Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Mm okey. Fast måste jag verkligen det? Hojen har gått cirka 400 mil och är en 08a...eller menar du att det blir direkt dåligt/skadligt för hojen om man bara byter framdrevet och ingeting annat, fram/bakdrev/kedja kommer ur fas med varandra vad gäller slitage?
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Mm okey. Fast måste jag verkligen det? Hojen har gått cirka 400 mil och är en 08a...eller menar du att det blir direkt dåligt/skadligt för hojen om man bara byter framdrevet och ingeting annat, fram/bakdrev/kedja kommer ur fas med varandra vad gäller slitage?

Jag undrade samma sak. Servicekillen sa att några hundra mil inte är några problem.
Har man däremot ett drivpaket som gått långt, så att kedja och drev har hunnit slita in sig, då är det nog läge att byta hela skiten.

Jag är som sagt jättenöjd med nya drevet. Nu går hojen som den ska göra!

Snart kommer mitt nya DNA filter också! :banana :banana :banana

Kommer bli en härlig säsong!!!

Edit: Jag kollade på kvittot... Drevet kostade 135.- och jobbet bakade dom in i servicepriset..
Däremot såg jag att dom hade tagit ut en hundring extra på kassakvittot, jämfört med jobbspecifikationen... Funderar på om dom försökte luras lite...
Inget att bråka om egentligen. Känns fortfarande jäkligt billigt!
 
Last edited:

vemsom

Guest
ah, jo det kan nog stämma.. vet inte vad ett drivpaket brukar hålla.. 1500 mil? det dubbla?

Jag har inte testat omdrevat på XT660n men min hoj blev precis som du säger också mycket smidigare i stan. Sen lite rappare även annars. Okej, man tappar kanske lite toppfart. Men i teorin/praktiken skulle det ju även kunna innebära att hojen orkar driva högre också... om man nu är intresserad av toppfart.
En annan bieffekt är ju att bränsleekonomin kan bli lite sämre, men inom lagens mening är det nog marginellt
 

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
Tack ännu en gång Holtis :tummenupp

Blir nog till att köpa brickor att ha som mått, sen såga till ett par rör i rätt storlek :D
 

MonsterDarck

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Ducati Monster 620"Såld" Yamaha XT660X-08
En liten fråga bara:rolleyes:

Är det nån vänlig själ i Gbg som känner till nån billig verkstad (eller som kan göra det själv mot ersättning) som kan modda baken ala Holtis??

Yamaha ville inte göra det pga dom trodde besiktningen inte skulle godkänna....:jisses

Är tyvärr född mä tummen mitt i handen så skulle jag försöka mig på det skulle det la sluta i total katastrof:rofl :huvet
 

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Börjar bli riktigt sugen på en XT 660 nu, får se till att klara körkortet snart och sen få ett jobb så kanske man kan köpa sig en.

0788835728.jpg


0788835729-1.jpg


07888357292.jpg


07888357292kopia.jpg


ny1.jpg


Någon som vet om man på något sätt kan välja vilken färg på fälgarna man vill ha?


Jag frågade precis den frågan när jag köpte min då jag ville ha just guldfälgarna men icke gick det fick bli fälgstripes istället! Min är tillsalu om du är sugen föresten.
 

vemsom

Guest
En liten fråga bara:rolleyes:

Är det nån vänlig själ i Gbg som känner till nån billig verkstad (eller som kan göra det själv mot ersättning) som kan modda baken ala Holtis??

Yamaha ville inte göra det pga dom trodde besiktningen inte skulle godkänna....:jisses

Är tyvärr född mä tummen mitt i handen så skulle jag försöka mig på det skulle det la sluta i total katastrof:rofl :huvet

Finns lösningar (En liten mojäng "Speedohealer" typ 800kr) som löser problemet med den felvisande hastigheten samt att trippmätaren annars visar fel.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
En liten fråga bara:rolleyes:

Är det nån vänlig själ i Gbg som känner till nån billig verkstad (eller som kan göra det själv mot ersättning) som kan modda baken ala Holtis??

Yamaha ville inte göra det pga dom trodde besiktningen inte skulle godkänna....:jisses

Är tyvärr född mä tummen mitt i handen så skulle jag försöka mig på det skulle det la sluta i total katastrof:rofl :huvet

Det e lungt med bes ja vet men sen om db det e en annan sak, men att yamaha inte kan deta e väll för att det tar tid o kostnaden vill du nog inte betala som dom debiterar för detta

sen verkar det som flera har tumen mitt i handen så ta det inte så alvarligt,

ja tyckte detta va lätt då en xt som ja gorde till en vän i sthlm, even bytte drev pc 3, dna steg 2 mm + 2 mod som inte finns i denna tråd va ja minns och ja visa lite till holtis då han va hemma hos mej en gång, men har inte sett att han har testat dessa :tummenupp men det kommer

//Robin
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Finns lösningar (En liten mojäng "Speedohealer" typ 800kr) som löser problemet med den felvisande hastigheten samt att trippmätaren annars visar fel.

