Modifieringar XT660 X/R

Bjuggis

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660
Strypt

Kan nån av er med lite vetskap förklara vad denna kille gjort och vad han menar....

Hittade denna texp på en annons i blocket, du kan söka på XT 660 i Östergötland.

Säljer min Yamaha Xt 660 X pga. tidsbrist. Motorcyckeln är registrerad som "Mellanklass MC"(ca.3000 kr).
Effekten är strypt med en "plåtbricka" som begränsar bränsleflödet. Brickan sitter fast med 2 stjärnskruv, tar 30 sekunder att ta bort, och du har full effekt. Styrenheten är uppgraderad till "modell 2006" och ger bättre vrid på låga varv.
 

Bifogat

  • 5185213717.jpg
    5185213717.jpg
    63.3 KB · Visningar: 255

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Han har väl helt enkelt strypt den i insuget med en bricka, för att en mellankortsinnehavare ska kunna köra den lagligt medans strypningen sitter monterad.
ECU-enheten bytt mot en "riktig", förmodligen har han haft probs med ryckningar och tjyvstopp, mm som så många andra av oss XT-ägare.
Den enheten byts på garantin.
//Tobbe
 

Creedence

Thomas
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Hölö
Hoj
Honda VFR 800-1998
Bjuggis skrev:
2343675 Kan nån av er med lite vetskap förklara vad denna kille gjort och vad han menar....

Hittade denna texp på en annons i blocket, du kan söka på XT 660 i Östergötland.

Säljer min Yamaha Xt 660 X pga. tidsbrist. Motorcyckeln är registrerad som "Mellanklass MC"(ca.3000 kr).
Effekten är strypt med en "plåtbricka" som begränsar bränsleflödet. Brickan sitter fast med 2 stjärnskruv, tar 30 sekunder att ta bort, och du har full effekt. Styrenheten är uppgraderad till "modell 2006" och ger bättre vrid på låga varv.


Plåtbrickan sitter vid "rullen" där gaswiren löper ,det är helt enkelt en stoppbricka som hindrar fullt gaspådrag.

Ang styrenhet pratade med Jamaha Sverige i dag enligt dom så ska inga fel på 05 finnas. Fick ett tillv,nr på den "nya" styrenheten 5VK8591A-01 ,skulle gärna vilja ha det bekräftat av någon som har fått den nya enheten utbytt,tack på förhand "Nybliven XTägare"
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Creedence skrev:
2348264 Plåtbrickan sitter vid "rullen" där gaswiren löper ,det är helt enkelt en stoppbricka som hindrar fullt gaspådrag.

Ang styrenhet pratade med Jamaha Sverige i dag enligt dom så ska inga fel på 05 finnas. Fick ett tillv,nr på den "nya" styrenheten 5VK8591A-01 ,skulle gärna vilja ha det bekräftat av någon som har fått den nya enheten utbytt,tack på förhand "Nybliven XTägare"
Fel har förekommit på -05 inget snack om saken.
Men jag ska knalla ut och titta på min box så får du reda på vad den nya heter. Jag fick min utbytt hösten -05 på min XT660R.
En förklaring till att jag hade fel på min kanske skulle kunna vara att X har sålt så pass mycket mer att R fortfarande är under tillverkningsserien som hade felaktig ECU.
Återkommer med uppgifter på boxen :)
//Tobbe

Edit: Min styrbox innehar siffrorna:
5VK-8591A-01
112 100-1872
12V TBDF08
Denso P :Edit
 

Bifogat

  • ECU XT660R 05.JPG
    ECU XT660R 05.JPG
    48.9 KB · Visningar: 165
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tänkte komma med ett litet anonnstips om det är ok.
Jag vill byta min XT mot en hoj som kräver mer service, är mer obekväm, går långsammare, mindre motor, sakanr insprutning osv osv. Vill ha en mer renodlad endurohoj.

Billigast i landet antar jag?!
http://sporthoj.com/annonser/?id=38206
 

Creedence

Thomas
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Hölö
Hoj
Honda VFR 800-1998
tobbeviking skrev:
2348280 Fel har förekommit på -05 inget snack om saken.
Men jag ska knalla ut och titta på min box så får du reda på vad den nya heter. Jag fick min utbytt hösten -05 på min XT660R.
En förklaring till att jag hade fel på min kanske skulle kunna vara att X har sålt så pass mycket mer att R fortfarande är under tillverkningsserien som hade felaktig ECU.
Återkommer med uppgifter på boxen :)
//Tobbe

Edit: Min styrbox innehar siffrorna:
5VK-8591A-01
112 100-1872
12V TBDF08
Denso P :Edit


Min box har exakt samma siffror som din.

