Monster en äkta Ducati?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jamen det ligger nog lite i det du säger. Eller det du inte säger rakt ut, men menar. :3freak

Jag tycker 7- och 9-serien är de enda riktiga Ducatina.
Multistrada, vad fan är det?
Monster, det var ju sånt som var läskigt när man var liten.

Nej, avbryt! Ducati ska vara dyra, exklusiva och långsamma.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
hehe, lite så¨känner jag med, lite som att sälja ut sig om man vill vara exklusiv och legendarisk när man börjar tillverka lågprismodeller, som inte är sportiga eller ens har kåpor.

Nu antar jag iofs att Monstermodellerna var nåt som gav stora vinster åt företaget, men det undantaget menade jag.

Lite som när H-D bygger sporster, de säljs i mängder till folk som då liksom känner att de har en H-D, men har de det?

Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Körde en 600 monster, nej, det är ingen Ducati, knappt ens en motorcykel..

Mer en moped eller posör hjälpmedel...

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Darmah som är en klassisk Ducati-modell var ganska lik Monster,
men de flesta satte låga clip-ons på sina.

Darmahn var en kamskaftare, det är väl mera vattendelare för vad
som är en riktig ducati än lite plast hit eller dit.

index.jpg

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
gthyni skrev:
Darmah som är en klassisk Ducati-modell var ganska lik Monster,
men de flesta satte låga clip-ons på sina.

Darmahn var en kamskaftare, det är väl mera vattendelare för vad
som är en riktig ducati än lite plast hit eller dit.
Jag kan förstå denna åsikt, bra.

Men för mig ser det där mer ut som en 70-tals hoj, så ser de ju ut på den tiden, du menar att det är retrostil över monstermodellen?

Det kanske var det som var tanken då, och inte sälja billighetsduccar i mängder.
Men vad som är "riktigt" ändras ju med åren, tycker jag tex att en 999 är rätt idag, så menar jag ju inte att alla gamla klassiska hojar från förr i tiden var fel, de kanske var helrätt då.

Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Jag hade ett litet Monster tidigare. Personligen tycker jag att det är en kalashoj om man inte har bråttom. Skön körställning, mulligt ljud och trevligt register. Själv växte jag dock ur den ganska snabbt. Det är en bushoj för små kurviga vägar och i stadsbus. Chassiet säger ifrån när det börjar gå undan.

Idag kör jag en 900 Superlight från -94. Är helnöjd med den. Bra tryck i spisen, spänstigare chassi och lite gammal hederlig "superbikedesign".

Monstret är mkt. riktigt en volymodell som haft stor betydelse för företaget.
I hemlandet säljs den också i en 400 cc. variant. Den måste vara riktigt trött...

Monstret:
viewphoto.php

Superlight:
viewphoto.php

In action:

/ Johan

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
det finns en 400SS oxo.
det är bara vi som är Volvo-slöa,
i Italia kompenseras liten motor med aktiv körning

(sa mannen med 1064cc-twin :) )

Last edited:

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
haha fan va kul tråd. Gissar att Ducati måste vara något alldeles speciellt för dig Silwer. Säkert mer än vad det är för mig. För mig är en Monster precis lika mycket Ducati som min 916 eller en 999R osv... Är en Hornet en Honda...? den har ju inga kåpor...

Hur långt är ett snöre?

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Silwer skrev:
Monster tycker jag inte är en Ducati så att säga(jo den är förstås av märket Ducati), nu blir alla arga men för mig är Ducati sporhojarna med helkåpa och inte några sura mopeder (obs viss ironi).

Visst man kan väl skita i det, men jag ville bara ha nåt att skriva hehe.

Nä, tycke och smak skall man inte diskutera, men eftersom du är ute efter att provocera igång något får jag väl svara...även om min åsikt är klar.

Vems smak är den enda rätta? Din, min eller någon helt annan?
Hur kan någon avgöra vad som är rätt i detta perspektiv?
Varför skulle din smak vara bättre än någon annans?
Det verkar som om du har en önskan efter en Ducce eftersom du drar igång något sådant här, varför bryr du dig om du redan vet hur det är?

Ta ut min 900 på vägar som jag väljer så lovar jag att den maskinen kör ifrån många av era japanska plast-broilers inte tack vare sin effekt utan för att paketet är helt enkelt rätt, bra vridmoment, låg vikt, stabilt chassie och bra bromsar.
Rakt fram kan alla gasa men när det svänger sållas agnarna bort...
Som i en gammaldags duell, välj rätt vapen så är halva slaget vunnet...

