Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Tänkte bara kolla intresset på ett par original ljuddämpare jag har liggandes. Har suttit på en XT660R -08. Typ körda i 20 mil..

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
de är dyra så du vet ;)

plasten runt gaffeln tog jag av direkt. men idag hade jag just lämnat in hojen för ett gammalt försäkrings ärendet och mecken trodde nog att de hade gått sönder i krocken de med så han satt på ny skydd samt den lilla skärmen.
tycker att hojen blev så "tam" med de där. gillar det inte alls och ska ta av de nu på kvällen igen.
jag märkte skillnaden med den lilla extra skärmen...gaffeln vart faktist lite styvare med den fast det bara är en liten plast bit.
men jag ska sätta dit en egentillverkad del i carbon istället.

en ny skärm från acerbis hade jag också tänkt att beställa. bli nog via otr som vanligt. är ändå lika snabbt som om jag skulle beställa härifrån och priserna + frakt är bättre där. dessutom är de mkt trevliga.

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Yamaha xt660x -08
konstigt att den lilla skärmen kan göra märkbar skillnad. men den ryker snart precis som framskärmen, tycker den hänger ner fram å liknar en moppe med slut gaffel. så nogot nytt blir det. och bort med gaffelbensskydden.

jopas

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
Yamaha XT 660R -08
Hallå gubbar! Är i beställartagen nu och har en snabb fråga om slip-ons. Visst är slipons att man byter avgasrör + dämpare från skarven som är under hojen, strax bakom mitten? Eller är det endast dämparna?

Och om jag ska köpa leo vince slipons, vad är skillnaden med att ha och inte ha catalyctic converter? skiljer ju 200 euro i pris!

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Mappade om min idag, förra gången den var inne hade de glömt att montera på kn filter. Nu tog de bort snorkeln + kn, gav 1,5hk mer.

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Hallå gubbar! Är i beställartagen nu och har en snabb fråga om slip-ons. Visst är slipons att man byter avgasrör + dämpare från skarven som är under hojen, strax bakom mitten? Eller är det endast dämparna?

Och om jag ska köpa leo vince slipons, vad är skillnaden med att ha och inte ha catalyctic converter? skiljer ju 200 euro i pris!

Korrekt. Slipon system är bakre rören.. har du chans att köpa helsystem gör det. get mest effekt och inte så extremt mycket mer pengar om du köper nytt..

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Tink >>

Den där sidan sidan verkar suga?!
Står nada information, Okej under teknisk spec men i övrigt försöker de bara tracka på en service manual och modifikations pappirus där man ska betala Dollar Ragnar. Ett fall för Sverker. Forumet kanske är bättre men då ska man regga sig verkar det som.

Nåväl.

Jag vill också ställa några fråga eftersom jag är ny i denna tråd och skaffade mig nyligen en XT; Detta med att dra "snorkeln" finns det bilder på hur just den ser ut, är det ubåtsteleskopet under sadeln? När ni ställt om det där ni pratar om från 13 till uppåt 20 i displayen och får en rappare och bättre gång i hojjen, upplever ni då också att den drar mer?

Tink

Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Tink >>

Den där sidan sidan verkar suga?!
Står nada information, Okej under teknisk spec men i övrigt försöker de bara tracka på en service manual och modifikations pappirus där man ska betala Dollar Ragnar. Ett fall för Sverker. Forumet kanske är bättre men då ska man regga sig verkar det som.

Nåväl.

Jag vill också ställa några fråga eftersom jag är ny i denna tråd och skaffade mig nyligen en XT; Detta med att dra "snorkeln" finns det bilder på hur just den ser ut, är det ubåtsteleskopet under sadeln? När ni ställt om det där ni pratar om från 13 till uppåt 20 i displayen och får en rappare och bättre gång i hojjen, upplever ni då också att den drar mer?

ja den sidan e kass på de viset.. men de finns mycket information där om man orkar leta...
Men är medveten om att den är rörig..

skall se om jag kan ta bilder till dig i veckan, har inget vettigt på datan..
om ingen annan hinner före :)
fast lyfter du sadeln så är det är den lilla gummitratten som sitter precis bakom tanken.. ryck bara så e den borta,,,,
:)

Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
bäst att logga in sig på forumet där så är xt660 faktsikt en rätt så bra sida med massa bra information. vissa saker bör man dock tar med en nypa salt men jag tycker att det lönar sig att pröjsa 100kr för att verkligen få all hjälp därifrån när man är nybörjare.

snorkeln har visats just för ca 3sidor sen och hela tema har behandlats. så bläddra gärna tillbaka och kolla.

servicemanuallen (alltså den långa versionen) har jag länkad till för cirkus 20-30 sidor sen. ladda ner den då det är mkt bra att ha.

