Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
>bökigt att växla...
Vanesak. Tar inte många minuter när man gjort det några gånger :).
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
EN fråga:
ni som kör med skyddsväst, vilket märke kör ni med och är den skön?
Funderar på att kanske köpa en sån att ha när det är varmt ute och när jag kör i skog :)

//GG
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är inte riktigt nöjd över hur jag lyckas fästa två packrullar på XTn. Tanken var att ha en packrulle på pakethållare och en på passagerarsadel. Har Yamahas pakethållare samt köpte Motonaut Adventure för att fästa. Det sket sig dock, för Motonaut Adventure är för kort för att fästa i XTns låga passagerarfotpinnar, i kombination med en fetare packrulle. Går att lösa med separata fästpunkter, men det kräver ingrepp i kåpor. Även om tanken är riktigt bra och prisvärd så är monteringen inte superenkel. Visst fungerar det om man låter remmarna sitta kvar på cykeln, men det krävs lite träning och det är inget jag skulle vilja ta av/på helt varje dag.

Så dags för plan B. En mindre packrulle fäst i pakethållaren. Antagligen Ortliebs rack-pack 24L eller 31L.
I kombination med Kriegas lyxiga US-system. Mer bestämt US70 (som består av US30 samt 2 st US20). Dyrt, men en investering för livet och alla tänkbara hojar. Jag oroar mig dock för att det är för stort. Alternativt en US30 och två US10 på sidorna. Men en US20 kan ju minskas ner, vilket gör att köpa US10 känns ganska meningslöst. Alternativet är en US20 och två US10 på sidorna. Väldigt svårt att bilda sig en bra uppfattning om storleken på en XT. Några reflektioner?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Är inte riktigt nöjd över hur jag lyckas fästa två packrullar på XTn. Tanken var att ha en packrulle på pakethållare och en på passagerarsadel. Har Yamahas pakethållare samt köpte Motonaut Adventure för att fästa. Det sket sig dock, för Motonaut Adventure är för kort för att fästa i XTns låga passagerarfotpinnar, i kombination med en fetare packrulle. Går att lösa med separata fästpunkter, men det kräver ingrepp i kåpor. Även om tanken är riktigt bra och prisvärd så är monteringen inte superenkel. Visst fungerar det om man låter remmarna sitta kvar på cykeln, men det krävs lite träning och det är inget jag skulle vilja ta av/på helt varje dag.

Så dags för plan B. En mindre packrulle fäst i pakethållaren. Antagligen Ortliebs rack-pack 24L eller 31L.
I kombination med Kriegas lyxiga US-system. Mer bestämt US70 (som består av US30 samt 2 st US20). Dyrt, men en investering för livet och alla tänkbara hojar. Jag oroar mig dock för att det är för stort. Alternativt en US30 och två US10 på sidorna. Men en US20 kan ju minskas ner, vilket gör att köpa US10 känns ganska meningslöst. Alternativet är en US20 och två US10 på sidorna. Väldigt svårt att bilda sig en bra uppfattning om storleken på en XT. Några reflektioner?

Billig packrulle av valfri kvalisort, och några sådana här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Faste-och-Lastspannare/Bagagestroppar-2-st-34260/

Varför krångla till det :rolleyes: ?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor

Yamalube

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Fyrkanten
Hoj
XT660R
Hej!
Sitter och ska beställa nytt drivpaket. Kommer testa 15/47. Min fundering är om det funkar med orginallängd på kedjan eller behöver man en längre? :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
EN fråga:
ni som kör med skyddsväst, vilket märke kör ni med och är den skön?
Funderar på att kanske köpa en sån att ha när det är varmt ute och när jag kör i skog :)

//GG

Hej

Jag kör med ett alpinestars men det finns en uppsjö med olika varianter. Försök åk till någon välsorterad butik och prova fram till favorit med ev tillhörande skaljacka eller nåt då det är stort sett omöjligt att välja åt dig. Ang hjälm så tipsade jag honom om en liknande hjälm, finns säkert andra i samma variant. Sök på goggle ang denna: acerbis dual sport helmet
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Går inte bara att bytta fälg, fick det tipset av Gnutten tror jag.

Där har Yamaha verkligen gjort bort sig på ritbordet. Snacka om att tappa en möjlig eftermarknad på extra hjuluppsättningar...
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Av vad jag läst så ska det inte vars några problem baktill.
Fram så behöver man på en R behålla sin lilla bromsskiva samt flytta lite på bromsslang och nya distanser vid byte till X fälg.

Har däremot inte lyckats hitta någon hittills som fått R fram fälg på en X, men någon måste ju bli den första om det så ska bli en själv ;)
Andra alternativet är ju att köpa lösa 18/21" fälgbanor och ekrar och byta bara det, kanske i slutändan är enklast? Då har man ju dock inte möjligheten till att enkelt byta fälgpar.
Får 19" fälg plats baktill på en X sving, har för mig att det går just på gränsen?

Fästet till oket sitter på olika höjd på gaffel..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fästet till oket sitter på olika höjd på gaffel..


Gafflarna är helt annorlunda på x och r. Nej det är bara att glömma. Jag körde m 18" i bak och 90 profil däck då hade jag ca 1cm tillgodo. Det finns på xt660.com som gjorde konvertering m får kolla vilken det var.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Dagens Ebay tips!
Har under en tid varit sugen på att köpa en actionkamera men eftersom jag är osäker på om jag verkligen kommer att använda den speciellt mkt så tycker jag att en Gopro är för dyr.
Hittade Mobius efter en hel del kollande på nätet (speciellt Techmoans videorecensioner) och har nu testat lite. Ingen erfarenhet men är nöjd med bildkvaliteten och den är grymt smidig (liten)

http://www.ebay.com/itm/Mobius-ActionCam-Full-HD-Sports-Camera-1080P-30FPS-720P-60FPS-Pocket-Camcorder-/151071891306?pt=Camcorders_Professional_Video_Cameras&hash=item232c961f6a

Kolla filmen, har mycket kvar att lära mig ang filmning, redigering och körning :tungan, men man får iaf en liten uppfattning om vad man får för drygt 400kr...

https://www.youtube.com/watch?v=RwQ_kF1ZpIk
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top