Modifieringar XT660 X/R

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Aphex skrev:
2207145 Någon mer än jag som har ett "vinande" ljud från framhjulet?
Hörs tydligt när man rullar den. Har inte undersökt det nåt mer noggrant än, men tänkte bara om det typ var standard :confused:
Inte bromsbeläggen som skrapar i skivan lite då?
Har iofs ingen X så jag borde vara tyst.. :gnissla
//Tobbe

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Aphex skrev:
2207145 Någon mer än jag som har ett "vinande" ljud från framhjulet?
Hörs tydligt när man rullar den. Har inte undersökt det nåt mer noggrant än, men tänkte bara om det typ var standard :confused:

När du rulla sakta typ, gående? Jag har vinande ljud "rullandes" i hög fart, men det är oftast däcken som låter.

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
tobbeviking skrev:
2207396 Inte bromsbeläggen som skrapar i skivan lite då?
//Tobbe[/QUOT

Låter ungefär som om en gummitätning skulle gå lite torrt. Låter även i hög fart. Får väl palla upp hjulet och lyssna lite mer noggrant nån dag.

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Aphex skrev:
2207668
tobbeviking skrev:
2207396 Inte bromsbeläggen som skrapar i skivan lite då?
//Tobbe[/QUOT

Låter ungefär som om en gummitätning skulle gå lite torrt. Låter även i hög fart. Får väl palla upp hjulet och lyssna lite mer noggrant nån dag.

Är du säker på att det låter i framm? På min XT så var det kedjerullen som sitter under/bakom fotpinnen som navet hade smält på :)

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej alla xt660-åkare.
Är det någon som minns vad ni gav för eran 100-milaservice hos auktoriserad verkstad för er xt?

Jag (tjejen) har en Aprilia 650 Pegaso Strada och den har samma motor som det är i era hojar, och hojen i sig är ju också snarlik som modell.
Hade inne den på service hos Biscaya i början på veckan och dom ville ha 2758kr för den servicen. De dom har gjort utöver en genomgång av hojen är byte av olja och oljefilter, jystering av ventiler och insprutning. Tyckte de var otroligt dyrt.

Var det de eller?

Last edited:

CRY

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Yamaha WR450F
Hej!
Funderar lite kring om jag har rätt Co inställt eller inte, har just nu 25, original var 5 på original boxen, dock är den utbytt.
Även ganska sotigt i dämparna.

Kan ni experter göra en bedömning av dessa fina foton på stiftet:

ec2bme skrev:
2209251 Hej alla xt660-åkare.
Är det någon som minns vad ni gav för eran 100-milaservice hos auktoriserad verkstad för er xt?

Jag (tjejen) har en Aprilia 650 Pegaso Strada och den har samma motor som det är i era hojar, och hojen i sig är ju också snarlik som modell.
Hade inne den på service hos Biscaya i början på veckan och dom ville ha 2758kr för den servicen. De dom har gjort utöver en genomgång av hojen är byte av olja och oljefilter, jystering av ventiler och insprutning. Tyckte de var otroligt dyrt.

Var det de eller?

Jag betalade 1128:- för min 100 mila service

Bifogat

• Stift1.JPG
    Stift1.JPG
    28.7 KB · Visningar: 178
  • Stift2.JPG
    Stift2.JPG
    40.4 KB · Visningar: 153

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Carl-M!
Dina x-racing burkar, är det alu modellen? Tycker det skiljer om man jämför med bilderna på hemsidan. Ändrören sticker ju ut där.

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Aphex skrev:
2211847 Carl-M!
Dina x-racing burkar, är det alu modellen? Tycker det skiljer om man jämför med bilderna på hemsidan. Ändrören sticker ju ut där.

Ja jag har alu. Dom som har rör ut där bak är dom ovala.

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Ok vad bra! De ser lite smäckrare ut än de ovala :tummenupp Ska försöka få tummen ur och beställa nån gång. Skickade ett mail med en fråga om lev. tid. Har dock inte fått något svar än såå.....

