Modifieringar XT660 X/R

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
köpt mig en xt660x !

Hej!

Köpte mig en xt660x 06 i helgen :=)

Riktigt skön hoj att köra på! Lagom drag, sitter gött, ser bra ut.
Har haft en TT600e innan, ganska stor skillnad. kanske inte motormässigt
men mkt bekvämare.
Har kört 30 mil "lagom tempo". Hur viktigt är det med inkörningen ?
Funderar lite på andra dämpare i framtiden! låter ju inte så mkt nu orginal.
Skulle vilja veta om det är någon som har stryp sin xt660 till 25 kw ?
är det stor skillnad och hur sitter strypningen?

Skickar med en bild på hojjen
 

Bifogat

  • PICT2129 liten.JPG
    PICT2129 liten.JPG
    49.8 KB · Visningar: 237

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Berit skrev:
2296088 Hej!

Köpte mig en xt660x 06 i helgen :=)

Riktigt skön hoj att köra på! Lagom drag, sitter gött, ser bra ut.
Har haft en TT600e innan, ganska stor skillnad. kanske inte motormässigt
men mkt bekvämare.
Har kört 30 mil "lagom tempo". Hur viktigt är det med inkörningen ?
Funderar lite på andra dämpare i framtiden! låter ju inte så mkt nu orginal.
Skulle vilja veta om det är någon som har stryp sin xt660 till 25 kw ?
är det stor skillnad och hur sitter strypningen?

Skickar med en bild på hojjen

Grattis till hojen, Varför skulle man vilja strypa den :va
nu såg jag hur gammal du var, vet ej tyvärr nått om strypning men det kanske gå göra med en Power commander????
 
Last edited:

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Aphex skrev:
2287651 Ja fii fan! Nu kan farsan växla från tvåan till trean på slangen :yoparty :3freak Framhjulet går dock ner rätt snabbt efter det :tomten
Var ute nu på kvällen å feppla med CO:n också. Hamnade slutligen på 85 då jag tyckte den gick som jämnast. Men man är ju ingen expert direkt och har ju ingen annan att jämföra med. Stoppsladd kanske är sugen att göra en testrepa någongång? Trevligt att råkas på macken förresten i Onsdags :)
Fegade ur och satte i gnistgallret också, låter friskt ändå men verkar ta bort de högsta db topparna. Nu går det att trivas utan proppar och risken för tinnitus minskades en aning :tungan

Bilder på eländet:
Du råkar inte ha lite bilder på de olika insatserna? Snygga pipor :yoparty
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tooby skrev:
2296774 Du råkar inte ha lite bilder på de olika insatserna? Snygga pipor :yoparty

Jodå!
Den långa utan krök på slutet monteras ihop med gnistgallret. Följer med en kort också som sitter monterad just nu med gallret.
 

Bifogat

  • 20060711125.jpg
    20060711125.jpg
    90.3 KB · Visningar: 163

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Aphex skrev:
2297520 Jodå!
Den långa utan krök på slutet monteras ihop med gnistgallret. Följer med en kort också som sitter monterad just nu med gallret.
Tackar!
Var placeras dom ?
I början på ljudämparen eller i slutet?
Vilka dimensioner har dom?
Vad ger de för ljud?
Gnistgaller?
Många frågor blev det...Hoppas det är OK (Jag köpte ett par Akra pipor men tycker att ljudet är väl tufft utan insats och tvärtom med :gnissla)
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Tror inte att Yamaha har sålt XT660 strypt någon gång sedan den lanserades -04. Och försäkringen är väl rätt så okej rent prismässigt för de flesta.. så det finns nog ingen riktig anledning till att strypa den.
 

