Smalnar fatbarstyret av i ändarna eller måste man byta handtag mm?
Är BT 22mm styre starkare än orginal? isf borde det väl vara ett bra köp eftersom styrfästen mm passar rakt av, eller?
Ang däck, var köper ni? har ju sett däckonline mm men finns det ngt bättre? utomlands? Är det svårt att byta själv? har läst att många struntar i balanseringen
Du får jämföra själv kolla som sagt det som manneman tipsade samt däckonline, 24mx, hojdäck.se mfl. Jag köpte mitt Mitas t,ex på däckonline smidigt mm men det är inte lämpligt för asfalt. Svårt att byta. Har du aldrig bytt däck själv så skulle jag råda dig att lämna in annars är det lätt att du gör fel & förstör fälgbanan, men någonstans måste man börja.
Så gör jag: samt använder dessa 3 järn som fungerar kanon som är i mitten av bilden guldfärgade:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/
*Tömmer ur luft samt tar bort ventilen
*Ser till att däckskanten släpper helt ifrån fälgbana & lägger sig ungefär i mitten på fälgen gör det på båda sidorna.
*Börja försiktigt t,ex 10cm ifrån ventilen stoppa ena däckjärnet så du får fäste, i med nästa t,ex 10cm åt sidan & sen ett tredje på samma avstånd. Lägg knäna på ena fälgkanten så du har däckjärnen mittemot dig. Börja snällt & försiktigt bända upp däckkanten över fälgkanten, sen mata på med nästa däckjärn & sen tredje, var gärna beredd att ta det 2:a dvs mittre järnet & flytta det till nästa plats bredvid 3:e järnet. Inget våld eller nåt behövs för då gör du fel. När du kommit halvvägs så kan du dra upp däckkanten resten eller fortsätt med järnen.
*Nu när du fått upp ena sidan så tar du ut innerslangen även här inget våld.
Nu är det bra att ha ett längre däcksjärn med det jag har använt fungerar bra för att kränga av däcket. Stoppa in järnet med den delen som är böjt så det pekar neråt när du har kört järnet in emellan däcket & fälgen rakt över. Bänd nu så du tvingar andra däckskanten över andra fälgkanten hjälp gärna till med ett knä & även här utan våld. När du fått över däckskanten så tryck mera m knät så slipper du ta i m järnet risken att det blir fula märken på fälgen.
Sätta på nya däcket:
*Se till att ha vatten med t,ex såpa eller Yes & en svamp, inget 5-56 eller WD40 skall användas!!!!!!!!
*Lägg i slangen i däcken, antingen med lite luft i eller så kör du heavy duty slang då behöver du inte ha luft i den.
*Nu lägger du den sidan av däck/slang med ventilen mot fälgbanas mit & igenom ventilhålet på fälgbana så säkrar du den med muttern obs!! bara på toppen av ventilen. Nu tar du svamp med vatten/såpa både på däckskantens sidor & fälgbanans sidor. Lägger ner hjulet på marken så du har nya däckets kant på ovansidan. Nu kan du trycka m händer tills du inte kan trycka ner första däckskanten över fälgkanten. Nu tar du järnet den sidan som är böjd & mot fälgkantenför att lägga över resterande första däckskanten över fälgkanten dock var varsam att inte klämma slangen. När hela ena däckskanten är över så läger du på lite mera vatten/såpa.
Nu är det
viktigt att se till att däckets kant är alltid i mitten på fälgen på båda sidorna annars kommer du ta i för kung & fosterland & förstör däcket & fälgen. Mata över sista kanten tills hälften är kvar, du kollar nu att däcket ligger i mitten det är bara trycka med handkraft. Sista 15-20cm brukar bli jobbiga om man är ovan men som sagt se till att däckskanten ligger så långt in till mitten av fälgen för ligger det upp mot däckskanten så kommer du inte kunna trä på däcket. Lite svårt att förklara så här med text men hade du bott i Stockholm så hade jag kunnat visa dig gratis. Finns mkt på youtube. Det som är jävligast är just att få bort gamla däckets kant ifrån fälgkanten då kan man använda antingen en träregel så man lägger emot däcket så nära fälgkanten som möjligt & trycket med foten eller så skaffar man krängningsvertyg på biltema för 599:- eller liknande som spar mkt tid.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/
Som sagt kom ihåg vatten/såpa & svamp samt se till när du börjar montera nya däcket att det ligger i mitten av fälgen. Tar man det lungt & fint så kränger man däck på svartlackerade fälgar utan några skador. Du kan köpa fälgskydd på biltema om du vill men tycker de är i vägen så kan du alltid använda några gamla strumpor som skydd när du kränger av däcket.
Puh det blev en lite text!