Modifieringar XT660 X/R

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Någon som vet/har erfarenhet av ett bra skydd till vattenpumpen?
Till lite vettiga pengar.
Jag har en hasplåt men den skyddar inte vattenpumpen.
Och efter ca.10mil på grus/skog/stenparti så känner jag att jag måste ha skydd till den rätt omgående.
Jag gjorde en liten vurpa i söndags åt höger hållet men allt klara sig inkl mig själv ;) :D
Det gick inte så fort men ändå så vill jag har skydd till den.

//GG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Och efter ca.10mil på grus/skog/stenparti så känner jag att jag måste ha skydd till den rätt omgående.
Jag gjorde en liten vurpa i söndags åt höger hållet men allt klara sig inkl mig själv ;) :D

//GG

Vettiga pengar blir att tillverka egen men kolla otr vattenpumpsskydd alt hasplåt eller för att vara riktigt seriös adventure spec hasplåt till XTZ dock behövs bara två små plattjärn så passar den XT.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1403601528749.jpg
    uploadfromtaptalk1403601528749.jpg
    58.1 KB · Visningar: 103

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

//GG
Om du redan har 2-1, så är Adventure Specs det stiligaste.

Om du inte har 2-1 så är OTR samt SW Motechs kraschbåde ett alternativ:

http://www.off-the-road.de/XT-660/P...ml?force_sid=9b0b4fb7a86177795404343cdba86e43

http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Protection/Engine-Crash-Bars-XT-660-R-X.html

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Om du redan har 2-1, så är Adventure Specs det stiligaste.

Om du inte har 2-1 så är OTR samt SW Motechs kraschbåde ett alternativ:

http://www.off-the-road.de/XT-660/P...ml?force_sid=9b0b4fb7a86177795404343cdba86e43

http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Protection/Engine-Crash-Bars-XT-660-R-X.html

Jag har Metal Mule 2-1 system på hojen.
Och ja den Adventure Speces hasplåten har jag tittat på innan också men den är något för dyr för mig i dagsläget.
Efter jag precis köpt hojen och utrustning så är det inte så populärt att berätta att man ska lägga mer pengar på leksaken haha ;) :D

//GG

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag har Metal Mule 2-1 system på hojen.
Och ja den Adventure Speces hasplåten har jag tittat på innan också men den är något för dyr för mig i dagsläget.
Efter jag precis köpt hojen och utrustning så är det inte så populärt att berätta att man ska lägga mer pengar på leksaken haha ;) :D

//GG

OTR har en plåt för 2-1 också:
http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Protection/OTR-Sump-guard-2in1-XT-660-R-X.html
Samt ett litet skydd för pumpen:
http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Protection/OTR-Waterpump-Protection-XT-660.html

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Ja dom såg jag också men tror att det blir att försöka spara ihop till ett Adventure Spec hasplåt.
Den hamnade på ca.2800+ :D

//GG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja dom såg jag också men tror att det blir att försöka spara ihop till ett Adventure Spec hasplåt.
Den hamnade på ca.2800+ :D

//GG

Ingen ide att försöka banta en redan tung hoj men skydda den kan man. Har dina saker liggandes ska bara få ändan ur och skicka dem. Jonas velar om han ska ha kvar sin XT eller inte btw om din kompis har orig fotpinnar så oassar de som du har på din XT även hans XT. Värt att betala 180:- inkl frakt på Ebay

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Ingen ide att försöka banta en redan tung hoj men skydda den kan man. Har dina saker liggandes ska bara få ändan ur och skicka dem. Jonas velar om han ska ha kvar sin XT eller inte btw om din kompis har orig fotpinnar så oassar de som du har på din XT även hans XT. Värt att betala 180:- inkl frakt på Ebay
Ja det är sant :D

jaså han har inte bestämt sig än ;)

Jag sökte på foot rest på ebay men hittade inte dom fotpinnarna.
Men ska se om jag kan hitta dom på annat sätt :D

