Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Har det kommit några uppgifter om vad telemetriloggarna visar på? Fakta vore intressant.

Enligt Simoncelli själv:
“In my opinion the incident went like this: Pedrosa was having a bit of difficulty – I had pulled alongside him and passed him. When he passed me back I was not intentionally trying to resist, and my telemetry shows that I got on the brakes at the same point as on previous laps." som Goffe postade.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
"Danis misstag".
Den var rolig, skojare där.

Farten har han ju och hade han bara hållit ett lite vidare spår så hade han varit före Pedrosa i nästa kurva. Korkat minst sagt.

Vidare spår? Har du ens sett repriserna? Simonchelli lämnar så mkt plats han bara kan, han är ju ute på kurbsen o sen AV banan.

Korkat? Må hända, men hans misstag är inte på något sätt värre än dom prylar Rossi hittat på genom åren, men han kommer undan med det för han heter Rossi.
Fjönterier är vad det är.

Det är inte heller omöjligt att Pedrosa tar ett vidare spår för att inte lämna plats till Simonchelli. Problemet är bara att han är redan förbi...

Hetlevrad raceincident, men knappast nåt annat.
Simonchelli är snart den femte alien...

Väldigt tråkigt med Pedrosa dock. Kul att se fler som har farten att utmana, även om det börjar likna Honda-Cup lite väl mycket.

Ska bli spännande att se när Crutchlov sätter Spisen på plats på riktigt också. Den killen är läskigt vass, vilket båda gott för framtiden.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Stacey Moaner är sjukt bra på att köra hoj men jisses vilket psykfall grabben är. Under flera år har han åkt runt på kval och sparkat efter folk och kostar det bara 45.000:- att slå någon på banan lär idioten fortsätta.

Grin-Jörgen kanske är den värsta kålsuparen vi sett på år och dag. Alla andra kör såååå oschysst och sen gör snubben samma sak mot Dovi. Vilken tomte!

Butter gör bort sig genom att bromsa för tidigt. Simon i källarna kan enkelt glida förbi på yttern och när Butter inser sitt misstag och försöker "täppa" till luckan är det försent. Ett par pass på gymmet kanske skulle hjälpa porslinsdockan.

Och alla som såg starten kan väl vara överens om att Butter har en STOR fördel i starten. Snart dags att ge lillen 40 meters tillägg. Suck!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Stacey Moaner är sjukt bra på att köra hoj men jisses vilket psykfall grabben är. Under flera år har han åkt runt på kval och sparkat efter folk och kostar det bara 45.000:- att slå någon på banan lär idioten fortsätta.

Grin-Jörgen kanske är den värsta kålsuparen vi sett på år och dag. Alla andra kör såååå oschysst och sen gör snubben samma sak mot Dovi. Vilken tomte!

Butter gör bort sig genom att bromsa för tidigt. Simon i källarna kan enkelt glida förbi på yttern och när Butter inser sitt misstag och försöker "täppa" till luckan är det försent. Ett par pass på gymmet kanske skulle hjälpa porslinsdockan.

Och alla som såg starten kan väl vara överens om att Butter har en STOR fördel i starten. Snart dags att ge lillen 40 meters tillägg. Suck!

Kan inte säga annat än att jag håller med.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Att du inte bara kan ge dig.... Pedrosa har fördelar samt nackdelar med att vara liten. Att man kan se idrott så ensidigt är för mig en gåta! Trött är bara förnamnet!

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke

Fattar inte varför du ens kollar på skiten.
"Hej jag ogillar alla bara för att det är kul och för att jag är världens största gnällkärring"

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Att du inte bara kan ge dig.... Pedrosa har fördelar samt nackdelar med att vara liten. Att man kan se idrott så ensidigt är för mig en gåta! Trött är bara förnamnet!

Hans nackdel idag: han gick sönder..igen.

