Modifieringar XT660 X/R

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Monterat sw-motech crash bars nästa projekt blir bättre lyse....

Stiligt. Min hasplåt från OTR sitter dock aningen tightare än din. Kunde du få på hasplåten i efterhand? Jag var tvungen att sätta på min först.

Jag behövde även justera min växelpinne efter att bågarna monterats. Kunde inte lägga i ettan annars :)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Vilket antiklimax när jag skulle byta olja/kylarvätska idag. Batteriet hade dött. Tar inte ens laddning. Snålade med underhållsladdning under vintern, då jag bara hade en laddare i garaget. Nu var väl originalbatteriet +6 år, så det var ju ingen större förlust.

Vart får man tag på ett Yuasa-batteri en söndag? Eller någon som kör med Biltemas gel-batteri och är nöjd? :död

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Biltemas gel-batteri verkar inte passa i XTn. Enligt gammalt inlägg är det för högt. Enligt biltema.se så har de inget batteri avsett för XT660R/X.

Mest prisvärd verkar detta vara:
http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?productgroupid=2050
Ett Yuasa-batteri för ca 615 kr levererat till dörren. Ca 1100 kr billigare än vad lokala MC-firmorna vill ha.

Förslag på annat vettigt batteri, inköpsställe?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Batteriexperten, finns i uppl väsby men tror inte de har öppet idag. Låna nåt annat batteri ?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Batteriexperten, finns i uppl väsby men tror inte de har öppet idag. Låna nåt annat batteri ?

Gjorde det, men kablarna räckte inte. Ska skarva med ett par startkablar i eftermiddag, om jag orkar.
Prisskillnaderna på Yuasa-batterierna var tillräckligt stor för att jag skjuter upp oljebytet till påsken :)

Billigare batterier hamnar på ungefär samma pris som ett Yuasa från .uk, så då kan jag lika gärna beställa ett.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Såga i plasten och lägg gelbatteriet på sidan så får du plats med ett större batteri, så gjorde jag.

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Upptäckte att kopplingen slirade igår på premiären, Vid fullt styrutslag åt vänster kunde jag släppa ut kopplingen med växel i och hojen stod stilla! Hem i garaget o justera lite samt plocka bort styrhöjarna.
Väntar fortfarande på min speedohealer (4 veckor sedan den beställdes). Beställde nya fotpinnar via en länk härifrån till ebay. Nya justerbara koppling o bromshandtag monterades i fredag. När ska snön försvinna?:confused:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Dra koppligsvajern annan väg istället så är det inga problem med styrhöjare!

Jag har 50 mm höjare och har kört med det utan problem i tusen mil nu.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla m rotera vad ett sådant lager kostar dock bör du ta m lagret så de kan mäta.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Perjul, mitt facit.

Skruvar du av hasplåt/motorbåge när du byter olja?
För att få av hasplåten måste ju bågen av på ena sidan.
Den där lilla plåtbiten man sätter vid oljebulten inger lågt förtroende om det blir värsta oljekaskaden. Blir ett jävla knök att behöva skruva av allt igen, ny Loctite osv osv.

Såhär i efterhand borde jag ha bytt oljan innan jag skruvade dit delarna...

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Plåtbiten funkar utmärkt =) (Ingen minns en fegis :rofl)

Perjul, mitt facit.

Skruvar du av hasplåt/motorbåge när du byter olja?
För att få av hasplåten måste ju bågen av på ena sidan.
Den där lilla plåtbiten man sätter vid oljebulten inger lågt förtroende om det blir värsta oljekaskaden. Blir ett jävla knök att behöva skruva av allt igen, ny Loctite osv osv.

Såhär i efterhand borde jag ha bytt oljan innan jag skruvade dit delarna...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Plåtbit :rolleyes: ?
När jag skruvar ur den undre oljeskruven får det spruta ut bäst det vill. Det som inte når över hasplåtskanten och ner i tråget får rinna av via hasplåten. Och nej, bryr mig inte speciellt mycket om puts och finish :D ...

EDIT: brukar i ärlighetens namn lägga en liten veckad kartongbit vid hålet, som får leda bort oljan så gott det går. Originalavrinningsplåtbiten funkar inte på min setup med hasplåt och kraschbåge, och jag orkar definitivt inte skruva loss dom varje gång...

Last edited:

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
EDIT:
Ställer in körning nedan då folk inte verkar startklara :). Drar ner till Nyköping i stället och hälsar på en polare i stället...

Blir en lite lugn och fin asfaltspremiär på fredag. Om någon har lust att haka blir vi kanske ett litet XT-gäng som kan sparka på varandras däck ;-)?

Rutt:
Från Botkyrka bort mot Mariefred, för att sedan fortsätta över Laxne ner till Järna. Fika/lunch på Burger King, och sen neråt till Mörkö och vidare norrut till färjan. Sen kan man antingen ta Bulten via Rosenhill, eller fortsätta direkt mot stan. Efter tycke och smak :).

Samling fredag den 29/3 10.30 vid Shell Botkyrka/McDonalds (om inte vädret säger stopp...)
Vilka hakar?

1. perjul
2.
3. osv...

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Blir en lite lugn och fin asfaltspremiär på fredag. Om någon har lust att haka blir vi kanske ett litet XT-gäng som kan sparka på varandras däck ;-)?

Härligt initiativ till vårtecken! Men +4C på fredag, burr.
Är tyvärr inte körklar. Varken XTn (saknar fräsch olja, saknar batteri och behöver nog lufta bromsarna igen) eller jag själv (snart på benen efter en sväng av influensa-skit). :glömdet

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
>Men +4C på fredag, burr.

Gäller att passa på innan myggen kommer och förstör säsongen!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sorry har haft en rejäl svacka både i energi & motivation mot det mesta så mod av installation av lykthus m nya gaffeln & bakljus gör att min XT står ett tag till.! :/

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Jag sparkar gärna däck om det bli ngr att sparkar på då jag ändå kör ut från stan mot S-tälje vid den tiden.Sitter dock i min varma bil då ;)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...