Modifieringar XT660 X/R

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jaha, i helgen kom den första vurpan...:(
Ingen högre hastighet så det gick bra men hojen fick lite stryk, bromspedalen vek sig och styret fick en smäll.
Har beställt ny bromspedal + motorskydd från OTR och lyckats rikta styret någorlunda. Har läst att många byter styre, var hittar man ett bra, prisvärt (läs billigt) styre? Vad behöver man byta om man byter till ett "fatbar" eller vad det nu heter?
Har ett till problem, när jag kör i lite drygt hundra och ska dra på det "sista" så börjar hojen att rycka/bluddra.
Har testat olika inställningar på CO men ingen större förändring. :va

Passar på att ställa ytterligare en fråga, vad ska jag köpa för däck? jag har trots min minimala erfarenhet av gruskörning märkt att ett par halvslitna orginaldäck inte funkar så bra...
Kör väl mest asfalt men vill gärna kunna testa lite grus då och då, vad rekomenderar ni och var köper man bäst? Svårt att byta själv, verktyg?? Vet att det står mycket i tråden men vill gärna ha lite uppdaterad info från alla experter med lite mer erfarenhet än vad jag har.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Köp biltema fatbar m adapter så får du lite högre styre. Michelin T63 alt TKC80 continental fungerar bra & håller länge. Ang ojämn gång mm sök på KEV fuel mod på google om du inte vill köpa power commander.
 
Last edited:

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Köp biltema fatbar m adapter så får du lite högre styre. Michelin T63 alt TKC80 continental fungerar bra & håller länge. Ang ojämn gång mm sök på KEV fuel mod på google om du inte vill köpa power commander.

Menar du det här?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styre-aluminium-286-82263/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrfaste-286-2-st-82262/

Är styret bara kraftigare vid infästningen?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Jupp, har inte chrashtestat styret m har det på min XT. Dubbelkolla m ditt gamla styre "ta m det" m biltema styret så du får plats m allt. Vill du ha kraftigare t.ex ktm styre så får du slanta upp 1200:-. Värt att prova.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jupp, har inte chrashtestat styret m har det på min XT. Dubbelkolla m ditt gamla styre "ta m det" m biltema styret så du får plats m allt. Vill du ha kraftigare t.ex ktm styre så får du slanta upp 1200:-. Värt att prova.

Menade större diameter vid infästningen, så att allt som ska sitta på passar...?

Ang Kevs fuel mod, är det svårt att montera? är det ngn här på forumet som har erfarenheter/testat?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ta med ditt orig styre så du ser att att den har ungefär samma vinkel men framförallt den har plats för alla reglage innan den vinklar sig. Ang KEV Fuel mod så är det många som gillar den billiga mod istället för att köpa PC om man nu inte kör med alla möjliga mods. Jag köpte PC5 bara för att få så jämn kurva som möjligt med så lågt ljud som möjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=glkdBO8aZm0
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
http://www.off-the-road.de/en/XT-660/Suspension-wheels/Suspension/Fork-springs-Ohlins-XT-660.html
http://www.off-the-road.de/en/XT-660/Suspension-wheels/Suspension/Fork-Springs-Wilbers-XT-660.html

Någon anledning varför man skulle välja Wilbers framför Öhlins? Samma peng, men oljan är lite dyrare på Öhlinarna bara. Öhlinarna känns ju rätt givna.

Jag köpte Wilbers. Utan att ha någon bra motivering varför. Värt att notera är i alla fall att Wilbers-fjädrarna var väldigt korta (vilket förvånade mig), och att det följde med lååååånga distanser. Ser i alla fall ut som Öhlins fjädrar är längre på bilderna. Köp dom, så kan vi jämföra sen :tummenupp.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Köp biltema fatbar m adapter så får du lite högre styre. Michelin T63 alt TKC80 continental fungerar bra & håller länge. Ang ojämn gång mm sök på KEV fuel mod på google om du inte vill köpa power commander.

Vad han sa! :rolleyes:

Mer vägåka än vad du kör nu TKC 80 eller Heidenau K60, mindre Michelin T63 eller Pirelli MT21.

Jag har crashtestat Biltemas Fatbar två gånger och samma styre sitter på än, jag borrade dock upp infästningarn i kronan och satte i BTs 25mm styrhöjare med kraftigare bultar än original vilket jag aldrig ångrat. Drog kopplingsvajern annan väg dock och har suttit så i 1500 mil nu utan problem.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrfaste-286-M12-2st-82554/
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har Biltemas 22mm Alu-styre (grått), har kört ca 1000 mil med det, både "tipp i kull" och lyfta-dra-övningar utan problem, originalstyret böjs bara man andas på det.

Jag hade Biltemas FatBar på min Husa 570, inga problem med det heller.

Angående däck:
Jag kör MT21 fram och T63 bak på grusresor, ska det bli mer gegg-åka och jag orkar byta så tar jag cross-däck fram och bak.
Körde K60 på en touringresa där det var 200mil asfalt och 100 mil grus, perfekta däck för sån körning.
 

mickejohan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
2004 XT660R
Hej alla.

