Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Vart skulle den lille Spanjoren ta vägen?

2_pedrosa_simoncelli_slideshow.jpg
Svänga in åt vänster till curbsen?

Ser ut som om Simone svänger skarpare trots den förmodade högre farten då han är före. Åtminstone så lutar hojen mer.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Svänga in åt vänster till curbsen?

Ser ut som om Simone svänger skarpare trots den förmodade högre farten då han är före. Åtminstone så lutar hojen mer.
Dani förväntade sig inte den manöver Simonchelli drog. Att då när han till slut ser honom vika in extra och över kurbsen? Sådan racingnärvaro har nog inte den mest erfarne racingstjärnan. Han vart överrumplad, reagerar instinktivt att bromsa men kör in i bakdäcket på Simonchellis hoj.

Felet låg bara i Simonchellis val av attack / spår som inte gav Dani några valmöjligheter alls och resultera i en onödig incident där tyvärr även nyckelbenet gick av som orsakat Dani riktiga problem att kämpa för någon titel i år.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Dani förväntade sig inte den manöver Simonchelli drog. Att då när han till slut ser honom vika in extra och över kurbsen? Sådan racingnärvaro har nog inte den mest erfarne racingstjärnan. Han vart överrumplad, reagerar instinktivt att bromsa men kör in i bakdäcket på Simonchellis hoj.

Felet låg bara i Simonchellis val av attack / spår som inte gav Dani några valmöjligheter alls och resultera i en onödig incident där tyvärr även nyckelbenet gick av som orsakat Dani riktiga problem att kämpa för någon titel i år.

Skriver du inte emot dig själv här? Första stycket så gör Dani fel val pga. överrumpling och oförmåga att du kunna välja att svänga in extra och i andra stycket så har han inga valmöjligheter?

Svårt att se på en stillbild, men i just denna bilden så ser det ut som att Simone ligger före, att Dani har gått om asfalt till vänster om sig och att han kan lägga ned mer och svänga in.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skriver du inte emot dig själv här? Första stycket så gör Dani fel val pga. överrumpling och oförmåga att du kunna välja att svänga in extra och i andra stycket så har han inga valmöjligheter?

Svårt att se på en stillbild, men i just denna bilden så ser det ut som att Simone ligger före, att Dani har gått om asfalt till vänster om sig och att han kan lägga ned mer och svänga in.
Jag såg rejset, och ett antal replays... Simonchellis manöver var onödig och gav Dani noll utrymme. Bilden gör inte incidenten rättvisa. Det är ju som att visa en granat före den är kastad och påstå att skadan som skedde pga granaten inte var granatens fel så att säga. "Vem vare som kasta!??" ... Simonchelli....

Kommer sluta ordfajtas om detta ytterligare. Ingen kommer vinna på det. Done! :)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det var åtminstone inte samma nyckelben han tog bort skruvar och platta ifrån nyligen. Man ska se saker från den ljusa sidan. Nu kan dom skruva ihop även höger nyckelben, blockera lite artärer, ta bort skruvarna och plattan även från höger sida. Sen är han redo att bryta vänster nyckelben igen!

Mjölk, Dani. Det ger starka ben.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag såg rejset, och ett antal replays... Simonchellis manöver var onödig och gav Dani noll utrymme. Bilden gör inte incidenten rättvisa. Det är ju som att visa en granat före den är kastad och påstå att skadan som skedde pga granaten inte var granatens fel så att säga. "Vem vare som kasta!??" ... Simonchelli....

Kommer sluta ordfajtas om detta ytterligare. Ingen kommer vinna på det. Done! :)
Bekvämt. Jag kommenterar ett inlägg med en bild i, du svarar på min bildkommentar som innehåller motsägelser. När jag ifrågasätter det så hoppar du ur context och skjuter ut dig ur diskussionerna. :sissy

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Vad bra, då har vi rätt ut det här :rolleyes:
Alla får tycka vad dom vill men när man ser på faktan kring incidenten så tycker jag att det pekar åt ett håll:
Pedrosa blir intryckt åt vänster innan kurvan för att han undviker kontakt när simoncelli kommer på yttern, redan där gör simoncelli fel för att det får inte plats två st i bredd i den kurvan, simoncelli har sagt att han backade av innan kurvan, pga att han ser att det kommer bli för trångt, och ändå försöker han ändå komma förbi i böjen och skiter i att det är för trångt då han förmodligen tänker ta yttern för att få innern i nästa böj. Och skiter då i om dom får kontakt och verkar inte förstå konsekvenserna, det är ju typ en 50-50 chans att det ska gå lr inte och om det är Pedrosa eller han själv som kommer att ramla som resultat. Nu vek Pedrosa upp och ramlade själv efter Simon klippte hans framhjul och om Pedrosa hade legat kvar med nedlägg så hade han inte klarat svängen för det fanns ingen plats kvar, då hade han lowside:at och förmodligen tagit med simoncelli. Hur kan detta vara pedrosas fel?

