Modifieringar XT660 X/R

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Fråga från en som snöat in sig lite på dakarstuk.
Finns det nån lyktkåpa med dakarstuk likt ktm adventures originalstil?
OTR har ju en supersnygg variant som dessvärre kostar en förmögenhet.
 

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Kan slänga upp en bild på däcket, Metzeler Karoo 3.
Givi topboxen är köpt på motocard.com, riktigt bra pris cirkus 1500:- för pakethållare och boxen levererad till dörren.
IMG_1516.jpgIMG_1520.jpgIMG_1521.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Japp kan skicka en länk senare idag. Har inte köpt nån ännu, väntar på ritning ifrån manneman här på sh :(
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Vad kör ni era XT660-hojar på för oktan? 95, 98 eller 99?

Jag kör på 95 och jag har noterat att mitt tändstift är lite grön/rött på elektroden.. Vet inte om det är bra eller dåligt, men det verkar tyda på att det är något iblandat för att öka oktanhalten.. Det är väl ca 5% etanol i dagens 95-oktaniga bensin.. Hur mår våra hojar av det?
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Okej, hoppas ni kan svara på en fråga till!
Efter att växellådan lagats, motorn installerats tillbaka i hojen startar fint osv har jag märkt något udda.
Det vibrerar i handtag, sadel, fotpinnar och ram utav bara helv...... När jag kör nu.
Vibrationerna kommer från motorn ut i chassit som det aldrig gjort förr.

Alla bultar är momentdragna efter boken, trodde först att det var kedjan men icke.

Alla förslag mottages utan dem som går ut på att jag måste öppna hela motorn igen:huvet
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Okej, hoppas ni kan svara på en fråga till!
Efter att växellådan lagats, motorn installerats tillbaka i hojen startar fint osv har jag märkt något udda.
Det vibrerar i handtag, sadel, fotpinnar och ram utav bara helv...... När jag kör nu.
Vibrationerna kommer från motorn ut i chassit som det aldrig gjort förr.

Alla bultar är momentdragna efter boken, trodde först att det var kedjan men icke.

Alla förslag mottages utan dem som går ut på att jag måste öppna hela motorn igen:huvet
Markeringarna mellan balansaxel och vev stämmer?
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Markeringarna mellan balansaxel och vev stämmer?


:huvet:huvet:huvet Ahhh!!!! missade det, Tack Blackbox tur att man lär sig något varje dag.
Jag som var så nöjd med att fått ihop motorn och med nollande av kamkedja fått ihop koppling å herrans moster....
Blir till att riva motorn igen, tror dock att jag kan lämna den i ramen den här gången, (börjar bli dyrt med olja)

I och med att jag vet att jag inte ställde dreven efter markering så bör vibrationerna härstamma från denna fadäs? Det torde väl inte vara skadligt att köra nu förutom bortdomningar i händer och fötter, jag kan alltid tänka att jag kör en gammal KTM:lol

Blackbox; har du några tips innan jag sätter igång? Så jag inte missar mer viktiga väsentligheter.

Hur kunde jag missa!!!:gnissla
Bild 2.jpg

MVH
Helmut.
 
Last edited:

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
:huvet:huvet:huvet Ahhh!!!! missade det, Tack Blackbox tur att man lär sig något varje dag.
Jag som var så nöjd med att fått ihop motorn och med nollande av kamkedja fått ihop koppling å herrans moster....
Blir till att riva motorn igen, tror dock att jag kan lämna den i ramen den här gången, (börjar bli dyrt med olja)

I och med att jag vet att jag inte ställde dreven efter markering så bör vibrationerna härstamma från denna fadäs? Det torde väl inte vara skadligt att köra nu förutom bortdomningar i händer och fötter, jag kan alltid tänka att jag kör en gammal KTM:lol

Blackbox; har du några tips innan jag sätter igång? Så jag inte missar mer viktiga väsentligheter.