Jag är nybörjare vad gäller enstånka så mina tjuvstopp på lågvarv kan ju bero på ovana.Men annars så är jag mycket nöjd "mycke hojj för pengarna" har en R jag oxo ,,,
Tack för hjälpen
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Creedence skrev:
2348504 Min box har exakt samma siffror som din.

Jag är nybörjare vad gäller enstånka så mina tjuvstopp på lågvarv kan ju bero på ovana.Men annars så är jag mycket nöjd "mycke hojj för pengarna" har en R jag oxo ,,,
Tack för hjälpen
Garanterat ovana om du inte kört stånka så mycket innan.
Visst är det en skön maskin, riktigt potent grusbushoj.
Motorn är som en dröm i gången tycker jag, det jag upptäckte var att om man kör mycket i grupp på dammiga grusvägar så sätter luftfiltret igen något brutalt.
Därför har jag nu monterat ett K&N filter som är tvättbart, detta kräver givetvis lite mer skötsel om man kör mycket i dammiga miljöer. Men hellre det än att köpa nytt luftfilter var 20mil :näsblod
Filtret heter YA-6604 och kan beställas hos alla som säljer K&N.
Jag köpte mitt på autoexperten för 575:-
Men min nästa hoj kommer att bli ngt i stil med WR450, jag vill börja fuska lite enduro igen :tungan
//Tobbe
 

Berg

antee
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Z1000-07
Hej! har köpt mig en xtx -06 som är spikorginal (snorkellös)! Nu till lite funderingar, är det nån ide att bara köra med pc3 o filter utan slipon? Och kan man kanske rycka insaterna som nån hade gjort? Eller ska man börja med slipon, pc3 osv, vad ger mest effekt?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Berg skrev:
2357618 Hej! har köpt mig en xtx -06 som är spikorginal (snorkellös)! Nu till lite funderingar, är det nån ide att bara köra med pc3 o filter utan slipon? Och kan man kanske rycka insaterna som nån hade gjort? Eller ska man börja med slipon, pc3 osv, vad ger mest effekt?
Jag skulle tveklöst ha börjat med att införskaffa ett par slipon så motorn får andas lite. Du har ju inte bara kammare som effektivt tar död på flödet i orginalen, du har ju katalysatorer med. Miljövänligt i all ära, men jag föredrar en fri andning till min knarr.
//Tobbe
 

Berg

antee
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Z1000-07
Då blir det nog ett par burkar till att börja med! har tittat på ett par leo-vince bra el dåligt? sen får vi se hur länge bakpartiet får vara ifred!:arsele
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Berg skrev:
2357618 Hej! har köpt mig en xtx -06 som är spikorginal (snorkellös)! Nu till lite funderingar, är det nån ide att bara köra med pc3 o filter utan slipon? Och kan man kanske rycka insaterna som nån hade gjort? Eller ska man börja med slipon, pc3 osv, vad ger mest effekt?

byt rör gpr gav mest på pappret i dynojet
powercomander.
kn filter.
kör den i bänk så dom ställer in allt.

Regga dej på
http://www.xt660.com/showthread.php?p=2077#post2077 <<<------dynorun

kolla vad det skrivs på det skandinaviska forum
sök på Robin Hood finns dynojet intyg på 2 xt gpr o leo vince + allt annat som står här OBS det e 2 olika xt.
gpr gav mest låter fin fint :tummenupp
ps radera regg nr bra regg på hojen e denna på anonns på blocket??gävleborg????
//Robin
 
Last edited:

Berg

antee
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Z1000-07
Tack för infon :)ska ta o titta närmare på gpr-rören! Och ja det är den på blocket! Han som sålde den verka vara:tomten då han inte vill ta bort annonsen!:
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Berg skrev:
2357715 Då blir det nog ett par burkar till att börja med! har tittat på ett par leo-vince bra el dåligt? sen får vi se hur länge bakpartiet får vara ifred!:arsele

Är toknöjd med mina leovince! Skönt ljud, mycket bra kvalitet och ger helt klart märkbar effekt. Gav 4100:- totalt med frakt från en tysk firma, se tidigare inlägg. Tyckte de lät för mycket i början, men man vänjer sig snabbt :D Blir till att handla grövre främre rör som nästa lilla projekt. Tänker också slänga på ett mindre framdrev när man får ork till.
 
