Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Då var årets första rundor avklarade, 5-6 mil igår och ngt liknande idag. Håller fortfarande på att vänja mig vid hojen (det blev bara några mil efter inköpet i höstas) och det går sådär...
Idag vågade jag mig för första gången (någonsin) på lite gruskörning, märkte direkt att jag är fruktansvärt feg! Efter en liten bit så övergick gruset i blankis och när jag skulle ut i skogen och vända så fastnade jag i snön (bara 10-15 cm snö men blankis under) jag kämpade för att ta mig de två meterna tillbaka till vägen i minst en halvtimme :huvet Med hjälp av granris (och några liter svett lättare) kunde jag vända hem igen...
Det känns som man har mycket att lära sig om körning utanför asfalterade vägar :va

Tänkte berätta om några bra investeringar jag gjort på Ebay under vintern.
Eftersom det är svindyrt med en mc anpassad gps så köpte jag en "vattentät" väska med styrfäste och kablar med cigguttag samt en extra strömkabel till gps:en för ca 150kr och kan nu använda min "vanliga" gps. Testade idag och det verkar funka bra!! Ebay är bäst!

Du tog dig ju tillbaka, så då var det ju inte så farligt :)
Biltema har även en lämplig väska för styrmontering. De har kopierat Givi-modellen typ rakt av.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/GPS-hallare-82790/

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Yamaha xt660x -08
Hej på er igen. Det börjar närma sig! :) Bestält ryckutjämnare från yamaha återförsäljare 140kr st. 560 kr för att byta alla. Lite dyrt för gummi men skit samma. Väntar på 2 nya däck oxå. Avon distanzia. Har köpt biltemas främre depåstöd å funkar kanon. Bak har jag ett från jula.

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
XT660R -05
Du tog dig ju tillbaka, så då var det ju inte så farligt :)
Biltema har även en lämplig väska för styrmontering. De har kopierat Givi-modellen typ rakt av.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/GPS-hallare-82790/

Jag köpte ngt i stil med den här, har sett liknande i Sverige för runt 500kr.

http://www.ebay.com/itm/K5H-Motorcycle-Bike-Waterproof-Case-Bag-Mount-Holder-For-Garmin-GPS-Navigator-/110967150888?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item19d6285928

Köpte ett par crosstövlar som jag testade i helgen, det kändes klumpigt och svårt att växla.
Vad använder ni för stövlar? kommer trots allt att köra mest på asfalt...

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Sådär.. nu har jag varit och tittat på den..
Den såg riktigt fin ut, välservad.. Dock var drivpaketet original, men dreven såg okey ut..
1800mil, Vad ingår förutom olja, filter och stift i 2000mila-servicen? Ventilkoll?
kunde inte känna nåt nämnvärt glapp i bakdrevet.. Glömde dock kolla om gaffeln höll tätt..

Satt en touratech-hasplåt, touratech-handskydd och ställbara handtagsvärmare med spänningsvakt på..
Han hade även ett par packväskor (biltema) som han skulle skicka med..
En hel lunta med kvitton och stämplad servicebok.. 2 ägare..

Så vad tror ni? är 35 för mycket begärt eller låter det som ett okey pris?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag köpte ngt i stil med den här, har sett liknande i Sverige för runt 500kr.

http://www.ebay.com/itm/K5H-Motorcycle-Bike-Waterproof-Case-Bag-Mount-Holder-For-Garmin-GPS-Navigator-/110967150888?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item19d6285928

Köpte ett par crosstövlar som jag testade i helgen, det kändes klumpigt och svårt att växla.
Vad använder ni för stövlar? kommer trots allt att köra mest på asfalt...

Jag har ungefär samma, en Arkon SM032. Finns att köpa i Sverige, om man vill betala lite mer och ha snabbare leverans. :) http://www.skalhuset.se/index.php?main_page=product_info&cPath=3_130&products_id=79

Jag har ett par Alpinestars Tech7. Stela som ett par skidpjäxor, bara kört ytterst lite med dem. Behövde justera in växelpinnen för att ens kunna växla. En vanesak, helt klart. Nya stövlar är dessutom väldigt stela och behöver mjukas upp mycket. Blir bättre ju mer rörlighet man får i ankeln. Tips på hur du mjukar upp dem: http://www.youtube.com/watch?v=3HkfCaDGiCs

För asfalt så är ju MX-stövlar aningen i överkant. Visst ger de galant skydd, men kan vara osmidiga. Tycker Alpinestars Vector-serie verkar intressant:

www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec0fa...rs-Vector/SubProducts/Alpinestars-Vector-0021

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
2000mil oljebyte 4000mil ventilkoll.

Nej. Oljebyte var 1000:e mil (vilket man av självbevarelsedrift byter en gång per säsong oavsett körsträcka, inklusive filter). Ventiljustering var 2000:e mil (dvs. vid 2000 mil, vid 4000 mil osv). Kontrollera servicehandboken.

Sådär.. nu har jag varit och tittat på den..
Den såg riktigt fin ut, välservad.. Dock var drivpaketet original, men dreven såg okey ut..
1800mil, Vad ingår förutom olja, filter och stift i 2000mila-servicen? Ventilkoll?
kunde inte känna nåt nämnvärt glapp i bakdrevet.. Glömde dock kolla om gaffeln höll tätt..

