Modifieringar XT660 X/R

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Addemotos katalog visade ingen cross med samma drev, dessuton ska XT'n inte ha fasade bulthål, något som alla crossar jag sett har, men köp det du vill ha och fräs en ny bultcirkel, en smal sak för en mekanisk verkstad.
För jag antar att det är utseendet du är ute efter, prestandamässigt så är det ingen skillnad.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Addemotos katalog visade ingen cross med samma drev, dessuton ska XT'n inte ha fasade bulthål, något som alla crossar jag sett har, men köp det du vill ha och fräs en ny bultcirkel, en smal sak för en mekanisk verkstad.
För jag antar att det är utseendet du är ute efter, prestandamässigt så är det ingen skillnad.

Ja precis.. Ska föra in lite röda inslag på hojen tänkte jag och det där såg schysst ut :)
Men då hoppar jag nog det ändå.. Tar något som passar direkt istället.. Finns ju annat som kan bli rött :)
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Köp kedjan ifrån 24mx DID VX2 för 699:-
http://www.24mx.se/kedja-did-520-vx-2-x-ring-1

Har plågat den mkt både med min nuvarande XT men även på min förra KTM690 :)

Tack för tipset gnutten! Ska köpa andra delar från OTR så tar den nog därifrån samtidigt.. Var ganska dyr frakt från 24mx..
Annan fråga; Brukar ni köpa öppen eller stängd kedja? (Stängd kedja behöver man väl demontera swingen för att få på den har jag förstått.. Ska dock smörja lagren i swingen så tänkte passa på att byta drivpaketet i samma veva..)

OTR är väl ok att handla ifrång? Har fått intrycket att de är seriösa och levererar fort?

Men vad brukar ni köra med? Clips eller Nitning om ni kör öppen kedja? Är det väldigt meckigt att få nitningen bra? (Har en kompis som har kedjeverktyg..(verktyg från biltema))
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Låter vettigt, hur påverkar den annorlunda storleken på däcket körning och livslängd?

Vad tror du/ni om Mitas E09?

Jag kör med e09 Dakar bak.. 140/80..
Har kört grus, skogsstig och asfalt.. Ca. 40 mil och kan inte se att det slitits nämnvärt :)
Kalasbra på grus, hyfsat på stigen och ok på asfalt!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nitning är bäst men jag kör med clips, se till att montera åt rätt håll samt lägg gärna lite silikon på låset om du vill.

Btw ang bakdrev sök på xt660 stealth på ebay ;)
Offtheroad har också de drevet för 53euro kanske lika bra beställa där.
 
Last edited:

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Nitning är bäst men jag kör med clips, se till att montera åt rätt håll samt lägg gärna lite silikon på låset om du vill.

Btw ang bakdrev sök på xt660 stealth på ebay ;)
Offtheroad har också de drevet för 53euro kanske lika bra beställa där.

Jag funderade på det drevet när jag såg det på Offtheroad.. Dock är det ju mer än dubbelt så dyrt som ett vanligt ståldrev.. (19,90€ för ett ståldrev jämfört med 53,90€ för ett kombinerat stål/aludrev..)
Hur stor skillnad gör "lättheten" i ett aludrev i praktiken? Gör det stor skillnad på prestandan eller är den försumbar?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
På ett pansartroll som en XT så spelar den skillnaden i ofjädrad vikt inte så stor roll, jag är övertygad om att jag inte skulle känna någon skillnad alls.

På en KTM 350 Freeride däremot så kanske det är viktigare.
Men jag vet inte, kan viktskillnaden vara typ som ett glas vatten.

Vill du ändra något för att tjäna vikt så byt avgassystem, original är väldigt tungt och med vikten på fel ställe.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
På ett pansartroll som en XT så spelar den skillnaden i ofjädrad vikt inte så stor roll, jag är övertygad om att jag inte skulle känna någon skillnad alls.

På en KTM 350 Freeride däremot så kanske det är viktigare.
Men jag vet inte, kan viktskillnaden vara typ som ett glas vatten.

Vill du ändra något för att tjäna vikt så byt avgassystem, original är väldigt tungt och med vikten på fel ställe.

