Har kollat på XT660R och X sista tiden, och undrar vad man kan förvänta sig för pris på en 06/07 årsmodell, är det något speciellt jag skall kolla efter när jag köper dem?
När kom den nya svingarmen på 660X?
Mycket tacksam om någon kan ge mig några bra tips på saker att kolla efter och lyssna efter vid en provkörning. Har förstått att det är en bombsäker motor så jag tippar att det inte är så mycket.
Är det någon speciell årsmodell där det blev stora förändringar eller är alla likadana?
//K
kring 2007 kom nya swingen lambdan och lite annat.
även utseendemässigt ändrades de lite där enligt mig de nyare ser snyggare ut. - hojen har varit sig väldigt likt hela tiden som den vart från början men lite förbättringar här och där. dock inte så värst stora ändringar helt enkelt.
Obs det finns dock tidigt reggade 07:a som har gamla swingen kvar.
will man trimma bör man ändå satsa rätt med rätt grejer och då spelar det egentligen knappt nån roll om hojen har lambdan eller inte då man ändå byter ut vissa saker. (i värsta fall kan man även byta hela elsystemet som inte kosta så mkt om man köper på skroten - men vill man verkligen kommer till den nivån har man redan byggd om halva hojen och då bryr man sig verligen inte längre vilken årsmodell det hela är
)
personligen tycker jag att man bör välja en så ny hoj som möljigt då det inte skiljer sig extrema pengar mellan tex en 06:a och e 09:a, har man inte brottom kan man väntar tills det dyker upp rätt exemplar - inte sällan man ser en ny men ngr år gammal hoj för en bra summa hos ngn handlare (med garantier och allt vad det innebär)
kända verkliga problem med Hojen har varit styrboxproblem på första årsmodellen (har dock lagats gratis på garanti och bör inte finnas kvar på ngn hoj)
och så är de ibland lite ryckiga i vissa varvtal. på de flesta kan man fixa detta ganska lätt och många ägare har tagit hand om detta problem. men det finns tydligen ngr då o då som inte riktig få bort det.
på tidiga årsmodeller verkar lutningssensorn strulat ibland och klippt av motorn när man var i en kurva - hände dock ganska sällan och jag har inte hört det av ngn på hojar efter 2006typ
en problem jag själv tycker vart lite trist är att de inte har bra markfrigång och motorn sticker ut en bit på sidan och är väldigt utsatt när man lägger omkull hojen eller kör i mkt stenigt terräng - man bör alltså satsa på de lite skydd.
de hojar jag själv har haft och även det jag vet av vänner osv har varit total skottsäkert. startat i alla väder och klarat mil efter mil efter mil utan ngr som helst problem!
sedan få man ju tar de som de är - vill säger ganska tunga och slöa men inte dåligt för det utom helt enkelt en annan användningsområde än tex KTM´s hojar är.