Satt en touratech-hasplåt, touratech-handskydd och ställbara handtagsvärmare med spänningsvakt på..
Han hade även ett par packväskor (biltema) som han skulle skicka med..
En hel lunta med kvitton och stämplad servicebok.. 2 ägare..

Så vad tror ni? är 35 för mycket begärt eller låter det som ett okey pris?

2000-milaservicen är den "stora" servicen med ventiler, luftfilter (byte, om det är original). Tändstift ska vara bytt vid 1000-mila. Nu var det lite godis med, men spontant tycker jag det är i överkant iom att du åker på servicekostnader inom 200 mil. Om du lämnar in för fullservice så får du nog räkna med upp mot 5k. 35k är inte ett dåligt pris, och det är ju trots allt vår. Men du kunde ha gjort bättre affär vid flertalet tillfällen under vintern. Prutläge på någon tusenlapp pga. servicekostnaden.

Det är få XTR till salu nu, men ett objekt att jämföra med är ju tex:
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XT_660R_45958705.htm?aw=1

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Nej. Oljebyte var 1000:e mil (vilket man av självbevarelsedrift byter en gång per säsong oavsett körsträcka, inklusive filter). Ventiljustering var 2000:e mil (dvs. vid 2000 mil, vid 4000 mil osv). Kontrollera servicehandboken.

2000-milaservicen är den "stora" servicen med ventiler, luftfilter (byte, om det är original). Tändstift ska vara bytt vid 1000-mila. Nu var det lite godis med, men spontant tycker jag det är i överkant iom att du åker på servicekostnader inom 200 mil. Om du lämnar in för fullservice så får du nog räkna med upp mot 5k. 35k är inte ett dåligt pris, och det är ju trots allt vår. Men du kunde ha gjort bättre affär vid flertalet tillfällen under vintern. Prutläge på någon tusenlapp pga. servicekostnaden.

Det är få XTR till salu nu, men ett objekt att jämföra med är ju tex:
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XT_660R_45958705.htm?aw=1

Eftersom jag kan och har möjlighet så tänkte jag lämna in för att kolla ventilerna och sköta resten av servicen själv :)
Tänkte även byta drivpaketet på samma gång, så det känns som man sparar ett antal tusen på att göra en del själv :)
Vad kostar en ventilkoll? Runt 1500?

Skulle höra av mig senare i veckan, får väl se om det går att förhandla nått med honom :)

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Tugge; Köp min 2010 för47500 ist. 200 mil snart.
Detta ingår; Dna stage 1 . PCV , Metalmule-system , ställbart koppling o bromsgrepp , Lukasstyre som är ca 20mm högre än original , Andra fotpinnar , nya grusdäck sitter på . orginal däck som rullat 160mil medföljer samt alla orginaldelar såklart. 3års yammagaranti kvar. :fakta
edit- 2års handtagsskydd ska det vara,.2013 är det visst redan.

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Tugge; Köp min 2010 för47500 ist. 200 mil snart.
Detta ingår; Dna stage 1 . PCV , Metalmule-system , ställbart koppling o bromsgrepp , Lukasstyre som är ca 20mm högre än original , Andra fotpinnar , nya grusdäck sitter på . orginal däck som rullat 160mil medföljer samt alla orginaldelar såklart. 3års yammagaranti kvar. :fakta
edit- 2års handtagsskydd ska det vara,.2013 är det visst redan.

Blev XTn så kortlivad?

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
2 års handtagsskydd? ;)
Hade gärna slagit till, men 35k är redan way över vad jag hade tänkt mig..
Och Ljungby är för långt bort för min del ;)

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Blev XTn så kortlivad?
.
Nja , jag saknar 690ns motor för mkt. Visserligen har xtn vaknat lite av pcv o allt annat lull lull som är påplockat och bortplockat meeeeen vi får väl se . Ska till Säfsen i slutet på maj på 4 dagars grusåka , efter det så får vi se om jag nöjer mig eller byter
Ha det Roffe :rock

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Haru köpt nån hoj än Tuggiz?!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

I Haynes står det att den ska ha etylenbaserad kylarglykol. I min hade jag blå-grön glykol (färgen i sig är ganska skitsamma, men man bör iaf inte blanda). Tömde systemet och fyllde på med:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...entilation/Kylare/Glykol-fardigblandad-36703/

Longlifen du länkade till är också etylenbaserad, så det ska väl inte vara några konstigheter. Ser dock ingen direkt mening med longlife, eftersom bytesintervallen ändå är typ 3 år enligt servicemanualen. Se till att tömma systemet, då du inte vet vad som är i den just nu.

Haynes specificerar DOT4 för bromsvätskan. DOT 5.1 är kompatibelt i DOT4-system. Så ja, det ska fungera.

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Provade xtren efter att 14kuggars fram drev blivit monterat , jädra vilken skillnad i körbarhet! Nu kan man ju hänga ut häcken i långa ställ. Helt klart bästa modden hitills , o billigt :D

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping