Modifieringar XT660 X/R

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Ser bra ut, dock mer eller mindre helt original och ett pris som jag tycker är i överkant. Med tålamod kan du hitta bättre objekt för samma pris, men med en del tillbehör. Gått en del motsvarande under höst/vinter i samma prisklass, men då haft exempelvis annat avgassystem samt andra tillbehör. Ont om XT660R på Blocket nu.

Min erfarenhet är att med tanke på pengarna man lätt plöjer ner för att modifiera den (avgassystem, uppgraderad fjädring, hasplåt, kraschbåge, handtagsskydd, handtagsvärmare, luftfilter/luftbox, Kev Fuel mod/Power commander, styrhöjare, diverse skyddsattiraljer mm) så kan det nästan vara billigare att köpa en KTM 690 Enduro R direkt istället :)

Å andra sidan får man en maskin som kommer överleva vår civilisation, samt med mycket behagliga serviceintervaller.

Hur är serviceintervallet på en KTM 690 R?
Den ligger något dyrare i inköpspris.
Men du tycker att den kanske är ett bättre alternativ?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur är serviceintervallet på en KTM 690 R?
Den ligger något dyrare i inköpspris.
Men du tycker att den kanske är ett bättre alternativ?

Vad ska du ha mc till. 690R är extrem och inget man åker långt med om man inte fixar annan sadel annars är det en underbar hoj men försäkring kostar och driftssäkerheten är inte lika XT på gott och ont.

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Vad ska du ha mc till. 690R är extrem och inget man åker långt med om man inte fixar annan sadel annars är det en underbar hoj men försäkring kostar och driftssäkerheten är inte lika XT på gott och ont.

Jag kommer att ha den att pendla till och från jobbet. Plus några längre turer iväg med bästa polaren som också ska skaffa hoj igen.
Så då tror jag att jag håller mig till XT och köper den för hyfsat inköpspris och moddar den efterhand.
Tror det är lättare att smyga in det än att köpa en dyrare hoj direkt också :)

Bästa polaren är smed också så han kan fixa en del saker till hojen :)
Så som hashplåt mm :)

//GG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Låter bra med XT då. Fixa distanser till framgaffeln, bort med ljuddämparna till lättare variant. Lätt hasplåt skydd för vattenpumpen och en fuelmod.

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Låter bra med XT då. Fixa distanser till framgaffeln, bort med ljuddämparna till lättare variant. Lätt hasplåt skydd för vattenpumpen och en fuelmod.

Dum fråga men vad går det på ungefär :)

Du har inte lust att slänga ut var du skulle köpa dom sakerna?

Slipon ligger på ca 6500kr för leo vince på Yamaha center Helsingborg.
Såg att det var typ 1000kr billigare på www.off-the-road.de :)
Bra och farlig sida den där :gnissla

Distanser---> biltema?
Hasplåt---> ?
Skydd vattenpump---> otr?
Fuelmod--->?

Massa dumma frågor men är ny så det får ni ta :yoparty:yoparty:D:D:D

//GG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Distanser---> biltema?
Hasplåt---> ?
Fuelmod--->?

//GG

Börja med att regga dig på ww w.xt660.com för där finns det mkt att läsa. Där finns också länk till MTC ljuddämpare, väldigt prisvärda om man inte måste ha märkesdämpare.

Gaffeldistanser kan du prova med brickor alt finns det distanser kvar att köpa på xt660.com

Hasplåten fixar din kompis se till att den går upp och skyddar vattenpumpen på höger sida. PM din mailadress så ska du få lite saker

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

Du har inte lust att slänga ut var du skulle köpa dom sakerna?

Slipon ligger på ca 6500kr för leo vince på Yamaha center Helsingborg.
Såg att det var typ 1000kr billigare på www.off-the-road.de :)
Bra och farlig sida den där :gnissla

Distanser---> biltema?
Hasplåt---> ?
Fuelmod--->?