Nog är det en Ducati, även om det började som en billig maskin så är rötterna lika äkta som på en kåphoj.

Vad är det för hoj du själva har, kan inte läsa ut det...?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
vågen skrev:
haha fan va kul tråd. Gissar att Ducati måste vara något alldeles speciellt för dig Silwer. Säkert mer än vad det är för mig. För mig är en Monster precis lika mycket Ducati som min 916 eller en 999R osv... Är en Hornet en Honda...? den har ju inga kåpor...

Hur långt är ett snöre?
Honda har inte samma profil, de gör allt från goldwing till H-D kopior(och supersporthojar där mellan), de har inte den profil som tex H-D eller Ducati och kanske fler ändå har.

Frågan var alltså om känslan fanns där alltså, konstigt detta det brukar ju alltid stå om sånt i trådarna, men nu är det tvärstopp, förutom att en del blir griniga:lol

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Ducster900 skrev:
Nä, tycke och smak skall man inte diskutera, men eftersom du är ute efter att provocera igång något får jag väl svara...även om min åsikt är klar.

Vems smak är den enda rätta? Din, min eller någon helt annan?
Hur kan någon avgöra vad som är rätt i detta perspektiv?
Varför skulle din smak vara bättre än någon annans?
Det verkar som om du har en önskan efter en Ducce eftersom du drar igång något sådant här, varför bryr du dig om du redan vet hur det är?

Ta ut min 900 på vägar som jag väljer så lovar jag att den maskinen kör ifrån många av era japanska plast-broilers inte tack vare sin effekt utan för att paketet är helt enkelt rätt, bra vridmoment, låg vikt, stabilt chassie och bra bromsar.
Rakt fram kan alla gasa men när det svänger sållas agnarna bort...
Som i en gammaldags duell, välj rätt vapen så är halva slaget vunnet...

Nog är det en Ducati, även om det började som en billig maskin så är rötterna lika äkta som på en kåphoj.

Vad är det för hoj du själva har, kan inte läsa ut det...?

WHAhahahhaha, du personifierade just de monsteråkare jag snackade om hahahaha, fy fan va bra.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
gthyni skrev:
hondas profil är väl Supercuben, de har sålt 50 miljoner av den.

300px-C50.jpg

:pannkyss
hehe, jo den är riktigt fin, men de såldes inte här va?

Sant är att de tillverkar motorer i mängder och massor av små fordon, det handar inte om sportiga motorcyklar i första hand.

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Silwer skrev:
Honda har inte samma profil, de gör allt från goldwing till H-D kopior(och supersporthojar där mellan), de har inte den profil som tex H-D eller Ducati och kanske fler ändå har.

Frågan var alltså om känslan fanns där alltså, konstigt detta det brukar ju alltid stå om sånt i trådarna, men nu är det tvärstopp, förutom att en del blir griniga:lol

Det är inte känsla det heter, det heter -"Den har SJÄL".
(vilket är kvalificerat skitsnack, för inte kan den bikta sig?)

Frågan är: Har Monster en själ, trots att den är en väl marknadsförd , relativt billig, massproducerad motorcykel, gjord för de som vill köpa in sig i den identitet som varumärket har?

Ducster900 - way to go! Så ska det låta, ingen ska få komma i säga nåt ens avlägset ofördelaktigt om våra motorcyklar!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ducster900 skrev:

Hohoho, säg en enda väg som är belagd med asfalt som en moster är snabbare än en "plastraket".
Och om ingen visste det så kör inte skiten sig själv, skulle du ha dragit någon sporthoj så är det en planta som sitter bakom styret.
Det är min fasta övertygelse. Och du, låg vikt och bra vridmoment har itne en Monster.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Pejo skrev:
Det är inte känsla det heter, det heter -"Den har SJÄL".
(vilket är kvalificerat skitsnack, för inte kan den bikta sig?)

Frågan är: Har Monster en själ, trots att den är en väl marknadsförd , relativt billig, massproducerad motorcykel, gjord för de som vill köpa in sig i den identitet som varumärket har?

Ducster900 - way to go! Så ska det låta, ingen ska få komma i säga nåt ens avlägset ofördelaktigt om våra motorcyklar!
jo det var det jag ville ha sagt, att det blir som H-D sportster, man köper billigt in sig i identiteten, jag säger inte att det måste vara så men jag misstänker.

Jo "SJÄL" då

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...