Mongoliet t/r sommaren 2012....

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Keep posting! :tummenupp

Fast....inte lika intressant när det blir länkat och till ingliska! :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Keep posting! :tummenupp

Fast....inte lika intressant när det blir länkat och till ingliska! :)

Har lite problem att hinna med allt när vi är på resande fot. Kommer en "readers digest" på svenska när vi är hemma igen. Engelskan är enbart för att vi känner en hel drös med människor som inte fattar svenska så bra som följer bloggen.

Körde in i Mongoliet igår och gränspasseringen var intressant. Ännu mer komplicerad helt i onödan än när man ska in i Ryssland. "Confuse the tourists......." verkar vara lite det som gäller. Man skickas runt till en hel hög ställen där det ska stämplas och hållas på! Drog ut rejält i tid så vi körde ut i spenaten och tältade med några tyska hojåkare vi träffade på (där den ena körde en diesel-mc!!) efter en timme i landet. Lägger upp länken till uppdateringen när jag hunnit skriva och tanka ner bilder. Idag eller imorgon. Tjo!!

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://birkaadv.wordpress.com/2012/07/07/irkutsk-ulan-ude-and-ulaanbaatar/

Vi är i Ulaanbaatar, Mongoliet! Har varit sjuka som hundar i ett dygn både jag och sambon. Och sett kameler längs vägen, en tysk diesel-mc och en rackarns massa annat. Om ett par dagar börjar äventyret på riktigt då det börjar bli dags att lämna Ulaanbaatar och leta oss västerut. Ska slänga på off-road däck idag eller imorgon.

//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://birkaadv.wordpress.com/2012/07/19/tsetserleg-to-tosontsengel/

Ligger efter i bloggandet pga att vi inte haft internet på ett tag. Men här är en uppdatering och det kommer nog ytterligare en senare idag. Vi är nu i Olgii, västra Mongoliet. Drar upp till gränsen imorgon och är i Ryssland igen på söndag. ASFALT!! BRA pryl!! FY vad jag är trött på sand, lera och vassa stenar!!! :D

Allt gott//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://birkaadv.wordpress.com/2012/07/20/tosontsengel-to-olgii/

Ok. Updatering till. Nu är vi up-to-date då vi faktiskt är i Olgii. Fick PRECIS nyss reda på av några schweiziska hojåkare som körde upp framför hotellet att gränsen är stängd på söndag så vi bokade snabbt hotellet (som kostar 240:-/natt för oss två. :) ) en extra natt så det blir ett dygn försenat. Hade varit betydligt värre om vi inte fått reda på detta förrän vi kom till gränsen..... Så det blir Ryssland och asfalt på måndag morgon istället. Yay!! :D

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul att följa din resa Jan! Jag får återuppleva min egen! Låter som att ni har det lite tufft i geggan?
Kör ni norra eller södra vägen från UB?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kul att följa din resa Jan! Jag får återuppleva min egen! Låter som att ni har det lite tufft i geggan?
Kör ni norra eller södra vägen från UB?

Norra. Vi fick veta att vägen mellan Altai och Khovd var REJÄLT dålig och egentligen inte mycket att titta på så vi valde norra vägen. Vilket inte heller var helt lätt då det regnat mycket i norr så en del vägar hade totalt regnat sönder. Fick lasta hojarna på en minibuss/lastbil under en halv dag för att ta oss över ett område med landslides och för rejäla vattenmassor som vi inte klarade själva med hojarna. Har tagit oss ur Mongoliet nu är anlände till Barnaul/Altay nyss. Kommer en uppdatering senare idag eller imorgon. VARMT här. Håller på att smälta bort på hojarna!! Ska dra och äta nu. Tokhungrig!! :D

MVH//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Norra. Vi fick veta att vägen mellan Altai och Khovd var REJÄLT dålig och egentligen inte mycket att titta på så vi valde norra vägen. Vilket inte heller var helt lätt då det regnat mycket i norr så en del vägar hade totalt regnat sönder. Fick lasta hojarna på en minibuss/lastbil under en halv dag för att ta oss över ett område med landslides och för rejäla vattenmassor som vi inte klarade själva med hojarna. Har tagit oss ur Mongoliet nu är anlände till Barnaul/Altay nyss. Kommer en uppdatering senare idag eller imorgon. VARMT här. Håller på att smälta bort på hojarna!! Ska dra och äta nu. Tokhungrig!! :D

MVH//J

Barnaul var en riktig rövarstad minns jag. Vi hade ösregn på väg in i staden och körde dessutom vilse.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Barnaul var en riktig rövarstad minns jag. Vi hade ösregn på väg in i staden och körde dessutom vilse.