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Snorkeln + kn gav som jag tidigare skrev 1,5hk på min dvs ingen enorm ökning, men lite mer iaf...

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
bäst att logga in sig på forumet där så är xt660 faktsikt en rätt så bra sida med massa bra information. vissa saker bör man dock tar med en nypa salt men jag tycker att det lönar sig att pröjsa 100kr för att verkligen få all hjälp därifrån när man är nybörjare.

snorkeln har visats just för ca 3sidor sen och hela tema har behandlats. så bläddra gärna tillbaka och kolla.

servicemanuallen (alltså den långa versionen) har jag länkad till för cirkus 20-30 sidor sen. ladda ner den då det är mkt bra att ha.

Aa tack för infon.
Jag har svårt annars att finna tid att bläddra i en 240 sidor tråd. Där 5% är av intresse! :)

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Yamaha xt660x -08
Nu är gaffelbensskydden och lillskärmen borta. la även 2 brickor på skärmens bakre infästning för att få den "titta upp" lite fram.

Bifogat

• 20110601_001.jpg
    20110601_001.jpg
    252.7 KB · Visningar: 147
  • 20110601_002.jpg
    20110601_002.jpg
    253.3 KB · Visningar: 127
  • 20110601_003.jpg
    20110601_003.jpg
    255 KB · Visningar: 176

Tink

Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Hög vindruta till en xt660r 2010, vart hittar man det??

en sån här?

EDIT: såg nu att de va till fel årsmodeller.. Men du kanske kan hitta på den sidan ändå? annars skulle jag tro att enklaste sättet är att få tag på en original lampa till dom "gamla" å modda på den på den nya. För det sitter ju ingen vindruta som går att "förlänga" på den nya lampan.

jopas

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
Yamaha XT 660R -08
Fuchs och ni andra som kör med metal mule. Finns det någon återförsäljare i sverige eller beställde ni från metal mules hemsida?
Och har för mig att jag läste att passformen var lite sisådär på detta system? Var det mycket krångel? Har letat bakåt i forumet men hittar det inte nu!

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jag hade letat efter info via hela nätet typ och knappt hittat nåt.

jag köpte det direkt via deras sida och det gick smidigt. tog precis en vecka (de skickade bara ett mail att de tog emot ordern men aldrig nåt mail att de hade skickat iväg den som andra företag brukar göra. så var inte oroligt)

passformen är som sagt lite sisådär.
den ena kröken är så att säga löst och stoppas in i ett byxben och sitta lite för löst.
så fort motorn bli varm så är den riktig tätt men vid kallstart kommer det ut lite avgas.
jag har funderat att shimsa den eller helsvetsa men då bli det lite krångligare att ta av systemet.
men som sagt så behöver den bara bli lite varm och så är det ändå tät så jag har inte riktig brytt mig än.

sen sitter ju dämparen lite sne där bak men det kan jag leva med.
har pratat men en kille från mc varuhuset i stockholm och han hade satt på stycken och upplevde exakt samma sak som jag hade på min.

som sagt så är däremot själva kvalitet bra och fint, så jag ångra inte att jag tog den i alla fall.
vill man har det lite bättre kan man ju annars köpa ett liknande system från OTR.
enligt de ger detta system lite mera i trim, jag tror att det sitter lite bättre och är lika lätt.
men kosta ju också nästan det dubbla.
tror de hade nåt annat system där med, men det var nog ännu dyrare.

Snowman89

Guest
Fuchs och ni andra som kör med metal mule. Finns det någon återförsäljare i sverige eller beställde ni från metal mules hemsida?
Och har för mig att jag läste att passformen var lite sisådär på detta system? Var det mycket krångel? Har letat bakåt i forumet men hittar det inte nu!
Jag hade ett sånt på min xt och jag håller med fuchs. Passformen är inte helt 100, men det är inget jag störde mig på. Jag märkte ganska stor skillnad i hur cykeln kändes och dessutom får man ett riktigt gott ljud:)

Jag beställde också direkt från dem. Jag fick vänta ca 1månad då de precis sålt slut deras sista, fast det visste jag om när jag beställde. Har du dessutom frågor så svarar Paul alltid samma dag. Kort sagt så är jag grymt nöjd med metal mule, både avgassystemet och deras support.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...