Ingen som tänkt norpa MT-03:an grenrör. Kanske är mycket dyrare än otr:s? De ser grövre ut iallafall och frääänt är det ju med :tungan Nya rörstumpar lär väl också fixas upp till ljuddämparen.

MT-03

Last edited:

Magnus_S

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
´04 KTM 625SXC
Tjena,
Monterade i höstas Powercommander på min XT, men har inte bänkat den. (För snål för det)
Nån som har koll på var man kan ladda ner mappar och testa lite olika?
Har redan provat dom som finns på PC:s hemsida, men har en känsla av det borde gå och få det bättre.
/M

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Yamaha XT660R
Är det verkligen nödvändigt och ändra på inställningen på insprutningen för att man monterar ett öppnare system? Att man bör göra det då man man öppnar upp på insugssidan förstår jag då luftmängden ökar.
Detta förändrar ju då självklart bränsle/luft förhållandet och risken finns att motorn går allt för snålt.

Men bara för att man monterar ett öppnare system bör det väl inte vara skadligt att behålla grundinställningarna? Någon som har riktigt bra koll på detta?

Sedan är det ju klart att en PC+ sportfilter + bänk-körning är det optimala om man jagar effekt!

Någon som provat X-racing ljud dämpare?

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Sondek skrev:
2257892 Är det verkligen nödvändigt och ändra på inställningen på insprutningen för att man monterar ett öppnare system? Att man bör göra det då man man öppnar upp på insugssidan förstår jag då luftmängden ökar.
Detta förändrar ju då självklart bränsle/luft förhållandet och risken finns att motorn går allt för snålt.

Men bara för att man monterar ett öppnare system bör det väl inte vara skadligt att behålla grundinställningarna? Någon som har riktigt bra koll på detta?

Sedan är det ju klart att en PC+ sportfilter + bänk-körning är det optimala om man jagar effekt!

Någon som provat X-racing ljud dämpare?

Tja!
Ja du får väl kolla av stiftet så den inte går för snålt. Original så är den väl ganska magert ställd. Inget jag varit och pillat på själv än då föreg ägare ställt upp CO. Har faktiskt skickat en beställning nu till flip (x-racing) i dagarna. Dock så verkar det gå lite segt med beställningarna. Inte fått någon bekräftelse än, trots några påminnelser via telefon :7peta
Det är ju en del som kör med dessa slip-on och de verkar ju nöjda iallaf. Den som väntar på något gott heter det väl :confused: :)

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Robin Hood skrev:
2276606 det e 2 st xt 660 x före och efter
GPR rör.
Pc.
snorkel borta.
Kn filter.
Pris minns ja ej :rolleyes:

GPR rör gav mest effekt den andra hadde vince rör om ja mins :va rätt. Dvs vince rören gav inte lika bra effekt.
//Robin

Hmm ok, ser ju bra ut! Har själv beställt LeoVince X3 nu. Får se om de dyker upp till veckan. Lite mindre krut säger du än mot GPR. Aja billiga blev de iallafall. Fick böta 4100:- inkl frakt från en tysk firma. Ger det verkligen något extra med ex. ett KN filter eg.

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Ja de må jag då säga att det är ordning på tyskarna :Bugar En Ups kille knackade på dörren idag, blev minst sagt paff över att det gick så snabbt att få hem rören. Fick mail i torsdags kväll att de tagit emot mina slantar. Sen verkar de satt på en raket på paketet :)
Nä nu blir det ut och skruva på klabbet, bara tanten behagar komma hem någongång :6surkart

Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Aphex skrev:
2281777 Ja de må jag då säga att det är ordning på tyskarna :Bugar En Ups kille knackade på dörren idag, blev minst sagt paff över att det gick så snabbt att få hem rören. Fick mail i torsdags kväll att de tagit emot mina slantar. Sen verkar de satt på en raket på paketet :)
Nä nu blir det ut och skruva på klabbet, bara tanten behagar komma hem någongång :6surkart

Vad fick du ge för rören? Vart beställde du ifrån? Är lite sugen själv på att byta för att få lite maffigare ljud.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0