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
Hej

Sondek skrev:
2297785 Tror inte att Yamaha har sålt XT660 strypt någon gång sedan den lanserades -04. Och försäkringen är väl rätt så okej rent prismässigt för de flesta.. så det finns nog ingen riktig anledning till att strypa den.

jag har bara kort för 25 kw ( mellan )
tror det är 35 kw orginal, vet inte hur kännsligt det kan vara om man bli stoppad ? någon som vet ? är ju inte precis som en R6 ostrypt !
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Vad som gäller med strypningen på "nya" XT vet jag inte men den "gammla" modellen stryps med en bricka i insuget vet jag,Styvsonen har detta.
Jag har kört hans hoj och den går riktigt bra för att vara strypt, lite tunn på topp så att säga... men helt okay.Kan kolla vad han fick betala för det. Han gjorde det på Mcvaruhuset i Stockholm

Poliser är såå olika... endel är benhårda och rapporterar direkt och endel pekar "hårt" med pekfingert och säger... fyyyy så får man inte göra...Jag skulle inte chansa.

Problemet kan vara OM det händer något och försäkringsbolaget har synpunkter...kan vara så att man HELT blir utan ersättning. Detta är kollat med If och trygghansa när det täcknades försäkring.
 
Last edited:

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tooby skrev:
2297581 Tackar!
Var placeras dom ?
I början på ljudämparen eller i slutet?
Vilka dimensioner har dom?
Vad ger de för ljud?
Gnistgaller?
Många frågor blev det...Hoppas det är OK (Jag köpte ett par Akra pipor men tycker att ljudet är väl tufft utan insats och tvärtom med :gnissla)

Jao i slutet på dämparen, sitter fast med 3 (insekts) skruvar som :tuttar säger :D . Dim på korta röret är 35mm i omkrets och ca 95mm på längden. Låter gött med inte tokmycket. Då får väl testa och kapa en bit på röret tills du blir nöjd :gnissla Längsta rören ska iallaf. vara godkänt att bes med. Gnistgallret reducerar ljudet en aning och gör så man inte skjuter flames hejvilt :hihi
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
För att bryta in med ngt helt annat än avgasprat så var jag ute och härjade lite med knarren ikväll.
Har tidigare sett att det var en liten rostring kring "anslutningen" av fågelpinnen i styret på vänster sida. Tänkte ta upp detta vid nästa service, men nu ikväll så släppte jag ner från bakhjulet på 3:an och "knäpp" känner jag i styret. Nu släppte skiten, så nu har jag en fågelpinne som sitter svetsad i ena sida och hänger lös i andra. Det är ju en R så den har stålstyre. Är det ngn annan som råkat ut för detta?
Ska ringa firman som sålde den till mig och snacka med dom, jag ska ändå beställa ett luftfilter. Men det kunde vara intressant att veta om ngn annan råkat ut för detta eller om det är rostringar på era fågelpinnar. Svetsningen var verkligen inte speciellt heavy duty på den sidan som släppte nämligen.
//Tobbe
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Aphex skrev:
2298025 Jao i slutet på dämparen, sitter fast med 3 (insekts) skruvar som :tuttar säger :D . Dim på korta röret är 35mm i omkrets och ca 95mm på längden.
Tackar!
En liten fråga till...Du skriver 35 mm i omkrets...menar du 35 mm i diameter (sorry for asking). Min "street legal" insats är 22 mm i diameter samt 120 mm lång med ett stopp längst bak. Jag ska prova ett större och kortare rör så får vi se vad som händer :D
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Berit, att strypa en "gammal" XT kostade 2000kr bara som lite info...
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tja, grabbar!

Ingen här ifrån som körde XT660R i Karlskrona igår :va
Fin bakhjulsåkning iaf nere vid Höglands Park :yoparty
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tooby skrev:
2298243 Tackar!
En liten fråga till...Du skriver 35 mm i omkrets...menar du 35 mm i diameter (sorry for asking). Min "street legal" insats är 22 mm i diameter samt 120 mm lång med ett stopp längst bak. Jag ska prova ett större och kortare rör så får vi se vad som händer :D

Ja 35mm i diameter, helt korrekt :mattias :)

Ett stopp? Har du någon bild på din?

tobbeviking skrev:
2298214 För att bryta in med ngt helt annat än avgasprat så var jag ute och härjade lite med knarren ikväll.
Har tidigare sett att det var en liten rostring kring "anslutningen" av fågelpinnen i styret på vänster sida. Tänkte ta upp detta vid nästa service, men nu ikväll så släppte jag ner från bakhjulet på 3:an och "knäpp" känner jag i styret. Nu släppte skiten, så nu har jag en fågelpinne som sitter svetsad i ena sida och hänger lös i andra. Det är ju en R så den har stålstyre. Är det ngn annan som råkat ut för detta?
Ska ringa firman som sålde den till mig och snacka med dom, jag ska ändå beställa ett luftfilter. Men det kunde vara intressant att veta om ngn annan råkat ut för detta eller om det är rostringar på era fågelpinnar. Svetsningen var verkligen inte speciellt heavy duty på den sidan som släppte nämligen.
//Tobbe

Ingen aning om styret dock, borde väl gå på garantin? Säg att du ska ha ett i alu, som komp. för sveda och värk :tungan
Vad blir det för filter? Köpte ett Dna steg 2 i tisdags. Ska ut och puttra lite nu snart, är lite nyfiken på om man kastat bort 650:- eller ej :va
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Aphex skrev:
2299883 Ja 35mm i diameter, helt korrekt :mattias :)

Ett stopp? Har du någon bild på din?
Kan fixa bild ikväll. Förlåt mig min dumma fråga....Hur justerar man CO (jag vet att det står någonstans men var...)

EDIT: Hittar inte kameran..... :huvet
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Aphex skrev:
2299883Ingen aning om styret dock, borde väl gå på garantin? Säg att du ska ha ett i alu, som komp. för sveda och värk :tungan
Vad blir det för filter? Köpte ett Dna steg 2 i tisdags. Ska ut och puttra lite nu snart, är lite nyfiken på om man kastat bort 650:- eller ej :va

Jag ska strax prata med dom, men med tanke på hur filtret ser ut efter varje körning så undrar jag om jag verkligen ska våga köra med ett KN filter eller liknande. Är ju inte så kul om motorn formligen dränks i damm...
Styret borde dom byta utan pardon tycker jag.
//Tobbe

EDIT: Tro fan att dom skulle ha semesterstängt då.... öppnar igen V30 :huvet :EDIT
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tooby skrev:
2299905 Kan fixa bild ikväll. Förlåt mig min dumma fråga....Hur justerar man CO (jag vet att det står någonstans men var...)

Jaha då ska vi se.

1.Tändningen avstängd
2 Tryck ner både select och reset samtidigt
3. På med tändingen och håll knapparna nertryckta till diag kommer upp.
4. Tryck 1 gång på select, då kommer CO upp.
5. Håll ner både select och reset ett par sekunder igen så kommer CO1 upp
6. Nu ska du se värdet, skriv upp original värdet. Öka värdet med select och minska med reset.
7. Öka 5 steg åt gången, när du är nöjd är det bara och slå av tändningen igen.

Tips. Du kan ha CO settings uppe samtidigt som du är ute och åker och kan då pröva dig fram vad som funkar bäst. Du ser även varvräknaren uppe i högra hörnet. Se till och gör det på en avskild väg bara :)

Tar inget som helst ansvar för ev. missöden :notme
 
Last edited:

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Hej nu slänger jag mig in i tråden jag med.

Ska köpa en xt660x-06 nu snart och som jag har förstått det så är det en del av er i denna tråd som har köp saker från otr.

Jag skulle vilja ha lite tipps på vad man kan köpa därifrån till ett vettigt pris.

Jag skulle vilja få en snyggare bakdel som många av er har med miniblinkers,
samt miniblinkers fram.

Sen så skulle jag vilja byta burkarna dels för att få ner vikten men även ljud och prestanda. Har dom några vettiga burkar där eller är det x-racing som gäller?

När nu beställer från otr hur f*n förstår ni vad som står på sidan är alla tyskar här eller? :lol

skriv gärna lite mer tipps vad som bör göras direkt för att man ska få en roligare hoj.

Jag har läst hela tråden tidigare men kommer inte riktigt ihåg allt den har ju blivit på några sidor:)

Tack på förhand
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Cornsnake skrev:
2301383
När nu beställer från otr hur f*n förstår ni vad som står på sidan är alla tyskar här eller? :lol
Maila till dem på engelska alternativt ring och då kan du oxå prata engelska med Thorsten. Om du inte kan engelska så e du tyvärr rökt.... :brinnerup
OTR har en förmåga att fixa fram nästan vad som helst.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top