Hur kunde jag missa!!!:gnissla
View attachment 392626

MVH
Helmut.
Nolla motorn du behöver ju inte riva toppen iaf ;)
Tror du åker på att att tappa ur all olja iaf,kommer klucka ut när du river kopplingssidan av motorn.
Gör om gör rätt ,rekommenderar att köpa ny låsbricka till balansvevmuttern då den e gjord för att vikas en gång bara.Så det du gör när motorn e nollad e bara och justera balansaxeln så den stämmer med vevens markering sen slå ihop allt igen.Kolla om krysskilen e fasad åt nått håll när du tar isär den,minns inte om de va på balans sidan eller vevsidan den skulle sitta åt nått speciellt håll.Ta allt lugnt och metodiskt så har du snart en hoj med mindre vibrationer.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om det är någon som behöver så har jag en silverfärgad sving ifrån en XTR -2007 inkl länkage, hjulaxel, svingaxel, kedjesträckare samt orig stötdämpare för 1000:- bara hojta till. Finnes i Stockholm har dock inte lust att skicka det då det nog kostar lite. Nopp har inte hittat någon Alu sving utan en svart sving som får fungera under tiden. Lägger ut den på till salu delen imorgon & även blocket.
 

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Vet någon vilken skyddsbåge som sitter monterad över vattenpumpen på bilden?0_0_0_0_436_327_csupload_31197808_large.jpg

Edit: kan vara H&B
Sw-motech har en båge som passar med original hasplåt också. Jag har även sett givi-bågar med samma hasplåt, men då satt inte hasplåten riktigt på plats. Den kanske gör samma jobb iaf, men det var ett större mellanrum i framkant mellan plåten och grenrören.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vet någon vilken skyddsbåge som sitter monterad över vattenpumpen på bilden?View attachment 392818

Edit: kan vara H&B
Sw-motech har en båge som passar med original hasplåt också. Jag har även sett givi-bågar med samma hasplåt, men då satt inte hasplåten riktigt på plats. Den kanske gör samma jobb iaf, men det var ett större mellanrum i framkant mellan plåten och grenrören.

Är H&B. Se http://www.off-the-road.de/en/Other...ion/Crash-bars/H-B-Crash-bars-XT-660-R-X.html .

Har Sw-motech på min (det är samma som http://www.off-the-road.de/en/Other.../Crash-bars/Engine-Crash-Bars-XT-660-R-X.html). Tycker den var mest estetiskt tilltalande, samt ger bra skydd för vattenpumpen. Passar kanon med OTRs hasplåt, samt med originalet (som dock ger aningen dåligt skydd).
 

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Tack k1322, sw-m verkar bli bra.

Efter förra helgens grus och trailtur så insåg jag att xt:n behöver drevas ner.
Funderar på 48 bak, gör 9-10 km/h på 5:ans växel vid 6000rpm.
Det blir 3,2:1 mellan fram å bak, nån som drevat ner lika och har lite input till mig?
 
Last edited:

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Förra helgens grustur innefattade även övningsmoment i grusgrop.
Inte så passande att ha monterat ny fin touringruta för 1000kr ett par dagar före....
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalkHD1381008423.404791.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1381008423.404791.jpg
    74.2 KB · Visningar: 164
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanske skulle ha gjort en kopia i lexan?

Ang drevning vad har du gjort annars m hojen. Tycker 15/45 fungerar kanon både till brötiga stigar och grusvägar.
 

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Jag kommer byta ruta i fortsättningen om det blir långåka eller grusgrop.
Touringrutan var riktigt bra vid landsvägskörning, snygg också.

Inte mycket är gjort med effekt/utväxling. Kn-filter är väl allt, snorkel borta.
Jag vill ha mer att ge på 4:ans växel.
1:an tyckte jag var lite för hög över stock och sten. Sen kommer jag inte sakna toppfarten på 150-160 heller;-)
Kommer köpa andra ljuddämpare+pc.
Den inbyggda antispinnen på 4:an ska byggas bort:)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om du inte vill köpa pc5 så köp fuel mod samt nya dämpare.

Jag kör med 2-1, pc5, skumfilter som luftfilter, O2 optimizer.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har kört både 14/45 och 15/46. Båda dom varianterna fungerar bra, och är i mitt tycke i alla sammanhang bättre än original. Gillar nog sista varianten bäst i alla fall...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om jag ska köra 46 i bak m mitt 18" så vill jag nog ha XTX svingen blir så förbannat tight men får se om man provar någon m lägre profil men gillar MITAS.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top