Härlig aktivitet i tråden... Såhär ligger det till..
Jag har bytt till 14 kugg fram förra våren, körde hela säsongen -08 (1100 mil) Jag bytte bara drevet och det kräver ingen "drivline" byte om inte kedjan är slut och bakdrevet har "hajfenor" och är slut, men knappast på några hundra mil, drivpaketet håller en bra bit över 1500 mil om man sköter det, mitt har gått 1600mil nu, och de är helt okej fortfarande...
Sedan vart det en mer harmonisk hoj att köra, och det beror på att hastighetsmåtten harmonerade mer, man slapp detta med att sitta och växla mellan 2-3 och 3-4 då den allt som annars rappade och ryckte... och de vart mycket bättre... sedan vart den ju "kortare" på 1:an, men den är ju ändå bara en "rulla igång" växel och draget vart bra mycket bättre från 2:an och framåt...
Sedan när jag justerade CO och dessutom rykte snorkel så vart det en sjuk skillnad, efter en viss tålamodig inställning...så jag hade två olika värden...
ett värde för "lek" och ett värde för "landsvägskörng" på CO;t.
Sedan åkte PCIII i och leendet bara finns där, och med KN filtret så vart den än mer skön... och då har jag endast kört med standard mappar, utan att "bänka" den. Skulle nog gå än bättre med en ren bänkning, men hoppas än idag att någon sitter på en sådan "MAPP"... just nu återstår bara DNA filtret...
Kan bekräfta att hojen går igenom en besikting... åkte dit på Huddingevägen förra året för lite bakhjulsåkning, men de kände jag inte igen, och dessutom gick det inte för fort... så jag åkte dit på böter för utebliven nr. skyltsbelysning och ombesiktning för "ljudet"...
Vilket jag löste med att köpa ett diodljus för skylten och 20 min mecka att byta till orginalrören och sedan förbi Bilprovningen... Sedan byte jag tillbaka och där är vi "idag"...
Mitt råd... fram med vinkelkap och moraknivar.... Modda efter eget tycke, orginalplastdelarna kostar inte så många kronor...
Hur fasiken länkar man till ett tidigare inlägg....