//GG

OTR och Ebay har det mesta. Priserna på OTR är ibland ganska saftiga, men de har allt och är mycket smidiga att ha och göra med. Om du ska köpa prylar, så köp rätt prylar direkt. Önskar jag hade gjort det :). Personligen tycker jag Metal Mules 2-1-system, samt hasplåt och båge från B&B (för Tenere) gör sig bäst på en R.

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
OTR och Ebay har det mesta. Priserna på OTR är ibland ganska saftiga, men de har allt och är mycket smidiga att ha och göra med. Om du ska köpa prylar, så köp rätt prylar direkt. Önskar jag hade gjort det :). Personligen tycker jag Metal Mules 2-1-system, samt hasplåt och båge från B&B (för Tenere) gör sig bäst på en R.

Har du några bilder på det?
B&B hittade det :) men gärna bild ändå ;)

Men Metal Mules 2-1 system då måste man köpa den första delen också eller? så att man drar avgassytemet högre?

//GG

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Har du några bilder på det?
B&B hittade det :) men gärna bild ändå ;)

Men Metal Mules 2-1 system då måste man köpa den första delen också eller? så att man drar avgassytemet högre?

//GG

Spana in Gnuttens gamla hoj ett par sidor tillbaka i tråden. Den hade samma dragning på avgassystemet samt B&B-prylarna. Metal Mule och OTR har kompletta 2-1-system där alla delar ingår. Högre markfrigång samt lägre vikt. Ändrar utseendet ganska drastiskt, till det bättre tycker jag. Om du inte ska köra offroad är dock den paktiska nyttan begränsad.

Ett annat alternativ är valfritt slipon, samt hasplåt från OTR + separat skydd för vattenpump. Alternativt kraschbågar.

Distanserna samt Kev fuel mod hittar du som sagt via xt660.com.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om du inte ska köra offroad så kan du lika gärna köra bara m slip on. Om du ska ha orig krökarna så blir det en hasplåt anpassat till dem. "Kunde inte din smed till kompis fixa detta?" Om du ska gå hela vägen till ett 2-1 system så är det bättre att köpa ett metal mule än OTR just pga priset dock har det varit lite passningsproblem m metal mule tidigare hoppas de har fixat. Deras hasplåt är anpassad till 2-1 men är klumpig men lätt. Ska du ha det bästa skyddet men väger en del så är det jag körde med ifrån adventure spec i UK för tenere men man fixar bara två små plattjärn så passar den perfekt. Gör upp en budget hur mkt vill du vill lägga på din XT. Du kommer aldrig få tillbaka pengarna om du inte gjorde som jag sålde allt separat det gick iväg snabbt. Skickar grejerna ikväll på mailen.

Bifogar bild på min förra XT om du inte hittat. Annars så kan du gå inte på www.fastlinephotos.se under bikes/XT660 där hittar du ännu fler bilder.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1395293924369.jpg
    uploadfromtaptalk1395293924369.jpg
    57 KB · Visningar: 145
  • uploadfromtaptalk1395293945538.jpg
    uploadfromtaptalk1395293945538.jpg
    62.2 KB · Visningar: 136
  • uploadfromtaptalk1395293965562.jpg
    uploadfromtaptalk1395293965562.jpg
    45.4 KB · Visningar: 118
  • uploadfromtaptalk1395294065942.jpg
    uploadfromtaptalk1395294065942.jpg
    250.1 KB · Visningar: 152
  • uploadfromtaptalk1395294112613.jpg
    uploadfromtaptalk1395294112613.jpg
    56.9 KB · Visningar: 129

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Om du inte ska köra offroad så kan du lika gärna köra bara m slip on. Om du ska ha orig krökarna så blir det en hasplåt anpassat till dem. "Kunde inte din smed till kompis fixa detta?" Om du ska gå hela vägen till ett 2-1 system så är det bättre att köpa ett metal mule än OTR just pga priset dock har det varit lite passningsproblem m metal mule tidigare hoppas de har fixat. Deras hasplåt är anpassad till 2-1 men är klumpig men lätt. Ska du ha det bästa skyddet men väger en del så är det jag körde med ifrån adventure spec i UK för tenere men man fixar bara två små plattjärn så passar den perfekt. Gör upp en budget hur mkt vill du vill lägga på din XT. Du kommer aldrig få tillbaka pengarna om du inte gjorde som jag sålde allt separat det gick iväg snabbt. Skickar grejerna ikväll på mailen.

