Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag körde min gamla 660 över 8000 mil på Biltemas helsyntet. Nemas problemas.
 

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
När jag hade XT’n så kördes den hela tiden på Biltemas helsyntet för mc. Bra och prisvärd. Vad ni än köper för fabrikat så läs på förpackningen att det står JASO på de ställen där beteckningar med olika koder nämns. Då är de tillsatser i oljan gjorda med tanke på att kopplingen inte ska börja slira vid hård belastning.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
En liten fråga, drar XT’n lite olja normalt sätt? Kan det vara så att den drar mer med helsyntetisk olja om den tidigare gått på halvsyntetisk el mineralolja?....

Min drog en del när man körde mycket landsväg i högre hastigheter. Från full till under noll på mätstickan på ca 500 mil under lång semesterresa.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Min drog en del när man körde mycket landsväg i högre hastigheter. Från full till under noll på mätstickan på ca 500 mil under lång semesterresa.
Okej, det låter väl iof rätt normalt när den får gå på lite högre varv. Men jag ska fortsätta köra med helsyntet och testa Biltemas vid nästa byte.

/A
 

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Nyborrade eller honade cylindrar med nya ringar mår bäst av att köras in med mineralolja ett par hundra mil, eller en säsong om man vill. Därefter kan man se en lite högre förbrukning en tid då man börjat köra med helsyntet. Men det minskar successivt och är inget onormalt.
Att oljenivån sjunker hela markeringen på stickan efter 500 mils ganska hård körning är normalt. Även om nivån ligger under strecket så finns gott om olja kvar, men regelbunden koll efter färd, med varm motor, gör ju att man inte riskerar överhettning och haveri.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Nu när man äntligen fått ordning på den ryckiga gången som jag tidigare hade problem med så tycker jag istället att det har blivit jobbiga vibrationer i fotpinnarna, speciellt i den vänstra. Det känns som att foten ska somna redan efter en mils körning i landsvägsfart. Har inte kännt av detta tidigare. Har Pivotpegz på hojen som jag beställde "toppers" i plast till, men det gjorde ingen direkt skillnad för vibrationerna. Har kollat också att inget sitter löST. Någon som har några tips på vad det kan vara som orsakar detta?
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Kedjan, för slak, dåligt smörjad, skuren länk, det skulle jag kolla upp först.

Tack för tips. Kedjan ser ok ut vad jag kan se, men bakhjulel satt nog lite snett enligt markeringarna på svingen. Har rättat till det nu och tror efter en kort provtur att det kanske blev lite bättre.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Är det någon med 2-1 avgassystem som har nån enkel, snyggare och bättre lösning på nån sorts värmesköld på grenrören på höger sida? Jag skruvade dit dessa grenrörskydd som jag beställde från Wish för nån hundring, men dom blir förmodligen jävligt varma dom med efter en stund. :hihi
IMG_3308.jpg
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Roade mig med att byta sadelöverdrag då det gamla började bli blekt och slitet. Riktigt stolt över resultatet då jag aldrig gjort något liknande tidigare. :yoparty
Överdraget från Blackbird Racing beställde jag från dekalkit.se för 499kr
En före och två efter-bilder.
1före.png
2efter.jpg
3efter.jpg
 

brom

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2020
Ort
KARLSTAD
Hoj
XT660R - 14
Har skaffat OTR hasplåt för 2-1 system, skall monteras snart. Kom att tänka på främre fästet, det monteras ju i ramen där oljereservoaren är, behöver jag tappa den på olja innan jag lossar skruvarna? Eller är reservoaren på något sätt avskiljt på insidan?
 

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Har skaffat OTR hasplåt för 2-1 system, skall monteras snart. Kom att tänka på främre fästet, det monteras ju i ramen där oljereservoaren är, behöver jag tappa den på olja innan jag lossar skruvarna? Eller är reservoaren på något sätt avskiljt på insidan?

