Modifieringar XT660 X/R

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
gå in på www.xt660.com där finns bl.a diagnoskoder och annat som
man kan se och ändra via xt`ns egna instrument..
130kr för hela bakre innerskärmen??? låter hur bra som helst!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Någon som vet ifall AIS systemet på hojen är det system som trycker in luft i avgaserna? Om man kopplar ur detta antar jag att det igenkligen inte är någon effekt höjning att tjäna? Bara det att man kan slänga väck delarna och få hojen att bli lite lättare, eller :confused:
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Viktig info till alla er XTX och XTR ägare. Jag har funderat lite på varför min hoj är så ryckig i gången. Fick nyss reda på att styrenheterna på tidiga XTX och XTR kan vara fel "mappade". Detta gör att man kan få en ryckig och besvärlig gång på hojen. Hojarna det gäller skall ha chassienr lägre än dessa:

XTX up till DM014-006257

XTR up till DM011-007858

Bra att veta!! Jag hade nästan lärt mig att acceptera det :rolleyes:
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Någon som vet ifall AIS systemet på hojen är det system som trycker in luft i avgaserna? Om man kopplar ur detta antar jag att det igenkligen inte är någon effekt höjning att tjäna? Bara det att man kan slänga väck delarna och få hojen att bli lite lättare, eller :confused:



AIS systemet ??? va e de???


Stora skylten tycker ja också för övrigt... ..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Swensson skrev:
AIS systemet ??? va e de???


Stora skylten tycker ja också för övrigt... ..
Har fått reda på vad AIS systemet är. Det var det jag misstänkte. Det är det systemet som puttar in lite ren luft i avgaserna för att dessa skall bli renare. Yamaha säger att det är för att man skall förbränna avgaserna ytterligare så att det inte finns bränslerester kvar. Om det är så eller om det bara helt enkelt handlar om en ren utspädning låter vi vara osagt :rolleyes: Hur som helst så kan man koppla ur det om man vill. Det man tjänar på detta kan vara att hojen går jämnare. Särskillt om man har problem med avgasknallar när man bytt till andra pipor. Här kommer en lite instruktion på hur man skall gå till väga :)

http://www.xt660.com/AIS removal.html
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
955i-Henke skrev:
Har någon provat att göra alla effektmodden som finns att göra på http://www.xt660.com/modifications.html
?
Frågan är ju om en powercommander behövs...igentligen..

Med en powercommander kan man ju på verka fler faktorer som tex tändning. Sedan så skall den ge vidare inställningsmöjligheter.


Ps, du kan även justera sputet på en R1:a på samma sätt som på XT:n
 

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
Jo, men frågan kvarstår om den skulle ge ytterligare effekt. Någonstans har ju denna motor sin övre gräns vad som är möjligt att plocka ur den utan att börja modefiera topp och insug mm mm. Kan tänka mig att spridaren inte är tilltagen i överkant. Såg på ngn italiensk sida att en snubbe bytt ut den mot ngn annan.
Det här är så jävla patetiskt :kocko
Vi har en nästan ny bromsbänk på jobbet men ingen stans att ställa upp den.
Nu är den bara inpackad i en container till ingen nytta alls. Det skulle vara så jävla enkelt om man hade den tillgänglig. Då skulle man kunna köra hojjävulen i den så man slapp hålla på o gissa som en galning. Det är ju en jävla skillnad på hur man upplever och riktiga fakta.
(%)Men det var ju ngn här som i alla fall har kört den original, så det blir intressant att se om det blir ngn skillnad på de olika moddarna....
 

-SuperRetard-

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Växjö
Hoj
z1000
Är det någon som vet hur mycket de olika kåporna kostar till Xt:n? :va
Om det skiljer något mellan blå och gråmetallic?
Skulle vara bra att veta!
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
-SuperRetard- skrev:
Är det någon som vet hur mycket de olika kåporna kostar till Xt:n? :va
Om det skiljer något mellan blå och gråmetallic?
Skulle vara bra att veta!

Vet inte kåporna men ja vet att fram skärmen kostade 220:- .... o min mc handlare sa att resten e typ lika billigt.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
955i-Henke skrev:
Jo, men frågan kvarstår om den skulle ge ytterligare effekt. Någonstans har ju denna motor sin övre gräns vad som är möjligt att plocka ur den utan att börja modefiera topp och insug mm mm. Kan tänka mig att spridaren inte är tilltagen i överkant. Såg på ngn italiensk sida att en snubbe bytt ut den mot ngn annan.
Det här är så jävla patetiskt :kocko
Vi har en nästan ny bromsbänk på jobbet men ingen stans att ställa upp den.
Nu är den bara inpackad i en container till ingen nytta alls. Det skulle vara så jävla enkelt om man hade den tillgänglig. Då skulle man kunna köra hojjävulen i den så man slapp hålla på o gissa som en galning. Det är ju en jävla skillnad på hur man upplever och riktiga fakta.
(%)Men det var ju ngn här som i alla fall har kört den original, så det blir intressant att se om det blir ngn skillnad på de olika moddarna....

