Modifieringar XT660 X/R

Elde

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
BMW F800GS -12
Fan va duktiga ni är grabbar.. läst här på forumet ett tag nu. Önskar att jag kunde modifiera jag med men med tummen mitt i handen så blir det inte så mycket av det....:dummer Ingen som vill ta sig an en Xt med lite "updates" ?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag funderar starkt på att unna mig en KTM 690 Enduro som 40-årspresent.
Vad säger massorna, är det någon vits att annonsera ut en XTR nu eller ska man vänta till våren?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En blänkare kan du lägga ut men ha is i magen om du nu inte känner för att bli av med den snabbt. Oooooh yea KTM690 Enduro är mumma roligare kommer du inte få på länge ha ha ha ha.
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Idag märkte jag att min 4 växel blev otroligt svår (helt stum) att växla ner till trean, Jag får växla upp till 5an snabbt och sen hetsa stampa på petaren för att 4an ska vidare ner till 3, Det är inga problem med växel nummer 1-2-3-5 varken upp eller bara från 4an ner till 3an.

Det är inga missljud från motor eller växlar.
Jag bytte olja idag men hjälpte inte.
Vad kan vara fel, har insett att lämna in för renovering av växellåda kan bli "Dyyrt" då motorn måste delas.
Innan jag grottar ner mig mer i huruvida jag själv behärskar en renovering så frågar jag er, vad tror ni?

MVH
Patrik
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Idag märkte jag att min 4 växel blev otroligt svår (helt stum) att växla ner till trean, Jag får växla upp till 5an snabbt och sen hetsa stampa på petaren för att 4an ska vidare ner till 3, Det är inga problem med växel nummer 1-2-3-5 varken upp eller bara från 4an ner till 3an.

Det är inga missljud från motor eller växlar.
Jag bytte olja idag men hjälpte inte.
Vad kan vara fel, har insett att lämna in för renovering av växellåda kan bli "Dyyrt" då motorn måste delas.
Innan jag grottar ner mig mer i huruvida jag själv behärskar en renovering så frågar jag er, vad tror ni?

MVH
Patrik


Fick höra av en XT killer jag mötte uppe på adventure days. Hans brors XT kröktes ena gaffeln & kom inte ihåg om det blev en jäkla soppa, så det kanske bäst att inte köra vidare innan du vet felet. Hur långt har den gått nu?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Helmut, kör inget mer innan du hittat felet.
En kompis till mig fick problem med att en växel var trög att få i/ur, till sist gick det inte alls så vi började lufsa hemåt på den växeln, då small utgående lagret på växellådan och stukade motorblocket, ett riktigt motordödarskott med andra ord.
Det blir aldrig billigare (mindre dyrt) att fixa än nu, kör mer så kostar det mer.
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Okej!
Värsta tänkbara senario alltså, typ(faan) he he. Xtn har gått 2800 mil alltid servad osv. Lite besviken då den köptes tack vare driftsäkerheten. Jag får väl riva motorn och får jag inte ihop det igen så lämnas den in för omplåstring, Aldrig mekat 1 stånk vattenkyllt förr men man får la lära sig, får bli ett vinterprojekt.
Tips och råd mottages gärna.

Måste googla pendlarhoj pronto innan bilköer, lapplisor, tunnelbanor förgör mig.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har själv märkt att lådan på XT är långt ifrån samma klass som KTM när man börjar hårdköra lite, förbannat tråkigt att det är så när motorn verkar skottsäker! :(
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Någon som har koll på diameter på hjulaxlar fram/bak på R-modellen?
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Ni som smörjt upp eran swing (lagren), hur gjorde ni?
Plockade ni bara av swingen och smörjde upp eller plockade ni ner alla lager och smörjde med fett också?

Såg en tråd på xt660.com där en kille plockar av swingarmen på sin Teneré och han plockar ut det mesta ur lagren och gör rent och smörjer upp.. Frågan är om det verkligen är nödvändigt? Det var även lite frågetecken kring att han tog bort någon form av plast ur lagren..

Hans hoj var visserligen väldigt smutsig eftersom han kört offroad, men jag kör ju en xtx och håller mig bara på asfaltsvägar..

Duger det att bara plocka av swingarmen och smörja upp så gott det går ?
Kopparpasta och fett på den genomgående bulten samt trycka in en del fett i hålen i swingarmen (om det ser skapligt ut i övrigt, vilket jag tror det gör..)

Och hur gjorde ni detta arbete?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag smörjde allt vid ca 5000 mil. Och det var i grvens tid, då allt var snustorrt. Hade inte klarat sig länge till. Kört mycket offroad...
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Jag smörjde allt vid ca 5000 mil. Och det var i grvens tid, då allt var snustorrt. Hade inte klarat sig länge till. Kört mycket offroad...

Ok. Min har förvisso bara gått asfalt och endast 1100 mil.. Så det är säkert inget akut.. Men beställt nytt drivpaket med stängd kedja så behöver ändå lossa swingen så tänkte göra det i samma veva.. Aldrig dumt att göra det för tidigt :)

Exakt hur mycket plockade du isär? Tog du isär allt precis som killen i denna tråd;

http://www.xt660.com/showthread.php?t=20737

eller hur mycket är värt att plocka isär för att kunna smorja vettigt?
Killen i tråden ovan tog ju bort någon form av plast eller vad det var som höll de små "rullpinnarna" på plats, men någon annan i tråden sa att det var en väldigt dålig idé..

Så jag vet inte hur mycket som man bör plocka ner för att det ska bli ett ok arbete?
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Har själv märkt att lådan på XT är långt ifrån samma klass som KTM när man börjar hårdköra lite, förbannat tråkigt att det är så när motorn verkar skottsäker! :(
Hur menar du? Hur har du märkt att växellådan skulle vara av dålig kvalitet?
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Update på min växellåda,
Efter att ha rivit hela motorn nådde jag i kväll in till växellådan. Det första jag såg efter jag delade motorn var lösa"delar" som visade sig vara 4v växelns kugg som gått i 4 delar med lösa delar i blocket.
Tack för tipset att inte köra mer, det var en tidsfråga innan nån av delarna kunde ha förgjort min motor totalt.

Nya packningar och ett fjärdeväxelkugg samt en erfarenhet rikare kommer det kosta mig. Såg inga spår/ slitningar på nån av gafflarna eller de andra växlarna.
Trasiga kuggen
image.jpg
Delarna som låg lösa
image.jpg
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Kanon Helmut, då kom du undan betydligt lindrigare än min kamrat.
Du är snart på ute på vägen ingen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top