Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kommer förmodligen hämta en XT660R -07 på lör, eftersom jag kommer sakna grusåkandet med min KTM690 EnduroR så kommer även denna XT få bekänna färg på grus dock så är ett 2-1 Metal Mule på att köpa listan. De skulle tyvärr komma in först om ca 2veckor. Nu till frågan vad jag har läst så har -07 & nyare lamba sond, går denna att koppla bort eller vad göra när man monterar på ett 2-1 system?
Tack på förhand

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Metall Mules system är förberedd för sonden. Du få även med en skruv för att täta ifall du inte vill har sonden.
Vill man tar bort sonden behöver man en "motstånd" istället. Det finns enkla varianter från tex otr eller kev (xt660com) eller även lite dyrare från tex PowerCommander. De borde gå att köpas via din Yamaha butik till exemple och ska du byta system behöver du ju ändå nån PC och då kan du ju köpa ett helt kitt.
Sen är det lite luddigt med 2007års modell då det finns vissa som inte har nån sond och vissa som har det. Beror väl på när de tillverkades.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok men jag vill bara åt markfrigången men kommer den gå som en påse skit eller? Är KN filter att föredra som vanligt luftfilter & är DNA filtret på sidan något att ha. Obs kommer inte att trimma eller nåt m PC.Känns som jag inte vill lägga ut en massa pengar bara för att komma ens en bråkdel vad 690 EnduroR var ifrån fabrik!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Just ja tänkte på en sak. En del här säger att hastighetsmätaren visar fel om man byter framdrev till mindre alt större varför är det så? Mäts inte hastigheten på framhjulet eller? Om man nu skulle köpa ett 18" fälgbana & be en ekra om vad händer med hastighetsmätaren då?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
mätaren sitter inte vid hjulen, bli alltså lätt fel men inte såå mkt att man egentligen störs av det.

ang trim, kör du original filter och 2-1 system går det att ställa upp bensinflödet men utan PC bli det aldrig riktig perfekt.i värsta fall gå hojen för snålt och mår ingen bra.(de går rätt snålt redan från original!)
kolla om du kan få tag på en PC3 beggad eller via ebay där de kan vara en del billigare.

ang filterna, vill du spara pengar kan du modda inloppet till luften själv. drar snorkeln samt öppna upp hålet där snorkeln satt till typ dubbla diametern. det gör redan en del skillnad. efter flödestester som jag har sett förut är dna stage1 filter lite bättre än ett kn. men det ger sig nästan. dna stage2 filter är fint och ger även skillnad men utan PC som du skrev, bli det absolut inte bra längre...det måste mappas om!

personligen tycker jag det är värt besväret. särskild med ett 2-1 system få du på så ett skönt botten vrid med denna motor. som du säger så bli det aldrig samma sak som en ktm, det bli en helt annan karaktär istället som jag personligen i alla fall gillar :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar så mkt Fuchs för tipsen, skall bli roligt att prova XT, men som sagt ändrar jag till 14 drev i fram samt 18" ibak blir det riktigt fel med mätaren jämfört med bara drevbyte? Just jag skrev i din egen tråd men frågar här, vart får man tag i rephandbok mm till XT, finns väl ingen på svenska antar jag?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jo svarade i min egen tråd.

ang hastighetsmätaren. det finns ju de som räknar fram sånt. jag har aldrig brytt mig.
kör själv med mindre däck samt 14 drev och nu på nya bygget även med större drev i bak. borde väl bli rätt fel men vem bryr sig ;)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet hur man kommer in i displayen ang justera CO men hur vet jag när det är någolunda rätt inställd. Måste jag ut & provköra eller är det något jag kollar när den är stillastående vid ett visst varvtal eller hur gör man. Ska ta bort snorkeln idag tänkte ja & sen skall jag jaga på Metal Mule lite med att få hem deras system för att köpa filter & ok det får väl bli en PC.

