Modifieringar XT660 X/R

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har kollat på XT660R och X sista tiden, och undrar vad man kan förvänta sig för pris på en 06/07 årsmodell, är det något speciellt jag skall kolla efter när jag köper dem?

När kom den nya svingarmen på 660X?

Mycket tacksam om någon kan ge mig några bra tips på saker att kolla efter och lyssna efter vid en provkörning. Har förstått att det är en bombsäker motor så jag tippar att det inte är så mycket.

Är det någon speciell årsmodell där det blev stora förändringar eller är alla likadana?

//K
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har kollat på XT660R och X sista tiden, och undrar vad man kan förvänta sig för pris på en 06/07 årsmodell, är det något speciellt jag skall kolla efter när jag köper dem?

När kom den nya svingarmen på 660X?

Mycket tacksam om någon kan ge mig några bra tips på saker att kolla efter och lyssna efter vid en provkörning. Har förstått att det är en bombsäker motor så jag tippar att det inte är så mycket.

Är det någon speciell årsmodell där det blev stora förändringar eller är alla likadana?

//K


-07 kom XT med lambdasond både på gott & ont enligt dem som vill trimma & köra med PC. -07 verkar X få nya sving. Annars verkar det inte skett stora förändringar, tittade på mässan & tycker att när de börjar krypa upp till 70k i nypris så är det inte långt till KTM. Även WR250R var svindyr tycker jag. Jag köpte min XTR -07 föra året för 35K med 400mil på mätaren vilket var ett riktigt bra pris med tanke på bara 1 ägare & tjej.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Onödigt att krångla till det :). Är en gammal vattentät Fjällrävenpackrulle på bilden. Fast Biltemas är billgare och funkar säkert minst lika bra.

Jag har använt biltemas på flera långresor, funkar kanon, ska köpa en ny nu då jag lyckades elda upp den senaste mot avgassystemet i Lettland i somras.

fick ni med avdragare till framhjulet i eran verktygskit?

Nej, jag köpte biltemas "insex-hylsa" för 1/2" spärrskaft, den har ett hål i sig där skruvmejseln som yamaha skickar med passar, på så vis slipper man släpa med sig spärrskaft.


Har kollat på XT660R och X sista tiden,
//K

Jag har en färdig XT660R som borde säljas p.g.a. nya ideer, skicka ett PM vid intresse.
http://forum.soe.se/showthread.php?52887-S-B-Yamaha-XT660R-2004&highlight=xt660
 

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05
Jag var ut på säsongens första tur igår men den fick ett abrupt slut när det visade sig att hojen inte gick att starta igen. Som tur är stod jag utanför kompisens garage så jag fick lämna hojen där. Det hade ju lika gärna kunnat vara ute i skogen.

I vilket fall så händer inget när jag vrider på tändningen. Jag hör ett klick från något relä i vad jag tror är styrboxen (stora klumpen på höger sida under kåpan) men bränslepumpen surrar inte och lysena tänds inte. Den har stått med underhållsladdare i vinter och vi testade även att mäta spänningen och koppla på laddare så jag tror inte det är batteriet. Då skulle man troligen iaf få svag ljus eller nån slags reaktion. Det påminner om när startreläet pajjade på skotern för nåt år sen. Lyckades få igång den ett par tre gånger helt slumpmässigt vilket innebär att det inte kan vara nån säkring som gått heller, men det kanske glappar någonstans. Jag har inte hunnit göra en ordentlig felsökning ännu men tänkte börja med att kolla här ifall någon har varit med om något liknande? Det är precis som om "huvudströmbrytaren" vägrar slå till.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Har kollat på XT660R och X sista tiden, och undrar vad man kan förvänta sig för pris på en 06/07 årsmodell, är det något speciellt jag skall kolla efter när jag köper dem?

När kom den nya svingarmen på 660X?

Mycket tacksam om någon kan ge mig några bra tips på saker att kolla efter och lyssna efter vid en provkörning. Har förstått att det är en bombsäker motor så jag tippar att det inte är så mycket.

Är det någon speciell årsmodell där det blev stora förändringar eller är alla likadana?

