Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Risk för kontakt :confused:
Hur förhåller det sig till Rossi/Stoner incidenten? Eller Lorenzos tryckare på Dovi? Spies på Hayden? osv.

Genialiska omkörningar är inte sällan fräckisar där risken för kontakt varit överhängande. Ibland med kontakt - men ride through?
Jag vidhåller min åsikt att Simoncellis manöver var den klart farligaste/dumdristigaste/ojustaste i dagens race. De övriga du nämner innebar kontakt men har helt andra förlopp.
Du har din åsikt och vi får väl enas om att vara oense. :)

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Simonchello

Problemet med Simonchelli är att han saknar analytisk förmåga att göra en nykter bedömning av konsekvenser av sin körning.

Det hade inte spelat någon roll om hela SJ hade kört där så skulle garanterat Simonchello försökt att flytta på järnvägen.

Med sitt korkade Janne Långbentänk så kommer han att ha många fiender strax..

Ska Simonchelli vinna tillbaka något som helst förtroende bland sina kolleger måste han använda en helt annan insikt som han INTE har just nu.

Spektakuär!? Ja!!
Racecraft?? Nej..

:död

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"Danis misstag".
Den var rolig, skojare där.

Problemet med Simonchelli är att han saknar analytisk förmåga att göra en nykter bedömning av konsekvenser av sin körning.

Det hade inte spelat någon roll om hela SJ hade kört där så skulle garanterat Simonchello försökt att flytta på järnvägen.

Med sitt korkade Janne Långbentänk så kommer han att ha många fiender strax..

Ska Simonchelli vinna tillbaka något som helst förtroende bland sina kolleger måste han använda en helt annan insikt som han INTE har just nu.

Spektakuär!? Ja!!
Racecraft?? Nej..

:död
Farten har han ju och hade han bara hållit ett lite vidare spår så hade han varit före Pedrosa i nästa kurva. Korkat minst sagt.

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Japp helt klart bara för Super Sics ryckte :tummenupp

Det tror jag med, han hade ögonen på sig och mycket gnäll innan.

Det räckte för att fälla honom.

Skulle vara kul att se Raceincidenten igen.
Vad för regel gäller, spåret äger den som kommer först in i böjen.

Jag fick uppfattningen att den lille Spanjoren gjorde en felberäkning.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag vidhåller min åsikt att Simoncellis manöver var den klart farligaste/dumdristigaste/ojustaste i dagens race. De övriga du nämner innebar kontakt men har helt andra förlopp.
Du har din åsikt och vi får väl enas om att vara oense. :)
Det har väl kraschats förr?
För att Dovi klarade sig genom att köra av banan utan att krascha så behöver Jorge inte ens ge tillbaka placeringen?
Eller menar du på allvar att Simoncelli dömdes för att Dani bröt nyckelbenet? Det kunde han knappast ha förutsett eller avsett.

Jag ska se om incidenten och göra en bedömning om hur vårdslöst det var, kan ändra mig på den punkten. Har dock svårt att se att jag skulle ändra mig kring att jag tycker det var vansinnigt att utdela detta straffet.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Till och med Rossi tycker att Simoncelli var för aggressiv i dag..ska nog ganska mycket till för att kompisen ska säga det till pressen, Mathew Birt.

Det har väl kraschats förr?
För att Dovi klarade sig genom att köra av banan utan att krascha så behöver Jorge inte ens ge tillbaka placeringen?
Eller menar du på allvar att Simoncelli dömdes för att Dani bröt nyckelbenet? Det kunde han knappast ha förutsett eller avsett.

Jag ska se om incidenten och göra en bedömning om hur vårdslöst det var, kan ändra mig på den punkten. Har dock svårt att se att jag skulle ändra mig kring att jag tycker det var vansinnigt att utdela detta straffet.
Mycket möjligt att de andra förarnas påpekanden om Simoncelli har påverkat men jag tycker det var dags att stämma i bäcken gällande hans stundtals hjärndöda körning. Det är ingen slump att så många förare har åsikter om hans körning, ingen rök utan eld etc.
Lätt att sitta vid sidan och säga att det är raceincidenter, det ska de tåla etc. Det går jävligt fort och då är det viktigt att man kan känna att man litar på sina medtävlare. Det gör uppenbarligen inte folk med Simoncelli - dessutom förlorar han själv otroligt mycket på att köra med huvudet under armen.

