Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Efter första ordentliga grusturen vågar jag nog påstå att fjädringen var åt helvete för svampig!
Skulle jag bli gladare av att montera ett "Hyperpro spring set" från OTR? Med både gaffelfjädrar och bakfjäder..

Eller är det bara att byta till Öhlinare bak direkt?

Går det att justera originalfjädring på nåt sätt?

Förspänning i bak m nyckel annars inget i fram om du inte stoppar i distanser.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Fjärding är svårt. Överväger själv mellan progressiva Wilbers/Hyperpro eller linjära Öhlins.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=19823 är bra läsning.

Jag är så pass lätt att det lutar lite åt Öhlinarna. Fast de andra är ju billigare, och allt annat än originalfjädrarna är ju ett ordentlig uppgradering oavsett. :va

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Passar de min 09? står att det är upp till 08 :)

Fjärding är svårt. Överväger själv mellan progressiva Wilbers/Hyperpro eller linjära Öhlins.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=19823 är bra läsning.

Jag är så pass lätt att det lutar lite åt Öhlinarna. Fast de andra är ju billigare, och allt annat än originalfjädrarna är ju ett ordentlig uppgradering oavsett. :va

Jag ligger ju lite i den tyngre viktklassen, men på väg neråt..

Det verkade ju nästan som att de progressiva inte var mycket att ha?
Tyckte jag läste nått om att de slits fort..

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Passar de min 09? står att det är upp till 08 :)

Jag ligger ju lite i den tyngre viktklassen, men på väg neråt..

Det verkade ju nästan som att de progressiva inte var mycket att ha?
Tyckte jag läste nått om att de slits fort..

Fjädring är väldigt individuellt och en anpassningsfråga. Progressiva fjädrar i XTns gaffel är en ganska grov kompromiss och blir rent teoretiskt svår att anpassa. Betyder dock inte alls att linjära fjädrar är bättre, för en fjädring ska ha progressivitet.

För att citera den gode Boris JR på forumet:
"1 Linjära fjädrar är bäst om man med gaffelns övriga inställningsmöjligheter kan nå önskad progressivitet
2. Progressiva fjädrar är att föredra då man av kostnad/konstruktionsskäl inte lägger all progressivitet i gaffelns övriga delar."

Vad som är bäst för mig, med min förhållandevis låga vikt samt utan att ändra andra fjädringskomponenter, är fortfarande väldigt oklart. Vad man än väljer så är det iaf bättre än originalfjädrarna med 5 år gammal olja. :va

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Vad man än väljer så är det iaf bättre än originalfjädrarna med 5 år gammal olja. :va

Det är sant!

Det känns lite som ett lotto vad man ska välja, kan ju ha tur att välja rätt direkt..
Nya fjädrar är iofs ingen jättekostnad heller..
Men skulle progressiva vara det bättre alternativet för en 110-plusare?

Vad kör ni andra tungviktare med?

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Okey.. Vart hittar jag distanser? hittade inga på otr.. :)

Krångla inte till det, finns vanliga brickor som är 3 mm tjocka och som passar perfekt i gaffelröret, jag petade i några såna för att få lite fjäderförspänning, tror jag har 6-7 stycken i varje ben (började med 10) samt en halv deciliter olja mer än det som är rekommenderat i manualen, det har gett en lite styvare gaffel.
Det funkar för mig men jag är tung, så prova dig fram till vad som funkar för dig.

Bak har jag bara klickat på förspänningen några snäpp.

Fjädringen är inte bra, men hojen är billig så man får ta det för vad det är.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Som sagt, om någon skriver på ett forum att progressiva inte är nåt att ha, så får man ta det med en nypa salt. Jag slängde in progressiva Wilbers i min gaffel förra våren, och är hur nöjd som helst. Började med att dra upp till Dalarna, och upptäckte till min förvåning att 120 på traktorväg med nya fjädrarna kändes som 70 med originalfjädrarna. Vägde runt 95 kg förra våren (och 10 kg mindre nu :D). Tror man får prova sig fram helt enkelt. Jag upplevde förändringen av bytet som natt och dag, både on- och offroad.

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Krångla inte till det, finns vanliga brickor som är 3 mm tjocka och som passar perfekt i gaffelröret, jag petade i några såna för att få lite fjäderförspänning, tror jag har 6-7 stycken i varje ben (började med 10) samt en halv deciliter olja mer än det som är rekommenderat i manualen, det har gett en lite styvare gaffel.
Det funkar för mig men jag är tung, så prova dig fram till vad som funkar för dig.

Bak har jag bara klickat på förspänningen några snäpp.

Fjädringen är inte bra, men hojen är billig så man får ta det för vad det är.

Kommer du ihåg vad för brickor du använde? :) Kan ju vara värt att börja med..
Antar att du bytte all olja när du ändå höll på? Kör du med rekommenderad olja eller kör du med lägre viskositet? typ Biltema 5w?

Absolut! En kombo av nya fjädrar + ställbar förspänning vore nog inte dumt!

Som sagt, om någon skriver på ett forum att progressiva inte är nåt att ha, så får man ta det med en nypa salt. Jag slängde in progressiva Wilbers i min gaffel förra våren, och är hur nöjd som helst. Började med att dra upp till Dalarna, och upptäckte till min förvåning att 120 på traktorväg med nya fjädrarna kändes som 70 med originalfjädrarna. Vägde runt 95 kg förra våren (och 10 kg mindre nu :D). Tror man får prova sig fram helt enkelt. Jag upplevde förändringen av bytet som natt och dag, både on- och offroad.

Att man aldrig lär sig att ta allt som skrivs på nätet med en nypa salt! ;)
Kanske får bli ett par Wilbers i framtiden..
Har tappat snart 15kg sen efter nyår, och jag hade nog tänkt tappa 15 till, då är jag nere
på nästan 95kg :)
Har du gjort nåt åt fjädringen bak?

Ang. oljebyte i gaffeln.. Går det att tömma den helt utan att plocka ner den?

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Sisådär! Då kunde jag inte längre motstå. Från och med idag står det en XT660X i garaget! :banana

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om allt går vägen så kanske min XT står klar i helgen. Det blir tyvärr inte så mkt provkörning m ska se om det kan lite bilder & kanske på de svarta excel fälgarna ;)

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tugge:
Jag bytte packboxar samtidigt så all olja byttes, blev det jag hade i hyllan, en liter 10W olja samt sista skvätten 10W-20 Castrol.

Brickorna hittades i garagehyllan, säkert M16 eller något sånt, bara att mäta innerdiametern på gaffelbenet och innerdiametern på fjädern, sen köper du det du behöver från järnhandeln eller svarvar om du har tillgång till sånt.

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Tugge:
Jag bytte packboxar samtidigt så all olja byttes, blev det jag hade i hyllan, en liter 10W olja samt sista skvätten 10W-20 Castrol.

Brickorna hittades i garagehyllan, säkert M16 eller något sånt, bara att mäta innerdiametern på gaffelbenet och innerdiametern på fjädern, sen köper du det du behöver från järnhandeln eller svarvar om du har tillgång till sånt.

Okey, verkar som mina packboxar håller tätt än så länge iaf, hade vart fint och bara bytt olja :)

Jodå, jag hittade dem, men som sagt står det att de passar fram till 08, men de kanske passar min 09 också?

Skulle de här fotpinnarna passa?

http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=251237912023

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...