Modifieringar XT660 X/R

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Jag har förresten fått bekräftat att min hoj ligger under tillverkningsnummret för när man kanske kan få en ny styrbox från Yamaha. Skall in med den på Yamaha center och så får dom titta på kalibreringen utav sprutet först bara. Blir det inte bra då så har jag rätt till en ny ECM. Känns bra för den är jäkligt jobbig med sitt ryckande vid kö körning mm :)


Usch då... då får ja kanske också göra det...

Fick föresten tillbaka mina kåpor från lackerarn idag.... satan va fel det blev... 1500:- i havet... på tok för blanka mot allt det andra matta... *suckar*
 

lazybones

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Karlstad
Hoj
xt660r
Swensson skrev:
Usch då... då får ja kanske också göra det...

Fick föresten tillbaka mina kåpor från lackerarn idag.... satan va fel det blev... 1500:- i havet... på tok för blanka mot allt det andra matta... *suckar*

Tjo!
Bytte min tändbox nyss i samband med ett stöldförsök, grym skillnad, en helt ny hoj! inget o tveka på alltså :)
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
lazybones skrev:
Tjo!
Bytte min tändbox nyss i samband med ett stöldförsök, grym skillnad, en helt ny hoj! inget o tveka på alltså :)


mmmmm.... man ska juh få det gratis bara....... ska se va min handlare säger..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ni alla som tycker att eran hoj är lite ryckig, stå på er!! Det är felaktigt, hojen skall inte uppföra sig så :) Tror nog att en av anledningarna till varför det inte varit mer snack om det här i Sverige är att vi svenskar godtar allting för lätt! Är man missnöjd med någonting skall man klaga :fakta
 

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
Jag måste faan kolla med Jörgen på Yamaha/Farsta i morgon vad som är sagt. Men är det så att det finns fel i boxarna så ska ALLA kallas in oavsett för en kontroll.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
955i-Henke skrev:
Jag måste faan kolla med Jörgen på Yamaha/Farsta i morgon vad som är sagt. Men är det så att det finns fel i boxarna så ska ALLA kallas in oavsett för en kontroll.

Japp, det kan man tycka :rolleyes: Men det kostar pengar och är nog en kostnad som Yamaha (Japan) inte vill ta frivilligt. (eller kan tänka mig att det är en "el fabrikant" typ Bosch, Denso som inte vill ta den.) Så om inte alla klagar så är inte problemt tillräckligt stort för att åtgärdas utan kontroll först. Jag tänker att om det är så att Yamaha Sveriges order från Japan är att kolla upp om man kan få kunden att tycka det blir ok med en justering så är det nog inte så mycket att göra åt :rolleyes: Det är bara till att låta dom kolla och sedan om det inte blir bra så är det bara att byta! Lite jobbigt att bli av med hojen i två omgångar bara :(
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Japp, det kan man tycka :rolleyes: Men det kostar pengar och är nog en kostnad som Yamaha (Japan) inte vill ta frivilligt. (eller kan tänka mig att det är en "el fabrikant" typ Bosch, Denso som inte vill ta den.) Så om inte alla klagar så är inte problemt tillräckligt stort för att åtgärdas utan kontroll först. Jag tänker att om det är så att Yamaha Sveriges order från Japan är att kolla upp om man kan få kunden att tycka det blir ok med en justering så är det nog inte så mycket att göra åt :rolleyes: Det är bara till att låta dom kolla och sedan om det inte blir bra så är det bara att byta! Lite jobbigt att bli av med hojen i två omgångar bara :(


Va gör Throttle Sensor modden för skillnad?
Tror ni det gör nån skillnad om man tar bort AIS:en??
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Swensson skrev:
Va gör Throttle Sensor modden för skillnad?
Tror ni det gör nån skillnad om man tar bort AIS:en??

Trottle sensor moden skall göra att man får 100% trottel öppning istfö 75%. Detta borde ge lite mer effekt på höga varv men det är inte alldeles säkert, det beror på flöden i övrigt också. Men kan tänka mig att det kan gör viss skillnad, särskillt om man tex har öppnat upp luftburken! Men det kan ju också göra att tex spridaren inte hänger med utan att man mappar om hojen. Förhoppnings vis så är trotteln ställd som den är enbart pga miljön :) Så att det blir så bra att mer öppning innebär mer effekt :yoparty

Sedan det med att plocka bort AIS systemet skall tydligen göra att man minimerar det där smällandet och poppandet som hojen kan få när man byter till trim pipor. Sedan vad jag förstår så är det bättre att koppla ur den om man skall ställa in hojen med hjälp utav lambda. För det tillförda extra "luften" som AIS systemet ger kan tydligen missvisa om man vill få hojen perfekt inställd. En anna fördel är att man kan ta bort hela klabbet och plugga igen hålen. Då lättar man ju hojen lite (läs mycket lite :tungan ) .Men systemet tar ju vad jag förstår (har inte kontrollerat detta själv men vet att andra hojar gör samma) luften den skall putta in i avgaserna från luft burken. Så om man kopplar ur så blir det ju iaf i teorin mer luft över till motorn från burken.

Mycket utav det jag har skrivit är teorier och även till viss del erfarenhet från andra hojar som har haft liknande system. Men i stort är det såhär. Det som är absolut svårtast att säga är det med trottle sensorn. Kan vara många faktorer som gör att man har ställt positionen som man har gjort?? Framtiden får utvisa :) Kan helt klart iaf vara värt att skruva på om man får tag i en bänk :banana
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
:) Kan helt klart iaf vara värt att skruva på om man får tag i en bänk :banana

He he... ahmen dåså... har tänkt o göra alla moddar innan ja bänkar den så får dom ställa in allt skit som sitter löst sen...