Får faktiskt erkänna att XT har ett skönt drag men ett slö sådant om jag jämför med min förra 690 men ändå det fungerar & sen ha i bakhuvudet att kan ev håller ett tag. Dock irriterar jag mig på transmissionsglappet i ryckutjämnaren, skall ta bort hjulet & lägga något emellan klossarna, tycker inte det skall slå så mkt blir banne mig ryckigt tycker jag i vissa lägen. Annars har den inga problem med att lyfta på 1:a & med nöd & näppe på 2:an men lite koppling & gaffelretur. Väl avstämd kraft på gasen. Dock blev jag lite småsur när jag hämtade hojen så hade ägaren borrat hål i ljuddämparna för att den skulle låta lite mera, hur korkat är det + låter förbannat ihåligt!

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
grattis till nya hojen :)
ryckutjämnare på denna höjen slits fort. många använder sig av bitar av en slang. finns lite bilder även här i tråden.
med CO inställningar är det att kolla stiften och testa sig fram. helst inte göra allt för stora steg.
problemet är att varje hoj har sin egen inställning, det går alltså inte att säger hur det ska vara när man inte har sett hojen. börja typ med 10steg. kör ngr km och kolla stiften. tänk på att stänga av hojen efter du har varvat och inte har den på tomgång innan du ska kolla.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kan bara konstatera att vi som kör XT måste vara extremt försiktiga. Har letat XT660 på MC-demonteringssidor i Sverige, Tyskland och England, men knappt hittat ett enda exemplar. Vi måste krascha sällan, mao :) . Letar hjul utan framgång...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ha ha ha eller så löser bolagen in hojarna då det är så jäkla dyrt att laga. Vad kostar ett nav till XT. Har Yamaha någon parts lista såsom ktm har på sin ktmshop.se så man kan kolla priser mm?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jo du kan beställa därefrån direkt. de priser jag har jämfört vart rätt likt.
oem är då inte heller billigast men jäkligt smidigt när man bara leta små packningar osv.

problemet med hjulen är att de inte säljs som hela hjul av yamaha. du få köpa lösa delar och bygga själv/låta bygga.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
oem är då inte heller billigast men jäkligt smidigt när man bara leta små packningar osv.

problemet med hjulen är att de inte säljs som hela hjul av yamaha. du få köpa lösa delar och bygga själv/låta bygga.

Jo jag förstod det men fortfarande bra mkt billigare än KTM tycker jag. Just att man ev kan handla på sig en 18" fälgbana / sedan orig nav.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Jo jag förstod det men fortfarande bra mkt billigare än KTM tycker jag. Just att man ev kan handla på sig en 18" fälgbana / sedan orig nav.

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
yamaha xt660 sm
O-ring?! vad e de för dimension på dem? Vart hittar man dem? ska byta oljefilter inom snar framtid och läste att dessa också måste bytas varje gång man öppnar upp för oljefiltret :smasha

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
tex här:
http://www.oemmotorparts.com/oem4.asp?M=Yamaha&T=XT X 660&Y=2004&L=YA-XT-X-660
eller här:
http://www.off-the-road.de/index.ph...=50&lang=1&cl=alist&searchparam=&cnid=cat_545
eller här:
http://www.kedo.de

eller så går du in på din yamaha försäljare (om det inte finns i enköping så finns det tex yamaha store i västerås)
de borde ju kunna ta in alla delar du behöver och de är inte så dyra heller. köper du över disk spara du ju frakten dessutom och få en trevlig service

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
yamaha xt660 sm
tex här:
http://www.oemmotorparts.com/oem4.asp?M=Yamaha&T=XT X 660&Y=2004&L=YA-XT-X-660
eller här:
http://www.off-the-road.de/index.ph...=50&lang=1&cl=alist&searchparam=&cnid=cat_545
eller här:
http://www.kedo.de

eller så går du in på din yamaha försäljare (om det inte finns i enköping så finns det tex yamaha store i västerås)
de borde ju kunna ta in alla delar du behöver och de är inte så dyra heller. köper du över disk spara du ju frakten dessutom och få en trevlig service

tackar! dessa sidor ska sparas!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...