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Danis misstag".
Den var rolig, skojare där.

Farten har han ju och hade han bara hållit ett lite vidare spår så hade han varit före Pedrosa i nästa kurva. Korkat minst sagt.

Simoncelli var klart snabbare än Pedrosa vilket han sett på info från depån under flera varav, och ändå gjorde han en "stördykning" på innern. Det är är inte första gången Pedrosa "bromsat på sig" i sin ambitionen att rädda sin placering.
Pedrosa lämnade svarta märken med sitt framhjul på Simoncellis vänsterben, Simoncelli såg nog inte ens Pedrosas framhjul och var först in i kurvan, då väljer man vål spår...eller!

/KentW

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Det tror jag med, han hade ögonen på sig och mycket gnäll innan.

Det räckte för att fälla honom.

Skulle vara kul att se Raceincidenten igen.
Vad för regel gäller, spåret äger den som kommer först in i böjen.

Jag fick uppfattningen att den lille Spanjoren gjorde en felberäkning.
[YOUTUBE-ID]MwgC5THaA8M[/YOUTUBE-ID]
Vinkel 1:
0:08 - Simoncelli kör in i Pedrosas framhjul med sitt vänsterben, varpå hjulet styr vänster i en vänsterkurva. Det är väldigt tydligt i den här sekvensen var kontakten sker först. Alla som vet vad motstyrning är förstår vilken effekt det får på Danis hoj.

Vinkel 2:
0:22 - Pedrosa är klart först och har innerspår.
0:26 - Förarna är jämsides. Pedrosa har innerspår.
0:28 - Simoncelli styr in framför Pedrosa och in i hans framhjul. Var skall Pedrosa ta vägen? Finns det något han kan göra i det här läget för att undvika situationen?

Filmen lär försvinna snart....

MC Doktorn

Guest
[YOUTUBE-ID]<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/hfKln0vOOdQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/YOUTUBE-ID]

Ser inget fel i detta, men Pedrosa följs av en förbannelse.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Simoncelli var klart snabbare än Pedrosa vilket han sett på info från depån under flera varav, och ändå gjorde han en "stördykning" på innern. Det är är inte första gången Pedrosa "bromsat på sig" i sin ambitionen att rädda sin placering.
Pedrosa lämnade svarta märken med sitt framhjul på Simoncellis vänsterben, Simoncelli såg nog inte ens Pedrosas framhjul och var först in i kurvan, då väljer man vål spår...eller!

/KentW

Jag tror inte du har förstått det här....:rolleyes:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

/KentW
Har du ens sett incidenten? Med tanke på att du skriver att "Simoncello såg nog inte ens Pedrosas framhjul" osv?
Till och med andra förare som Edwards och Rossi säger att Simoncelli var den som gjorde fel och ändå argumenterar en del för att Pedrosa bromsar på sig?
Titta igen och göm undan ert Pedrosa ogillande. Skit i bestraffningen utan titta på incidenten och vem som skapar den.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Risk för kontakt :confused:
Hur förhåller det sig till Rossi/Stoner incidenten? Eller Lorenzos tryckare på Dovi? Spies på Hayden? osv.

Genialiska omkörningar är inte sällan fräckisar där risken för kontakt varit överhängande. Ibland med kontakt - men ride through?

EDIT: "illegal manoeuvre", vad betyder det? Får man inte ta kurvan om man ligger före? Någon som vet var man hittar bra bilder? Videon är dålig upplösning och kass vinkel.

Skillnaden är fortfarande som jag skrev innan att det är skillnad på situtioner och att det inte hände något i dom andra situtionerna.
Både edwards och simons polare rossi tyckte att han gjorde fel idag, man lägger sig inte framför och flyger in i pedrosas framhjul i den hastigheten utan att det händer grejer. Om han nu var snabbare så hade han väl kunnat köra om på ett bättre sätt nånannanstans, det var ju inte sista böjen på sista varvet.