Jag skall iaf köra hojen i bänken med alla modarna som jag hade tänkt göra. Får se vad det kan ge? Det enda svåra då är och se vad som gjorde vad :va
Planerar på att gör alla de där sakerna, ställa om trotteln (den är ju lätt att ända fram och tillbaka), ta bort AIS (mest för att se om det blir absolut rätt blandning med lambda), byta filter (eller ev byta både filter och luftburk, har inte hittat någon ny dock). Sedan så blir det nog en Powercommander pga att de inställningarna som man kan göra original är inte tillräckliga. Sedan så får vi se vad för värden man kan få på allt. Det där med spridare som någon sa låter intressant :rolleyes:
Tycker att man borde kunna få ut en ca 45-48hkr på bakhjulet om hojen är rätt in tunad. Tror att mycket utav strypningen ligger i luftburken. När jag körde min hoj med enbart monterade pipor så toppade den inte mer är ca 170Km/h (enligt mätaren, men blev dock mycket starkare i mellan registret!) Vilket jag tyckte var lite konstigt pga den toppade 175 med original? Men nu när jag har plockat bort "snorkeln" så toppar hojen faktiskt mer än 180 (vet inte exakt hur mycket för jag var tvungen till att bromsa vid den farten :rolleyes: men den accelererade fortfarande :banana ). Så mitt tipps är nog att det som vanligt ligger väldigt mycket i hur luftburken är utformad :)
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Så mitt tipps är nog att det som vanligt ligger väldigt mycket i hur luftburken är utformad :)

Snorkeln är väll bara limmad på buken inte sant?
Bara o limma tebax om man vill sen... eller vare mycke slita o dra?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Swensson skrev:
Snorkeln är väll bara limmad på buken inte sant?
Bara o limma tebax om man vill sen... eller vare mycke slita o dra?

Nej, tog någon minut bara. Tryckte ordentligt i kanterna där den var limmad tills jag såg att limmet hade släpt sedan var det bara att dra ur den. Tänk på att det är en ganska stor del som sitter inne i burken så du får dra lite även när den är lös :)
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Nej, tog någon minut bara. Tryckte ordentligt i kanterna där den var limmad tills jag såg att limmet hade släpt sedan var det bara att dra ur den. Tänk på att det är en ganska stor del som sitter inne i burken så du får dra lite även när den är lös :)


aha ok.... ska ge mig på det i morrn då... bytt filter än?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Swensson skrev:
aha ok.... ska ge mig på det i morrn då... bytt filter än?

Nej. Jag funderar på om det är så väldans stor idé. Tror nog att det är bättre om man satsar på hela kitet med burk och allt. Frågan är ju bara vad man skall ha för luftburk? Vet att det finns en firma i Österrike som håller på med att trimma en XT660. Kanske skall vänta till dom har fått lite resultat? Dom bör ju veta om det finns en annan burk eller om man ev kan modefiera den gammla, typ liknanade så som man har gjort på förgasar stånkorna man har haft :)

Jag har förresten fått bekräftat att min hoj ligger under tillverkningsnummret för när man kanske kan få en ny styrbox från Yamaha. Skall in med den på Yamaha center och så får dom titta på kalibreringen utav sprutet först bara. Blir det inte bra då så har jag rätt till en ny ECM. Känns bra för den är jäkligt jobbig med sitt ryckande vid kö körning mm :)
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
med powercomandern kan man byta map, alltså hur bränsle systemet skall aggera vid olika situationer,varvtal, belastning, o.s.v Med hojens instrument
går inte detta. Det man kan göra ä att öka/minska bränslemängden över hela
registret utan att påverka mappen (map=instruktion hur bränslet skall sprutas in!)

det där med ECU`N gäller det verkligen sverige?? sverige,norge o danmark har lika hojar medans resten av europa har vissa skilnader! chassie nr. har ingen högre form av logik när det gäller vilket land hojarna går i.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
loman skrev:
med powercomandern kan man byta map, alltså hur bränsle systemet skall aggera vid olika situationer,varvtal, belastning, o.s.v Med hojens instrument
går inte detta. Det man kan göra ä att öka/minska bränslemängden över hela
registret utan att påverka mappen (map=instruktion hur bränslet skall sprutas in!)

det där med ECU`N gäller det verkligen sverige?? sverige,norge o danmark har lika hojar medans resten av europa har vissa skilnader! chassie nr. har ingen högre form av logik när det gäller vilket land hojarna går i.

Japp, det gäller i Sverige! Yamahacenter här i GBG har ringt och snackat med importören och dom sa att det gäller. Men det skall vara i den turordningen att de skall ta in hojen först för att göra vissa justeringar (antar att de gör dessa via instrumenten). Så om kunden fortfarande inte tycker att det är bra så har den rätt till en ny ECU :) Jag har själv snackat med dom och fått en tid när min hoj skall in.

Edit: Kan inte tänka mig att det skall vara olika mapningar på hojar som går i olika länder. Tror nog att styrenheten är den samma :)
 
Last edited:
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top