Men hur pass fel visar mätarna egentligen om man drevar ner en kugg fram?
Jag läste 10km/h för fort i 90km/h tidigare här i tråden... Men hur stor skillnad blir det på trippen? Är det på något sätt lönt att lägga pengar på en såndäringa speedohealer?
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Härlig aktivitet i tråden... Såhär ligger det till..
Jag har bytt till 14 kugg fram förra våren, körde hela säsongen -08 (1100 mil) Jag bytte bara drevet och det kräver ingen "drivline" byte om inte kedjan är slut och bakdrevet har "hajfenor" och är slut, men knappast på några hundra mil, drivpaketet håller en bra bit över 1500 mil om man sköter det, mitt har gått 1600mil nu, och de är helt okej fortfarande...
Sedan vart det en mer harmonisk hoj att köra, och det beror på att hastighetsmåtten harmonerade mer, man slapp detta med att sitta och växla mellan 2-3 och 3-4 då den allt som annars rappade och ryckte... och de vart mycket bättre... sedan vart den ju "kortare" på 1:an, men den är ju ändå bara en "rulla igång" växel och draget vart bra mycket bättre från 2:an och framåt...

Sedan när jag justerade CO och dessutom rykte snorkel så vart det en sjuk skillnad, efter en viss tålamodig inställning...så jag hade två olika värden...
ett värde för "lek" och ett värde för "landsvägskörng" på CO;t.

Sedan åkte PCIII i och leendet bara finns där, och med KN filtret så vart den än mer skön... och då har jag endast kört med standard mappar, utan att "bänka" den. Skulle nog gå än bättre med en ren bänkning, men hoppas än idag att någon sitter på en sådan "MAPP"... just nu återstår bara DNA filtret...

Kan bekräfta att hojen går igenom en besikting... åkte dit på Huddingevägen förra året för lite bakhjulsåkning, men de kände jag inte igen, och dessutom gick det inte för fort... så jag åkte dit på böter för utebliven nr. skyltsbelysning och ombesiktning för "ljudet"...
Vilket jag löste med att köpa ett diodljus för skylten och 20 min mecka att byta till orginalrören och sedan förbi Bilprovningen... Sedan byte jag tillbaka och där är vi "idag"...

Mitt råd... fram med vinkelkap och moraknivar.... Modda efter eget tycke, orginalplastdelarna kostar inte så många kronor...:banana

Hur fasiken länkar man till ett tidigare inlägg....
 
Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Funkar detta... hittade min gamla tråd på sidan 141.

Prova dig fram... kör med justeringsläget i, så har du även varvräknaren framme i den övre högra hörnan... så provar du att "modda" den...
Har själv två inställningar...

7 vid normalkörning - 22 vid "lek"
Bara att prova sig fram...



Min visar:
- 30 km = 32 km
- 50 km = 52 km
- 70 km = 74 km
- 90 km = 98 KM
Allt enligt GPS, då iof med 14 kugg fram...
Samt att den den lyfter till skyn på 1:an vid gaspådrag... räcker med ett litet "Brapp" på gasen och på upplyftet så petas 2:an in...

Samt att den på 2:ans växel kommer upp smidigt vid 40Km vid "dumpa" av kopplingen, men sätten är många... bara att öva..

Men hur pass fel visar mätarna egentligen om man drevar ner en kugg fram?
Jag läste 10km/h för fort i 90km/h tidigare här i tråden... Men hur stor skillnad blir det på trippen? Är det på något sätt lönt att lägga pengar på en såndäringa speedohealer?

Hej nu e ja hoj lös
får ev leta nogot risigt o leka me :yoparty

fixa det lilla filtret ja visa till dej ;) o plugga ais :tummenupp



//Robin

Ja visst f*n.... den där lilla rackarn ja... på med ett litet "tratt" filter va...
Nu minns jag.... :huvet

Hur kan du vara utan hoj nu??? Skärpning... :va
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Ja visst f*n.... den där lilla rackarn ja... på med ett litet "tratt" filter va...
Nu minns jag.... :huvet

Hur kan du vara utan hoj nu??? Skärpning... :va

japp den me tratt sen testa att ta bort den där kontakten först vid höger sida då du sitter på mc ( bakom kylar vinge höger gas sidan ) ;) sen pluggar du bara denna så slipper du avgas smällar i luft burk lite mindre, ja kan hör med en ja känner om denna har kvar pc3 mod till sin så du kan testa

Har du bytt dom främre rören me nu ?? (såg en anonns på blocket dna + rör +lite till

Ja fick ju så bra betalt ju sen har ja lite mycket bilar ju :rolleyes: ska ev fixa tzr250 nya däck. bat. inreggning. bes ev pack boxar fram

ev så blir det nogot som ja kan tuffa runt o köra endast trafik o inta va så oroad att den blir stulen som kollar ja efter, men du vet ju hur det blir då man söker :D

Eller kan ja få låna din frus hoj så vi kan åka lite :krama ;) (om ja får apstinens) :Bugar

//Robin
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
:tummenupp
japp den me tratt sen testa att ta bort den där kontakten först vid höger sida då du sitter på mc ( bakom kylar vinge höger gas sidan ) ;) sen pluggar du bara denna så slipper du avgas smällar i luft burk lite mindre, ja kan hör med en ja känner om denna har kvar pc3 mod till sin så du kan testa

Har du bytt dom främre rören me nu ?? (såg en anonns på blocket dna + rör +lite till

Ja fick ju så bra betalt ju sen har ja lite mycket bilar ju :rolleyes: ska ev fixa tzr250 nya däck. bat. inreggning. bes ev pack boxar fram

ev så blir det nogot som ja kan tuffa runt o köra endast trafik o inta va så oroad att den blir stulen som kollar ja efter, men du vet ju hur det blir då man söker :D

Eller kan ja få låna din frus hoj så vi kan åka lite :krama ;) (om ja får apstinens) :Bugar

//Robin

Självklart så så får du låna en av hojarna om de rycker i gashanden...
När de gäller de främre rören så var de hans Leovince jag köpte då jag kollade på en hoj i samma "kommun" i helgen... Men, min plånbok vart helt blottad... och frugans miner börjar bli lite smått påfrestande att "läsa av" då det påminner om väl uttalande meningar... typ... "Men skärp dig... nu får ni fan ge er... " vi är ju två som har XTX och damerna i familjen åker ju på sina ER6:eek:r... och de behöver inga grejer... :fyllisar (tur hon inte finns med på sporthoj) och Lill Holtis litar jag på,... annars plockar jag hans "pipor"...
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
:tummenupp

Självklart så så får du låna en av hojarna om de rycker i gashanden...
När de gäller de främre rören så var de hans Leovince jag köpte då jag kollade på en hoj i samma "kommun" i helgen... Men, min plånbok vart helt blottad... och frugans miner börjar bli lite smått påfrestande att "läsa av" då det påminner om väl uttalande meningar... typ... "Men skärp dig... nu får ni fan ge er... " vi är ju två som har XTX och damerna i familjen åker ju på sina ER6:eek:r... och de behöver inga grejer... :fyllisar (tur hon inte finns med på sporthoj) och Lill Holtis litar jag på,... annars plockar jag hans "pipor"...

ja tackar ,ja tänkte på er då ja såg annonsen där av nämde ja detta, vist får man hålla damerna lite off line ;) jo man får ta lite i om gångar :) ¨
För han som har moddet om det finns kvar till pc3 hadde främre rör på sin och det moddet ja tala om ja ska eposta till han ,

Pm ditt GSM nr till mej eller så har ja det kvar i min förra gsm :)

//Robin
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Sedan åkte PCIII i och leendet bara finns där, och med KN filtret så vart den än mer skön... och då har jag endast kört med standard mappar, utan att "bänka" den. Skulle nog gå än bättre med en ren bänkning, men hoppas än idag att någon sitter på en sådan "MAPP"... just nu återstår bara DNA filtret...
Jag bänkade min hos Motospeed i Västerås för två, tre veckor sen. Har GPR slip-on, DNA Stage 1 & 2 samt ryckt snorkel. Vill du kan du testa min mapp. Fast jag vet icke hur man får ut den dock..... :va
50,02 hk på bakhjulet och 62,9 i vrid. Undrar hur många hästar den har original på bakhjulet.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Monterade på gpr-piporna igår och jävlar i mig vilken skillnad det blev att köra!
Hade nästan glömt bort hur underbart det lät, man blev som nykär!

Gjorde nåt slags semi-försök att montera på baklyset från kedo.de men jag kände direkt att jag orkar inte med den processen. Inte alls hemma på el och evigt trött på modda nu när man gjort en hel del med bilen just precis.

Därför..undrar jag om nån vill köpa det? Sprillans som sagt, samt biltema led-blinkers samt motstånd. 1100 kr kostade lyset från Tyskland, biltema-grejerna runt 200 kr. 800 kr för rubbet? Skruvar, muttrar samt instruktion från kedo om monteringen medföljer.

Har en givi-box med fästplatta att sälja också, bud!
 

Bifogat

  • DSC01855.JPG
    DSC01855.JPG
    180 KB · Visningar: 160
  • DSC01860.JPG
    DSC01860.JPG
    165.1 KB · Visningar: 94
Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Jag bänkade min hos Motospeed i Västerås för två, tre veckor sen. Har GPR slip-on, DNA Stage 1 & 2 samt ryckt snorkel. Vill du kan du testa min mapp. Fast jag vet icke hur man får ut den dock..... :va
50,02 hk på bakhjulet och 62,9 i vrid. Undrar hur många hästar den har original på bakhjulet.

De vore ju hur nice som helst, det enda som skiljer är ju DNA2 filtret..
(ja, jag vet... att de skiljer en del från hoj till hoj... lika bra att skriva det så man inte får alla på sig:3freak )

Hur du får ur den... fick du inte den på ett usb minne eller skiva?
Annars så har du ju mjukvaran som du fick med PCIII:an, där får man upp den som är i PCIII När man ansluter den till datorn, sedan spar man mappen, och det blir en fil som heter: "filnamn.djm", denna borde du ta hand om, ifall något händer med lagringen i PCIII;an.

Sedan är de bara att maila filen. Jag har en del mappar som jag har testat och det varierar som sagt var en del...

Men de vore kanonnice att testa den :banana
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Idag kom ett roligt paket från posten!
Ett DNA stage 2 luftfilter!

Tog väl ca: 10 min att byta ut orginalsidan på luftburken. Inget svårt alls.
Men försiktig som man är hade jag ändå servicepärmen redo om något skulle gå fel...

Det hela var jättelätt, jag behövde endast lossa 1 skruv för att plocka bort sidoplasten, och fyra st. för att plocka bort locket till burken! :banana
För att få rätt luft/soppa-blandning var jag tvungen att öka CO med 15 steg. Orginal låg CO på 18. Nu med DNA och ryckt snorkel ligger värdet på 33.

För er som inte har gjort detta ingreppet, gör det!!! Blir sjukt härligt ljud av det. Vet inte om man känner någon effektskillnad, jag precis drevat om och ryckt snorkeln. Men alla grejer tillsammans gör skillnad! :banana
Älskar min XT!!

Tack Birka840 för leveransen!

Här följer lite bilder på hur jag monterade det... (Notera förstahjälpenkudden under sitsen, finns på biltema, alla borde ha en sån)
 

Bifogat

  • GetAttachment-6.aspx.jpg
    GetAttachment-6.aspx.jpg
    48.5 KB · Visningar: 127
  • GetAttachment-5.aspx.jpg
    GetAttachment-5.aspx.jpg
    41.6 KB · Visningar: 120
  • GetAttachment-4.aspx.jpg
    GetAttachment-4.aspx.jpg
    52.7 KB · Visningar: 127
  • GetAttachment-3.aspx.jpg
    GetAttachment-3.aspx.jpg
    50.6 KB · Visningar: 137
  • GetAttachment-2.aspx.jpg
    GetAttachment-2.aspx.jpg
    42 KB · Visningar: 105
  • GetAttachment-1.aspx.jpg
    GetAttachment-1.aspx.jpg
    57.6 KB · Visningar: 106
  • GetAttachment.aspx.jpg
    GetAttachment.aspx.jpg
    44.9 KB · Visningar: 107
  • GetAttachment-7.aspx.jpg
    GetAttachment-7.aspx.jpg
    47 KB · Visningar: 133
Last edited:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
De vore ju hur nice som helst, det enda som skiljer är ju DNA2 filtret..
(ja, jag vet... att de skiljer en del från hoj till hoj... lika bra att skriva det så man inte får alla på sig:3freak )

Hur du får ur den... fick du inte den på ett usb minne eller skiva?
Annars så har du ju mjukvaran som du fick med PCIII:an, där får man upp den som är i PCIII När man ansluter den till datorn, sedan spar man mappen, och det blir en fil som heter: "filnamn.djm", denna borde du ta hand om, ifall något händer med lagringen i PCIII;an.

Sedan är de bara att maila filen. Jag har en del mappar som jag har testat och det varierar som sagt var en del...

Men de vore kanonnice att testa den :banana
Annars kan du svänga förbi om du är ute å åker på den södra sidan om stan.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top