Håller med Sandstream annars, utom om Stoner.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Fler förare gör omkörningar som resulterar i kontakt, men det är skillnad på hur och när det blir kontakt. Om man nuddar varandra jämsides på väg ut ur en sväng så är det inte lika riskfullt som att kasta sig in framför pedrosas framhjul in i en sväng när det går fort när han inte har någonstans att ta vägen. Dessutom så blir pedrosa tvingad till att ta ett tightare spår in i kurvan för att han blir intryckt ditåt innan svängen och även om simoncelli backar av innan svängen så är det för sent.

Tycker också att det är skillnad när tex rossi bromsade omkull sig på jerez och tog ut stoner, ja det var fel gjort men det bad rossi om ursäkt för och erkände att det var ett misstag av honom, men om rossi hade gjort samma sak i flera race i rad eller varit nära på att göra det så hade jag tycktsamma sak om honom. Men andra förare lär sig av sina misstag men simoncelli vägrar att vika 1 mm eller inse att han skapar farliga situationer.

Det är simoncellis oförmåga att göra skillnad på dessa situationer som gör att förare klagat på honom innan racet som var idag.
Oavsett rätt eller fel idag så tar han onödiga chanser som resulterar i att andra förare kan bli/blir skadade. Han hade lika gärna kunnat ta pedrosa i nästa kurva eller varvet efter men karln verkar inte ha förmågan att tänka så.
Sånt beteende borde kunna medicineras bort.. Som roffe? sa, spbergers?:näsblod:död

Lorenzo gjorde en fuling på dovi men det var efter dom hade bromsat klart och var djupt inne i svängen och på väg ur som dom nuddade, det är skillnad på att göra det på väg in i en sväng i hög fart som simoncelli gjorde. Och det är den körstilen som dom andra förarna inte gillar för att det är onödigt och farligt. Och jag förstår dom, även om det är lite löjligt att tex elias gnäller som inte ens är i närheten av simoncelli.

Att förarna har klagat på simoncelli innan påverkar säkert att han blev straffad, däremot så är inte gnället obefogat, men tror mer att det är för att han har gjort liknanade saker innan och att han inte verkar förstå vad han gör och inte ändrar sig som gjorde att fick ett straff. Tycker det var rätt åt honom.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De flesta förare (Edwards, Rossi, Spies, Dovi, Lorenzo so far vad jag har hittat) som uttalat sig om incidenten anser att Simoncelli är den som bär den största skulden - det är svar nog för mig.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
De flesta förare (Edwards, Rossi, Spies, Dovi, Lorenzo so far vad jag har hittat) som uttalat sig om incidenten anser att Simoncelli är den som bär den största skulden - det är svar nog för mig.

Det pågår en hetsk Twitter-debatt i ämnet men, som du säger, förarna verkar helt överens om att det är Sic:s fel även om straffet i sig kanske borde varit ett annat.

Det som alla säger är att om Sic hade legat kvar i sin linje och tagit innern i nästa kurva så hade allt vart frid och fröjd, nu gör han inte det utan viker in framför Pedrosa, klipper Pedrosas framhjul med sitt ben (hence däckmärkena) och sedan är det kört.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Men andra förare lär sig av sina misstag men simoncelli vägrar att vika 1 mm eller inse att han skapar farliga situationer.

Det är simoncellis oförmåga att göra skillnad på dessa situationer som gör att förare klagat på honom innan racet som var idag.
Oavsett rätt eller fel idag så tar han onödiga chanser som resulterar i att andra förare kan bli/blir skadade. Han hade lika gärna kunnat ta pedrosa i nästa kurva eller varvet efter men karln verkar inte ha förmågan att tänka så.
Klarsynt analys av Simoncelli och händelsen.

:mattias

Kolla bilden. Simoncellis omkörning gör att han tvingar sig själv in i ett spår som leder rakt ut i gruset. Bra tänkt där!