Nu har orginalbatteriet i min XTR från 2004 gett upp efter 9 år. Kollade igenom vad som fanns på Biltema och dom har nu ett gelbatteri med exakt samma mått och utseende som orginalet för 499kr. Livslängden återstår att se men till det priset är det värt att prova.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej alla.

Nu har orginalbatteriet i min XTR från 2004 gett upp efter 9 år. Kollade igenom vad som fanns på Biltema och dom har nu ett gelbatteri med exakt samma mått och utseende som orginalet för 499kr. Livslängden återstår att se men till det priset är det värt att prova.

Å fan. Jag hittade inget på Biltema som passade när jag undersökte för någon månad sedan.
Köpte mig detta istället:
http://www.ebay.co.uk/itm/Batterie-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item1c2c04cc60

Levererat till dörren för ca 500 kr.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jag har Biltemas 22mm Alu-styre (grått), har kört ca 1000 mil med det, både "tipp i kull" och lyfta-dra-övningar utan problem, originalstyret böjs bara man andas på det.

Jag hade Biltemas FatBar på min Husa 570, inga problem med det heller.

Angående däck:
Jag kör MT21 fram och T63 bak på grusresor, ska det bli mer gegg-åka och jag orkar byta så tar jag cross-däck fram och bak.
Körde K60 på en touringresa där det var 200mil asfalt och 100 mil grus, perfekta däck för sån körning.

Smalnar fatbarstyret av i ändarna eller måste man byta handtag mm?
Är BT 22mm styre starkare än orginal? isf borde det väl vara ett bra köp eftersom styrfästen mm passar rakt av, eller?
Ang däck, var köper ni? har ju sett däckonline mm men finns det ngt bättre? utomlands? Är det svårt att byta själv? har läst att många struntar i balanseringen :va
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Smalnar fatbarstyret av i ändarna eller måste man byta handtag mm?
Är BT 22mm styre starkare än orginal? isf borde det väl vara ett bra köp eftersom styrfästen mm passar rakt av, eller?
Ang däck, var köper ni? har ju sett däckonline mm men finns det ngt bättre? utomlands? Är det svårt att byta själv? har läst att många struntar i balanseringen :va

Biltema styret är 22 mm i ändarna samt är lite ruggat så att handtagen sitter bättre.

Jag beställer alltid ifrån www.mynetmoto.de funkar perfa.

Balanserar aldrig endurodäck och har aldrig haft problem.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Smalnar fatbarstyret av i ändarna eller måste man byta handtag mm?
Är BT 22mm styre starkare än orginal? isf borde det väl vara ett bra köp eftersom styrfästen mm passar rakt av, eller?
Ang däck, var köper ni? har ju sett däckonline mm men finns det ngt bättre? utomlands? Är det svårt att byta själv? har läst att många struntar i balanseringen :va

Du får jämföra själv kolla som sagt det som manneman tipsade samt däckonline, 24mx, hojdäck.se mfl. Jag köpte mitt Mitas t,ex på däckonline smidigt mm men det är inte lämpligt för asfalt. Svårt att byta. Har du aldrig bytt däck själv så skulle jag råda dig att lämna in annars är det lätt att du gör fel & förstör fälgbanan, men någonstans måste man börja.

Så gör jag: samt använder dessa 3 järn som fungerar kanon som är i mitten av bilden guldfärgade:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/
*Tömmer ur luft samt tar bort ventilen
*Ser till att däckskanten släpper helt ifrån fälgbana & lägger sig ungefär i mitten på fälgen gör det på båda sidorna.
*Börja försiktigt t,ex 10cm ifrån ventilen stoppa ena däckjärnet så du får fäste, i med nästa t,ex 10cm åt sidan & sen ett tredje på samma avstånd. Lägg knäna på ena fälgkanten så du har däckjärnen mittemot dig. Börja snällt & försiktigt bända upp däckkanten över fälgkanten, sen mata på med nästa däckjärn & sen tredje, var gärna beredd att ta det 2:a dvs mittre järnet & flytta det till nästa plats bredvid 3:e järnet. Inget våld eller nåt behövs för då gör du fel. När du kommit halvvägs så kan du dra upp däckkanten resten eller fortsätt med järnen.
*Nu när du fått upp ena sidan så tar du ut innerslangen även här inget våld.

Nu är det bra att ha ett längre däcksjärn med det jag har använt fungerar bra för att kränga av däcket. Stoppa in järnet med den delen som är böjt så det pekar neråt när du har kört järnet in emellan däcket & fälgen rakt över. Bänd nu så du tvingar andra däckskanten över andra fälgkanten hjälp gärna till med ett knä & även här utan våld. När du fått över däckskanten så tryck mera m knät så slipper du ta i m järnet risken att det blir fula märken på fälgen.

