Modifieringar XT660 X/R

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Jag har ett par extra om du vill byta :crash

Jaja, ca 120mil blev det totalt iår, nu står mätaren på 200mil blankt (83mil vid köp, en 07a).
Körkortet lyckades man landa på första försöket den 26sept, i snöblandat regn. Men nu kan man iallafall planera nästa sommar i lugn och ro. :tummenupp

View attachment 393736

Min X vill dock också ha möjlighet att bli en R, någon som har ett par R fälgar de vill sälja?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om min xt blir såld så kommer jag ha en kompl bakhjul med bromsskiva och drevhållare med ett bra 45 drev på. På fälgen sitter ett landsvägsdäck men det får du byta själv. Men som sagt säljer det INTE förrän hojen är som som står på DinMC nu.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur hade ni tänkt att lösa i fram då det inte passar bolt on om ni nu inte köper kompl gaffel m tillhörande hjul. Bak passar men fram är det mer bök, vissa har fått iordning på det med distanser mm men kommer inte ihåg hur alt köpa fälgbana och ekrar och ekra upp en hjul på befintliga navet.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Ojdå, tack för info :)
Kanske man struntar i det då.

Tänkte inte på det.

Hur hade ni tänkt att lösa i fram då det inte passar bolt on om ni nu inte köper kompl gaffel m tillhörande hjul. Bak passar men fram är det mer bök, vissa har fått iordning på det med distanser mm men kommer inte ihåg hur alt köpa fälgbana och ekrar och ekra upp en hjul på befintliga navet.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ojdå, tack för info :)
Kanske man struntar i det då.

Tänkte inte på det.

http://www.xt660.com/showthread.php?p=105255&posted=1#post105255
http://www.xt660.com/attachment.php?...3&d=1272109598

Någon här hävdade att det bara var att flytta över bromsskivan i fram men är tveksam då hjulaxeln sitter fel "vet ej om det är samma axeldiameter?" & hur man löser det med bromsoket nja kanske byta skiva men är osäker då jag tror navet på XTX borde vara bredare än XTR så är det iallafall på KTM LC4 äldre var det lite knepigt med hjulaxeln. Nä bytt till annan gaffel direkt som jag gjorde he he he :)
http://www.xt660.com/showthread.php?t=18379
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Sugen på Xtz 660z-09-13. Har i många år sökt o sökt efter den Ultimata Grus Touring hojen. Man måste ju alltid ha två Hojar i garaget :rolleyes: har en 990 smr,(11) + en Husaberg fe 501(13) idag.Men vilken ska bort? Kanske båda :va Min fråga.. Är det värt att satsa på en Tenere. Obs! den skall byggas om med Bättre Dämpare (fram o bak) samt alla Mods som man kan göra med motorn. Vill ju inte ha abs, Men kan man inte koppla ur det om man köper en nyare?, Abs kom väl 2010, Gillar looken skarpt. Tittat o provkört Bmw 650-800 men fy fa,, hua va fula,, o vill inte ha Jättar som 1190 adv, eller gs1200. Vill köra seriöst på grus. Har haft en xt600 för 25år sen :tummenupp,, Men man kanske fått för höga krav på Motorn? Min kompis skrek rakt ut att sån ska jag inte ha Du är för gas glad o 660 går som skit. Men jag har varit ute med folk som kört bra Duktigt med XTZ`an Både på Riktigt dåliga Skogs vägar samt grus.. Men det är kanske jag som är så kass på att köra :confused: Ni som vet är det värt att satsa på en XTZ Med alla mods eller kommer jag bli besviken. Jag begär inga Hiskliga Häst ökningar men 10 häst mer då skulle jag vara nöjd.. Lååångt inägg,, :fakta
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja varför inte, tanke på vad andra hojar kostar i försäkring mm så varför inte. Får du tag i en ktm adventure 640 alt 950 m dubbla skivor så kommer det bli mumma.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sugen på Xtz 660z-09-13. Har i många år sökt o sökt efter den Ultimata Grus Touring hojen. Man måste ju alltid ha två Hojar i garaget :rolleyes: har en 990 smr,(11) + en Husaberg fe 501(13) idag.Men vilken ska bort? Kanske båda :va Min fråga.. Är det värt att satsa på en Tenere. Obs! den skall byggas om med Bättre Dämpare (fram o bak) samt alla Mods som man kan göra med motorn. Vill ju inte ha abs, Men kan man inte koppla ur det om man köper en nyare?, Abs kom väl 2010, Gillar looken skarpt. Tittat o provkört Bmw 650-800 men fy fa,, hua va fula,, o vill inte ha Jättar som 1190 adv, eller gs1200. Vill köra seriöst på grus. Har haft en xt600 för 25år sen :tummenupp,, Men man kanske fått för höga krav på Motorn? Min kompis skrek rakt ut att sån ska jag inte ha Du är för gas glad o 660 går som skit. Men jag har varit ute med folk som kört bra Duktigt med XTZ`an Både på Riktigt dåliga Skogs vägar samt grus.. Men det är kanske jag som är så kass på att köra :confused: Ni som vet är det värt att satsa på en XTZ Med alla mods eller kommer jag bli besviken. Jag begär inga Hiskliga Häst ökningar men 10 häst mer då skulle jag vara nöjd.. Lååångt inägg,, :fakta