Bifogar bild på min förra XT om du inte hittat. Annars så kan du gå inte på www.fastlinephotos.se under bikes/XT660 där hittar du ännu fler bilder.

Jag hade tänkt att köra offroad också men är nybörjare så mina krav är nog inte så stora än :)
Men så som din xt såg ut när du hade dom vita sidorna på så vill jag ha den :)
Så sörens snygg :)

En liten fråga detta http://www.metalmule.com/luggage-systems/exhaust-systems/hi-level-exhaust-system?bike=36
Är det ett komplett system?
Så man får det så som ditt var på din xt?
För då var det vettigt i pris ju :)

//GG

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag hade tänkt att köra offroad också men är nybörjare så mina krav är nog inte så stora än :)
Men så som din xt såg ut när du hade dom vita sidorna på så vill jag ha den :)
Så sörens snygg :)

En liten fråga detta http://www.metalmule.com/luggage-systems/exhaust-systems/hi-level-exhaust-system?bike=36
Är det ett komplett system?
Så man får det så som ditt var på din xt?
För då var det vettigt i pris ju :)

//GG

Ja, det är ett komplett system. En del har som sagt haft problem med passform. Kolla xt660.com om det finns några aktuella erfarenheter av det.

Med högdraget system kan du sedan sätta på tex denna, snyggare än Metal Mules:
http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Protection/OTR-Sump-guard-2in1-XT-660-R-X.html

Samt detta skydd för vattenpump:
http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Protection/OTR-Waterpump-Protection-XT-660.html

Eller B&Bs prylar, som jag tycker passar bäst och ger bättre skydd av motorn.

YamaPower

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Hoj
2004 Yamaha xt660x
Tjenare från Finland! har sett att många av er ville se effekt kurvan med Power commander. Har ingen aning om någon redan laddat upp men här har ni! Leovince och PC 3 (kan dock ej bekräfta skillnader från original då ja köpte min xt för 1 vecka sedan med pc och leovince redan monterat)
men så jävla slö är den ju inte i mitt tycke :yoparty
Bänkad o inställd på Yamaha center i tammerfors (finland)
20140320_164033.jpg

Väntar på att snön ska försvinna men kmr ju bara mer :3freak
förra ägarn har gjort "bakljus moddet" där original lampan är svängd uppochner (?),
fult imo så köpte nya blinkers o mini led bakljus idag som ska monteras snart :tummenupp

Sen håller ja på o lackerar skyddet vid fotpinnarna i rött, men har ej hunnit lägga på klarlacken:huvet kmr mera bilder sen :tummenupp
20140316_223039.jpg

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
La ner hojen i morse och hade av styrinfästningen. Undrar därför om någon har en original 22 mm "lower handlebar clamp" att sälja.

Vet ju att en och annan av er bytt till fatbar, och tänkte därför kolla om någon har en (eller 2) sådana till övers att sälja.

(nr 22 på bilden är det jag söker)

660_22mm_clamp.gif

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Trist!
Jag noterade att min hoj tydligen var lagd såpass att bakändan är sned, nu förstår jag varför jag tycker hela bakdelen ser lite ned ut, det är för att den är det :huvet Tittar jag rakt bakifrån så är det ena ramröret högre än det andra... Någon som vet om det är lönt att försöka banka rätt detta? :confused:
CE_7091_1_kass.jpg

Jag är för övrigt nyfiken på er som monterat fatbars, hur funkar det med reglagen? har ni kapat i dessa eller de är styret förminskat ute vid reglagen? :va

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...