Ja skicka du dom när du har fått ändan ur ;)

Fy för sören vad skoj det är att köra offroad :D
Ska ut och köra ikväll igen :D

//GG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja det är sant :D

jaså han har inte bestämt sig än ;)

Jag sökte på foot rest på ebay men hittade inte dom fotpinnarna.
Men ska se om jag kan hitta dom på annat sätt :D

Ja skicka du dom när du har fått ändan ur ;)

Fy för sören vad skoj det är att köra offroad :D
Ska ut och köra ikväll igen :D

//GG

Det är fotpinnar ifrån YZ500/YZ250 mm ifrån 80-90 talet kan kolla senare om din vön vill ha till sin XT. Jonas har fått sina men inte satt på dem innan säfsen så han fick låna mina ifrån TT600RE

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Hjälp! Inför kommande norgeresa har jag kommit på att jag vill ha någon slags förvaring på vänster sida där ena orginal avgassystemet sitter (jag har 2-1). Satt och slösurfade och såg att en kille hade gjort en klok sak:
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=819625&page=19 inlägg nummer 282, scrolla ner till ni ser ett par pvc rör, alternativt ctrl + f och sök på 282.

Mitt problem är att jag varken hittar något som jag kan använda som botten, eller ett gängat lock. Är det någon som vet var jag kan hitta sånna saker?

Sedan skulle jag gladeligen motta tips på hur jag kan fästa detta i de två hål som är avsedd för avgassystemet:tummenupp

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Tjena, är på mc semester med en kompis och märkte precis att packboxen höger i framgafeln har gett med sig, någon som vet var det kan finnas något företag som kan ha detta på lager, befinner oss i Halland just nu, mot Småland till. Tack på förhand

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Tjena, är på mc semester med en kompis och märkte precis att packboxen höger i framgafeln har gett med sig, någon som vet var det kan finnas något företag som kan ha detta på lager, befinner oss i Halland just nu, mot Småland till. Tack på förhand

Första bästa Yamaha-återförsäljare är nog störst chans att ha i lager. En del eftermarknadsdelar passar dock många olika fabrikat, bara dimensionen är rätt.

Kolla med Marcussen MC AB i Halmstad, om det är närmast.
Annars: http://goo.gl/gbVHkf

Hur mycket läcker den då? Lite kvarlämningar på gaffelbenet är ju inga problem, bara att torka av då och då och köra vidare. Fixa gaffeln kan ju fixas hemma istället. Givetvis båda benen samtidigt.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Första bästa Yamaha-återförsäljare är nog störst chans att ha i lager. En del eftermarknadsdelar passar dock många olika fabrikat, bara dimensionen är rätt.

Kolla med Marcussen MC AB i Halmstad, om det är närmast.
Annars: http://goo.gl/gbVHkf

Hur mycket läcker den då? Lite kvarlämningar på gaffelbenet är ju inga problem, bara att torka av då och då och köra vidare. Fixa gaffeln kan ju fixas hemma istället. Givetvis båda benen samtidigt.

Tack för svar, men vi löste det efter att ha ringt till över 25 olika mc firmor mellan göteborg - malmö, tillslut hitta vi en i Ljungby som kunde kränga skiten!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Vad använder ni för mätpunkt när kedjan justeras? Lyckas aldrig få bakaxeln 100% rak, diffar ca 0,5 - 1 mm när jag mäter avståndet mellan markering i svingen samt brickan.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Nya fotpinnarna på, gamla blyklumparna av. Specialgjorda av en kille i Tjeckien. 70€ levererade. Känns väldigt kvalitativa.uploadfromtaptalk1404663198604.jpg

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad använder ni för mätpunkt när kedjan justeras? Lyckas aldrig få bakaxeln 100% rak, diffar ca 0,5 - 1 mm när jag mäter avståndet mellan markering i svingen samt brickan.

Prova med skjutmått alt tumstock mät ifrån raklinje längst bak på svingen och till hjulaxeln om du får rätt då?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept