Modifieringar XT660 X/R

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Man köper självklart en X och två uppsättningar hjul. Ett par 17" motard och ett par 21/17" offroad! :yoparty

Vill någon med XTX vill fynda så säljer jag iväg mitt R offroad kitt för ynka 5.000kr då jag inte kommer ha användning för det i sommar. :tummenupp

Säkert en dum fråga, men wtf.
Varför inte köpa en R och kompletera med X-fälgar? :confused:
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Säkert en dum fråga, men wtf.
Varför inte köpa en R och kompletera med X-fälgar? :confused:

För att det inte går att konvertera smidigt. Men Aidantaustas kit med specialbyggd bromsoksadapter är smidigt. Helt klart köpläge för det priset och gör en X till något mer än en medioker motard. :tummenupp
 

Folxam

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW F800GS 2009, Yamaha XT660X 2004
Skulle nog säga att X är intressant om mängd grus är 0%. Köra grus/skog med renodlade gatdäck på 17" är som att köra på is med sommardäck. Inte speciellt meningsfullt.

Jag har kört asfalt/grus/skogsstigar hela sommaren med renodlade gatdäck.
Kör man skog med gatdäck ska man dock behandla gräs och gegga som döden.

Nu kör jag TKC80 med dubb och har beställt TKC80 till sommaren, så visst kan man bränna runt på grus och stig med X också!

...... men såhär i efterhand hade jag nog valt en R. Det är bättre utbud på däck med större framhjul.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad ligger servicekostnaderna på? Antar att de är dyrare vid vissa miltal?

Det varierar grovt beroende på vem man lämnar in till. Det är inte så mycket man behöver pyssla med. Det blir billigt om du gör basprylarna själv. Överlag en lättservad hoj, så grovt skulle man väl kunna säga en liten basservice med olje/filterbyte går på ~1500 kr och en stor runt ~5000 kr.

Olja/filter byter man själv minst en gång per säsong eller ca 500 mil. Hellre ofta än sällan, så pass billigt och enkelt ingrepp. Jag gör det en gång per år oberoende eller om jag mot förmodan kommer upp i runt 400 mil under samma säsong.

Ventilerna justeras med skruv, lättåtkomligt. Man byter packningarna för kåpan samtidigt, kostar kanske 10 kr styck. Sker på 2000-mils intervaller.

Bromsvätska fram/bak en vartannat år.

Kylarvätska vartannat år om man är petig. Dräneras vid vattenpumpen. Tar inte många minuter.

Bromsbelägg när det behövs. Oken kan man smörja upp samtidigt om det behövs.

Bromsskivor och när de är slitna och spåriga/skeva.

Stiftet vid behov, bytte i förbyggande syfte och lär knappast behöva byta på många år.

Gaffelolja/packboxar när det läcker. Behövt göra det en gång på ca 1000 mil. Byta olja kanske vart 3:e år eller så, beroende på hur noga man är och hur mycket den får jobba.

Drivpaket när det behövs. Mitt höll i ca 1000 mil.

Hjullager när det behövs. Mina byttes i förebyggande syfte vid ca 1000 mil i samband med däckbyte.

Ryckutjämnare och drevlager bak när det glappar. Syns när man ruckar på bakre drev. Mitt höll i ca 1000 mil.

Styrlager när det glappar. I intervallerna står det att man ska rengöra och smörja, så det kan man göra om man är noggrann. Lager i sving och stötdämparinfästning finns det inga intervaller på, men kan också behövs rengöras och smörjas upp. Generellt brukar de vara dåligt uppsmorda från fabrik, men byta när de glappar/kärvar är det logiska.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Bromsslangarna byts också efter några år. Sätt dit stålomspunna, så behöver man aldrig byta igen. Gör att frambromsen också blir lite bättre, den är väldigt svampig original.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
XTX Alu svingen på XTR är mumma synd att jag inte hittade någon innan jag sålde min R. Fungerade Bolt on och offroadhjulet.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är 3000:- bra pris på en 2011xtx sving?


Nja lite saftigt, var det en i Stokholm som ville sälja?
Visst de finns inte så många så det väljer du själv men hojen blir mycket fetare med den svingen. Just ja kedjestyrarna är på XTX så det skulle ha varitfrån börjat XTR är ju katastrof! Obs det är extremt höga klackar på det MITA däcket jag hade så bli inte skraj över det. Du måste ev ha längre bromsslang det ser u på bilderna

Titta här när jag testade om du inte redan sett det! Hmmmmmmmm :D
http://www.xt660.com/showthread.php?t=21208
 
Last edited:

Pantis

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha XT 660 R -08
Nja lite saftigt, var det en i Stokholm som ville sälja?
Visst de finns inte så många så det väljer du själv men hojen blir mycket fetare med den svingen. Just ja kedjestyrarna är på XTX så det skulle ha varitfrån börjat XTR är ju katastrof! Obs det är extremt höga klackar på det MITA däcket jag hade så bli inte skraj över det. Du måste ev ha längre bromsslang det ser u på bilderna

Titta här när jag testade om du inte redan sett det! Hmmmmmmmm :D
http://www.xt660.com/showthread.php?t=21208
image (2).jpg
Hittade en på en skrot men den är onekligen snyggare har heidenhau scout på min så dom ryms nog. Tack för svaret :)
 
Last edited:

Väse Conny

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Karlstad
Hoj
xt 660r
Jag provade min nya hoj på riktigt igår
Är det varvtals begränsare på denna hoj 2012 ??
Jag tyckte inte jag varvade överdrivet mycket
115 stod det på hastighetsmätaren när jag skulle kolla på varvräknaren som inte finns
När jag köpte hojen trodde jag givet att den fanns där i displayen
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Ni som testat både X och R.
Om ni vet att ni ska köra 7 mil asfalt och 3 mil grusväg, vilken av modellerna skulle ni välja då?
 

Pantis

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha XT 660 R -08
Då var xtx svingen på plats saknar kedjesträckarna (bortslarvade) och längre bromsslang. :)
2015-03-07 13.54.37.jpg2015-03-07 13.55.04.jpg2015-03-07 15.25.49-1.jpg2015-03-07 16.00.22.jpg2015-03-07 17.18.47-1.jpg2015-03-07 17.18.58.jpg
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
X med lite grövre mönstrat däck.

Grus är absolut inga problem med en X, visserligen kanske det inte går exakt lika fort som på en R med rejäla däck, men inte heller så långsamt att du har tråkigt.
Skillnaden blir större på blött eller löst grus.

På asfalt däremot är skillnaden ganska markant. En R är betydligt "bökigare" än X pga hjulen. Inte alls lika precis i kurvtagning eller lika rapp att lägga ner osv, en R känns helt enkelt lite mer motsträvig, och frambromsen är allt annat än önskvärd.
Däremot går R lite stabilare på landsväg i högre fart, pga de större framhjulet (gyrokrafter och sånt skit).

Men är du ute efter en XT så tycker då jag personligen att X är lite bättre utrustad, speciellt om du kör 70/30 asfalt/grus.

Tack för input. Det lutar åt att det blir en X när/om jag får SV:n såld.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top