Modifieringar XT660 X/R

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Jo vissa offroaddäck "fläker nog ut sig" ganska mycket på bredden, iaf så kändes TKC80 130/80 som jag hade förut betydligt bredare än det 130/80 avon distanzia som jag klämde på nu. Kör du mycket asfalt så rekommenderar jag att du struntar i tkc 80, mitt bakdäck var sopslut efter 200 mil och då körde jag 70% asfalt 30% grus i måttligt tempo, med tanke på att cykeln har 47hk på veven original så är det inte så imponerande. Och nu kommer säkert nån och börjar härja om att snålar du på däck så ska du inte åka MC, det var inte det jag menade, tar skiten slut så byter man givetvis, men 500 mil tycker jag att ett bakdäck ska hålla för normal körning även på en stånka som har en tendens att rycka sönder däcken... Finns ju många som åkt över 1000 mil på Metzeler Tourance som sitter original på R, men det däcket är i mitt tycke lite väl hårt...

edit: Heidenau K60 ska ju hålla länge, iaf de som har den breda slitbanan i mitten (vilket inte alla dimensioner har så kolla upp det innan köp) vissa dimensioner av K60 har även nån form av SM-blandning som är mjuka och med bra grepp men som tar slut fortare än en uppsättning pirelli bildäck (dvs skitfort)
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Även om ett 150/70-17 får plats i svingen så tror jag R'ens bakfälg är för smal för det däcket, kolla rekomenderad fälg till det däck du är intresserad av innan du köper.

200 mil känns kort på ett kvalitetsdäck, kör jag lite med huvudet så får jag 200 mil ur ett biltemadäck på Superenduron.
Kör jag stoll så får jag 20 mil ur ett crossdäck på Superenduron, högerhanden avgör.
 

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT600R -08
Har nu TKC-80 fram och bak... Jag har kört ganska snällt men bakdäcket har bara överlevt ca 400mil, framdäcket är dock i bra form :) Tittade på K60... men det verkar vara svårt att få tag i den gamla modellen. Scout däcket finns ju bara i TL modell för 17" hjul. Vet inte om man kan/vågar kränga på ett TL däck och köra med slang. Annars tror jag att K60 skulle vara bra för mig. Är det nån som vet var man kan få tag i ett K60 för 17" i TT utförande?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Inga problem att ha slang i däck där slang inte behövs, bara att köra och vara glad.
 

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT600R -08
Då är däcket beställt... Blev ett K60 Scout TL, får väll se hur det funkar med slang och hur slitaget är.
K60-Scout_Rear.jpg
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
att köra TL däck med slang är inga problem alls, att köra TT utan slang däremot... baaaad idea...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om nån behöver riktiga fotpinnar som man inte glida av från när de är blöta, jag har en uppsättning OTR- cross pinnar som passar rakt på till salu för 400kr.

pegs.jpg
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Okej då är det dina då du är den förste som säger så :) du få även fästpinnar och fjädrar med de...
Ska du har sadeln också? I så fall skickar jag allt i samma paket?

Tror jag raderade din pm med adressen...jag skicka ett pm med mitt kontonummer
 

Pantis

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha XT 660 R -08
En fråga, gjorde mig distanser till framgaffeln behöver man ändra oljemängden i gafflarna då?

20120312_181250.jpg
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
En fråga, gjorde mig distanser till framgaffeln behöver man ändra oljemängden i gafflarna då?

View attachment 356201

Jag satte i 25mm distanser direkt jag köpte min hoj eftersom det står "överallt" att gaffeln blir bättre av det.
Har däremot inte läst någonstans att man måste fylla på olja också, fjäderförspänningen ändras med distanser, inte dämpningen (oljeberoende).
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om man skulle ändrar nåt då vore det "mindre oljemängd" i så fall. man upptar ju plats i gaffeln med de där spacer som annars finns till luften som oljan kan utnytja och luften komprimeras också.
tror dock att det är rätt lite skillnad och att man kan struntar i detta. kommer inte ihåg heller att nånsin har läst att nån hade mindre olja i.
 

manneman

Guest
Någon här som testat att öppna upp luftburken på sidan/sidorna i kombination med effektpipor?

Jag tycker 625 Euro som XT660.com tar för DNA stage 3 är lite väl häftigt och enligt dem ska den kombon göra 8 hästar på en standard XT så någon skillnad bör det ju bli. Hästar är egentligen bara en siffra för mig, jag vill ha mer VRID!!!

Hur funkar kombon K/N filter vid insuget och K/N i sidan? Egentligen bör det väl räcka med ett dammfilter i sidan?
(Kombo med pipor)

Lambdavändare på det? Plugga EGR?

Den här boxen?

Piporna jag har på gång är kortade (320mm) MTC runda polerade racepipor. Alltså 18 cm kortare än de på bild.
 

JoeMax

Guest
äntligen har man tagit ut hojjen :D :D :D

Fråga ang kablarna/kontakter som är dragna till bakre delen under sätet, är det någon som vet om det finns 12v i dem??skall installera ett kina larm
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top