//K

kring 2007 kom nya swingen lambdan och lite annat.
även utseendemässigt ändrades de lite där enligt mig de nyare ser snyggare ut. - hojen har varit sig väldigt likt hela tiden som den vart från början men lite förbättringar här och där. dock inte så värst stora ändringar helt enkelt.
Obs det finns dock tidigt reggade 07:a som har gamla swingen kvar.
will man trimma bör man ändå satsa rätt med rätt grejer och då spelar det egentligen knappt nån roll om hojen har lambdan eller inte då man ändå byter ut vissa saker. (i värsta fall kan man även byta hela elsystemet som inte kosta så mkt om man köper på skroten - men vill man verkligen kommer till den nivån har man redan byggd om halva hojen och då bryr man sig verligen inte längre vilken årsmodell det hela är ;) )

personligen tycker jag att man bör välja en så ny hoj som möljigt då det inte skiljer sig extrema pengar mellan tex en 06:a och e 09:a, har man inte brottom kan man väntar tills det dyker upp rätt exemplar - inte sällan man ser en ny men ngr år gammal hoj för en bra summa hos ngn handlare (med garantier och allt vad det innebär)

kända verkliga problem med Hojen har varit styrboxproblem på första årsmodellen (har dock lagats gratis på garanti och bör inte finnas kvar på ngn hoj)
och så är de ibland lite ryckiga i vissa varvtal. på de flesta kan man fixa detta ganska lätt och många ägare har tagit hand om detta problem. men det finns tydligen ngr då o då som inte riktig få bort det.
på tidiga årsmodeller verkar lutningssensorn strulat ibland och klippt av motorn när man var i en kurva - hände dock ganska sällan och jag har inte hört det av ngn på hojar efter 2006typ
en problem jag själv tycker vart lite trist är att de inte har bra markfrigång och motorn sticker ut en bit på sidan och är väldigt utsatt när man lägger omkull hojen eller kör i mkt stenigt terräng - man bör alltså satsa på de lite skydd.

de hojar jag själv har haft och även det jag vet av vänner osv har varit total skottsäkert. startat i alla väder och klarat mil efter mil efter mil utan ngr som helst problem!
sedan få man ju tar de som de är - vill säger ganska tunga och slöa men inte dåligt för det utom helt enkelt en annan användningsområde än tex KTM´s hojar är.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jag var ut på säsongens första tur igår men den fick ett abrupt slut när det visade sig att hojen inte gick att starta igen. Som tur är stod jag utanför kompisens garage så jag fick lämna hojen där. Det hade ju lika gärna kunnat vara ute i skogen.

I vilket fall så händer inget när jag vrider på tändningen. Jag hör ett klick från något relä i vad jag tror är styrboxen (stora klumpen på höger sida under kåpan) men bränslepumpen surrar inte och lysena tänds inte. Den har stått med underhållsladdare i vinter och vi testade även att mäta spänningen och koppla på laddare så jag tror inte det är batteriet. Då skulle man troligen iaf få svag ljus eller nån slags reaktion. Det påminner om när startreläet pajjade på skotern för nåt år sen. Lyckades få igång den ett par tre gånger helt slumpmässigt vilket innebär att det inte kan vara nån säkring som gått heller, men det kanske glappar någonstans. Jag har inte hunnit göra en ordentlig felsökning ännu men tänkte börja med att kolla här ifall någon har varit med om något liknande? Det är precis som om "huvudströmbrytaren" vägrar slå till.

kolla om inte bara stödets kontakt strular lite. när hojen har stått länge kan den oxiderar med följd till dåligt kontakt. kan då fungerar lite då och då och jag har själv upplevd liknande att hojen gick i den ena sekunden men efter nåt fikastopp inte ville starta längre. (var dock på någon annan hoj)
kontakten i sig sitter tyvärr på ett allt för utsatt ställe längst nere där vatten och smuts är hans största fienden.
enklast kan du kolla det om du tar av vänstra sidokåpan - där kan du drar ut kontakten och brygga för att testa.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
jo =)
Samt finns det nån enkel lösning till denna nyckel, *lite drygt att ha med sig insexnyckel samt spärrskaft*

jo den finns i verktygskittet, det är samma som tänstiftsnyckeln (dock så får man använda den smala änden) och jag tror man ska vara glad om man lyckas få loss framhjulet med den lilla skitnyckeln faktiskt, och känns som den bara håller för typ ett försök... :rolleyes:
 