Istället för att försöka klara en omöjlig sväng med fullt nedlägg så rätar pedrosa upp efter att simoncellis armbåge slår i honom och hans framhjul när han ändå försöker ta sig förbi trots att det inte finns nog med plats, sedan kraschar Pedrosa när han inte kan räta upp helt utan att simoncellis bakhjul klipper hans framhjul. Det bevisar väl att simoncelli inte har lämnat någon plats och att han inte har någon riskbedömning överhuvudtaget. Han erkänner att han backade av lite innan böjen men inte att han har gjort ngt fel..
Och att göra så på det stället jämfört när tex Lorre nuddade dovi är två helt skilda saker och andra situationer som jag skrev innan. Och simoncellis förmåga att skilja på situationer där det finns risk för kontakt och vad det kan få för konsekvenser är obefintlig. Inte ens efteråt när resultatet är att pedrosas nyckelben är av och många andra gp förare tycker att simoncelli gör farliga, onödiga och dumma saker som denna så verkar han inte vilja inse vad han gör för fel.
Han var ledsen att Pedrosa var skadad men tyckte inte att han gjort ngt fel.. Han backade av innan svängen då han såg att det skulle bli för trångt, sen försöker han ändå komma om trots att han vet att det inte går att vara två i bredd där och kunna hålla spåret, speciellt då båda låg längre till vänster än höger, då finns det absolut ingen plats för båda. Han vet att det är fel, annars skulle han väl inte backat av innan kurvan när han ser att det inte går, och ändå försöker han, kanske för att det var för sent att ändra sig. Men fakta är att han skapar såna här situationer väldigt ofta och jag håller med Rossi, Lorenzo, spies, Edwards, mfl och tycker att detta var absolut hans fel. Han ger inte Pedrosa ngt val mer än att krascha själv lr att han ska ta med sig simoncelli när han försöker klara det. Pedrosa som har en lite mer normal förmåga att bedömma risker tar alternativet där bara han själv ramlar istället för att riskera att båda blir skadade.

Ni måste väl se skillnaden på situation tex mellan lorre och dovi som får lätt kontakt på väg ur en böj sida vid sida istället för att kasta sig in framför ngns linje och slå undan ngns framdäck??
Det är ju iallafall detta som dom andra förarna i gp klagar på angående simoncelli körstil. Och jag håller med, han gör korkade saker som skapar farliga situationer. Dom har klagat på det innan racet för det har hänt förut, och den här gången så blev ngn skadad av det.

Rätt eller fel så är simoncellis körning ett problem för han inte kan skilja på hur stor risk det är för att han ska klara en omkörning utan kontakt och vad som händer om dom skulle få kontakt. Börjar bli mer och mer övertygad att det fattas ngt i hjärnan på simoncelli.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Strax efter ser det ut så här där då Sic innan legat bakom Peddo men bromsar senare för att göra en ytterrökare

Vart skulle den lille Spanjoren ta vägen?

Är det nån som tar dina inlägg på allvar? Var det inte rossi som såg ut som en föredetting?

Kolla dig i spegeln så har du en föredetting där.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Ni måste väl se skillnaden på situation tex mellan lorre och dovi som får lätt kontakt på väg ur en böj sida vid sida istället för att kasta sig in framför ngns linje och slå undan ngns framdäck??
För att det där resonemanget ska hålla så förutsätter det att Lorenzo och Simoncelli kunde kontrollera sina touch:ar av sina motståndare. Det tror inte jag att de kunde, än mindre kontrollera utfallen av dem.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Dani förväntade sig inte den manöver Simonchelli drog.

Felet låg bara i Simonchellis val av attack / spår som inte gav Dani några valmöjligheter alls

Är det inte på tiden att dom börjar förvänta sig vad som helst av Simonchelli. Sen när skulle han ha börjat vika sig i ett sånt där läge. Han kör tuff och på gränsen till korkat.

Alltså inget försvar...men nästan direkt när Dani bestämmer sig för att ta tillbaka från Simonchelli har han förseglat sitt öde. Och det är som det är i racing. Sometimes you win and sometimes you loose i sådana där situationer.

