Modifieringar XT660 X/R

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Swensson skrev:
Men asså.... ok... kostar dämparna då?


Hallå där,

En liten fråga bara, är det OK enl. lag att ha nummer plåten i hjulhuset?
Såg att du har det.....o jag vill sätta min där också.
 

Coola Ola

Guest
cone skrev:
Hallå där,

En liten fråga bara, är det OK enl. lag att ha nummer plåten i hjulhuset?
Såg att du har det.....o jag vill sätta min där också.

Det är inte ok. Några hundringar i böter för det.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Ja långturer är ju en av anledningarna till att ja hellre vill ha en xt men ja skulle ju vilja bränna lite på traktor vägar, fast man kanske får skaffa sig en billig cross vid sidan om :)

Hur är det å hitta begagnat då? Kom nya modellen i sommras eller? Tycker det finns väldigt få på blocket för det skulle vara skönt å hitta en med andra pipor å lite små prylar än att köpa ny hoj å därefter köpa allt till

8kg viktskillnad läste ja i ett yamaha modell blad.
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Japp, den kom under sommaren, när de flesta redan hade köpt hoj för säsongen.
XT660R verkar lättare att få tag på begagnad. Men om du vill ha en motard så köp X modellen. Tror det blir dyrare att bygga om en R till motard än att köpa en X direkt.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Ok jo jag satt å kika på offroad däck till 17 tum det vore ju nått. Tkc80 eller nåt sånt hette dom, det borde ju funka. Har provkört en dukeII är det stor skillnad mellan dom?
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Klantbo:
Jag är egentligen inte säker på detta men säljaren jag pratade med på yamahacenter menade att det inte gick att sätta på motardhjul på en XT660R. För att göra detta var man tvungen att byta hela framgaffeln. Nu kanske detta bara gällde yamahas motardfälgar.
DukeII har jag inte provat, så ingen aning faktiskt.
 

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
Klantbo skrev:
Ok jo jag satt å kika på offroad däck till 17 tum det vore ju nått. Tkc80 eller nåt sånt hette dom, det borde ju funka. Har provkört en dukeII är det stor skillnad mellan dom?
Jag citerar Swensson på sidan 10 och håller med till 200%....

-Provade polarns LC4 duke i höstas o jävlar... ska aldrig mer åka sån, skakade söner... blev precis matt i armarna efter 2km (o då har ja kört cross i 9år innan) sen tycker ja man sitter fan så mycke skönare på xt:n... så mitt val är helt klart en XT om du ska köra lite, och kanske en 660 om du aldrig lämnar stan typ...
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Coola Ola skrev:
Det är inte ok. Några hundringar i böter för det.


Läste lagen:

Enl. den står det att skyllten skall vara väl synlig.
Alltså en tolknings fråga om farbror blå skulle stoppa en. :)
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Cone: Så som du modifierat dina dämpare, går det att återställa dem som orginal lite snabbt och enkelt?
Tänkte på att när man skall besiktiga hojen så kanske man behöver sina orginal dämpare.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Boffen skrev:
Cone: Så som du modifierat dina dämpare, går det att återställa dem som orginal lite snabbt och enkelt?
Tänkte på att när man skall besiktiga hojen så kanske man behöver sina orginal dämpare.

Tja,

Japps, det kommer att gå att återställa dom i orginal utförande.
Men jag tror att den går igenom besiktningen.
Är man lite slug så besiktigar man hojen i samband med vår av rostning, dom gör inga ljud prov.
 

Coola Ola

Guest
cone skrev:
Läste lagen:

Enl. den står det att skyllten skall vara väl synlig.
Alltså en tolknings fråga om farbror blå skulle stoppa en. :)

Du måste också ha belysning på den vilket du knappast har i hjulhuset. Hursomhelst, tror nog att mycket få snutar skulle släppa en skylt i hjulhuset utan att dela ut inbetalningskort om du väl har blivit stoppad.
 

