Modifieringar XT660 X/R

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Skulle inte du prova min?

Var den du mätte åt mig en X-kylare eller en R-kylare?
Har knappt varit i garaget sedan en kompis kraschade illa, samma dag vi åkte tillsammans ner från Uppsala.
Men tänkte fixa kylarbytet under vintern iaf.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Någon som har erfarenhet av det drivpaket som finns på lelles mc?
( http://www.lellesmcdelar.se/drivpaket-9/komplett_drivpaket_med_o-ringskedja-6053 )

Är det något att ha? Bra kvalitet? Ska byta drivpaket i vinter, men vill sätta på 46-drev bak och det finns möjlighet att välja det hos lelles. Vill dock att drev o kedja håller hög kvalitet.
1095:- är ju ganska billigt.

All input mottages tacksamt.
Tack på förhand!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Upptäckte att det låg nån sån där ful låda med vridratt som jag tror härstammar från nån "Kevs fuel mod" som tidigare ägare monterat. Sen har han skickat i en PC3. Tänkte ge moppen lite trevligare gång på lågvarv i vår, då är det väl i sin ordning att avveckla Kev och istället fixa en sån där ECU-fintare som finns att köpa?

Jag har en -08 med mongo-ECUn monterad (dvs hojen rycker kopiöst på lågvarv).
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Upptäckte att det låg nån sån där ful låda med vridratt som jag tror härstammar från nån "Kevs fuel mod" som tidigare ägare monterat. Sen har han skickat i en PC3. Tänkte ge moppen lite trevligare gång på lågvarv i vår, då är det väl i sin ordning att avveckla Kev och istället fixa en sån där ECU-fintare som finns att köpa?

Jag har en -08 med mongo-ECUn monterad (dvs hojen rycker kopiöst på lågvarv).

Du behöver i så fall en O2-controller eller O2-optimizer. O2-controller från Kev eller O2-optimizer från DynoJet.. En elimintor, d.v.s. en enklare variant med enbart nåt motstånd fungerar inte. ECU:n känner av det och det har visat sig att hojen går för tjockt om man rycker sensorn eller stoppar i eliminator. En Kev fuel mod är dock inte detsamma som en O2-controller.. Men Kev har som sagt även en O2-controller.

Om du har en väldigt ryckig cykel kontrollera även gummikuddarna som sitter i bakhjulet och håller fast drevhållaren.. Väldigt vanligt att de är utslitna och skapar glapp vilket upplevs som att hojen går ryckigt.
Ta tag i drevet när hojen står med hjulet på marken (alltså inte på depåstöd eller liknande) och försök dra drevet fram och tillbaka i färdriktningen.. Går det ruckla något på det så är gummina utslitna och behöver bytas.. Kan du ruckla på drevet in och från hjulet istället behöver lagret som håller drevhållaren bytas.. Jag ska byta både lager och gummin nu i vinter för jag har lite glapp åt alla håll.. Det ska inte gå att ruckla på drevet i nån riktning, om det går är något slitet..)

Stoppade på en O2-controller på min hoj häromdagen och den blev starkare på långvarv.. Dom går ju väldigt tunt i låg fart / låga varv. Det hörs att den får mer bensin nu, för den morrar lite mer :) den rycker dock fortfarande lite, men det är högst troligen pga dåliga gummin och dåligt "drevhållarlager" i bakhjulet..
 
Last edited:

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Har sett att en del skrivit om Mitas C02, funkar det någorlunda på asfalt? Livslängd?
Man måste ju köra på asfalt för att komma till grus/skog...
Halva priset jämfört med T63 på Däckonline.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har kört med CO2, det är ett crossdäck och fungerar som ett sånt, ska du åka asfalt och kunna bromsa och svänga i trafik så köp T63. Men visst fungerar CO2, det expoderar inte för att du kör en stund i 100 på motorvägen, men nog slits det allt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
xt.jpg
Har sett att en del skrivit om Mitas C02, funkar det någorlunda på asfalt? Livslängd?
Man måste ju köra på asfalt för att komma till grus/skog...
Halva priset jämfört med T63 på Däckonline.