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05
kolla om inte bara stödets kontakt strular lite. när hojen har stått länge kan den oxiderar med följd till dåligt kontakt. kan då fungerar lite då och då och jag har själv upplevd liknande att hojen gick i den ena sekunden men efter nåt fikastopp inte ville starta längre. (var dock på någon annan hoj)
kontakten i sig sitter tyvärr på ett allt för utsatt ställe längst nere där vatten och smuts är hans största fienden.
enklast kan du kolla det om du tar av vänstra sidokåpan - där kan du drar ut kontakten och brygga för att testa.

Tack för tipset, men jag vill minnas att även om du försöker starta motorn med stödet nere så ska ju lampor och display gå igång, samt det där välbekanta surret från bränslepumpen. I friläget har det inte nån betydelse ifall stödet är nere. Nu händer ingenting alls när man vrider på nyckeln förutom att jag hör ett klick från relät som sitter på höger sida. Elfel är fasen inte kul. Jag ska ta med mig extra nyckel och testa ifall det är nåt med immobilisern som bråkar. Nu har polaren även testat starta hojen efter den stått i varmgarage över natten. Det brukar lösa problem ifall det ligger fukt i nåt relä som frusit. Det gjorde tyvärr inte nån skillnad.

Hojen har dock varit en pålitlig kamrat oavsett årstid och det här är första gången den havererar sedan jag köpte den ny 2006.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tack för all input!

Är det någon som har bra koll på big bore kit och liknande där dom portar toppen också? Har läst lite om det på nätet men inte hittat någon konkret.

Är det mycket pengar för att klämma ut 65hk ur 660 motorn? Jag tänker PC, överdim på kolven och toppen + kam?

//K
 

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05
Tack för all input!

Är det någon som har bra koll på big bore kit och liknande där dom portar toppen också? Har läst lite om det på nätet men inte hittat någon konkret.

Är det mycket pengar för att klämma ut 65hk ur 660 motorn? Jag tänker PC, överdim på kolven och toppen + kam?

//K

Kolla in Off-The-Road.de
De kan fixa i princip vad som helst med XT:n, även de mer avancerade trim du nämner. Har fått snabba och bra svar på mail av dem också. Jag har handlat därifrån flera gånger och det har aldrig krånglat.
 

Halligalli

Aldrig försent att ge upp
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM Duke 690
Tack för tipset, men jag vill minnas att även om du försöker starta motorn med stödet nere så ska ju lampor och display gå igång, samt det där välbekanta surret från bränslepumpen. I friläget har det inte nån betydelse ifall stödet är nere. Nu händer ingenting alls när man vrider på nyckeln förutom att jag hör ett klick från relät som sitter på höger sida. Elfel är fasen inte kul. Jag ska ta med mig extra nyckel och testa ifall det är nåt med immobilisern som bråkar. Nu har polaren även testat starta hojen efter den stått i varmgarage över natten. Det brukar lösa problem ifall det ligger fukt i nåt relä som frusit. Det gjorde tyvärr inte nån skillnad.

Hojen har dock varit en pålitlig kamrat oavsett årstid och det här är första gången den havererar sedan jag köpte den ny 2006.
Tycker det ändå låter som att batteriet har sett sina bättre dagar, är det för låg spänning så går inte bränslepumpen när man vrider på tändningen. Pröva att utesluta det först helt innan du börjar riva i elsystemet, bilbatteri funkar att starta med om du inte har tillgång till ett mc-batteri.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Tycker det ändå låter som att batteriet har sett sina bättre dagar, är det för låg spänning så går inte bränslepumpen när man vrider på tändningen. Pröva att utesluta det först helt innan du börjar riva i elsystemet, bilbatteri funkar att starta med om du inte har tillgång till ett mc-batteri.
Rätt, större reläer till t.ex bränslepump och startmotor behöver ett batteri som ger full kräm för att öppna, räcker inte strömmen till så blir det ofta bara ett sorgligt klick, har du bytt batteriet på hojen sen 2006? Om inte så har du nog svaret där...
 