Barnaul är faktiskt en riktigt fin stad. :) Gorno-Altaysk däremot....... :( Kunde det gått riktigt illa. Vart runt på fyra hotell och alla vägrade ta emot oss. Det sista hotellet låg dessutom i den värsta delen av stan. Tvärmörkt och en jävla massa manliga ryssar som strök omkring i mörkret och sa ordet "bikers" lite då och då. Hotellets ägare pratade inte engelska men vi TROR att hon försökte förmedla att området inte var direkt säkert. Körde tillbaka till det första hotellet igen och helt plötsligt hade dom ett rum....... Vilket dom INTE hade 1 1/2 timme tidigare...... Ett av hotellen såg riktigt hyffsat ut och jag kan omöjligt tro att dom var fullbokade då det bara stod 3 eller 4 bilar utanför. Men dom totalvägrade att ta emot oss....... "Niet" och sen vände sig receptionisten om och gick...... Tänker INTE besöka Gorno-Altaysk igen.

Vilken väg tog ni efter Omsk? Huvudvägen (M-51) verkar gå in i Kazakstan.......? Körde ni norröver via mindre vägar eller....? Eller finns det en transit-korridor genom Kaz? Är bara ca 10 - 12 mil det handlar om av vad jag kan se på kartan.

Allt gott//Jan
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken väg tog ni efter Omsk? Huvudvägen (M-51) verkar gå in i Kazakstan.......? Körde ni norröver via mindre vägar eller....? Eller finns det en transit-korridor genom Kaz? Är bara ca 10 - 12 mil det handlar om av vad jag kan se på kartan.

Allt gott//Jan

Vi körde aldrig till Omsk, utan från Barnaul körde vi rakt SV ner mot Semey (det var för övrigt där som ryssarna provsprängde de flesta av sina kärnvapen. Hela den delen av KZ är spöklik)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vi körde aldrig till Omsk, utan från Barnaul körde vi rakt SV ner mot Semey (det var för övrigt där som ryssarna provsprängde de flesta av sina kärnvapen. Hela den delen av KZ är spöklik)

Å faan.... Så ni körde genom Kaz. Hade varit intressant som attans och något vi övervägde men Kazakstans ambassad i Stockholm har slutat med visum så man får flyga till London för att söka visum om man ska ha visumet klart innan man drar. Vet inte hur lång tid det skulle ta att söka visum här i Ryssland...... Ska kolla detta lite. Annars blir det mer nordlig rutt via mindre vägar.... Tack! Och jo jag har hört talas om det området. En polare vart igenom för ca två år sedan och han sa samma sak.... "Spöklikt"......

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://birkaadv.wordpress.com/2012/07/26/olgii-to-barnaul/

Har lämnat Mongoliet utan punkteringar eller brutna ben. Är nu i Barnaul, Sibirien. VARMT! 32 - 34 plus.... Otroligt tröttande att köra när det är för varmt. Vart på väg att somna på hojen igår. 500 mil genom Ryssland. Hoppas på moln och något enstaka fint regn för att hålla temperaturen nere. Tjo!

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Träffade för övrigt på några tyska hojåkare precis efter att vi checkat ut ur Mongoliet. Den ena på en 1150 GS ADV och den andra på en 1200 Adv. Helt otroligt överlastade hojar! Dom hade nog lugnt dubbelt så mycket prylar som vi och dom var skitslut efter att ha kört dom kilometrar som är mellan mongoliska och ryska gränsövergången. Det är inte ens svår körning. Deras första längre hojresa och dom valde att dra till Mongoliet..... Vi gav dom lite mongoliska pengar, open source-kartan till Garmin GPS:en och berättade lite vad dom hade framför sig + lite andra goda råd. Dom såg lite spaka ut faktiskt. Vi tyckte att det var jobbigt men ändå hanterbart men med den lasten på hojarna vetafaan...... Hoppas att det funkar för dom. Jag skulle INTE vilja sitta på en 1150 GS Adv som i sig väger 50 kilo mer än 1200:an och med den packningen..... Träffade även på en ensam snubbe på en 1200 GS Adv från Israel. Han var cool och hade full koll. Hade kört gamla sidenvägen via -istan-länderna och var inte ett dugg överlastad.

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Träffade för övrigt på några tyska hojåkare precis efter att vi checkat ut ur Mongoliet. Den ena på en 1150 GS ADV och den andra på en 1200 Adv. Helt otroligt överlastade hojar! Dom hade nog lugnt dubbelt så mycket prylar som vi och dom var skitslut efter att ha kört dom kilometrar som är mellan mongoliska och ryska gränsövergången. Det är inte ens svår körning. Deras första längre hojresa och dom valde att dra till Mongoliet..... Vi gav dom lite mongoliska pengar, open source-kartan till Garmin GPS:en och berättade lite vad dom hade framför sig + lite andra goda råd. Dom såg lite spaka ut faktiskt. Vi tyckte att det var jobbigt men ändå hanterbart men med den lasten på hojarna vetafaan...... Hoppas att det funkar för dom. Jag skulle INTE vilja sitta på en 1150 GS Adv som i sig väger 50 kilo mer än 1200:an och med den packningen..... Träffade även på en ensam snubbe på en 1200 GS Adv från Israel. Han var cool och hade full koll. Hade kört gamla sidenvägen via -istan-länderna och var inte ett dugg överlastad.

//J

Mycket packning är värdelöst! Har du kommit på lite grejjer som du lika gärna kunnat dumpa hemma?
Vi dumpade en del efter vägen. Mest skitiga kläder och sånt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top