Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
>>>>gör verkligen 2% lägre utväxling så mycket? Jag får testa någon gång.

Tycker absolut det. Fast det kanske är mest mentalt :)...

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Förresten, Luftfilter... Jag är på jakt efter ett nytt. Är K&N som man hittar på ebay för 300kr nått att ha, eller är ett DNA för 500 från OTR bättre?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Själv så verkar det som att jag har en helt annan uppfattning än andra, då jag just beställde 16T drev inför kommande säsong, dvs drevar upp en kugg istället.
Jag upplever inte maskinen som varken svag eller slö i botten, så en lite högre drevning gör nog bara gott för att få ett lite lägre varvtal vid högre farter.
Samtidigt som jag hoppas på att med högre drevning lyckas flytta upp de väldigt lilla rycket i gången som finns vid 30km/h till en hastighet mellan 30-50km/h som sällan används.

Taggad inför första riktiga hel säsongen med kortet i handen, även om det ännu är länge kvar innan asfalten tittar fram kring slutet på maj. :tummenupp

Jag fick hem min O2 controller idag, som enligt uppgift tar bort rycket på lågvarv. Återkommer när den monterats och provkörning skett.

Funkar den så lär utgifterna för drivpaket sjunka drastiskt.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Någon som har en uppfattning, eller rentav en bild, på en 49L stor packrulle monterad på en XT? Ortlieb har dem bla.

Försöker bilda mig en uppfattning om lämplig volym för packrullar för sommarens långresa. Har sett 59L+49L monterat på en XT660Z. Lite i största laget, men fungerade helt ok.

Planen är 35L bak på pakethållaren med lätta saker, samt 49L på passagerarplatsen.
Monteras ihop med den förträffliga Motonaut Adventure (motonaut.se). Ska provmontera med en 60L+20L, men det kommer inte vara en bra jämförelse.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Köpte en packväska på awa mc men kommer banne mig inte ihåg storleken och det står inget. Här är en bild på den och ska även försöka spara ber en bild ifrån FB där den var monterad på XT på en tur upp till vemdalen. Den svalde mkt.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1394818769500.jpg
    uploadfromtaptalk1394818769500.jpg
    34.2 KB · Visningar: 72

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så här såg den ut på hojen. tror det kan vara 40-50liter? Hittar den inte på awa mc sida.
väska.jpg

Crillej

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Hoj
Yamaha XT660X -08
Ja just att få den gå jämnt är inte helt lätt att få till. PC3/PC5 är mest optimala men dyrt. Skicka ett PM m din mailadress så kan ja skicka ikväll moddboken på ca 400 sidor tror jag den var på eller nåt. Nu tillverkar Kev inga distanser till orig gaffeln men är man lite händig kan man fixa själv.

Gillar XT vrid efter lite moddande och är riktigt stadig på bakhjulet men är jäkligt framtung. Får se hur min TT600RE blir även om det är förgasare på den. Hade gärna velat ha WP gaffeln jag hade på min XT660R när jag sålde den, men det ska nog bli bra m nuvarande WP gaffel också.

OM det är så att du vill dela med dig med "moddboken" till flera så har jag crillej@hotmail.com
Mvh.
//Crille

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har både O2 controller och Fuel mod installerade på min hoj, och visst gjorde det tillsammans med en korrekt spänd kedja, borttagen snorkel, justerad TPS och uppstadgade ryckutjämnare en stor skillnad i hur mycket renare och jämnare den går. Men jag har då fortfarande kvar ett litetlitetlitet ryckande, knappt kännbart men nog mycket för att jag ska irriteras över det.
Har dock insett att det inte kommer gå att få bort till 100%, hör nog mycket till en stor stånkares karaktär det lilla ryckandet som finns kvar. Och kommer därför att prova omdrevning för att slippa använda det varvtalsområdet desto mera.

Jag planerar att låta Andersson Turbo mappa hojen lite senare i år för att se hur nära det går att komma en sjysst motorkaraktär. Har helsystem, DNA Stage 2 och PC3 samt O2-controllern. Måste ju gå att få den att gå fint.

Frågade Kev lite om hans fuel mod, och för kännedom så går den att stänga av genom att vrida reglaget så långt det går motsols.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Eftersom Kevs Fuel mod är att man sätter in en variabel resistor i serie med tempgivaren (som också egentligen är en variabel resistor där temperaturen varierar motståndet), så kommer modden inte att "synas" för motorstyrningen som man sätter den till noll. Effekten av fuel-modden är att om man introducerar lite mer resistans från tempgivaren så tror motorstyrningen att det är kallare och ger mer soppa.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fuel mod påverkar dessutom bara open loop, och med O2 controller och PC3 öppnar sig möjligheten att justera hela registret vilket alltid är önskvärt.

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
k1322: Kunde du fixa en bild på höger ljuddämpare i böjen in under hojjen? Jag tror iofs att den är lite böjd då den pipan sitter högre upp. Nu ska jag bara lista ut hur jag får den "rak" utan att göra det värre. :va

Hämtade ut en ny innerskärm idag, känns bra att förstöra den innan jag sätter fast den. :smasha
Ni som gjort om bakdelen, hur har ni byggt ihop det för att slippa bli plaskblöta om baken när det regnar?

Yamalube

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Hoj
XT660R
k1322: Kunde du fixa en bild på höger ljuddämpare i böjen in under hojjen? Jag tror iofs att den är lite böjd då den pipan sitter högre upp. Nu ska jag bara lista ut hur jag får den "rak" utan att göra det värre. :va

Hämtade ut en ny innerskärm idag, känns bra att förstöra den innan jag sätter fast den. :smasha
Ni som gjort om bakdelen, hur har ni byggt ihop det för att slippa bli plaskblöta om baken när det regnar?
bild (3).jpg

bild på leo vince höger sida, var det nåt sånt du sökte?

13th.Marine

Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Yamaha XT660X -04
Helt korrekt! Tackar!
Då är min helt enkelt lite mer böjd :( får se om jag kan lösa det med lite våld :smasha

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

Ursäkta, hojen var iväg en sväng för service och var åter först igår.

Här är bild från annan vinkel (smutsig efter körning i regn):
uploadfromtaptalk1395088333087.jpg
uploadfromtaptalk1395088413649.jpg
uploadfromtaptalk1395088453114.jpg

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Hej på er alla!
Jag går i köpartagen och har tittat mot en XT660R.
Tror att en sån skulle passa mig bra :)
Har suttit och skummat igenom forumet.
Där finns lite saker man kan göra med dessa hojarna.
Jag hade tänkt mig prisläget 40 000-50 000 max för jag måste köpa skyddskläder också.
Ska iväg till Yamaha center i Helsingborg och testa en sån XT660R :)

//GG

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

Ser bra ut, dock mer eller mindre helt original och ett pris som jag tycker är i överkant. Med tålamod kan du hitta bättre objekt för samma pris, men med en del tillbehör. Gått en del motsvarande under höst/vinter i samma prisklass, men då haft exempelvis annat avgassystem samt andra tillbehör. Ont om XT660R på Blocket nu.

Min erfarenhet är att med tanke på pengarna man lätt plöjer ner för att modifiera den (avgassystem, uppgraderad fjädring, hasplåt, kraschbåge, handtagsskydd, handtagsvärmare, luftfilter/luftbox, Kev Fuel mod/Power commander, styrhöjare, diverse skyddsattiraljer mm) så kan det nästan vara billigare att köpa en KTM 690 Enduro R direkt istället :)

Å andra sidan får man en maskin som kommer överleva vår civilisation, samt med mycket behagliga serviceintervaller.

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...