Du ser var avtappningspluggen sitter på främre ramröret. Under det finns ingen olja.
 

erka1

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2020
Ort
uppsala
Hoj
2008, Yamaha xt 660 R
Har förstått (och märkt) att ett vanligt problem med XT hojarna är att de går ojämnt på lägre varvtal.
Har någon några tips för att åtgärda detta? Här bla sett att man kan ändra CO via displayen, vad för effekt får det på hojen att jag höjer/sänker denna (i nuläget inställd på 15 vilket verkar vara standard)?

Undrar även om det finns några andra enkla och billiga sätt för att höja effekten i hojen? Har läst om allt ifrån att byta luftfilter, sätta på annat avgassystem än originalet, sätta in powercommander, kevs fuel mod osv. Vad funkar bäst?
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Har förstått (och märkt) att ett vanligt problem med XT hojarna är att de går ojämnt på lägre varvtal.
Har någon några tips för att åtgärda detta? Här bla sett att man kan ändra CO via displayen, vad för effekt får det på hojen att jag höjer/sänker denna (i nuläget inställd på 15 vilket verkar vara standard)?

Undrar även om det finns några andra enkla och billiga sätt för att höja effekten i hojen? Har läst om allt ifrån att byta luftfilter, sätta på annat avgassystem än originalet, sätta in powercommander, kevs fuel mod osv. Vad funkar bäst?

O2 optimizer plus en Kev. fuel mod löser dina frågor plus rycka snorkel, montera steg 2 DNA luftfilter. Shimsa även ryckutjämnarna med cykelslang när du byter bakdäck eller av annan anledning plockar dän däcket.

Jag har gjort allt detta plus ett 2-1 system från Dominator, hojen går i princip ryckfritt, köpte även nytt drivpaket kanske ska tilläggas också :)
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Förfrågan: Nån som har ett gaffelben till en X 2008 till salu? (min käkar upp packboxar, slut i krombeläggningen) :näsblod
Att köpa ifrån en skrot lär kosa skjortan plus lite till.
PM'a mig isåfall...


Mvh C



*Åtgärdat, beställde krom-röret*
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Finns hos off the road.de för136€ styck också.
Har handlat en del från off the road och grejorna jag köpt har varit av riktigt bra kvalitet.

Det blir ju rätt dyrt ändå för du bör ju byta glidlager,packboxar o olja när du ändå håller på.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Finns hos off the road.de för136€ styck också.
Har handlat en del från off the road och grejorna jag köpt har varit av riktigt bra kvalitet.

Det blir ju rätt dyrt ändå för du bör ju byta glidlager,packboxar o olja när du ändå håller på.

Glidlager tillagt i köplistan, tack för räddningen :)
 

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Tjena.
Jag som återfallsknutte har köpt mig en Xt660x 2007.
Den var utrustad med en hel del godis. Bla Slipon, PC5, O2 mod enl spec från nån tidigare ägare. Upplever ojämn ryckig gång på låga varv och har nu läst alla sidor i denna tråden (tog ett par kvällar haha).
Lurar nu på en Kev fuel mod, men den säljs bara för 1350 på Ebay med o2 mod, som då redan är gjord. Nått tips där? Set några som byggt nått själva. Nått till salu? Är det lönt? Påverkar det inte den mappningen som tydligen är gjord på hojen?

Edit. Youtuba fram att min co är satt på 12.

Edit2. Vilket stift bör man ha? Utgår från att rätt är monterat, men tänkte lat som jag är bara köpa nytt. Har hänt ett par ggr på tomgång när man ska iväg vid rödljuset att den puffar till och sen får man starta igen. Är detta fenomet som benämns med Surgefixen?


Braap på er. :)

O2 optimizer plus en Kev. fuel mod löser dina frågor plus rycka snorkel, montera steg 2 DNA luftfilter. Shimsa även ryckutjämnarna med cykelslang när du byter bakdäck eller av annan anledning plockar dän däcket.

Jag har gjort allt detta plus ett 2-1 system från Dominator, hojen går i princip ryckfritt, köpte även nytt drivpaket kanske ska tilläggas också :)
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top