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
Klantbo skrev:
Alltså sätta på grus däck på xtx orginal fälgar mena ja
Problemet är framfälgen som är för bred om du ska köra RIKTIGA grusdäck.
Dels blir däcket för brett för brett för att ge ett bra spår på sand o grus och sen finns inte dimensionerna att tillgå. Det däck som många kör på som ändå vill köra lite grus är Anondäcket som näms ovan och det däck som KTM kör med original. KTM-däcket vet jag av egen erfarenhet, har en JÄVLIGT kort livslängd på grus. Har inte provat Avon-däcket ännu, men många tester visar att det funkar över förväntan både på grus o asfalt.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Coola Ola skrev:
Du måste också ha belysning på den vilket du knappast har i hjulhuset. Hursomhelst, tror nog att mycket få snutar skulle släppa en skylt i hjulhuset utan att dela ut inbetalningskort om du väl har blivit stoppad.


Kanske en dum fråga! (ursäkta i så fall)
Men belysning på skyllten behöver man väll enbart på kvällen?!?!
Annars skulle ju varenda chopper knutte åka fast.
Fast jag kan ju ha fel.....kommer nu inte in på VV för att läsa vad lagen säger om detta.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
cone skrev:
Kanske en dum fråga! (ursäkta i så fall)
Men belysning på skyllten behöver man väll enbart på kvällen?!?!
Annars skulle ju varenda chopper knutte åka fast.
Fast jag kan ju ha fel.....kommer nu inte in på VV för att läsa vad lagen säger om detta.

Anledningen till att dom kan göra detta är att oftast för att hojarna är reggade som gammla prylar (typ 50-60tal). En sådan hoj behöver i de flesta fall varken blinkers, h-mätare. Tror tom att det är vid någon årsmodell som man bara behöver ha en fungrande broms :kocko

Fan, är hojen äldre än 1950 behöver man ju inte ens besiktiga den :3freak
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
bebbe skrev:
Anledningen till att dom kan göra detta är att oftast för att hojarna är reggade som gammla prylar (typ 50-60tal). En sådan hoj behöver i de flesta fall varken blinkers, h-mätare. Tror tom att det är vid någon årsmodell som man bara behöver ha en fungrande broms :kocko

Fan, är hojen äldre än 1950 behöver man ju inte ens besiktiga den :3freak


*skratt*
Du, det har du rätt i!!!!!! :hihi
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
cone, du har möjligtvis inte din cykel på yamahacenter i hbg? Jag var i alla fall där idag och såg en xt660x där bakljuset var monterat upp och ner. Skitsnyggt!
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
Endligt vad jag läst på flera sidor och vad flera mc handlare och andra hoj åkare säger så ÄR det lagligt med skylten i hjulhuset. Lagen säger "väl syndlig" folk snackar om att den måste sitta si o så lång bakom\framför bakljus fot pinnar bakskärm o fan vet allt. Men utan att citera svea rikes lag utan vad så många säg så är det "väl syndlig bakifrån" på XT:n blir det j*vligt väl syndlig eftersom den har så hög röv och det är så vertikalt där jag satt min.

Svar = Tolknings fråga

Säger farbror blå nått om mitt bygge så är det enbart för att jävlas eller för att den där chickan man fick med med sig hem igår faktiskt va fru snut. :banana


cone skrev:
Hallå där,

En liten fråga bara, är det OK enl. lag att ha nummer plåten i hjulhuset?
Såg att du har det.....o jag vill sätta min där också.
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
Min handlare sa desutom idag átt dom där decibell cutters grejjerna som finns till mina GPR pipor gör så att dom blir lagliga i decibel sammanhang. Tar bort en jäkla massa asså. Kan vara nåt för er som det kanske låter lite för mycket om. Jag kan inte starta min i garaget utan hörsel skydd, får tok ont i huvet, de låter nåt förbannat högt. Som en harley med raka pipor.

Tycker ni?
Låta uta helvete eller lagom?

Coolt me mycke iof. :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top