Last edited:

xeqt

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
XT660R -04
Aphex skrev:
2359326 Är toknöjd med mina leovince! Skönt ljud, mycket bra kvalitet och ger helt klart märkbar effekt. Gav 4100:- totalt med frakt från en tysk firma, se tidigare inlägg. Tyckte de lät för mycket i början, men man vänjer sig snabbt :D Blir till att handla grövre främre rör som nästa lilla projekt. Tänker också slänga på ett mindre framdrev när man får ork till.

Även jag gjorde som Aphex och införskaffade ett par X3 från samma firma samt ett k&n filter. Är mkt!! nöjd. Underbart ljud och en mer lättkörd hoj (mer vrid) blev det.

Dock en massa avgasknallar som jag skulle klara mig utan. Ngn som vet hur man kan fixa det. Kör med den korta insaten i rören och co1 på ca 100 tror jag. Hjällper det att dra ur AIS sladden eller finns det ngt annat knep?
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
xeqt skrev:
2360482 Även jag gjorde som Aphex och införskaffade ett par X3 från samma firma samt ett k&n filter. Är mkt!! nöjd. Underbart ljud och en mer lättkörd hoj (mer vrid) blev det.

Dock en massa avgasknallar som jag skulle klara mig utan. Ngn som vet hur man kan fixa det. Kör med den korta insaten i rören och co1 på ca 100 tror jag. Hjällper det att dra ur AIS sladden eller finns det ngt annat knep?

Kör på samma CO1 som dig efter mycket trixande. Har ett Dna steg2 filter men originalet kvar i burken. Kör även med korta insatsen. Ja nog fan blir det knallar allt, har inte provat att ryckt ais:en. Ska väl kanske råda en del bot på smällarna. Prova och ta bort kontakten du, och återkom med resutatet :)
Bluddrar din mycket på topp förresten. Verkar få för mycket soppa på högre varv. På låg och mellan är gången jämn och fin.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Berg skrev:
2362432 Ahhh då var burkarna beställda!

Kul! Vad blev det då?

Hur i hälsingland får man tag i ett 14 kugg framdrev? Har ringt till touring, lundgrens, mc-jansson och till yamaha center i Karlstad. Finns ej att få tag på enl. dem. Någon som har ett art.nr för jag vet ju det finns att få tag i någonstans. Otr har ju men jag beställer inte endast ett drev därifrån.

Är det likadana drev till teneré:n tro? Eller kanske från någon annan yamma model som det kan funka med.
 
Last edited:

Berg

antee
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Z1000-07
Ja du det blev ett par Gpr-rör:tungan , så nu får man nöja sig en vecka:D sen blir det filter o powercommander!

Aphex skrev:
2362594 Kul! Vad blev det då?

Hur i hälsingland får man tag i ett 14 kugg framdrev? Har ringt till touring, lundgrens, mc-jansson och till yamaha center i Karlstad. Finns ej att få tag på enl. dem. Någon som har ett art.nr för jag vet ju det finns att få tag i någonstans.
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Bamkörning

Har börjat åkt lite på gocartbanor och tycker det är mycket kul. Min nuvarande Bmw 1150Gs är lite stor. Funderar på en Xt och undrar om någon kör på bana med sin och funkar det bra. Eftersom jag tycker mycket om att åka grus också så undrar jag om motardhjulen passar på en R eller tvärt om?
 

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Karlstad
Hoj
XR1200 -09
Monsterkuh skrev:
2366103 Har börjat åkt lite på gocartbanor och tycker det är mycket kul. Min nuvarande Bmw 1150Gs är lite stor. Funderar på en Xt och undrar om någon kör på bana med sin och funkar det bra. Eftersom jag tycker mycket om att åka grus också så undrar jag om motardhjulen passar på en R eller tvärt om?


Funkar ej. Olika gafflar mm.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top