Modifieringar XT660 X/R

BearMan

XT660R
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Tranås
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Tackar!
Stog ett tag å velade om jag skulle fästa dem i pakethållare, men nu syns dem väldigt bra bakåt vilket är bra!:tummenupp
Japp, visst blir det miniblinkers med tiden.
Reflexen tänkte jag fästa inne i innerskärmen framför hjulet, vet ej om det är godkänt se bild(svar önskas).


Borde ju rimligen ha plts för reflexen precis under baklyset annars, där jag satt min, postat bild tidigare i tråden och känner inte för att spamma in den hehe, men lägger med en länk: http://loogys.com/xt660r/modendsmall.jpg .

Nu har jag iof nummerplåten sitta därinne där du ville sätta reflexen, nummerplåtsbelysningen jag har där är från en gammal transit tror jag. Tänkte dock att jag skulle ta tag i det någon gång och styra iordning så att jag får blinkers som följer bakljuset på sidorna, för jag tycker det ser lite illa ut när man ser sidan på bakljuset, men det följer skärmkanten fruktansvärt bra där... (originallyset, uppochner vänt...). Skulle egentligen ta en ny bild då jag fixat lite mer på bakpartiet, men satt fasst i ett gyttjehål i går och polarn var inte hemma så kunde inte sno hans vatten... så den är "lite" skitig för stunden...
 

Saukko

When you say Perkele you've said it all.
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XT660X-09
Borde ju rimligen ha plts för reflexen precis under baklyset annars, där jag satt min, postat bild tidigare i tråden och känner inte för att spamma in den hehe, men lägger med en länk: http://loogys.com/xt660r/modendsmall.jpg .

Nu har jag iof nummerplåten sitta därinne där du ville sätta reflexen, nummerplåtsbelysningen jag har där är från en gammal transit tror jag. Tänkte dock att jag skulle ta tag i det någon gång och styra iordning så att jag får blinkers som följer bakljuset på sidorna, för jag tycker det ser lite illa ut när man ser sidan på bakljuset, men det följer skärmkanten fruktansvärt bra där... (originallyset, uppochner vänt...). Skulle egentligen ta en ny bild då jag fixat lite mer på bakpartiet, men satt fasst i ett gyttjehål i går och polarn var inte hemma så kunde inte sno hans vatten... så den är "lite" skitig för stunden...

Hehe....var ju snyggt med plåten inne vid innerskärmen, inget gnällande från farbror blå?

En fundering är om man får använda sig av reflextejp...tänkte ev sätta 2st remsor brevid baklyset på vardera sida.
Nåja, Jag löser det med tiden.
 

BearMan

XT660R
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Tranås
Hoj
2005, Yamaha XT660R
rexlextejp borde vara godkänt. så länge den reflekterar och är röd.

Ang min nummerplåt så är det bara en polis som har påpekat det hittills och han backade typ 10 meter kollade på den och sa.... "Ja, den syntes ju bra härifrån så då får du ingen böter för det".
Men vet inte vad det är för krav riktigt som gäller, enda jag kan komma ihåg är att den skall vara väl synlig bakifrån.... dock så får man inte böja en nummerplåt om jag inte minns helt fel, och jag tyckte det var lite för lite rum mellan däcket och plåten så jag sparkade in den lite i nederkant... men den syns lika bra endå... dock så är den ju krökt... Men nej, inte haft några direkta problem med farbror blå. är ju iof inte så fruktansvärt gott om dem här heller, dem kommer hit och har ngn nykterhetskontroll då och då...
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hehe....var ju snyggt med plåten inne vid innerskärmen, inget gnällande från farbror blå?

En fundering är om man får använda sig av reflextejp...tänkte ev sätta 2st remsor brevid baklyset på vardera sida.
Nåja, Jag löser det med tiden.

regg nr måste va plaserad bakom hjul axeln sett bakifrån (DVS) bulten som håller o bak hjulet samma gäller bak lyset i sthlm e det böter direckt om denn sitter där :D i dagens läge ju hehe ( dvs inne i hjul huset )

Ang reflex sätt dit en under skjulten bara så e det klart :tummenupp

om du blir stoppad an en trafik patrull dvs (kör flygande bes på plats kommer inte i håg va desas kallas just nu en spesssiel rotel) o dom vill besikta så e det ju loteri med avg rör mm men men det får man ta,

( det e ju heltyp godkända fördon detta som dom går på just nu )

reg skjult e 1600 kr va ja hört :död
om bes pg mod bara byta till orginal men 3 gången vat ja inte vad som händer vi får se i höra :tungan

//Robin
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
redan att det går att slarva är ju ett fel i mina ögon...med hänvisning till nyckel problemet tidigare
 
Last edited:

vemsom

Guest
Ohoy (lite fel tråd att sabba med köpfråga, men det verkar som flest insatta kollar här)
Står här i valet och kvalet för vilken modell jag skall ha.

Har inte testat R:en, bara X:en två gånger, en gång med passagerare och en gång utan.
Båda fungerade klart bra, men en liten extra sadel kan nog vara skönt, för den som åker framförallt :)

Tanken är att vi skall åka touring och gärna på grusvägar runt om i Sverige. Framöver kommer flickvännen förhoppningsvis att skaffa kort så jag vill nog inte krypa till något komfortkors och skaffa en transalp eller liknande, även om det kanske kan vara schyst även om man åker själv.
Jag kommer också ha hojen till och från jobbet och alla andra turer man gör. Jag har ingen bil och funderar inte direkt på att skaffa det för pendlingen till jobb heller.
X:en lär väll tala för stadskörningen, men jag har även testat den på grusväg, med passagerare till på köpet, och det gick fan helt strålande. Jag har aldrig kört någon "offroad" eller grushoj, så jag har iofs inget annat att jämföra med än min Honda VTR, som i ärlighetens namn bör hålla sig på asfalten.
Mina körvanor idag innefattar därför inte heller någon gruskörning och jag vet heller inte om det finns några vägar (men det antar jag det gör) runt om där jag bor. Men med möjligheten att köra på dem kommer man hitta de vägarna också.
Man skulle ju kunna skaffa "grusigare" däck och sätta på motarden och öka potentialen där lite. Räcker det? Eller kommer man vilja ha mer?
Hur mycket sämre är R:en i stan och på landsväg? Jag har inte några polare som kör grus eller offroad, men det sociala har jag inte direkt några problem med, så det dyker väll upp fler kompisar att köra med om man vill ut i naturen.

Haka inte upp er så mycket på hojen jag har i dag. Jag vill se om nya vägar kan vara rätt väg att gå. Motorvägar är inte speciellt inspirerande!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
En transalp är väldans mycket tråkigare (fast den nyaste modellen har blivit bättre).

Jag tror att är det så att man funderar på grus så är en R ett bra mycket bättre alternativ. Visst går det att ta sig fem på grus med en X men skillnaden är enligt mig iaf enorm om man vill börja gasa och sladda lite. Ett 17 tums litet framhjul ställer till med en hel del konstiga saker om farten på grus vägen ökar.

Är man en van grusåkare så funkar det givetvis bättre men ett stort smalt framhjul gör hojen mycket mer förutsägbar. Så det blir mycket enklare att köra.
 

vemsom

Guest
Jo. Det är väll lite vad jag har tänkt också.
Och jag ville ju testa något nytt. Vad beträffar pendlingen till o från jobb samt de andra turerna man brukar göra. Hur mycket sävligare blir Ren kontra Xen?
Är fjädringen av samma kvalitet på båda hojarna? Hårdhet osv? Fjädringsvägen är lite olika fram, det är det enda jag har kunnat utläsa.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror nog hojarna är väldans lika även vad gäller fjädring. Men X:en är helt klart bättre vad gäller asfalt men jag vill nog påstå att det mest har med just hjulen att göra.

R:en kan nog bli helt ok på vägen med rätt däck och även helt ok på grus med rätt däck också. Dock är det nog det gamla vanliga att X:en kommer aldrig kunna kompensera med däck för att kunna funka bra på grus.

Men som sagt en R kommer aldrig heller kunna bli lika bra på asfalt som en X :va

Det jag menar är att de har två olika grund tänk. Men en R kommer i "snitt" kunna funka bättre till allt.

Sedan finns det ju andra saker som att tex en X kanske ser lite fräckare ut mm men det är ju en annan sak :gnissla
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag håller med de ovansående inläggen.
En sak till som jag vill inflika bara, du kan inte köpa grovmöstrade däck till X:en, däremot släta däck till R:en.
Fördelen med en R är att den klarar bägge underlagen bättre än vad en X gör.
Så jag tycker du skall köpa en R och känna efter själv.
 

vemsom

Guest
Tack!
Jo jag har kollat i förbannelse nu tycker jag ;)
Det lutar också åt Ren här, även om Xen är klart snyggare och skulle nog göra sig bättre rent visuellt med knäpuckarna på byxorna ;) men jag försöker ju överge det lite. Kläderna får jag ha kvar tills de blir utslitna, de spelar ingen roll :)

Touring-biten talar också för R-modellen
Verkar bli det (för tillfället) Men man hinner väll vackla fram och tillbaka lite tills pengarna kommit in på kontot. Kanske skrev det innan med, väntar på en köpare på min hoj, tre veckor kvar tills allt är klart om allt blir som det är sagt. Håll tummarna!

Finns det några skåningar här sen som kan inviga mig på grusvägarna?
 

Saukko

When you say Perkele you've said it all.
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XT660X-09
Tack!
Jo jag har kollat i förbannelse nu tycker jag ;)
Det lutar också åt Ren här, även om Xen är klart snyggare och skulle nog göra sig bättre rent visuellt med knäpuckarna på byxorna ;) men jag försöker ju överge det lite. Kläderna får jag ha kvar tills de blir utslitna, de spelar ingen roll :)

Touring-biten talar också för R-modellen
Verkar bli det (för tillfället) Men man hinner väll vackla fram och tillbaka lite tills pengarna kommit in på kontot. Kanske skrev det innan med, väntar på en köpare på min hoj, tre veckor kvar tills allt är klart om allt blir som det är sagt. Håll tummarna!

Finns det några skåningar här sen som kan inviga mig på grusvägarna?
Se, det ordnar sig alltid....:tummenupp
 

vemsom

Guest
Någon som har lite tips för skjutsning då? typ extra sadel? "Airhawk" eller liknande?
Eller andra touring-tips? Höjt styre kanske kan vara vettigt för stående körning när man är någorlunda lång? (191)
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Tack!
Jo jag har kollat i förbannelse nu tycker jag ;)
Det lutar också åt Ren här, även om Xen är klart snyggare.

Ska du ut och toura och köra på en del grusväg så är det inget snack om att det är en R som gäller.
Den funkar faktiskt helt ypperligt på landsväg också!
Sen vilken som ser bäst ut ligger väl lite i betraktarens ögon.
Eller som min flickvän sa när hon såg en X "Titta den ser ut som din fast barnslig".

Men om du ska ut och toura så bör du tyvärr införskaffa en hög ruta.
Om du tycker att en R är ful så blir den inte prexis vackrare med den!
Men den behöver man ju inte alltid ha på.
 

vemsom

Guest
Ska du ut och toura och köra på en del grusväg så är det inget snack om att det är en R som gäller.
Den funkar faktiskt helt ypperligt på landsväg också!
Sen vilken som ser bäst ut ligger väl lite i betraktarens ögon.
Eller som min flickvän sa när hon såg en X "Titta den ser ut som din fast barnslig".

Men om du ska ut och toura så bör du tyvärr införskaffa en hög ruta.
Om du tycker att en R är ful så blir den inte prexis vackrare med den!
Men den behöver man ju inte alltid ha på.

Gött. Jo det är drömmen. Körde genom småland härom veckan och tittade trånande in längs grusvägarna och tänkte "fan, man borde bara köra ut och ta alla vägar som kommer upp och skita i vart man hamnar". Lite den känslan.

Ang. ruta däremot. Nja.. Jag vet inte.
Tycker turbulensen man får av många rutor är mycket värre än fartvinden. Låter mycket mer ofta. Kanske också beror på att jag hamnat över den tänkte användningszonen? Talar kanske lite för en Ténéré.. men de extra pengarna lägger jag nog hellre på lite väskor, tält och soppa.
 

vemsom

Guest
Det är exakt därför jag införskaffade en R.
Försöker göra det varje helg.
Den enda egentliga nackdelen är att det är en liten tank på hojen.

Köp en jättetank från tyskland då? :)
(inte billiga, men ändå).. Såg att någon hade en liten extratank med... minns inte riktigt var)

(eller varför inte bygga något eget?)

Vad är annars de svaga sidorna hos hojen? brister? egenheter? vad uppgraderar folk och vad saknar man?
 
Last edited:

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
vad är det som gör att x en är 8kg tyngre?

jag har en till fråga också på denhär sidan står det i fitting instructions att man kan kolla olika saker tex temp och trottle angle vad mer kan man kolla? och hur gör man för att komma in i den menyn? jag har inte lyckats
http://www.xt660.com/site/node/53
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top