Modifieringar XT660 X/R

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Helt rätt, glöm det där med kamkåpan, vet inte varför det skrevs in i den engelska manualen från 2004..? Men börja alltid tömningen med bottenpluggen, filterpluggen och sist rampluggen. (Det är rätt mycket olja som kommer ur ramen, något att vara förberedd på:)) det va inte jag..hmm
Föresten vad tankar du i för olja? Halvsyntet? Helsyntet?......

Jag körde på denna halvsyntet 10w40: https://www.xlmoto.se/olja-delsyntetisk-4t-motul-5000-10w40-4l#?p
 

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Det har skrivits om det här förr, att med trådekerfälgar skall man alltid använda slang i däcken. Sen spelar det ingen roll vilken typ av däck man väljer. Men frågan om vilken typ av tejp eller annan tätning mot ekrarna som är bäst lämpad, den kvarstår. Jag tror själv inte att det håller tätt särskilt länge men andra kanske har testat.
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
https://www.youtube.com/watch?v=YPG8buNvTCc

Den här modden verkar hålla luft för denna youtuber, utförande 4:e mars 2019, senast uppdaterad med kommentaren:
Dirtnap Adventures
för 4 månader sedan
Been a few months but Ive been able to romp the bike pretty hard with this setup. Rocky hill climbs, snow, mud, dirt roads, pavement.... its held up great. The temps here in northern Az vary a lot now that its snowing so Ive had to add a pound or two of air here and there.... other than that... still solid.

Ska ge mig på ett försök, han använder exakt den tejp jag tänkt att använda, dock lägger han på silikon vid eker infästningen först innan han tejpar med 3M tejpen.
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Ja, du får väl delge oss andra hur det går.

Jag hoppade experimentet med slangfria hjul denna gång.
Byggde ihop en fuelmod häromdagen, upplevde en tydlig förbättring, ännu bättre lär det bli när jag får mitt 2-1 system plus steg 1+2 DNA filter. Köpte dubbel uppsättning för fulemod bygget, så om någon vill köpa en fuelmod för halva priset mot vad dem annonseras för på eBay så hojta till!
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag hoppade experimentet med slangfria hjul denna gång.
Byggde ihop en fuelmod häromdagen, upplevde en tydlig förbättring, ännu bättre lär det bli när jag får mitt 2-1 system plus steg 1+2 DNA filter. Köpte dubbel uppsättning för fulemod bygget, så om någon vill köpa en fuelmod för halva priset mot vad dem annonseras för på eBay så hojta till!

Jag som precis köpte en Booster Plug på Ebay..... Den verkar dock fungera bra på min hoj som har DNA steg 1+2 och Dominator 2-1 system. Hojen går mycket jämnare på låga varv och i låga farter och fick lite mjukare motorbroms. Det stod dock att den skulle eliminera avgasknallar vilket jag tvärt om upplever har ökat något.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Plugga slangen från avgasreningen som går in i luftburen.
Se upp så att du inte pluggar vevhusventilationen. Går in på höger sida högt upp, vevhusventilationen sitter på höger längst ner. Har du någon länk till booster pluggen?
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Street Bandit
Den boosterplug gör exakt samma som fuelmodden jag skickade till dig med skillnaden att den har ett fast värde som ej går att justera, så köp ej en sådan med tron att det kommer funka bättre än fuelmodden du kommer bara bli besviken. Du bör köpa en O2 optimizer att komplettera din fuelmodd med. Sedan kan du även shimsa ryckutjämnarna i bakhjulet med cykelslang, tar bort en del av ryckighetens, finns fler som provat med goda resultat.
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Jag som precis köpte en Booster Plug på Ebay..... Den verkar dock fungera bra på min hoj som har DNA steg 1+2 och Dominator 2-1 system. Hojen går mycket jämnare på låga varv och i låga farter och fick lite mjukare motorbroms. Det stod dock att den skulle eliminera avgasknallar vilket jag tvärt om upplever har ökat något.

Säg till om du vill prova fuelmodden, jag kan bygga en till :)
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Beställde denna från Danmark. Väldigt snabb leverans, beställde på Onsdag kväll, kunde hämta ut den på Fredag efter lunch. https://www.ebay.com/itm/114215450335
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag har redan kevs O2 mod på lambda sonden. Köpte booster pluggen för att det verkade vettigt att den har temperatursensor som ska göra att den själv anpassar sig efter faktisk temperatur och inte som med kevs fuel mod där man själv måste vrida på en ratt.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
En liten fråga, drar XT’n lite olja normalt sätt? Kan det vara så att den drar mer med helsyntetisk olja om den tidigare gått på halvsyntetisk el mineralolja?....
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Min 660 5-ventilare drog otroliga mängder olja med helsyntet. Är motorn konstruerad för mineralolja är det bäst att använda den, sen får olje-nasarna säga vad de vill.
MZKjelle


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror man skall titta mer på vilken typ av olja det är än om det är mineral eller syntet. Allt annat lika så är syntet jämnare och bättre. Många blandat ihop viskositet och mineral/syntet...

Med det sagt så är det ju ingen tävlingsmotor utan byte oftare är smart oavsett.


Buy quality, cry once
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Jag har redan kevs O2 mod på lambda sonden. Köpte booster pluggen för att det verkade vettigt att den har temperatursensor som ska göra att den själv anpassar sig efter faktisk temperatur och inte som med kevs fuel mod där man själv måste vrida på en ratt.

Eftersom du kan ställa in fuelmodden så kan du anpassa den efter vilka övriga modifikationer du gjort på hojen, detta är utprovat och finns en lista där man kan välja värde efter moddar, du behöver inte justera på ratten mer än en gång.
Du får betänka att man fortfarande använder hojens original sensor med fuelmodden (men lägger på extra motstånd och lurar hojen att spruta in mer bränsle) så skillnaden mot din med fast värde blir att fuel modden är mer anpassningsbar.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Jag tror man skall titta mer på vilken typ av olja det är än om det är mineral eller syntet. Allt annat lika så är syntet jämnare och bättre. Många blandat ihop viskositet och mineral/syntet...

Med det sagt så är det ju ingen tävlingsmotor utan byte oftare är smart oavsett.

Buy quality, cry once

Helt rätt, kör du hårt, oljebyte lite oftare. Sen är nog helsyntet med rätt viskositet (15w40) att föredra när du kör vår/sommar. Det är väl det xt ägare upplyser om här....för övrigt en suverän tråd, man får ju snabba och bra tips o svar på frågor man ställer
Tack!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min 660 5-ventilare drog otroliga mängder olja med helsyntet. Är motorn konstruerad för mineralolja är det bäst att använda den, sen får olje-nasarna säga vad de vill.
MZKjelle


Skickat från min iPad med Tapatalk

Om en hoj drar mycket olja med låt oss säga en 5w-40 så sopar man i en 15-20w-50 eller 60 i slutet då drar den mindre och motorn skyddas bara bättre. Enda negativa är att den kommer dra en aning mer soppa pga den tjockare oljan. Mineral eller syntet har ingen bet som redan nämnts de är viskositet som bestämmer hur mycket olja de drar. Jag har kört enstånkor i hela mitt liv och helt klart slits motorerna minst med tjockare olja de blir även mindre mekaniskt oljud. KTM som har höga effektuttag rek tjock visko typ 15w-50 /15w-60/20w50/20w60 i sina större stånkor ja även i ktm 990 som jag har rek 15w-40-60.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top