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05
Rätt, större reläer till t.ex bränslepump och startmotor behöver ett batteri som ger full kräm för att öppna, räcker inte strömmen till så blir det ofta bara ett sorgligt klick, har du bytt batteriet på hojen sen 2006? Om inte så har du nog svaret där...

Jag ska testa att koppla på startkablar till ett annat batteri så får vi se vad som händer. Jag har bytt batteri en gång, 2008 tror jag det var så det är ju i äldsta laget nu. Vi provade att koppla på en Ctekladdare men den ger ju inte så många ampere så ett nytt batteri är ju ett säkrare test.

Hoppas det är så enkelt... Tack för tipsen!
 

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05
Jag ska testa att koppla på startkablar till ett annat batteri så får vi se vad som händer. Jag har bytt batteri en gång, 2008 tror jag det var så det är ju i äldsta laget nu. Vi provade att koppla på en Ctekladdare men den ger ju inte så många ampere så ett nytt batteri är ju ett säkrare test.

Hoppas det är så enkelt... Tack för tipsen!

Problemet åtgärdat, det var den där tunnare sladden som går från jord på batteriet till ett vitt klickfäste. Den hade precis glidit isär lite så den låg och glappade. Det hände troligen när jag monterade snabbfästet till underhållsladdaren tidigare i vintras. Det kan inte kallas haveri utan snarare skit bakom spakarna =) Nu blir det ut och sprätta lite snö!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Problemet åtgärdat, det var den där tunnare sladden som går från jord på batteriet till ett vitt klickfäste. Den hade precis glidit isär lite så den låg och glappade. Det hände troligen när jag monterade snabbfästet till underhållsladdaren tidigare i vintras. Det kan inte kallas haveri utan snarare skit bakom spakarna =) Nu blir det ut och sprätta lite snö!

Man kan ju bara älska japanska cyklar..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ni som vill sätta på en WP gaffel på er XTR här kommer en beskrivning hur jag gjorde dock kopierat ifrån xt660.com

So finally I got some time left and finish almost everything. So here is the list of what I use to do this operation! The front brake and disc are not mounted yet because I gott the wrong disc & some part to the caliper. I also mounted some riserbones in back about +35mm so we will see how it will be when I mount my 18" rim in back later. I use the original stem from my Yamaha XT660R. Let a workshop ta off some material where the bottom steeringbearings are and down to the bottom to fit the bottom clamps. Perfect about the clamps from KTM690Enduro are that under the bottom clamp there is a alu screw that you can secure the stem a little but notice the stem has to be fit on the clamp with a pressure & tell the workshop not to take off to much. Therefore you have to tell the workshop to drill a bigger hole under your XT660R steam & make the screw to fit. So there where 3 things to modify my stem. #1 make it to fit bottom clamp, #2 drill a bigger hole under yout XT stem & fit the screw, #3 let them fix a small alu ring to secure the top clamp see the picture top of the steam. This fix was very easy for the workshop and they took about 50euro for everything. I didn,t want to fix a adapter to the XT front brake caliper so I bought a KTM690Enduro caliper new for about 200euro but gonna use the original brakepump with steelhose.
I have the bike inte a dark garage so it is little problem to get light so have to get another light when I gonna fix the front light and wiring and more. Had to raise the front forks when I mounted the front wheel because the bike lift is to weak for this bike. You can use any KTM690 Enduro clamp it is no diffrents between Enduro & EnduroR. Any questions?

* KTM WP fork from a KTM690EnduroR 2012
* Clamps from the same fork 690EnduroR 2012
* KTM 690EnduroR front brake caliper
* EBC brake disc
* Modified Yamaha XT660R stem
* Small ring to the top clamp

So what did this cost? With the front wheel, brake caliper, brake disc and the complete fork and the workshop fix it landed about 800Euro and if you compare to the http://www.off-the-road.de/ and there http://www.off-the-road.de/XT-660/S...ension/OTR-WP-Gabelkit-XT-660R-X-XT-660X.html but I can adjust my handlebar clamps and got a KTM wheel, brake caliper, brakedisc and still save more than half what there costs!

2s1uayt.jpg


ih4q5t.jpg


300z82f.jpg


ao0r5w.jpg


2wrdqir.jpg
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top