Sätta på nya däcket:
*Se till att ha vatten med t,ex såpa eller Yes & en svamp, inget 5-56 eller WD40 skall användas!!!!!!!!
*Lägg i slangen i däcken, antingen med lite luft i eller så kör du heavy duty slang då behöver du inte ha luft i den.
*Nu lägger du den sidan av däck/slang med ventilen mot fälgbanas mit & igenom ventilhålet på fälgbana så säkrar du den med muttern obs!! bara på toppen av ventilen. Nu tar du svamp med vatten/såpa både på däckskantens sidor & fälgbanans sidor. Lägger ner hjulet på marken så du har nya däckets kant på ovansidan. Nu kan du trycka m händer tills du inte kan trycka ner första däckskanten över fälgkanten. Nu tar du järnet den sidan som är böjd & mot fälgkantenför att lägga över resterande första däckskanten över fälgkanten dock var varsam att inte klämma slangen. När hela ena däckskanten är över så läger du på lite mera vatten/såpa.

Nu är det viktigt att se till att däckets kant är alltid i mitten på fälgen på båda sidorna annars kommer du ta i för kung & fosterland & förstör däcket & fälgen. Mata över sista kanten tills hälften är kvar, du kollar nu att däcket ligger i mitten det är bara trycka med handkraft. Sista 15-20cm brukar bli jobbiga om man är ovan men som sagt se till att däckskanten ligger så långt in till mitten av fälgen för ligger det upp mot däckskanten så kommer du inte kunna trä på däcket. Lite svårt att förklara så här med text men hade du bott i Stockholm så hade jag kunnat visa dig gratis. Finns mkt på youtube. Det som är jävligast är just att få bort gamla däckets kant ifrån fälgkanten då kan man använda antingen en träregel så man lägger emot däcket så nära fälgkanten som möjligt & trycket med foten eller så skaffar man krängningsvertyg på biltema för 599:- eller liknande som spar mkt tid.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

Som sagt kom ihåg vatten/såpa & svamp samt se till när du börjar montera nya däcket att det ligger i mitten av fälgen. Tar man det lungt & fint så kränger man däck på svartlackerade fälgar utan några skador. Du kan köpa fälgskydd på biltema om du vill men tycker de är i vägen så kan du alltid använda några gamla strumpor som skydd när du kränger av däcket.

Puh det blev en lite text! :)
 
Last edited:

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Tack, helt otroligt vad man får mycket tips och råd här :banana
Kollade lite klipp på Youtube, påminner en hel del om att byta ett vanligt cykeldäck och det har jag gjort några genom åren...
Ska börja kolla lite priser på nätet och köpa in lite verktyg, jag är ny på det här men vill gärna lära mig att göra saker själv.
Återkommer förmodligen med fler frågor/problem :D
Tack än en gång för tips och råd.
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Köp däckfett när du ändå är på biltema , funkar bra o käringen får behålla sin såpa eller sitt diskmedel. Jag har fälgskydd men tyckte det var värdelöst , kanske gör jag nåt fel. Ventilverktyg o det lilla blåa handtaget med vajer o gänga till ventilen i slangen tycker jag är väldigt bra , allt finns på biltema. Dra ej för hårt i handtaget utan använd det mest för att styra ventilen mot hålet i fälgen. Lycka till.:smasha
ps Biltemas däck är riktigt jobbiga att kränga . Mt21 är mkt lättare.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Däckfett gillar jag inte speciellt när jag inte använder däcklås, ventilverktyget har jag provat en gång men det går bra mkt lättare att pilla den igenom hålet med slangen i däcket redan mm. Hmmm jobbiga, montera korv är jobbigt det kan jag intyga innan jag skulle köra rallyt, fick ta hjälp av dakarföraren Tomas Berglund m expert tips!
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Är BT 22mm styre starkare än orginal? isf borde det väl vara ett bra köp eftersom styrfästen mm passar rakt av, eller?

Ang däck, var köper ni? har ju sett däckonline mm men finns det ngt bättre? utomlands? Är det svårt att byta själv? har läst att många struntar i balanseringen :va

Ja, BT 22mm tål betydligt mer än original plåtstyre, passar rakt i, inget att modifiera alls.

Däck köps där det är bra pris för tillfället.

Byter däck själv, har alltid gjort, har aldrig balanserat. Däckjärn, diskmedel och rumstempererade däck, sen är det inga problem.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ja, BT 22mm tål betydligt mer än original plåtstyre, passar rakt i, inget att modifiera alls.

Däck köps där det är bra pris för tillfället.

Byter däck själv, har alltid gjort, har aldrig balanserat. Däckjärn, diskmedel och rumstempererade däck, sen är det inga problem.

Rumstempererade däck gör halva jobbet kan jag säga annars jävlas det garanterat!
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Efter första ordentliga grusturen vågar jag nog påstå att fjädringen var åt helvete för svampig!
Skulle jag bli gladare av att montera ett "Hyperpro spring set" från OTR? Med både gaffelfjädrar och bakfjäder..

Eller är det bara att byta till Öhlinare bak direkt?

Går det att justera originalfjädring på nåt sätt?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top