Tält, sovsäck och liggunderlag i en packrulle. (Man rullar ihop allt i samma klump)
Kläder och annat i packpåsar i en annan packrulle.
Alla kläder som är närmast kroppen skall vara i konstmaterial. Det torkar på nolltid, så man kan tvätta ofta. Inget kul att åka runt med fuktig tvätt i bagaget. Dessutom tar dessa kläder extremt liten plats. Osv osv. Finns massor med sätt att minimera packningen/spara vikt. Ni har igen det när ni kommer ut i djupsanden
Hårda saker i sidoväskorna. Då får du dessutom ned vikten. Köp innerväskor med axelremmar till sidoväskorna om du inte redan har det. Då får du lätt med dig sakerna när du lämnar hojjen.
Jag skulle fimpa topboxen, men det är jag det. Bara där har du sparat 10 kilo.
Ni kommer köra mycket grus i Mongoliet, så ska du ha tankväska så se till att den är liten så den inte är i vägen när du står och kör. Istället för tankväska kan du spänna något litet ovanpå ena sidoväskan. Finns speciella väskor för det.
Ta alltid med dig RUBBET om du ska bo på hotell. Har du
lite packning får du med dig allt på EN runda. Låsen bänder man upp med en skruvmejsel på ungefär 8 sekunder, bara så du vet. (De två hakarna som är böjda över den lilla axel är den svaga punkten på de där låsen. När man bänder böjs/rätas de ut)
Jag föredrar dock att sova i tält just pga detta - man slipper allt släpandet. Hotellen i de här länderna är skitiga och dyra.
Även om du betalar massa extra för ett rum med dusch så är det inte säkert att du får mer än en slang från väggen som det droppar lite ur.. Bättre att tvätta sig i nån bäck med några jakar som sällskap.
Om nån snor ditt tält under resan är det inte så ball att behöva jaga runt och fixa ett nytt. I Ulan Bataar kan du nog hitta ett kanske, men i de andra städerna kan du i princip glömma det.Dessutom är det minst ett heldagsprojekt att hitta ett tält. Tid man kunde haft till nåt annat.
Har man få grejjer med sig är det mindre att hålla reda på, mindre att släpa runt med och hojjen blir roligare att köra. Tänker du till lite kan du säkert skala av 20 kilo packning/väskor. Det gör stor skillnad.
Less is more