Modifieringar XT660 X/R

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Svår att plocka upp på bakhjulet på 2:an ?
Vad pratar ni om?, lovar, det handlar om teknik.

Hämtade min hoj hos handlarn i tisdags, andra trafikljuset lämnade jag på bakan.

Gör följande ligg, på 2:an slå av hastigt under acc och skicka på, ryck samtidig som ni skickar på i styret, går upp plätt lätt.
 

PunisherSWE

Flickvän alt. sällskapsdjur sökes!!!
Gick med
7 May 2007
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SM -08
Tjohoo....
Några XT660 piloter som har lust att träffas upp nån dag i Stockholm?
Vore kul att träffas och snacka lite och studera vad alla har ställt till med på sina hojar...:tummenupp
Nån som är intresserad?
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Svår att plocka upp på bakhjulet på 2:an ?
Vad pratar ni om?, lovar, det handlar om teknik.

Hämtade min hoj hos handlarn i tisdags, andra trafikljuset lämnade jag på bakan.

Gör följande ligg, på 2:an slå av hastigt under acc och skicka på, ryck samtidig som ni skickar på i styret, går upp plätt lätt.

jasså, ja då får man väl öva lite. vad har du för moddning på din.
får ju upp han på tvåan men då får jag använda koppling
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
ps: kan du hålla han där med sen när du dragit upp han? Måste ut å träna nu:tummenupp
 

baltra

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Lindome
Hoj
CB900 Hornet
Tjja!!! hade en xt660x-04 föra sommaren men nu kör jag Hornet 900-02.

Jag köppte mina Arrow "slip-on" (eller vad man vill kalla det för) på http://www.off-the-road.de bestälde dom på nätet men under julen så det toc ca 2 vekor eller not sont men jag var inte läsen. Jag betal ca 4800:- någon ting på posten det skulle gå på det dubbla och lite mer att köppa dom i svärgie någon firma i stocholm hade dom. Personligen tycker jag att dom är snyggare för dom är lite mer smalare och längre en dom andra märkena. jag tycker att det är så det ska se ut på en motard anars tycker jag att det ser ut som man försökt få på ett par slip-on från en sporthoj. sen ljudet det var F....N så gött:yoparty , jag mötte en kille på Honda center som hade Leo vince men jag tyckte mina bröta mer:) jag väckte hela linnegatan när jag kom pruttandes. (ingen db-killer i). Försäljaren blev immpad på honda center han undra vad jag hade köppt dom han sa att dom sålde inte dom för dom var för dyra. Fick nog med allt:tummenupp " men smaken är som baken"

(Till horneten köppte jag av Arnold på Blocket var jätte bra:tummenupp)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
jasså, ja då får man väl öva lite. vad har du för moddning på din.
får ju upp han på tvåan men då får jag använda koppling

Den enda moddnig som jag hunnit med är slipon men det tror jag inte gör någon större skillnad innan PCIII:an och filter sitter där.

Övar just nu på att hitta balans punkten för att kunna få till växling till 3:an har ju inte hunnit köra den så mycket ännu, 15 mil på mätaren nu:D
 

Blow

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen!! cbr 900 fireblade -96 *STULEN*
Hej!
Har idag en er6n men är grymt sugen på att byta till en xtx.
En av anledningarna är att jag tröttnat på att bara ligga och köra på landsväg, och det är bara kul om det går alldeles för fort.
Tänkte att med en xtx/r så blir det lungnare men ändå kul.
Har några funderingar dock hur är den på lite längre utflykter, tyckte att den var lite slö, yamaha center skulle ha runt 10000 för powercommander, slipon, luftburk, montering. Får man då en kul hoj med lite klös i eller tröttnar man?
Hur är det att köra grus med xtxen?

Övertyga mig!!:confused:

Tjena! Jag har en xtx -05 som e uttagen april -06 till salu med powercommander, gpr pipor och bort plockad snorkel. den är bänkad till 47,34 hk på hjulet. Har haft jäkligt kul på små vägar med den och det funkar utmärkt å åka lite grus.


http://www.blocket.se/vi/12721029.htm?ca=15_s

Nån annan som funderar på å skaffa xtx?

KOLLA HÄR?


http://www.blocket.se/vi/12721029.htm?ca=15_s
 
Last edited:

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Den enda moddnig som jag hunnit med är slipon men det tror jag inte gör någon större skillnad innan PCIII:an och filter sitter där.

Övar just nu på att hitta balans punkten för att kunna få till växling till 3:an har ju inte hunnit köra den så mycket ännu, 15 mil på mätaren nu:D

sjyst! kul att höra, du verkar vara nöjd med hojen.
Du och en del andra verkar ha bra koll så jag passar på att fråga lite:)

Kör själv bara med slipon än så länge, blir nog filter snart. PcIII:an får komma till våren, (förresten hörde, att pcIII:an var olaglig stämmer detta eller är det att man ändrar hojens effekt med den som är det olagliga? kunde också läsa nåt sånt på OTR) måste man ställa om bränslet vid en montering av pcIII och i så fall hur genomförs de?

Och om jag ska byta filter antar jag att jag måste byta till steg 1 och sedan steg 2, och inte bara använda steg 2 (steg2 är väl det yttre=synliga) för då blir det väl knappt nån förändring?

Ungefär hur mkt effekt tror du att man får ut sen efter att satt på slipon, filter och PCIII?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
sjyst! kul att höra, du verkar vara nöjd med hojen.
Du och en del andra verkar ha bra koll så jag passar på att fråga lite:)

Olaglig eller ej, sedan några år är alla fordon i Sverige, helfordonsgodkända vilket betyder att man i princip inte får ändra något överhuvudtaget.

Tex. på en bil får du inte byta hjul med fälgar av annan storlek om inte demensionen du byter till står angiven i regbeviset som alternativ storlek, med andra ord, smärre ändringar är det ingen som bryr sig om så du behöver inte bekymra dig om att montera en PC.

PCIII:an har som jag sett på andras bänkningar med slipon och filter lämnat ca 47-49 hk. ta det lite med en nypa salt för dynon kan ha lite felmarginal någon hk upp eller ner, ska det vara rättvist ska man låta bänka i samma bänk före och efter.
Skulle vilja se en kurva förre och efter för att se hur registret ser ut, hk säger så lite.

Bränslet ändras i samband med mappningen dvs. när dom mappar PCIII åt dig, det är detta som är det viktiga för att få ut max hk, just mappningen till det förbättrade flödet av luft.
Detta är i korta drag, jag har lite för kort erfarenhet av PCIII mappning för att gå på djupet på just den men pricipen borde vara den samma även här, har en annan typ på min andra hoj och har tidigare mest pysslat med vässning av bilar.

Filterfrågan passar jag då jag är för färsk med hojen, finns säker någon här som har bättre koll.

Har i dag mest klurat på hur jag ska bli av med den vidriga haklappen och lampan där bak, tror jag hittat en lösning som blir snygg.

Oj vad långt det blev:D
 
Last edited:

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
StephanD skrev:
...Skulle vilja se en kurva förre och efter för att se hur registret ser ut, hk säger så lite.

Min ska in på mappning 7/8 , sen lägger jag upp före och efter kurva.
Bänkade den helt original just för att se skillnaden.

Kommer mappas med ccc-blås, K&N, DNA Stage 2 och PC.
Snorkeln sitter kvar, orkade inte klydda med det. Även dB killern kommer sitta kvar vid mappningen.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09

Oj vad långt det blev:D
:tummenupp

Grymt StephanD:tummenupp
ok, tack så hemskt mkt för de svaret, nu blev man i all fall lite klokare va gällde PCIII:an.
Shit, hur många pollar har xt orginal nu igen?( har inte boken till hands just nu)

har själv opererat där bak på min, kan kanske lägga upp några bilder på de till helgen (ingen digitalkamera för tillfället).

Knorten, väldigt kul om du skulle vilja lägga upp kurvorna.
känner du någon skillnad då, ja menar när du kör me slipon och filtrena mot tidigare då du bara körde med slipon?
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09

Knorten, väldigt kul om du skulle vilja lägga upp kurvorna.
känner du någon skillnad då, ja menar när du kör me slipon och filtrena mot tidigare då du bara körde med slipon?

Japp,. blev rätt mkt mer drag tyckte jag. Har dock kopplat ur filtren och pc i väntan på mappning. Den gick inte rent, bäst att inte köra med det då.

Japp, jag lägger upp kurvorna sen. Originalkurvan ligger någonstans i denna tråden redan.

Här är en länk om du inte orkar leta :)
http://ninjaz.kicks-ass.net/knorten/img464f720166e2b.jpg
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Hej på er allihop!
Nybliven ägare av både körkort och en XT 05-a. Backdäcket börjar bli lite väl slitet och behöver därför ett nytt, men är ganska grön när det gäller motorcyklar så har lite svårt att komma fram till vilket däck jag bör gå efter.
Har plöjt igenom hela tråden och sett några få diskussioner om detta men inte blivit något smartare för det ;)

Kör till 99% asfalt, och än så länge så sliter jag inte på kanten på däcket, så känns därför lite bättre att gå efter ett däck med lite högre slitstyrka och kanske lite sämre grepp, eller har jag fel?
Har även hört att man helst ska ha däck med samma oljeblandning (eller var det gummi?) både bak och fram, medans andra har hävdat att det inte är nödvändigt, hur är det med detta?

När det gäller storleken, hastighetstypning osv så säger ju instruktionsboken "160/60R17 M/C 69H". Kan jag då kolla på ett ZR17, eller kommer det på något vänster inte passa? 69H tror jag att jag har koll på vad det är, men "M/C", vad är det?

Ber om ursäkt ifall frågorna besvarats innan då sökfunktionen inte är i bruk, och ifall det finns vettigare forumdelar att ställa frågorna på (dock så är jag främst ute efter däck-tips)


Mvh LillaVän.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Hej på er allihop!
Nybliven ägare av både körkort och en XT 05-a. Backdäcket börjar bli lite väl slitet och behöver därför ett nytt, men är ganska grön när det gäller motorcyklar så har lite svårt att komma fram till vilket däck jag bör gå efter.
Har plöjt igenom hela tråden och sett några få diskussioner om detta men inte blivit något smartare för det ;)

Kör till 99% asfalt, och än så länge så sliter jag inte på kanten på däcket, så känns därför lite bättre att gå efter ett däck med lite högre slitstyrka och kanske lite sämre grepp, eller har jag fel?
Har även hört att man helst ska ha däck med samma oljeblandning (eller var det gummi?) både bak och fram, medans andra har hävdat att det inte är nödvändigt, hur är det med detta?

När det gäller storleken, hastighetstypning osv så säger ju instruktionsboken "160/60R17 M/C 69H". Kan jag då kolla på ett ZR17, eller kommer det på något vänster inte passa? 69H tror jag att jag har koll på vad det är, men "M/C", vad är det?

Ber om ursäkt ifall frågorna besvarats innan då sökfunktionen inte är i bruk, och ifall det finns vettigare forumdelar att ställa frågorna på (dock så är jag främst ute efter däck-tips)


Mvh LillaVän.

Är inte "ZR" ännu mer klibbigt en det däck som sitter på ?

Hur många mil har du fått ut?, på min Daytona sitter ett Dragon Supercorsa Pro och på XTn endast ett Dragon så det borde ju klara bra många mil mer.
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Har rullat lite mer än 400 mil, och är nästan helt blankslitet i mitten.

Är det något speciellt däck som man borde välja, eller går det bra med vilket sportdäck som helst som har rätt dimensioner? Som t ex michelin pilot road eller metzeler m1 (har fått uppfattningen att det är hyffsat bra däck?).
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Japp,. blev rätt mkt mer drag tyckte jag. Har dock kopplat ur filtren och pc i väntan på mappning. Den gick inte rent, bäst att inte köra med det då.[/url]

Men jag kan väl ändå köpa filter i så fall å köra med, för de är väl bara när du kopplar in PC också som den inte går rent lr?
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Men jag kan väl ändå köpa filter i så fall å köra med, för de är väl bara när du kopplar in PC också som den inte går rent lr?

Jo, men pc´n är ju till för att ställa upp blandningen när man byter filter och blås till "öppnare" grejor. Mest så den inte går för tunt.
Min pc var "preadjusted", köpte som paket med K&N, DNA Stage2 och pc. Tror min går för fett med detta inkopplat eftersom jag inte orkade slita ur snorkeln, samt att jag har dB-killern i. (Håller ett jäkla liv utan dessa i, 60 mm bore).
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Hej på er allihop!
Nybliven ägare av både körkort och en XT 05-a. Backdäcket börjar bli lite väl slitet och behöver därför ett nytt, men är ganska grön när det gäller motorcyklar så har lite svårt att komma fram till vilket däck jag bör gå efter.
Har plöjt igenom hela tråden och sett några få diskussioner om detta men inte blivit något smartare för det ;)

Kör till 99% asfalt, och än så länge så sliter jag inte på kanten på däcket, så känns därför lite bättre att gå efter ett däck med lite högre slitstyrka och kanske lite sämre grepp, eller har jag fel?
Har även hört att man helst ska ha däck med samma oljeblandning (eller var det gummi?) både bak och fram, medans andra har hävdat att det inte är nödvändigt, hur är det med detta?

När det gäller storleken, hastighetstypning osv så säger ju instruktionsboken "160/60R17 M/C 69H". Kan jag då kolla på ett ZR17, eller kommer det på något vänster inte passa? 69H tror jag att jag har koll på vad det är, men "M/C", vad är det?

Ber om ursäkt ifall frågorna besvarats innan då sökfunktionen inte är i bruk, och ifall det finns vettigare forumdelar att ställa frågorna på (dock så är jag främst ute efter däck-tips)


Mvh LillaVän.

En liten erfarenhet som jag har från sport hojar är att aldrig snåla på däcken!
Det är faktiskt din absolut bästa livförsäkring!
Be en polare hålla cykeln rakt och sedan lutande, kolla kontaktytan mot underlaget.. Inte stort, och det är det du lever på...
Men det finns bra pris kontra lång livslängd och bra grepp.
Detta är lite gamla uppgifter men man kan ju ha det däcket som mall. Vet inte om detta däck finns kvar eller om det finns till XT:n men däckfirmorna kommer garanterat ihåg det, även om det skulle ha utgått ur sortimentet, och man kan ju alltid be att få ett likvärdigt däck.
Körde en riktig lång semester med en sporthoj på Michelin Macadam 90. Greppet räcker mer än väl till knäskrap utan att "hänga ut" knät överhuvudtaget, klarar mycket höga temperaturer utan att slitas nämnvärt. Det enda tveksamma som jag upplevde det, var våt egenskaperna men regnar det kan man ju köra där efter.
Körde 1100 hårda mil genom södra Europa och när jag kom hem var häften av mönstret kvar, la även ett par varv på "ringen" så dom såg lite "fnasade" ut i kanterna och mina fotpinnar hade tydliga skrapsår... :yoparty

Som jag upplevde det var det ett grymt däck kontra priset!
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Klart att man inte ska snåla och därmed få ett kasst däck, men är ju även lite försiktigt med att köpa ngt dyrare som kanske inte ens passar, därav alla mina frågor :).

Tidigare i tråden har det diskuterats Michelin Pilot Road.. Lutar väl mot ett sånt nu, men går det kombinera det med det originalmonterade framdäcket? Ligger ju som sagt inte på gränsen och kör, så spelar det någon roll att det är annat fabrikat, mönster (och gummiblandning kanske? hur får man reda på den?).
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Tjohoo....
Några XT660 piloter som har lust att träffas upp nån dag i Stockholm?
Vore kul att träffas och snacka lite och studera vad alla har ställt till med på sina hojar...:tummenupp
Nån som är intresserad?

Klart vi skall ut å åka lite samt ta en ljugarbänk någonstans! Är hemma me paj på knät så jag har alltid i världen... :yoparty

Ett stycke xt660x är bärgat, en 07:a.
Nu e frågan vilka burkar e bäst för att få den att andas ut lite bättre? Målet e att få upp den på tvåan som man får på ettan. Vad tros om ett par akra. ingen snorkel optimerad co samt en tand mindre fram eller ett par fler bak om det går att få tag på... Någon som har erfarenhet samt något gott råd?? :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top