Korkat gjort som vanligt av simoncelli!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Vinkel 1:
0:08 - Simoncelli kör in i Pedrosas framhjul med sitt vänsterben, varpå hjulet styr vänster i en vänsterkurva. Det är väldigt tydligt i den här sekvensen var kontakten sker först. Alla som vet vad motstyrning är förstår vilken effekt det får på Danis hoj.

Vinkel 2:
0:28 - Simoncelli styr in framför Pedrosa och in i hans framhjul. Var skall Pedrosa ta vägen? Finns det något han kan göra i det här läget för att undvika situationen?

0:08 - Simoncelli är före, även knäet hänger ut framför Pedrosas framhjul
0:09 - Pedrosas hoj mer upprätt och det finns mer plats till vänster
0:28 - Det ser ut som Pedrosa har svårt i inbromsningen, dvs. har för mycket fart med sig och bromsar på sig.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
0:08 - Simoncelli är före, även knäet hänger ut framför Pedrosas framhjul
0:09 - Pedrosas hoj mer upprätt och det finns mer plats till vänster
0:28 - Det ser ut som Pedrosa har svårt i inbromsningen, dvs. har för mycket fart med sig och bromsar på sig.
Från Mathew Birts tweet.
Rossi is Simoncelli's big mate and even he found it hard to defend Marco today

Edwards säger samma sak - Simoncelli är ansvarig för att det går som det går. Ge er nu.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Har du ens sett incidenten? Med tanke på att du skriver att "Simoncello såg nog inte ens Pedrosas framhjul" osv?
Till och med andra förare som Edwards och Rossi säger att Simoncelli var den som gjorde fel och ändå argumenterar en del för att Pedrosa bromsar på sig?
Titta igen och göm undan ert Pedrosa ogillande. Skit i bestraffningen utan titta på incidenten och vem som skapar den.

Självklart har jag sett incidenten...flera gånger. Så tagga ner ...

Jag gillar Pedrosa skarpt, men det ÄR inte första gången han gör liknande misstag, och det har alltid drabbat honom själv.

Varken Edwards eller Rossi var i närheten, vad har dom sett som ingen annan sett?

/KentW

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag lägger mig väl igentligen inte i vems fel det va men jag minns att pedrosa dök på innern och tog med sig hayden ut i gruset när denne ledde vm så vi kan väl säga att det är lika nudå vad gäller pedrosa i alla fall...!?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Jag gillar Pedrosa skarpt, men det ÄR inte första gången han gör liknande misstag, och det har alltid drabbat honom själv.

Varken Edwards eller Rossi var i närheten, vad har dom sett som ingen annan sett?

/KentW
De har uppenbarligen sett incidenten på TV - det sitter ju massor med skärmar överallt. De har sett incidenten som den gått till - Simoncelli är ansvarig för att det blev kontakt inte Pedrosa.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Inget annorlunda, samma resultat som när jag sett BBC Sport lägga repriserna! Dani bromsar tyvärr helt klart på sig.

Tydligt är efter 28 sec, se hur Danis cykel jazzar och han tappar baken i ingången vilket självklart resulterar i att han inte har en chans när Simoncelli helt rättvist kommer på yttern dessutom med full kontroll & en mycket lugnare cykel.

MC Doktorn

Guest
Vinkel 1:

Vinkel 2:

Svårbedömt från den vinkeln!

Men från onboard kameran ur pedrosas syn klipper Simoncelli Peddots framhjul brutalt.

[YOUTUBE-ID]<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/hfKln0vOOdQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/YOUTUBE-ID]

Jag är beredd att ändra mig :krama kanske :D

Last edited:

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped

/KentW

Dom har lite bättre koll på hur det är att köra gp och relatera till liknande situationer och det litar jag mer på än att vissa personer här säger att det var pedrosa som bromsade på sig?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC