Modifieringar XT660 X/R

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Skulle man klara sig med en co-justering och en fuel mod om man öppnar upp luft och avgas? Eller är pcv ett krav?

Man kan testa att bara ställa upp CO ett par snäpp. Kevs fuel mod är bara en billig lösning istället för en PC. Den lurar insprutningen genom att manipulera värdet från CO-sensorn. Effektivt och ganska billigt enligt alla på xt660.com. Med en PC kan du mappa insprutningen på riktigt. Dock dyrare i inköp.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Velar fortfarande kring val av nya fjädrar i framgaffel.
Linjära Öhlins eller progressiva Wilbers? Priset skiljer knappa 400 kr med olja.

I XTns primitiva gaffel är ju möjligheten till progressivitet begränsad. Jag avser inte göra mer än fjäderbytet i samband med att gaffeln renoveras. Det talar för att gå på de progressiva fjädrarna. Däremot är jag lätt, knappa 70 kg med utrustning. Det talar för Öhlinarnas mer linjära egenskap. Vad hade ni valt?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jaha nypremiär m allt nytt men måste fixa mer innan ja kan ge en utvärdering. Så här ser den ut nu.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1367424849336.jpg
    uploadfromtaptalk1367424849336.jpg
    115.9 KB · Visningar: 158
  • uploadfromtaptalk1367424864291.jpg
    uploadfromtaptalk1367424864291.jpg
    117.9 KB · Visningar: 155
  • uploadfromtaptalk1367424882575.jpg
    uploadfromtaptalk1367424882575.jpg
    90.3 KB · Visningar: 159

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Fick ett tevligt paket från OTR idag , innehållandes hyperpro-fjädrar , touratech????väska samt några oljefilter o iridiumstift. Kan bli en hyfsad fredagkväll trots allt . :D
 

StenT

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
stockholm
Hoj
Triumph Tiger 800 -12 Husqvarna Terra 650-13
Hej! Ny här, har försökt att ställa upp CO, men inte lyckats trots den fina beskrivningen i denna fantastiska långa tråd.Det är en -09. Allt funkar ända fram till att ändra CO värdet, det står på 0 och jag kan inte ändra vare sig upp eller ner, fortfarande 0:( Vad gör jag för fel:4skrika eller är det låst på nåt sätt på -09.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hej! Ny här, har försökt att ställa upp CO, men inte lyckats trots den fina beskrivningen i denna fantastiska långa tråd.Det är en -09. Allt funkar ända fram till att ändra CO värdet, det står på 0 och jag kan inte ändra vare sig upp eller ner, fortfarande 0:( Vad gör jag för fel:4skrika eller är det låst på nåt sätt på -09.

Leta upp tråden på www.xt660.com jag har också en -09 men motor och elsystem ska vara samma från -04-13
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jaha nypremiär m allt nytt men måste fixa mer innan ja kan ge en utvärdering. Så här ser den ut nu.

System, hasplåt, WP-gaffel, är bakfälgen 18"?
Måste vara en av de mer genomarbetade XT som vi har här, den vill jag inte prova för då kör jag väl aldrig min egen igen...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ha ha ha tackar nja förutom en annan XT660X är mer moddad här. ;)

Synd att det inte går att sätta motorn i ett ktm chassi. Motorn har ett riktigt trevligt vrid som jag gillar jämfört m flickvännens ktm625. Nopp har inte satt på grushjulen som sitter på svarta excel fälgar. Premiär turen började m att blinkers reglaget pajade & gasreglaget krånglade så det blev semestergas pga den nöp till på styret så efter lite moddande så klämmer den inte åt styret längre :((((( så fick tag i båda delarna beg så 850:- inkl frakt som kunde ha gått till annat :(.

Ang höjningssatsen i bak + 35mm gjorde eb jäkla skillnad dock är mindre bra m XT breda sadel som gör det svårare att sätta sig jämfört m min förra ktm690 mfl ktm jag har haft som varit högre.
 

StenT

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
stockholm
Hoj
Triumph Tiger 800 -12 Husqvarna Terra 650-13
Tack för snabbt svar. :) Ska försöka igen, men förstår inte vad jag gör fel.Hojen en -09 har precis varit på 2000 mil service.Tycker att den går sämre efter det, bad mek att justera upp bränsle något. Tycker att den rycker mer nu.:( Allt oirginal, förutom Denso iridum tändstift. Har bra erfarenhet av dom från BMW hojar som oxå haft problem med magerryckningar.:krama
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tack för snabbt svar. :) Ska försöka igen, men förstår inte vad jag gör fel.Hojen en -09 har precis varit på 2000 mil service.Tycker att den går sämre efter det, bad mek att justera upp bränsle något. Tycker att den rycker mer nu.:( Allt oirginal, förutom Denso iridum tändstift. Har bra erfarenhet av dom från BMW hojar som oxå haft problem med magerryckningar.:krama

Min erfarenhet av servicen var densamma och jag skyller lite på oljan (yamalube) som de slänger i då jag märkte radikala förändringar på hojens gång efter servicen. Därom tvistar de lärde i all oändlighet men efter en återgång till Biltemas MC olja så kändes det iaf mer rätt.
 

StenT

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
stockholm
Hoj
Triumph Tiger 800 -12 Husqvarna Terra 650-13
Ok, :tummenupp. Tack för tips, ska försöka med lite olika alternativ för att komma tillrätta med motorgången, är tydligen mycket känslig av sig:)
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
...Synd att det inte går att sätta motorn i ett ktm chassi. Motorn har ett riktigt trevligt vrid som jag gillar jämfört m flickvännens ktm625....

Ang höjningssatsen i bak + 35mm gjorde eb jäkla skillnad dock är mindre bra m XT breda sadel som gör det svårare att sätta sig jämfört m min förra ktm690 mfl ktm jag har haft som varit högre.

Jag var ute 12 mil idag, Ribboda MC's grusdag, kan bara hålla med om motorn, mysig grussoffa att rulla runt med, helt klart.

Har du C-C måttet på hundbenen som höjer 35mm?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kollar senare idag.

EDIT: hann inte kolla idag men skall dit imorgon & pilla m grabbens cross så kan jag mäta!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
På vilket sätt blir det bättre med en höjning bak?
Behöver man höja fram med för att behålla balansen i hojen?
:va


I mitt fall är det för att kompensera m mitt gaffelbyte som har längre fjädringväg än orig. Skulle du höja i bak utan att antingen förspänna fjäder i fram eller sänka gaffeln så kommer den ha en något framlutande vinkel. Chassit blir något snabbare men det är inte bra att inte kompensera i båda ändarna!
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Höjer man bak utan att ändra fronten så får man negativ caster vilket gör hojen mer nervös i framänden. Sätt på ett par styrhöjare så blir det bättre men inte helt optimalt. Med 21 tummare funkar det hyfsat men på 17 tummare fram känns det som självmord.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top