utan problem.
Dock är det inte skrivet i sten vad gäller offroaddäck men 150/70 är absolut inga problem.

Förresten så slängde jag på Touratechs största hasplåt idag och det känns helt okay! :)

DSC_0282.JPG

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...