Vem fel kan man spekulera i hur mycket som helst...och att vi ens måste spekulera är väl för att det inte är riktigt solklart. Om inte om fanns lixom.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Vad bra, då har vi rätt ut det här :rolleyes:

För att det där resonemanget ska hålla så förutsätter det att Lorenzo och Simoncelli kunde kontrollera sina touch:ar av sina motståndare. Det tror inte jag att de kunde, än mindre kontrollera utfallen av dem.

Mer än simoncelli då det inte resulterade i ngt och även om det inte hände ngt så inser Lorenzo att det är fel att göra så och försöker undvika det så mkt det går till skillnad mot simoncelli som gör liknande saker hela tiden och inte ens när någon blir skadad så inser han att han gör fel.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Är det inte på tiden att dom börjar förvänta sig vad som helst av Simonchelli. Sen när skulle han ha börjat vika sig i ett sånt där läge. Han kör tuff och på gränsen till korkat.

Alltså inget försvar...men nästan direkt när Dani bestämmer sig för att ta tillbaka från Simonchelli har han förseglat sitt öde. Och det är som det är i racing. Sometimes you win and sometimes you loose i sådana där situationer.

Vem fel kan man spekulera i hur mycket som helst...och att vi ens måste spekulera är väl för att det inte är riktigt solklart. Om inte om fanns lixom.

Fast det är ju lite som att peka ut en kille som mördare eller våldtäktsman och låta honom hållas bara för att man pekat ut honom innan. Jag tycker nog att man inte ska komma undan med vad som helst bara för att man alltid har varit sån.

MEN, jag vet fan inte vad jag ska tycka. Det kanske har skrivits tidigare, men hade SIMONCELLI (ja, så stavas det) lyckats med den här manövern hade han varit ett geni. Nu gick det inte, så hundhuvudet är hans. Hur mycket vi än tjafsar om det läker inte Danis nyckelben, och Simoncelli kommer inte på gårdagens pall.

Som sege skrev: Vad dåligt det går för Yamaha! Funkar inget vidare utan ledargestalterna där, va?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bekvämt. Jag kommenterar ett inlägg med en bild i, du svarar på min bildkommentar som innehåller motsägelser. När jag ifrågasätter det så hoppar du ur context och skjuter ut dig ur diskussionerna. :sissy
Jag gav dig svar (som du citerar), som du nu skiter i att kommentera oxå och istället går på personligt. Snyggt.

//Edit: :död :)

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Mer än simoncelli då det inte resulterade i ngt och även om det inte hände ngt så inser Lorenzo att det är fel att göra så och försöker undvika det så mkt det går till skillnad mot simoncelli som gör liknande saker hela tiden och inte ens när någon blir skadad så inser han att han gör fel.
Jag har inte sett någon ursäkt ifrån Lorenzo? Hur vet du att han insåg att han gjorde fel? Han tog placeringen. Jag hade tyckt det varit mycket intressant att läsa/höra Jorges kommentarer om tryckaren på Dovi.

Även om Jorge så klart inte pekade ut sig själv i diskussionerna angående närgången körning inför racet så var han i högsta grad med i dem. Att inte beakta dem eller dra lärdom av dem gäller båda två!

EDIT: Vågar man hoppas att de släpper data ifrån Danis hoj- Hur hårt/sent bromsade han jämfört med de tidgare varven? Låste han upp? Svarade han på Simoncellis omkörning?

Last edited:

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Fast det är ju lite som att peka ut en kille som mördare eller våldtäktsman och låta honom hållas bara för att man pekat ut honom innan.

Han ska absolut inte komma undan med nåt. Men jag menar att övriga förare borde lixom vara beredda på att nåt skit händer om Simoncelli är i närheten.

Inte heller så att dom bara ska gilla läget och han ska hållas.

Självklart måste någon förklara för honom vad som är OK eller inte. Men hur såg det inte ut när han körde i 250 klassen?? Hans "motspelare" var ibland som bowlingklot. :rolleyes:

//M

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Håller med dig, Rossi ser ut och känns som en föredetting just nu.

Rätt bra av en föredetting att roffa åt sig en 3:de plats. :tungan

Och nog finns det dom som är mer föredettingar är Rossi.

T.ex Capirossi, när gjorde han senast en insats. Han kanske skulle fundera på att börja knyppla istället. Alltså inget ont om Loris. Men där kan vi snacka föredetting.

MC Doktorn

Guest
Rätt bra av en föredetting att roffa åt sig en 3:de plats. :tungan

Och nog finns det dom som är mer föredettingar är Rossi.

T.ex Capirossi, när gjorde han senast en insats. Han kanske skulle fundera på att börja knyppla istället. Alltså inget ont om Loris. Men där kan vi snacka föredetting.

Det krävdes att en kraschade ut och den andra fick en drive-through för att hamna på pallen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC