Modifieringar XT660 X/R

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Spanks mannen!! Klart det skall åkas om det e väder, är bokad vid lunch men sen e´re lugna pucken! Du har ju mitt nummer... :yoparty

Om någon vet om någon som skall sälja en rova till 07a xt660, var inte blyga utan skrik till... Det gör inget om det är till ett bra pris, så man har lite pengar kvar till :öl


Låg en motor på Blocket senast i går, tyvärr verkar den vara borta.

Dela med dig av dina ideér:7peta, ska du bygga gocart:D .
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Låg en motor på Blocket senast i går, tyvärr verkar den vara borta.

Dela med dig av dina ideér:7peta, ska du bygga gocart:D .

Jag såg annonsen, men det var en 06 motor.. Vill ha en 07, inte för att jag vet vad som är annorlunda men ändå. Nja, jag har inget speciellt på g, vill bara ha en till rova som jag kan peta in en lite vassare kam samt lite annat i men samtidigt behålla en orginal motor. Kan vara bra å ha när man kört slut på den vässade...:tungan
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag hade min hoj inne på 100-milaservice för två veckor sedan. Direkt efter servicen körde jag och ställde den i ett garage, och först nu har jag kört en runda.

Jag upptäckte att jag hade olja på ovansidan av vänster stövel. Efter lite undersökning upptäcker jag att det runnit ut lite olja på vänster sida av motorn (se röd markering)
4l3n1tw.jpg


Efter att ha kört tillbaka hem kontrollerade jag oljenivån och den var betydligt högre än den varit tidigare (kanske berodde på att jag kört 90 km/h 10 minuter innan jag stannade?). Jag var tvungen att luta hojen åt vänster för att den inte skulle rinna ut.

Bör jag åka iväg till min återförsäljare med detta? Helt normalt efter oljebyte? Hade tänkt åka en längre tur imorgon på 20 mil, så man vill ju att allt ska vara som det ska.
 

egal

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
örebro
Hoj
xt
Jag hade min hoj inne på 100-milaservice för två veckor sedan. Direkt efter servicen körde jag och ställde den i ett garage, och först nu har jag kört en runda.

Jag upptäckte att jag hade olja på ovansidan av vänster stövel. Efter lite undersökning upptäcker jag att det runnit ut lite olja på vänster sida av motorn (se röd markering)
4l3n1tw.jpg


Efter att ha kört tillbaka hem kontrollerade jag oljenivån och den var betydligt högre än den varit tidigare (kanske berodde på att jag kört 90 km/h 10 minuter innan jag stannade?). Jag var tvungen att luta hojen åt vänster för att den inte skulle rinna ut.

Bör jag åka iväg till min återförsäljare med detta? Helt normalt efter oljebyte? Hade tänkt åka en längre tur imorgon på 20 mil, så man vill ju att allt ska vara som det ska.

5 minuter efter varmkörning ska du kolla oljan,stickan ska inte skruvas ner
 

sehtowe

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
XT660X -07
5 minuter efter varmkörning ska du kolla oljan,stickan ska inte skruvas ner

Hej

Du bör nog kolla upp detta, det verkar som de inte har dragit åt skruvarna, även om det e lite mycket olja så skall det inte komma ut den vägen.

Håll koll på olje nivån så du inte kör torrt då e risken att garatin slutar gälla och de menar andvändar fel, förhoppningsvis skall olje lampan tändas innan de blir kris men det e bättre att kolla själv än lite på elektroniken

//Tord
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Jag monterade in de näst "värsta" insatserna och ljudet vart klar bättre, det e ju ingen symaskin man kör ;-), men inför besiktningen e det nog klokt att montera in de "sämsta" för att plocka ner decibellen lite.
LeoVince X3 e EU godkända med "original" instatsen i och skall klara besiktning.

Have Fun

Näst värsta?

I min sats var det med tre pipor, en som bara har en krage, en som är ca: 2cm lång och en som är längre plus gnistsläckaren.

Har kört utan nu någon vecka, hur ändras ljudet med de korta piporna i?

Vad det gäller gå "magert" innan mappning så är det ingen risk, XTn är ju en insprutare med lamda på så boxen ökar soppa mängden efter behov enl verkstaden på Bike, dock för att få mer hk så måste en PC till.
Min blir mappad och får en PC monterad vid första servicen, när nu den blir av har bara hunnit med 35mil, tack SMHI:finger
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Tjenis! Superb tråd de här. Ja kör tillsammans me Ares o har samma problem som han. FÅR INTE UPP HOJEN PÅ 2:AN. E ja kass eller e de bara skitsvårt? StephanD kolla mitt garage. Lite ruttna bilder men du kanske kan få nån ide.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Tjenis! Superb tråd de här. Ja kör tillsammans me Ares o har samma problem som han. FÅR INTE UPP HOJEN PÅ 2:AN. E ja kass eller e de bara skitsvårt? StephanD kolla mitt garage. Lite ruttna bilder men du kanske kan få nån ide.

Har du vänt på lampan?

Gör som FlyBoy beskriver tidigare i tråden så får du upp den på 2:an, det är bara teknik det handlar om.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Har du vänt på lampan?

Gör som FlyBoy beskriver tidigare i tråden så får du upp den på 2:an, det är bara teknik det handlar om.

ja, lampan är vänd, tycker de blev rätt snyggt så, köpte till en ny innerbakskärm, som byttes med orginal skärmen (bäst att ha alla orginal delar hela, och så kan man ändra tillbaka om man vill ha orginal utseende), kapade lite sedan två hål för miniblinkers. Blev riktigt bra.
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Har du vänt på lampan?

Gör som FlyBoy beskriver tidigare i tråden så får du upp den på 2:an, det är bara teknik det handlar om.

Japp. Har gjort exakt samma som ares. de blev rätt hyggligt faktiskt. funderar på att skaffa ett vitt lyse med samma form som miniblinkersena.
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09

Vad det gäller gå "magert" innan mappning så är det ingen risk, XTn är ju en insprutare med lamda på så boxen ökar soppa mängden efter behov enl verkstaden på Bike, dock för att få mer hk så måste en PC till.

Klippt från engelska XT-Forumet:

"A Lambda probe does not work on engine warm up, it does not work at full throttle & does not work under sudden acceleration. So basically it only works under cruising conditions. It is an emission control device, not a mod tuning device.
The lambda sensor only adjusts for low end fuelling."

Byter man både luftfilter och blås så är det nog bra att mappa om hojen med en power commander.
 

zxr2k7

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Yamaha XT660X
Kommer du att ha pc:n installerad när du bänkar den? tala gärna om vad den ger. Skulle vara kul om du kunde scanna bänkscemat lr nåt å lägga upp.

Mappad med Gpr slipon, k&n filter och PcIII. :tummenupp
Går som en påse ostbågar... Heelt underbart! :tungan
 

Bifogat

  • dynojet.jpg
    dynojet.jpg
    136.2 KB · Visningar: 687

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Mappad med Gpr slipon, k&n filter och PcIII. :tummenupp
Går som en påse ostbågar... Heelt underbart! :tungan


Riktigt snygg kurva, min skall mappas på första servicen och killarna i verkstaden säger att registret blir mycket jämnare, vilket din dynokörning visar, ger ju mer mos redan vid 4500 en orginal:tummenupp .

Dock får man ju ha lite marginal när man läser för ingen dyno är ju den andra lik.
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Någon mer här som haft problem med kopplingen och att få i växlarna?
Sist jag körde hade jag svårt att få i ettan, märkte att när jag rullade fram mot ett rödljus kunde jag peta ner växelspaken hur mycket som helst utan att växeln gick i, samma sak när jag stod still. Fick starta på tvåan istället. Ibland funkade det utmärkt. Har haft semester och bytte bakdäcket idag, när jag väl var klar så upplevde jag samma problem. Men inte bara med ettan, utan nu var det på fler växlar. Kunde inte heller rulla cykeln med kopplingen indragen (rullade någon decimeter sen var det precis som att en växel låg i och satte stopp). Har snackat med de på yamahacenter och de skulle klämma in en koll i morgon, men det är egentligen två veckors väntetid just nu (inte så värst roligt med semester denna veckan och strålande sol ute).

Någon mer som upplevt detta eller vet vad det kan bero på?
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Idag lämnar jag in min för mappning. Kommer före och efter kurva i eftermiddag.
 

McMarko

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
XT660X *Såld*
Ang växling.

Någon mer här som haft problem med kopplingen och att få i växlarna?
Sist jag körde hade jag svårt att få i ettan, märkte att när jag rullade fram mot ett rödljus kunde jag peta ner växelspaken hur mycket som helst utan att växeln gick i, samma sak när jag stod still. Fick starta på tvåan istället. Ibland funkade det utmärkt. Har haft semester och bytte bakdäcket idag, när jag väl var klar så upplevde jag samma problem. Men inte bara med ettan, utan nu var det på fler växlar. Kunde inte heller rulla cykeln med kopplingen indragen (rullade någon decimeter sen var det precis som att en växel låg i och satte stopp). Har snackat med de på yamahacenter och de skulle klämma in en koll i morgon, men det är egentligen två veckors väntetid just nu (inte så värst roligt med semester denna veckan och strålande sol ute).

Någon mer som upplevt detta eller vet vad det kan bero på?

Jag kan också ibland ha svårt att få i ettan, släpper man upp kopplingen lite så går det bra att peta i växeln. Men har inte upplevt det på andra växlar. Sen ibland går inte min heller att rulla med växel i och koppling indragen, vad det beror på vet jag inte.
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Här kommer lite före och efter,

Bild 1 = Helt original
Bild 2 = Slipon, K&N, Dna Stage 2 och PC
 

Bifogat

  • dyno01.jpg
    dyno01.jpg
    135.3 KB · Visningar: 603
  • Dyno02.jpg
    Dyno02.jpg
    113.9 KB · Visningar: 637

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Jag kan också ibland ha svårt att få i ettan, släpper man upp kopplingen lite så går det bra att peta i växeln. Men har inte upplevt det på andra växlar. Sen ibland går inte min heller att rulla med växel i och koppling indragen, vad det beror på vet jag inte.

Skönt att höra att man inte är ensam :rolleyes:. En av teknikerna på Yamahacenter kollade på den nästan direkt i morse, ringde senare och lämnade ett meddelande till mig (pratade aldrig direkt med honom). De hade inte upplevt problemet med ettan. Det funkar ibland, efter att jag hämtade idag den funkade det utmärkt, efter ett tag började det bråka. Men gjorde som du sa, släppte på kopplingen lite så gick den i.
Problemet med att rulla med kopplingen hade de inte heller märkt (kommer också bara ibland för mig). Men han sa att kan behöva, trots att man har kopplingen indragen, trycka till lite extra så lamellerna släpper. Dock så tycker jag att de borde gjort det igår när jag drog den framåt 2-3 decimeter utan att bakdäcket rullat en cm ;)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top