Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
>Funkar det bra att hålla 100 km/h en liten längre tid ifall man åker längre sträckor?

Funkar utmärkt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Jag tror att jag med lite våld lyckades böja dem lite, sedan satte jag dem några millimeter ut så de gick fritt från broms- och kopplingshandtagen.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Säsongen inledd i helgen. Mörker, +1C och snöblandat regn. Is på mx-glasögonen var en ny upplevelse. Optimala förhållanden för en R helt enkelt!

Bunkrat en del under vintern, nu ska det servas och skruvas. Öhlinare fram, gaffelbenskydd, Kev Fuel Mod + O2, nya däck + slang, ny kylare + skydd (tack Gnutten!), nya stövlar, nya brallor, nytt regnställ, nya lager, nytt drivpaket, nytt tändstift, en Airhawk, ny GPS, ny telefon-GPS, nya hållare för dessa, ny fästanordning för packrullarna (motonaut.se, avrapporterar hur dessa fungerar på en XT660 senare), ny växelpinne, gopro 3+ , samt en drös diverse övrigt förbrukningsmaterial. 2014! :banana

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kan nån berätta mer om Kevs fuel mod? Jag pallar inte med den animerade GIF-hysterin som råder på XT660.com och hur jävla svårt det är att hitta vettig info där.

Jag har den monterad på min -08, och har skruvat både hit och dit utan att märka nån skillnad. Å andra sidan verkar förre ägaren bara ha köpt prylar utan plan då det både sitter fuel mod, PC3, helsystem, DNA stage 3-filter osv på hojen.

Av det jag förstått så är fuel mod en fattigmans-PC3. Bör jag alltså slänga bort fuel mod när jag får 02 controllern och mappa hojen med PC3an ordentligt istället? Det känns iaf som ett logiskt steg.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Är inte den bara att man sätter en potentiometer i serie med temperatursensorerna till kylarvattnet samt luften.
Genom att vrida på potentiometern ökar man resistansen i slingan och ECUn tror att det är kallare och lämnar mer soppa till motorn.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Jag är förresten på jakt lite allmänt efter lullull till min XTX, eftersom den ganska effektivt var strippad på det mesta.

Dels ett originalblås om det ligger och skräpar hos någon.
Passagerarhandtagen, gärna den nya modellen (om de passar på en -04a :confused:)
Backspeglar, fick tydligen med ett par från biltema, förslag på snygga eftermarknads tas också tacksamt emot :Bugar
Jag kan nästan fylla på med en lång harang till, så har du nått du tror jag kan vara intresserad av så skicka mig ett PM eller nått :tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej

Har 1st framgaffel inkl styrkrona ifrån en Kawasaki KLX650. Finns en kille som monterat på en sådan på sin XT660 nästan bolt on, läs mer i tråden nedanför.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=20845

Förutom Gaffeln så har jag även framhjul inkl skiva och bromsok.
Har satt ut det för 1500:-. Japp du läste rätt, titta på fler bilder här.
http://forum.soe.se/showthread.php?56511-KLX650-framgaffel-inkl-hjul-och-ok

Varför jag ska sälja, har köpt en WP gaffel till mitt nya bygge och tyvärr går jag inte lägre då kan den lika gärna ligga till nåt annat projekt.

Finns i Stockholm

Last edited:

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Tack för svar :tummenupp
Tyvärr är jag inte riktigt ute efter att bygga om till en XTR än, men jag gillar tanken.

Men om du är Tolan på soe så kan jag passa på att fråga om du har kvar AIS-pluggen, 14drevet och eventuellt de svarta kylarvingarna som du har på annons där.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Stämmer!

Nej tyvärr inget kvar, tack ska kolla så ja kan radera annonsen.

Ang AIS, plugga slangen för knöligt att montera brickan. Skulle hoppa 14 drev då det fel vinkel för kedjan att det sliter väldigt mkt på svingskyddet.

Last edited:

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Ah, typiskt.

Jag har inte grottat mig in i hur AISen är kopplad, men det borde gå att plugga i luftburken eller var den nu hämtar luften? Då hoppar jag drevet sålänge, tänkte att det kunde vara intressant att testa, ifall du hade haft ett =)

Skicka gärna ritningen, ska ta och läsa mig genom alla bränslemoddar och dylikt då jag gärna vill få den att gå lite jämnare.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja just att få den gå jämnt är inte helt lätt att få till. PC3/PC5 är mest optimala men dyrt. Skicka ett PM m din mailadress så kan ja skicka ikväll moddboken på ca 400 sidor tror jag den var på eller nåt. Nu tillverkar Kev inga distanser till orig gaffeln men är man lite händig kan man fixa själv.

Gillar XT vrid efter lite moddande och är riktigt stadig på bakhjulet men är jäkligt framtung. Får se hur min TT600RE blir även om det är förgasare på den. Hade gärna velat ha WP gaffeln jag hade på min XT660R när jag sålde den, men det ska nog bli bra m nuvarande WP gaffel också.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Jag funderar på någon sådan leksak, men jag ska nog ha lekt av mig på hojjen först innan jag plöjer ner alldeles för mycket pengar i den.
Moddboken låter trevlig, så du har PM =)
Distanser har jag funderat på, har en vän som borde kunna fixa något sånt åt mig. Jag är ju trots allt 187 lång och kvalar in på strax över tresiffrigt.

Har inte så jättestor erfarenhet av hur fjädring mm ska kännas, men det kommer väl med tiden =)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Är på jakt efter en XT660R. Om ni känner till någon som funderar på hojbyte till våren så är jag intresserad av en väl omhändertagen hoj. Gärna i stockholmstrakten.

Ta dig en titt på denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Xt660r_52481127.htm?aw=1

2900 mil, men kanske kan prutas lite på priset. Sitter handtagsskydd också, vilket inte framgår i annonsen.
Om du hellre vill ha ett LeoVince X3-system så kan du få byta MetalMule-systemet mot mitt, med någon slant mellan.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Så, nu kan jag efter tre veckors läsande säga att jag läst hela tråden :fakta

Mycket matnyttigt, nu ska jag bara bestämma mig för vad jag vill göra med hojjen (eller om jag bara ska ut och köra istället =))

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Det tror inte jag heller, eller ja, jag kommer inte behålla den så som jag köpte den. :smasha

Men först på listan är nog egentligen en översyn och hemmaservice, så jag vet vad som är bytt och när.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
..., 14drevet och eventuellt de svarta kylarvingarna som du har på annons där.

Har tidigare kört både original (15) samt 14 fram, men kör nu 15/46 i stället. Tycker det blir himla bra utväxling med den kombinationen. Föredrar den före 14/45.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Några däcktips för en jobbpendlare? Pilot Road 3 ligger närmast till hands nu, men lite alternativ med motivering är ju aldrig fel.

XT660X är det jag åker på, från 2008.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
perjul: gör verkligen 2% lägre utväxling så mycket? Jag får testa någon gång.

Jag var inne hos lokala Yamahaåterförsäljaren (Lillemans) och fick urdrag från servicesystemet. ECU bytt efter 8mil, med kommentaren "går dåligt". TPS byttes även efter 600 mil, så nu vet jag att sånt är bytt iaf. Kollade upp vad de skulle ha för en 2000 mils-service, 4600kr eller ~ 1400 för bara ventiljusteringen.
De fick även nöjet att sälja mig Oljefilter, bromsklossar, kedjesmörja samt beställa en ny innerskärm bak.
Hoppas den kommer innan helgen så det blir lite bygga samt åka. :)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...