Kör med Mitas C-02 på grushjulen & ja har väl kört säkert kört 200mil på den. Mkt spinn & sladdar men det är lite mindre än hälften kvar så jag är riktigt nöjd. Väldigt sladdvänliga men greppar bra vid dåligt underlag. Efter ett tag så kan kanterna bli lite runda men ta en vass kniv & fila till kanten. Kommer köpa Mitas igen men nackdelen med Stort N är att de bara finns i 90 profil & det ställer till det för mig som kör med 18" hjul & inte 17" blir jäkligt tight i framkant på svingen därför hoppas jag få tag i en XTX sving som passar mkt bättre.
T63 kör kompisen fram å bak men han kör med sin XT både på asfalt & grus men mer asfalt, lånade hans XT ihelgen & de går alldeles utmärkt på löst underlag då gillar Mitas att sladda lite mera men enligt mig mer kontrollerat men känner när det börjar släppa vilket är skönt. Dock ska jag prova Michelin HP4 starcross ifram kanske inte riktigt lämpligt på asfalt. Btw varför är det ingen som har köpt XTR hjulen på blocket dock utan skivor & hub men ändå??
http://www.blocket.se/stockholm/Hjul_till_Yamaha_XT660R_49119780.htm?ca=11&w=1
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Någon som har erfarenhet av det drivpaket som finns på lelles mc?
( http://www.lellesmcdelar.se/drivpaket-9/komplett_drivpaket_med_o-ringskedja-6053 )

Är det något att ha? Bra kvalitet? Ska byta drivpaket i vinter, men vill sätta på 46-drev bak och det finns möjlighet att välja det hos lelles. Vill dock att drev o kedja håller hög kvalitet.
1095:- är ju ganska billigt.

All input mottages tacksamt.
Tack på förhand!

Är hög kvalitet samma sak som lång livslängd så har KEDO ellerOTR (minns inte vilken) ett 525 drivpaket till XT, då får du nog ordentlig livslängd.

Jag har ingen erfarenhet av lelles drivpaket men Lelles tillverkar inte utan köper in, så ta reda på vad som ingår, sen kan du själv bedömma kvalitet.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jag har kört med CO2, det är ett crossdäck och fungerar som ett sånt, ska du åka asfalt och kunna bromsa och svänga i trafik så köp T63. Men visst fungerar CO2, det expoderar inte för att du kör en stund i 100 på motorvägen, men nog slits det allt.

Misstänkte det, synd det var ju ett bra pris...
Tycker 1130kr är lite dyrt för T63 och det är slut på Mynetmoto "on request" ngn som vet vad det innebär (tidsmässigt)?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har ett halvslut T63 på hojen nu bak, när det är slut så ska ett sånt här på:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...ng_pro_Seite=10&tyre_for=MODOT&dsco=121&m_s=1

Beställde hem ett däck och en ny slang för kaffepengar så det ligger och väntar.
I stort sett samma mönster som T63, har ingen aning om livslängd men jag får väl bli varse.

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vad som sitter på hojen, man kör med det fäste man har.
Eftersom det är så enkelt att byta däck så kör jag helre med något billigt som slits än något dyrt som räcker längre, med det billiga så får man nytt oftare.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jag har ett halvslut T63 på hojen nu bak, när det är slut så ska ett sånt här på:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...ng_pro_Seite=10&tyre_for=MODOT&dsco=121&m_s=1

Beställde hem ett däck och en ny slang för kaffepengar så det ligger och väntar.
I stort sett samma mönster som T63, har ingen aning om livslängd men jag får väl bli varse.

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vad som sitter på hojen, man kör med det fäste man har.
Eftersom det är så enkelt att byta däck så kör jag helre med något billigt som slits än något dyrt som räcker längre, med det billiga så får man nytt oftare.

Låter vettigt, hur påverkar den annorlunda storleken på däcket körning och livslängd?

Vad tror du/ni om Mitas E09?
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Låter vettigt, hur påverkar den annorlunda storleken på däcket körning och livslängd?

Vad tror du/ni om Mitas E09?

Har kört med 120/90-17 till 140/80-17, märker ingen skillnad p.g.a storleken.
Däremot så har viss mönstertyper olika utseende beroende på däcksdimension, MT21 80/90-21 har mycket mindre "nabbar" än 90/90-21 som exempel.

Mitas, ingen aning, köp, kör, var glad och berätta här hur det gick.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top