Modifieringar XT660 X/R

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Grenrör xt 660 köpes

Någon som har ett par grenrör till en xt 660 2004-2006 liggande jag är intresserad av att köpa ett par. :)
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
joacimz skrev:
2281800 Vad fick du ge för rören? Vart beställde du ifrån? Är lite sugen själv på att byta för att få lite maffigare ljud.

Tjena på dig :) Allt väl? Beställde från denna firma Bikeandcarparts Snabba svar via mail och leveransen gick ju väldigt snabbt. Betalade 4080:- inkl frakt till dörren. Touringbutiken vill ha 6580:- för dessa rör.

Ha det!
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Aphex skrev:
2282481 Tjena på dig :) Allt väl? Beställde från denna firma Bikeandcarparts Snabba svar via mail och leveransen gick ju väldigt snabbt. Betalade 4080:- inkl frakt till dörren. Touringbutiken vill ha 6580:- för dessa rör.

Ha det!

Jo då det knallar på. Har skickat iväg ett mail till firman du nämde, frågade även vad de skulle ha för luftfilter.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Aphex skrev:
2282481 Tjena på dig :) Allt väl? Beställde från denna firma Bikeandcarparts Snabba svar via mail och leveransen gick ju väldigt snabbt. Betalade 4080:- inkl frakt till dörren. Touringbutiken vill ha 6580:- för dessa rör.

Ha det!

Tjenixen, var bara nyfiken på om du har fått monterat på systemet ännu och vad du tyckte om det. Låter det mycket maffigare än originalsystemet och märkte du någon skillnad effekt mässigt?

MVH
Kim
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
KimL skrev:
2282938 Tjenixen, var bara nyfiken på om du har fått monterat på systemet ännu och vad du tyckte om det. Låter det mycket maffigare än originalsystemet och märkte du någon skillnad effekt mässigt?

MVH
Kim

Japp, de åkte på sent igår kväll. Provstartade idag innan vi drog och badade. Ljudet var en aning goare än original :D Väldigt dovt ljud med korta insatsen i. Sitter en FIM godkänd killer i dämparna som standard. Följer med totalt 4 olika killers och ett "flamskydd" Effektmässigt vet jag inte än, men ska ut i eftermiddag och testa lite. Återkommer.
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
GPR n´har inga killers eller flamdämpare inte... där sprutar elden rätt i himlen :yoparty
Du har gjort en bra affär på dom rören du köpt, grattis
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
XTrem skrev:
2284073 GPR n´har inga killers eller flamdämpare inte... där sprutar elden rätt i himlen :yoparty
Du har gjort en bra affär på dom rören du köpt, grattis

He he, ja inte vet jag om jag sköt några flames idag. Gav arbetskamraten en rejäl avgaspuff i ansiktet dock :) Fy helv vad det dönar, propparna åkte i känslig och gammal som man är. Tror inte omgivningen tycker det är lika farligt som när man sitter på hojen. Klart bättre vrid och jämnare gång genom registret iallaf :tummenupp
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Ja fii fan! Nu kan farsan växla från tvåan till trean på slangen :yoparty :3freak Framhjulet går dock ner rätt snabbt efter det :tomten
Var ute nu på kvällen å feppla med CO:n också. Hamnade slutligen på 85 då jag tyckte den gick som jämnast. Men man är ju ingen expert direkt och har ju ingen annan att jämföra med. Stoppsladd kanske är sugen att göra en testrepa någongång? Trevligt att råkas på macken förresten i Onsdags :)
Fegade ur och satte i gnistgallret också, låter friskt ändå men verkar ta bort de högsta db topparna. Nu går det att trivas utan proppar och risken för tinnitus minskades en aning :tungan

Bilder på eländet:
 

Bifogat

  • 20060706117_2.jpg
    20060706117_2.jpg
    101.8 KB · Visningar: 888
  • P7090182_2.jpg
    P7090182_2.jpg
    110.3 KB · Visningar: 198
  • P7090184.jpg
    P7090184.jpg
    90.5 KB · Visningar: 259
Last edited:

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Har fått en XT photoshoppad av SILVERBIRD. Jag fundera på att sätta dit ljuddämpare typ Buell kolla här vad tror ni.
 

Bifogat

  • XT utan blås.jpg
    XT utan blås.jpg
    134.6 KB · Visningar: 359

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Aphex skrev:
2287651 Ja fii fan! Nu kan farsan växla från tvåan till trean på slangen :yoparty :3freak Framhjulet går dock ner rätt snabbt efter det :tomten
Var ute nu på kvällen å feppla med CO:n också. Hamnade slutligen på 85 då jag tyckte den gick som jämnast. Men man är ju ingen expert direkt och har ju ingen annan att jämföra med. Stoppsladd kanske är sugen att göra en testrepa någongång? Trevligt att råkas på macken förresten i Onsdags :)
Fegade ur och satte i gnistgallret också, låter friskt ändå men verkar ta bort de högsta db topparna. Nu går det att trivas utan proppar och risken för tinnitus minskades en aning :tungan

En mobajl bild då på eländet:

attachment.php

Ja en testrepa ska väl inte vara omöjligt att genomföra. Du kan ju få prova min då om du vill så man har nåt att jämföra med.
Kul att råkas så man fick ett ansikte till namnet och ett känt ansikte desutom :)
Får ju semester nästa vecka så då finns det lite tid :banana
Bara att vi får höras. Jag skickar över ett PM med mitt nallenummer så kan du slå en pling om du vill. Jag har inte fått hem min nya dator än så jag är utan för tillfället. Bara jobbets.....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
gniden skrev:
2287799 Har fått en XT photoshoppad av SILVERBIRD. Jag fundera på att sätta dit ljuddämpare typ Buell kolla här vad tror ni.

Såg helt klart intressant ut, men frågan är hur mkt den lilla stumpen dämpar?
 

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
motardnisse skrev:
2288065 Såg helt klart intressant ut, men frågan är hur mkt den lilla stumpen dämpar?

Den är lite liten (bilden) jag har mätt endel och räknar att kunna ha en 25-30 lång 25 bred och 10-14 hög. Jag har kontakt med en firma som gör bildämpare här i trakten som ska hjälpa mig efter semestern, så jag hoppas att kunna få den ganska tyst. Vi ska göra ett prov i plåt och sen om det blir bra så gör vi en i rostfritt. :D
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Hmm, nu har man plöjt igenom tråden men jag klarade inte av att sträckläsa den :3freak

Själv skaffade jag mig en XT-R -05:a förra månaden, hitta en oanvänd på Yamahacenter och kunde inte låta bli :)

Lite put blir man när man inte med ett enkelt handgrepp kan byta mellan offroad och motarddäck, de på Yamaha hävdade att gaffeln på -X hojen var bredare.
Borde det inte räcka med att byta gaffelkrona till en från XT-X?

Tja, vill man ha en motard så ska man nog köpa en med de samma :gnissla
Ska iof inte klaga, är toknöjd med hojen (tja lite mer kraft skulle inte vara fel).

Efter att ha läst hela tråden har man fått flera idéer för att få ut lite mera pulver ur hojen. Nu ska jag bara övertala damen om att orginaldämparna behöver bytas (någon som har en bra övertalningstaktik?).
Tja får nog vänta lite ändå, tror inte att damen går med på att skippa semestern bara för att jag vill skaffa godis till XT:n :hihi

Är det värt att rycka snorkeln och ställa CO:n även om man inte bytt filter och dämpare?

Tack för alla inlägg, har haft det trevligt att plöja igenom dessa de senaste kvällarna.

Ös på så kanske vi syns ute på vägarna någon gång.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
mml_42 skrev:
2288337 Hmm, nu har man plöjt igenom tråden men jag klarade inte av att sträckläsa den :3freak

Själv skaffade jag mig en XT-R -05:a förra månaden, hitta en oanvänd på Yamahacenter och kunde inte låta bli :)

Lite put blir man när man inte med ett enkelt handgrepp kan byta mellan offroad och motarddäck, de på Yamaha hävdade att gaffeln på -X hojen var bredare.
Borde det inte räcka med att byta gaffelkrona till en från XT-X?

Tja, vill man ha en motard så ska man nog köpa en med de samma :gnissla
Ska iof inte klaga, är toknöjd med hojen (tja lite mer kraft skulle inte vara fel).

Efter att ha läst hela tråden har man fått flera idéer för att få ut lite mera pulver ur hojen. Nu ska jag bara övertala damen om att orginaldämparna behöver bytas (någon som har en bra övertalningstaktik?).
Tja får nog vänta lite ändå, tror inte att damen går med på att skippa semestern bara för att jag vill skaffa godis till XT:n :hihi

Är det värt att rycka snorkeln och ställa CO:n även om man inte bytt filter och dämpare?

Tack för alla inlägg, har haft det trevligt att plöja igenom dessa de senaste kvällarna.

Ös på så kanske vi syns ute på vägarna någon gång.

Helt klart värt att rycka snorkeln samt ställa upp co värdet, det är riktigt snålt ställt original. Jag upplevde bättre drag genom hela registret och framför allt på topp. Ut och meka.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Helt klart värt att rycka snorkeln samt ställa upp co värdet, det är riktigt snålt ställt original. Jag upplevde bättre drag genom hela registret och framför allt på topp. Ut och meka.

Tja, låter som en uppmaning som jag inte kan motstå :D

Blir en vända i garaget lite senare så får vi se vad som händer.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Vad tyckte dudå? Märkte du någon skillnad?

Ska jag vara ärlig så hann jag inte kolla det i går :rodnar

Håller dessutom på att packa inför semesterresan som går av stapeln i morgon så jag får nog tyvärr vänta med att kolla det tills jag kommer hem :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top