Dom där 10 hästarna du vill ha får du ju på köpet om du köper en Husqvarna Terra i stället. Plus att den är lättare än XTZ:an. Samt att den är snorbillig ny just nu. Skulle jag stå i valet mellan XT och Terra i dag så hade jag nog valt Husqvarnan...
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jo qvarnan är för andra okej men jag vill ha STOR tank (som är ett måste) samt bra kåpa (Husq=14 liter), samt Ingen kåpa :va Sen tycker jag den ser :zpy ut.. Men priset är ju bra. :)
 

wiggo48

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
05, yamaha xt660R
Hej,
Just blivit nybliven ägare av en 660R-05, har tidigare kört 600E (en 92 och en 02) som har funkat bra även vintertid. Så nu ska det bli kul och se vad den här går för. Den har gått 1180 mil nyservad och utrustad med pc3, stage 1+2 luft, acrapovic helsystem, annan kamaxel samt snorkel borta, även neddrevad 1 kugge fram.
Har även läst igenom hela tråden och fått mycket matnyttig info.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tror inte du behöver ett mindre drev med den setting du har kör på 15 i fram. Risken att du kör ner skyddet på svingen i förtid. Nice har du några bilder på den var i vaket och kvalet akra eller OTR då de nästan kostade lika mkt men det blev OTR.
 

wiggo48

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
05, yamaha xt660R
IMG_1050.jpg7947675599.jpg
All motor setup gjort av lundgrens i Avesta.
För övrigt helt original förutom framkåpa samt broms & kopplingshantag.

Närmast på tur står crashbar samt sätta in distans i framdämparen.

Höll på att glömma det viktigaste, måste skaffa nya offroad däck(har inte bestämmt vilka ännu).
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De flesta grovmönstrade fungerar alldeles utmärkt men se över fjädringen den är A & O på denna hoj om du ska njuta för mer pulver utan kontrollerad chassi är bortkastad. Sätt Stålomspunna slangar f/b samt bytt hasplåten som är ett skämt om du inte skaffar skydd för vattenpumpen.
 
Last edited:

wiggo48

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
05, yamaha xt660R
Ja hasplåten är ju mer som en aluform som man använder när man värmer mat i:smasha.

Vad det gäller däcken så funderar jag faktiskt på att beställa mitas C-02 som i mitt tycke ser väldigt bra ut. Du gnutten har ju haft såna, funkar dom att köra till jobbet på oxå? Då pratar vi om ca 3 km väg i stan varje dag. Tidigare har jag haft KTC 80 och dom har funkat bra i stan och grus men sämre i lera och sand. Men samtidigt vill man ju att det ska hålla några mil ändå samt inte vara glashala på asfalt. Har bara en uppsättning fälgar.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Då skulle jag säga Michelin T63 håller bra och det fungerar. Kompisen kör XT660R m det och han kör mkt asfalt. MITAS c-02 är trevligt sladdvänligt m släpper lätt på asfalt så det skulle ja inte ha till pendling.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jodå, har kört flera tusen mil asfalt med MT21 fram. Tycker det funkar lika bra som T63. Fast MT21 är bättre på gruset. Fast nu för tiden njuter jag ju av lyxen av att ha två uppsättningar hjul att växla mellan, så jag slipper kompromissa. Även fast jag just nu jobbpendlar med slitna MT21 och Mitas C02 på hojen. Vill inte slita på mina fina asfaltsdäck vid jobbpendling, och offroaddäcken är ju ändå för slitna för just offroad :)...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top