Föresten.... åker alla me skin i sommar eller?
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Swensson skrev:
He he... ahmen dåså... har tänkt o göra alla moddar innan ja bänkar den så får dom ställa in allt skit som sitter löst sen...



Föresten.... åker alla me skin i sommar eller?

Jag gör det :tummenupp
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Halloj

Var bara tvungen att kolla in lite här.
Mycket skoj ni har att skriva om.
Jag är inte klar än med mina modifieringar.
Men Motorn ligger ned monterad på bänk, så det är
bara att hoppas på att detta blir klart innan våren kommer.

Det har ju snackats endel om ljuddämpare här, jag kommer antagligen
att modifiera standard dämparna lite.
Tänkte kapa bort struten bak och göra en egen, samt plocka bort avgas reningen.Ljudet kommer antaglingen att bli mörkare men inte så värst mycket
högre. Men vi får se......

När vi plockade isär toppen och insuget såg vi att det finns mycket att göra där för att flödet skall bli bättre. Jappsarna har nog medvetet byggt detta för att dom endast vill ha ut runt 48Hk ur stånkan.


Killen som hjälper mig med "modden" tror att vi kommer att landa på
55-60Kh på bakhjulet, men vi får se vad bänkningen säger.

Jag återkommer med mer fakta när vi kommit längre.

Mors.
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
cone:
halloj, låter spännande! Hoppas du får ut så många hästar... måste bli grym skillnad på hojen. Det är även bra att du bor i HBG så kan jag kolla på din innan jag sätter skruvmejseln i min :hihi
 

X-nilsson

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha XV950R
bebbe skrev:
Viktig info till alla er XTX och XTR ägare. Jag har funderat lite på varför min hoj är så ryckig i gången. Fick nyss reda på att styrenheterna på tidiga XTX och XTR kan vara fel "mappade". Detta gör att man kan få en ryckig och besvärlig gång på hojen. Hojarna det gäller skall ha chassienr lägre än dessa:

XTX up till DM014-006257

XTR up till DM011-007858

Bra att veta!! Jag hade nästan lärt mig att acceptera det :rolleyes:


Jag fick till svar av min handlare att följande XTX'er kan ha detta problem:

t.o.m -006859


Min hoj tillhör de sista av dessa :yoparty och kom till Sverige i augusti, så det kan gälla alla modell 04.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Liten uppdatering efter bänk körning av min hoj,
Orginal låg bakhjuls effekten på 38,3Hk
Efter att insatserna och modifiering av orginal dämparna samt moddning av luftburk gjorts blev ut effekten 43,7Hk.

Nästa steg är moddning av insprut, powercommander och kanske........trimkammar, fast dom kan ju komma att kosta efter som dom tillverkas i Schweiz.

Om jag har råd skulle jag vilja plana toppen och dunka i hög komp kolv.
Tror dock kanske att plånboken säger stop för det.

Återkommer med mer info.

:yoparty
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
En liten annan sak.

Jag håller på att kolla på att bygga om baken jag också.
Så jag har köpt en orginal bakskärm för otroliga 97Kr.
Orginal baklampan kommer jag nog att använda.....vänder den dock upp o ner.
Detta kommer att se hur bra ut som hälst.
Det enda som kommer att kosta någon är nog miniblinkersarna.

Kul med en hoj som man kan bygga om för nästan ingen kostnad alls.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
cone skrev:
Liten uppdatering efter bänk körning av min hoj,
Orginal låg bakhjuls effekten på 38,3Hk
Efter att insatserna och modifiering av orginal dämparna samt moddning av luftburk gjorts blev ut effekten 43,7Hk.

Nästa steg är moddning av insprut, powercommander och kanske........trimkammar, fast dom kan ju komma att kosta efter som dom tillverkas i Schweiz.

Om jag har råd skulle jag vilja plana toppen och dunka i hög komp kolv.
Tror dock kanske att plånboken säger stop för det.

Återkommer med mer info.

:yoparty

Kul info :tummenupp Hur gjorde du luftburks modden??
 

X-nilsson

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha XV950R
cone skrev:
Liten uppdatering efter bänk körning av min hoj,
Orginal låg bakhjuls effekten på 38,3Hk
Efter att insatserna och modifiering av orginal dämparna samt moddning av luftburk gjorts blev ut effekten 43,7Hk.

Nästa steg är moddning av insprut, powercommander och kanske........trimkammar, fast dom kan ju komma att kosta efter som dom tillverkas i Schweiz.

Om jag har råd skulle jag vilja plana toppen och dunka i hög komp kolv.
Tror dock kanske att plånboken säger stop för det.

Återkommer med mer info.

:yoparty


Vad gjorde du med ljuddämparna?
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
bebbe skrev:
Kul info :tummenupp Hur gjorde du luftburks modden??

Tja, Äh, jag gjorde inte så mycket, drog ur "snorkeln" samt skar upp lite på sidorna och satte dig "nät" från en cross hojs burk.

Man kanske kan göra mer, men, detta räcker för mig.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
cone skrev:
Tja, Äh, jag gjorde inte så mycket, drog ur "snorkeln" samt skar upp lite på sidorna och satte dig "nät" från en cross hojs burk.

Man kanske kan göra mer, men, detta räcker för mig.

Japp, det där med näten tänkte jag att jag skulle prova också :)
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
X-nilsson skrev:
Vad gjorde du med ljuddämparna?

Jag drog ur insatserna, samt gjorde nya fästen till "strutarna" bak.

Satan vilket ljud det blev......låter lite som GPR dämparna men man slipper avgas smällarna.

Min digital kamerna är trasig just nu (inlämnad) men jag skall plåta så mycket jag kan senare.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top