Grabben är ju helt... :dummer

Bifogat

• sic-fiasko.jpg
    sic-fiasko.jpg
    96.2 KB · Visningar: 96

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Av det jag har hört så är det en repsol hrc honda i andra färger, den fjärde fabrikshojen från hrc och att han ska ha samma grejer och uppdateringar som dom andra repsol hondorna.
Är osäker på om han kommer få det i fortsättningen i samma utsträckning, hrc var inte så imponerade av hans körning idag:näsblod
Enligt en del tweets från depån ska Simoncelli ha blivit inkallad till HRC trailern efter racet, med skinnstället på.
Tror det blev en liten uppsträckning.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag vette faen... Var helt övertygad om att incidenten var Simoncellis fel först. Men har kollat på reprisen nu igen, och börjar fan tycka att dom var lika delaktiga båda två. Simoncelli missar linjen i kurvan och kör ut i gruset, och det tolkade jag som att han gick in för fort i kurvan. Men nu ser det ut som att han gör det på grund av kontakten med Pedrosa. Han lämnar dessutom en meter asfalt på innern, som borde räckt mer en väl till Pedrosa. Efter att ha sett det nu igen så ser det ju ut som att Pedrosa också kommer in alldeles för fort. Kollar man kameravinkeln bakifrån så ser det ju ut som att han är på väg rakt ut när han träffar Simoncelli.

Jag tror att båda förarna ser varandra under inbromsningen, och det helt enkelt blir en bromsduell. Ingen vill vika ner sig, och när dom väl kommer fram till kurvan så går det lite för fort för båda två. Simoncelli gör vad han kan när han viker in, och lämnar faktiskt plats på innern till Pedrosa, som i sin tur också kommer in lite "het" så platsen räcker inte till för honom. Han börjar bromsa i nedlägget vilket gör att hojen reser sig lite och driftar ännu mer, och han kör in i Simoncelli.

Jag tycker dom har ungefär samma skuld, och att Simoncelli bara blir straffad för att det är Pedrosa som går omkull och skadar sig, och att det varit mycket snack om hans körstil på sista tiden. Hade Valentino gjort samma manöver, hade han inte blivit straffad.. Helt säkert...

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vilket vore rättvist. Simoncelli har på kort tid riskerat andra förares säkerhet väsentligt mer än Rossi har gjort.

Hmm... Jaa, jag är ju av den åsikten att reglerna ska vara samma för alla, och att man dömer varje situation för sig. Det ska inte spela någon roll vem som gör vad, och hur den personen uppträtt tidiare. Särskilt om man är "ostraffad" sedan tidigare.

Är det 1000:- i böter för fortkörning, så är det 1000:- som gäller för alla. Oavsett om man legat nära att kört för fort tidigare eller inte.

Men det är bara jag....

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Simoncelli körde onekligen väldigt tufft, men jag håller inte med om att "körde in i" Pedrosa som andra har hävdat i tråden. Simoncelli är aldrig i närheten av apex, och det finns utan tvekan plats för en hoj innanför honom. Problemet är att det inte finns en möjlighet för Pedrosa att sätta hojen på apex i den fart och med det spår han har. Båda förarna förlitade sig på att den andra skulle vika ner sig, båda förarna kunde ha undvikit kraschen genom att själv göra det, och när ingen av dem gjorde det gick det som det gjorde.

Jag tror att oavsett vem av dem som hade gått omkull så hade den andra fått en bestraffning, och varit ungefär lika förtjänta av den, de körde båda med för lite fantasi och för små marginaler.

Väldigt tråkigt för Pedrosa, som äntligen verkade som att han börjat få ordning på axeln efter senaste operationen.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Sett från den här vinkeln tycker jag inte det är självklart vem som bär störst skuld. Simoncelli ser ut att ta ett fint spår genom kurvan, och har lämnat plats för innerspåret. Fast hans kropp är stor, och hänger ut mycket, så luckan blir ganska liten ändå. Pedrosa har inte hunnit få ner farten tillräckligt, och skulle antagligen behövt ta ett brett spår ifall han inte kört in i Simoncelli.

[YOUTUBE-ID]4kWAvnlfAdQ[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...