Gjorde klart distanserna till hjulaxeln och bromsoksadaptern idag så nu blev det äntligen en liten provtur!
View attachment 405719
Tips: Snö, blött och myrtorv går inte bra ihop med XTX bakhjul. Halkigt
Men trots XTX hjul bak och slitet Metzler fram så känner man direkt att framhjulet spårar betydligt bättre i lite terräng, ska bli spännande med nya däck sen.
Den eviga frågan tycks ju dock då vara vilket däck man ska satsa på, lutar mot TKC80.
I övrigt så kan jag sammanfatta väg egenskapernas förändring med att den i högre fart (vågade mig bara upp i 90-100 nu under första testet) kändes lite stadigare än med XTX hjul. Vilket rimligtvis beror på den större hjul diametern = högre gyrokraft.
Samtidigt som den i lägre farter känns ostadigare och mer bångstyrig än med XTX hjul. Man får motstyra betydligt hårdare i rondeller/kurvor osv då framhjulen gärna annars vill vika in. Men det kanske också är normalt, jag har aldrig kört en hoj med 21" hjul på gata så jag har inget att gämföra med.
Förövrigt så är verkligen XTR bromsoket totalt värdelös jämtemot XTX oket, snacka om svampig känsla.
Och för att sammanfatta delar som behövs vid en konvertering:
* XTR komplett framhjul med distanser, skiva och bromsok.
* Lite enkel skaparglädje för att tillverka en adapter till bromsok.
* XTR bakhjul.
* Högra XTR distansen (sett framifrån) kortas ner 6mm för att centrera hjulet.
Kom också äntligen ihåg att fota "tidytailen" då det var någon tidigare i tråden som ville se.
View attachment 405720