BSM-slipon är redan monterat :) Original har jag aldrig kört på hojen, dom ligger och skräpar i garaget ;)
(Föregående ägare installerade slipon :) )
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag funderade på det drevet när jag såg det på Offtheroad.. Dock är det ju mer än dubbelt så dyrt som ett vanligt ståldrev.. (19,90€ för ett ståldrev jämfört med 53,90€ för ett kombinerat stål/aludrev..)
Hur stor skillnad gör "lättheten" i ett aludrev i praktiken? Gör det stor skillnad på prestandan eller är den försumbar?


Som TLS sade ang ofjättrad vikt men i detta fall helt onödigt men de är snygga! ;)

Går i tankar om jag ska behålla min XT som den är å skaffa en extra XT för att bygga café av. Har bilden klar hur den kommer se ut & skissat lite även om man är kass på att rita ;)
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Du behöver i så fall en O2-controller eller O2-optimizer. O2-controller från Kev eller O2-optimizer från DynoJet.. En elimintor, d.v.s. en enklare variant med enbart nåt motstånd fungerar inte. ECU:n känner av det och det har visat sig att hojen går för tjockt om man rycker sensorn eller stoppar i eliminator. En Kev fuel mod är dock inte detsamma som en O2-controller.. Men Kev har som sagt även en O2-controller.

Om du har en väldigt ryckig cykel kontrollera även gummikuddarna som sitter i bakhjulet och håller fast drevhållaren.. Väldigt vanligt att de är utslitna och skapar glapp vilket upplevs som att hojen går ryckigt.
Ta tag i drevet när hojen står med hjulet på marken (alltså inte på depåstöd eller liknande) och försök dra drevet fram och tillbaka i färdriktningen.. Går det ruckla något på det så är gummina utslitna och behöver bytas.. Kan du ruckla på drevet in och från hjulet istället behöver lagret som håller drevhållaren bytas.. Jag ska byta både lager och gummin nu i vinter för jag har lite glapp åt alla håll.. Det ska inte gå att ruckla på drevet i nån riktning, om det går är något slitet..)

Stoppade på en O2-controller på min hoj häromdagen och den blev starkare på långvarv.. Dom går ju väldigt tunt i låg fart / låga varv. Det hörs att den får mer bensin nu, för den morrar lite mer :) den rycker dock fortfarande lite, men det är högst troligen pga dåliga gummin och dåligt "drevhållarlager" i bakhjulet..

Var hittar jag lager för drevhållaren? Ska byta drivpaketet och gummina för ryckutjämnaren. Har lite glapp i lagret också, så det kan lika gärna bytas samtidigt.

Denna?
http://www.off-the-road.de/en/XT-660/Suspension-wheels/Wheel-bearings-XT-660-R-X-Z.html (alternativ "Wheel bearings, XT-660 R/X/ Z Bearing, rear, sprocket cusch drive (1 pc")
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag köpte lager över disk på Swedol till drevhållaren för 84:- eller något sånt, tillverkat i Europa.
Tror inte du kan få det till bättre pris genom att skicka efter det.

De små lagren finns överallt t.o.m. på Biltema.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Var hittar jag lager för drevhållaren? Ska byta drivpaketet och gummina för ryckutjämnaren. Har lite glapp i lagret också, så det kan lika gärna bytas samtidigt.

Denna?
http://www.off-the-road.de/en/XT-660/Suspension-wheels/Wheel-bearings-XT-660-R-X-Z.html (alternativ "Wheel bearings, XT-660 R/X/ Z Bearing, rear, sprocket cusch drive (1 pc")

Yepp, det lagret ska det vara. Jag har beställt det lagret från OTR igår jag med.. Men som TLS skriver finns det säkert på flera ställen. Problemet är väl att veta storleken på lagret.. Om man nu inte redan plockat isär hjulet..
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Eftersom jag är en klantskalle så behöver jag en svart vänster kylarvinge till en XT och då är det väl lika bra att köpa bägge sidorna. Helst med dekaler -04

PM'a vad ni har och hur många pistoler ni vill ha för det.

Länkar till saker till salu är också uppskattat.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ABB den länken var ju super tackar så mkt funderar på att skaffa orange då det inte finns några beg.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min kylarfläkt har dött. Någon som vet var jag hittar ny billigt. Förutom e-bay...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top