Modifieringar XT660 X/R

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Hej har antagligen en otroligt dum fråga men på bakhjulet där drevet sitter fast ska den delen lixom vara lite rörlig i sidled/frambak några millimeter eller? själva hjulet rör ju sej inte på samma gång så undrar om nåt e glappt eller om de ska va så?.... :3freak

Nej. Tyder på sliten ryckutjämnare och eventuellt drevlager. Tydligen får den ta mycket stryk pga vridet i stånkan. Gummina är rent ut sagt värdelösa, håller ibland knappt ett däckbyte. Finns en kille på xt660.com som säljer gummina i en hårdare version. Det är poppis att stoppa ner delar av däckslang för att täta till glappet, finns instruktioner på xt660.com.

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Med andra ord då kan frugan glömma sin spa avdelning ha ha ha :)

Den är redan klar tyvärr :D
Men vi ska putsa om fasaden, lägga nytt tak och göra om ovanvåningen.
Så där flög mina mc-pengar alla världens väg.
Jag hoppas att jag hinner få ihop så jag kanske kan köpa till hösten. Annars så får det bli till nästa vår. :(
Vi får se :)

YamaPower

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Hoj
2004 Yamaha xt660x
Nej. Tyder på sliten ryckutjämnare och eventuellt drevlager. Tydligen får den ta mycket stryk pga vridet i stånkan. Gummina är rent ut sagt värdelösa, håller ibland knappt ett däckbyte. Finns en kille på xt660.com som säljer gummina i en hårdare version. Det är poppis att stoppa ner delar av däckslang för att täta till glappet, finns instruktioner på xt660.com.

Tack! :) blir å köpa nya gummi kuddar då... finns de nån risk me att köra medans de glappar?

edit: hittade instruktionerna ganska snabbt http://www.xt660.com/showpost.php?p=113529&postcount=1

får bli en nödlösning medans ja väntar på nytt gummi ...

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det där med ryckutjämnargummina har vi lite olika förhållningssätt till :). Mina har gått över 6000 mil. Slitaget har jag kompenserat genom att fylla ut med bitar av sönderklippt slang där det glappar. Har fungerat utmärkt för mig.

Har dock bytt lagret i drevpaketet 2 ggr, varav den senaste gången var i höstas precis innan vinteruppehållet.

Folxam

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Hoj
BMW F800GS 2009, Yamaha XT660X 2004
Hallå pöjkar, behöver lite assistans ...

Jag ska byta gaffeltätningar och olja, men har fastnat på det verktyg som behövs för att lossa inre prylarna i röret.
Enligt manualen ska det vara nåt slags konisk fyrkant med 21.2 mm i basen?

Nån som har meckat med det där som kan tipsa om nåt smart?

Hojen ser ut ungefär så här just nu, men jag har faktiskt börjat skruva tillbaka grejjer nu! :)

IMG_20140320_201739.jpg

Jag har ställt ventilerna och tömt olja, bytt oljefilter, tvättat och oljat K&N-filtret, kontrollerat kabelstam, ska som sagt fixa gaffeln.
Skulle byta framdäck men körde fast då fälgbandet var för smalt, har beställt nytt bredare band ... är det når mer som kan vara bra att kolla medan man ändå har isär hojen så här mycket?

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Du är i momentet att klyva dom båda rören? (splitta)
Det är väl bara en skruvmejselför att ta ut sprinten? Din bild funkar ej.

Hallå pöjkar, behöver lite assistans ...

Jag ska byta gaffeltätningar och olja, men har fastnat på det verktyg som behövs för att lossa inre prylarna i röret.
Enligt manualen ska det vara nåt slags konisk fyrkant med 21.2 mm i basen?

Nån som har meckat med det där som kan tipsa om nåt smart?

Hojen ser ut ungefär så här just nu, men jag har faktiskt börjat skruva tillbaka grejjer nu! :)

View attachment 401906

Jag har ställt ventilerna och tömt olja, bytt oljefilter, tvättat och oljat K&N-filtret, kontrollerat kabelstam, ska som sagt fixa gaffeln.
Skulle byta framdäck men körde fast då fälgbandet var för smalt, har beställt nytt bredare band ... är det når mer som kan vara bra att kolla medan man ändå har isär hojen så här mycket?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nu har jag kört första testrepan efter att ha monterat Kevs O2 controller. Ryckigheten är ju inte borta, men det är klart bättre iaf. Ska kolla ryckutjämnargummina också, så det kan ju finnas några till åtgärder att göra innan det går som det ska.

Överlag så ville jag bara säga att O2 controllern fungerar.

YamaPower

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Hoj
2004 Yamaha xt660x
Ska kolla ryckutjämnargummina också, så det kan ju finnas några till åtgärder att göra innan det går som det ska.

ja fyhelvete va de rycker när dom är slitna :smasha

åkte o skulle köpa nya idag men fanns ju inte i lager så blir å vänta :(
så ja la dit bitar av en cykel innerslang tillfälligt blev direkt bättre kan ja lova :rock

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
ja fyhelvete va de rycker när dom är slitna :smasha

åkte o skulle köpa nya idag men fanns ju inte i lager så blir å vänta :(
så ja la dit bitar av en cykel innerslang tillfälligt blev direkt bättre kan ja lova :rock

Andra som lagt i cykelslang har haft problem att den smält pga värme. MC-slang är tjockare och tåligare. OTR har nya gummin, samt en på xt660.com säljer en hårdare variant.

Kan man göra slang-åtgärden även på nya gummin, eller är det för tight?

Folxam

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Hoj
BMW F800GS 2009, Yamaha XT660X 2004
Du är i momentet att klyva dom båda rören? (splitta)
Det är väl bara en skruvmejselför att ta ut sprinten? Din bild funkar ej.
Nä bilden verkar dålig. Det här forumet är skumt.
EDIT: Fixat.
View attachment 401972

Sprinten? Nä jag pratar om insexan i botten av röret.
I vilket fall har jag separerat rören nu, jag körde med muttersmack.

Det verkar vara melodin, då det inte ens finns nåt nyckelgrepp inuti röret!
Specialverktyget är helt enkelt en vass spets man kör ner inuti inre dämparröret för att hålla fast det.
Dåligt.

Last edited:

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Ser ett svagt ljus i tunneln nu :tummenupp
Så nu håller jag en tumme för att allt går som jag vill :D

//GG

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Eeeh brukar det inte vara att pannor blivit billigare än väntat därför mcköp? :)

Jo det är sant men i detta fallet så var jag emot att lägga mer på taket.
men jag gav mig mot att jag fick köpa mc :D
Så det är inte kört än ;)
Man ger med ena hand och tar med den andra ;)
:D

//GG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Man kan aldrig vinna mot kvinnofolk om man är gift. Tur att jag inte är det då :)

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife