Modifieringar XT660 X/R

Tjena alla xt x/r förare, Jag har lite frågor om eran typ av hoj. Är nämligen lite sugne på en sådan.
Service när? dyrt? kan man göra det själv utan svära för mycket?
Busfaktor, detta är den mest väsentliga frågan då jag gillar o leka med polisen :P
Ser många på blocket för runt 35-45 papp o många har inte gått mer än 1500 mil max, är de bara biliga generellt eller är där en anledning?
Tacksam för svar/ Wheelieboy

Lätt mekade du kan göra allting själv om du inte har tummen mitt i näven..

Busa å köra ifrån polisen med en X e då inga problem vad jag har märkt hittils.. men räkna med massa gliringar från folk som kör nåt annat.. Men de brukar tystna när man kör skiten ur dom :)

-Men den är inte "lättkörd" du bör ha stenkoll på hur man kopplar upp en hoj ordentligt för att ens få upp den :P gasa upp på bakan går i princip bara på 1:ans växel..
(eller de går på 2:an med men de tar så mycket av registret att man inte vill gasa upp)

dom är billiga rent generellt.. inte en jätte poppis hoj som busmotard om du jämför med LC4 t.ex.

rekomenderas varmt om du gillar att köra istället för att ligga på knä å byta olja en gång i kvarten

EDIT: Men det är ett stort klumpigt trött as :)
 
Last edited:
Ja koppla upp på slangen är inget problem, rätt hemma på det där med wheelies ;) Har testat lite andra typer av motarder (640, 690, Hypermotard osv..) o alla dessa är antingen dyra i inköp eller katastrof i service anseende. Cross växla på slangen? Hur gillar den det? Tackar för svar, ska iväg o testa en snart :tummenupp


Lätt mekade du kan göra allting själv om du inte har tummen mitt i näven..

Busa å köra ifrån polisen med en X e då inga problem vad jag har märkt hittils.. men räkna med massa gliringar från folk som kör nåt annat.. Men de brukar tystna när man kör skiten ur dom :)

-Men den är inte "lättkörd" du bör ha stenkoll på hur man kopplar upp en hoj ordentligt för att ens få upp den :P gasa upp på bakan går i princip bara på 1:ans växel..
(eller de går på 2:an med men de tar så mycket av registret att man inte vill gasa upp)

dom är billiga rent generellt.. inte en jätte poppis hoj som busmotard om du jämför med LC4 t.ex.

rekomenderas varmt om du gillar att köra istället för att ligga på knä å byta olja en gång i kvarten

EDIT: Men det är ett stort klumpigt trött as :)
 
Ja koppla upp på slangen är inget problem, rätt hemma på det där med wheelies ;) Har testat lite andra typer av motarder (640, 690, Hypermotard osv..) o alla dessa är antingen dyra i inköp eller katastrof i service anseende. Cross växla på slangen? Hur gillar den det? Tackar för svar, ska iväg o testa en snart :tummenupp

Det finns en grej som händer efter ett tag om du kör den hårt.
Precis framför kopplingskorgen (i färdriktningen) så sitter det en drev stack (vet inte vad dom gör dock :P) iallafall så sitter dom 3 med en stor jävla mutter som skall sitta med 80nm. den har jag kunnat skruva av förhand på mina 2 första.
En av hojjarna (den första) så lämna jag in hojjen på yamaha försäkringen för missljud. dom bytte i stort sett alla rörliga delar i hela motorn (18456kr eller nåt i den stilen) problemet löste sig inte.
plocka i sär å sruva åt den muttern så va allt frid å fröjd.

de jobbet tar 2-3 timmar å passar du på å byta olja/filter samtidigt så känns de ännu mer bättre när man e klar :)

den nuvarande gjorde jag de jobbet nu i veckan på, muttern satt hårt å bra medn plockade av å locktightade upp den ordentligt å satte tebax med 85nm :D

Detta har hänt när hojjarna har gått ca 2k mil i min ägo

Så för att svara på din fråga om X-växling så kör på . lyckas du "köra" sönder den motorn så skall du fan få en kaka!

Vid provkörning bered dig på att du kommer uppfatta den som trött.. de tar en stund å köra in sig på hur varven ligger, när du lärt dig det så blir den "rapp" men första gången man kör så e den dödstrött..

Men nu: ÖL! :fyllisar
 

Bifogat

  • DSC00016.jpg
    DSC00016.jpg
    221.2 KB · Visningar: 90
Last edited:
Tjena alla xt x/r förare, Jag har lite frågor om eran typ av hoj. Är nämligen lite sugne på en sådan.
Service när? dyrt? kan man göra det själv utan svära för mycket?
Busfaktor, detta är den mest väsentliga frågan då jag gillar o leka med polisen :P
Ser många på blocket för runt 35-45 papp o många har inte gått mer än 1500 mil max, är de bara biliga generellt eller är där en anledning?
Tacksam för svar/ Wheelieboy

Min synpunkt är väl att den är väl ingen månraket prexis men den tål däremot hur mycket som helst, tanka den med sand om du vill som någon sa...
det säger en del om motorn.

utan vidare hänger XTn med på småslingriga vägar
även med de mest anabola sporthojarna, dock bör man dra sig undan bombarreporna då den inte har ett skit att hämta där...

1a servicen känns viktig men sen kan man serva själv om man vill, har man bara koll på grejorna så äter XTn andra motorer till frukost vad gäller slitstyrka!!! :fakta

Vad gäller däck så blir mitt nästa val MetzelerZ8
 
Har varit på biltema och handlat lite. Bla. handskydd. passar inte rakt av för den som har orginalstyret på. jag har.. men lätt att fixa. expandern som ska in i styret bottnar pga en krympning av innerdiametern i styret blir smalare längre in helt enkelt så man får kapa den ca 17mm.(se bild) För övrigt passade det bra. blev kanon.
 

Bifogat

  • 20110527_001.jpg
    20110527_001.jpg
    237.7 KB · Visningar: 80
  • 20110527_002.jpg
    20110527_002.jpg
    237.3 KB · Visningar: 99
Last edited:
Det finns en grej som händer efter ett tag om du kör den hårt.
Precis framför kopplingskorgen (i färdriktningen) så sitter det en drev stack (vet inte vad dom gör dock :P) iallafall så sitter dom 3 med en stor jävla mutter som skall sitta med 80nm. den har jag kunnat skruva av förhand på mina 2 första.
En av hojjarna (den första) så lämna jag in hojjen på yamaha försäkringen för missljud. dom bytte i stort sett alla rörliga delar i hela motorn (18456kr eller nåt i den stilen) problemet löste sig inte.
plocka i sär å sruva åt den muttern så va allt frid å fröjd.

de jobbet tar 2-3 timmar å passar du på å byta olja/filter samtidigt så känns de ännu mer bättre när man e klar :)

den nuvarande gjorde jag de jobbet nu i veckan på, muttern satt hårt å bra medn plockade av å locktightade upp den ordentligt å satte tebax med 85nm :D

Detta har hänt när hojjarna har gått ca 2k mil i min ägo

Så för att svara på din fråga om X-växling så kör på . lyckas du "köra" sönder den motorn så skall du fan få en kaka!

Vid provkörning bered dig på att du kommer uppfatta den som trött.. de tar en stund å köra in sig på hur varven ligger, när du lärt dig det så blir den "rapp" men första gången man kör så e den dödstrött..

Men nu: ÖL! :fyllisar

Tackar för galet bra svar, ska göra mitt bästa om jag köper en xt för att få den där kakan :P hoppas ölen smakar :tummenupp
 
Kom på en sak. När jag tvättade xtn fick jag syn på att det stod ktm på kylaren. Ingen som vet varför det verkar sitta en ktm kylare på en xt? från vilken hoj kan den tänkas komma?

Lätt mekade du kan göra allting själv om du inte har tummen mitt i näven..

Busa å köra ifrån polisen med en X e då inga problem vad jag har märkt hittils.. men räkna med massa gliringar från folk som kör nåt annat.. Men de brukar tystna när man kör skiten ur dom :)

-Men den är inte "lättkörd" du bör ha stenkoll på hur man kopplar upp en hoj ordentligt för att ens få upp den :P gasa upp på bakan går i princip bara på 1:ans växel..
(eller de går på 2:an med men de tar så mycket av registret att man inte vill gasa upp)

dom är billiga rent generellt.. inte en jätte poppis hoj som busmotard om du jämför med LC4 t.ex.

rekomenderas varmt om du gillar att köra istället för att ligga på knä å byta olja en gång i kvarten

EDIT: Men det är ett stort klumpigt trött as :)
Min xtr med slipon samt dna filter gasade jag upp sittande på 2an strax överb tomgång ;) 3an ståendes ;)

Byter man till ett 2-1 system så tyckte hojjen kändes mycket smidigare. Hann dock inte prova alltför mycket tyvärr :(
 
Last edited:
Kom på en sak. När jag tvättade xtn fick jag syn på att det stod ktm på kylaren. Ingen som vet varför det verkar sitta en ktm kylare på en xt? från vilken hoj kan den tänkas komma?


Min xtr med slipon samt dna filter gasade jag upp sittande på 2an strax överb tomgång ;) 3an ståendes ;)

Byter man till ett 2-1 system så tyckte hojjen kändes mycket smidigare. Hann dock inte prova alltför mycket tyvärr :(
Hade varit intressant att se dig köra....
 
Tackar för galet bra svar, ska göra mitt bästa om jag köper en xt för att få den där kakan :P hoppas ölen smakar :tummenupp

ölen var som vanligt underbar...
:)
Köra skiten ur folk som kör typ 525exc motard med en XTX är så underbart ... dom älskar dig sen! . köp en :) jag e svinfull btw ! ! ! !
 
Hade varit intressant att se dig köra....

Jag gör samma sak med min.
Kan plocka upp den ståendes i runt 90 på 3:an.
4:an i 110 om det finns ett krön, eller gupp att ta hjälp av.

Det handlar bara om teknik. Man får slå av, gunga lite och slita upp på returen helt enkelt.:yoparty
 
ölen var som vanligt underbar...
:)
Köra skiten ur folk som kör typ 525exc motard med en XTX är så underbart ... dom älskar dig sen! . köp en :) jag e svinfull btw ! ! ! !

Har du ens kört en XTX?? Den är ju hur trött som helst och därför köpte min sambo en sån, hon ville inte ha en 690 eller liknande... Kan inte tänka mig att det finns ett enda intervall där en XTX faktiskt är snabbare än 525?!
 
Det är lite intressant hur alla vill jämföra XT:n med en KTM hela tiden? Hojarna är väldigt långt ifrån varandra! XT:n är en sjukt mycket bättre hoj än vad KTM 690 är. Då inte sagt att en KTM 690 inte är mycket snabbare än vad en XT är (även om XT:n har väldigt mycket att hämta om man öppnar upp och låter motorn andas som den vill.) Skall man ha sin hoj endast till bus och inte finner något praktiskt i ägandet är en KTM att föredra vill man därimot ha mer "hoj" (någonting som funkar bättre för gemene man) är en XT att föredra alla dagar i veckan. Och som sagt XT:n blir sjukt mycket roligare om man jobbar lite med den.

När jag hade min XT fixade jag till den den nästan med en gång så jag glömde av hur trött den var original. Sålde hojen för att jag skulle flytta och jobba utomlands ett tag. När jag kom hem funderade jag på att köpa en igen. Var och provkörde en originalare och blev chockad över hur jäkla trött den var. Blev ingen ny XT den gången för jag köpte mig en Versys istället. Men är fortfarande sugen på en XT. Men om jag skall köpa igen får jag räkna på vad det kostar att köpa avgas, PCIII:a osv. Då blir totalen lite högre än vad jag tyker hojen borde vara värd :)
 
Jag blev mest förvånad eftersom Tink anser att en XTX kör ifrån en 525 utan några problem?! Eftersom jag har både en XTX och en 690 SMC så kan jag ju referera till dom bägge. Om den ena är "sjukt mycket bättre" låter jag vara osagt.
 
Med pcIII och luft +pipor är det inga probrem att gasa upp den på 2an av å på med gasen så flyger den upp. 3an har jag inte lyckats få upp den mer än ngn dm sittande.
 
Tror såhär jag, Jag kör en stor tung ford explorer är månskensbonde bor på en liten hästgård och är alltid ute och slinger på mindre krokiga asfaltsvägar med bilen. Såklart vill man ju alltid tävla när det dyker upp en bil. Och det är väldigt få som plockar mig på dom vägarna fast dom har bilar för det. Jag kan min bil vet precis hur den beter sig och att det inte gör något att den vandrar lite i sidled i kurvorna. Är väl lika med xt,n. Kan man sin xt är ett med den och vet hur mycket man kan luta/gasa i kurvor blir man nog farlig :tummenupp
 
Jag gör samma sak med min.
Kan plocka upp den ståendes i runt 90 på 3:an.
4:an i 110 om det finns ett krön, eller gupp att ta hjälp av.

Det handlar bara om teknik. Man får slå av, gunga lite och slita upp på returen helt enkelt.:yoparty

jo men då Gasar du ju inte upp den på kraft...
jag får upp min på 5:an utan att koppla oxå.. men då krävs gupp i asfalten stå på sadeln och en massa gung å slit :)

Har du ens kört en XTX?? Den är ju hur trött som helst och därför köpte min sambo en sån, hon ville inte ha en 690 eller liknande... Kan inte tänka mig att det finns ett enda intervall där en XTX faktiskt är snabbare än 525?!

på pappret nej.
Men i praktiken och när du lägger in förare av olika "brahetsgrad" i ekvationen så kan visst en XTX va snabbare än en 525:a

Tror såhär jag, Jag kör en stor tung ford explorer är månskensbonde bor på en liten hästgård och är alltid ute och slinger på mindre krokiga asfaltsvägar med bilen. Såklart vill man ju alltid tävla när det dyker upp en bil. Och det är väldigt få som plockar mig på dom vägarna fast dom har bilar för det. Jag kan min bil vet precis hur den beter sig och att det inte gör något att den vandrar lite i sidled i kurvorna. Är väl lika med xt,n. Kan man sin xt är ett med den och vet hur mycket man kan luta/gasa i kurvor blir man nog farlig :tummenupp

What he said! :)
 
Last edited:
Jag blev mest förvånad eftersom Tink anser att en XTX kör ifrån en 525 utan några problem?! Eftersom jag har både en XTX och en 690 SMC så kan jag ju referera till dom bägge. Om den ena är "sjukt mycket bättre" låter jag vara osagt.

Om min mamma skulle köra en R1:a så hade du kört ifrån henne med en MT5:a
de är ju rätt så mycke va föraren gör med sin hojj det handlar om.
 
Vart och storhandlat en styck XT660R -07 med 460 garanterade mil på mätaren, helt oskruvad och original. Enda skavanken är en skruv som lossnat till baken där skylt och lyse sitter och en liten repa på en plastbit.

253480_228290893855005_100000222877034_1071301_1904549_n.jpg
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top