Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Han la sig framför pedrosa i hans linje utan att pedrosa kunde ändra sin linje och klippte hans framhjul vilket är bevis för det jag skrev innan.

Men hur skulle Simon i förväg kunna veta att Dani skulle visa sig behöva "okontrollerad inbromsning"-linjen, istället för racinglinjen ?

Tight, ..visst.
För tight, ...kanske.

Men Simon har fortfarande full kontroll på sin cykel hela vägen, ...Danis börjar studsa, tappar linje och bromseffekt ganska tidigt ser det ut som i bilderna tagna bakifrån (och jag ger mig tusan på att det kan påvisas i en bergådalbana-kurva i Danis bromstryckstelemetri, ...där Simon har en slät & fin dito).

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Men hur såg det inte ut när han körde i 250 klassen?? Hans "motspelare" var ibland som bowlingklot. :rolleyes:

//M

Hur var t ex det på Mugello 2008 när Barbera vurpade mitt på rakan??
Kommer ej ihåg hur snacket gick efter det, men nog ser det ut som om Sic byter spår helt obefogat.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Men hur skulle Simon i förväg kunna veta att Dani skulle visa sig behöva "okontrollerad inbromsning"-linjen, istället för racinglinjen ?

Tight, ..visst.
För tight, ...kanske.

Det kan han inte, men man kan värdera hur olika situationer ser ut och när det är störst chans att komma om utan kontakt och utan att behöva sno ngn annans spår. Det är den förmågan simoncelli saknar om man jämför med andra förare. Visst andra gör misstag men dom inser det oftast till skillnad från simoncelli som inte ens tycker att han gör något som helst fel nångång.

Han sätter sig/och andra i såna situationer oftare än vad andra gör.
Och det tycker jag även att han gör denna gång, du kan ju inte säga att hans omkörningsförsök inte påverkar dani..?

Jag är absolut inget dani-fan men nån jävla måtta får det va...:)
Orkar inte tjöta mer om det.. Men ska bli kul att se vad som sägs om detta av gp-killarna innan nästa race.. Men ikke tänk mer på det nu..:)

Last edited:

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Hur var t ex det på Mugello 2008 när Barbera vurpade mitt på rakan??
Kommer ej ihåg hur snacket gick efter det, men nog ser det ut som om Sic byter spår helt obefogat.

Jag tror inte att det blev repressalier efter den incidenten, som var MYCKET läskigare än denna, det går ju som bekant undan på Mugellos raksträcka. MEN, inte heller den gången tror jag att Simoncelli tog ut någon med flit. Han svängde mitt på rakan för att försvåra för Barbera att slipstreama, vilket flera andra också gör hela tiden, speciellt i de mindre klasserna.

Fick Simoncelli ett hårdare straff än någon annan med dokumenterat hänsynslös körstil som orsakar en annan förare krasch och benbrott?

Vilken förare/incident tänker du på?

Jag känner inte till ett enda fall där det utdelats straff för liknande saker tidigare, vilket gör det hela ännu märkligare då det händer ganska frekvent att förare tar ut varandra med mer eller mindre begåvade handlingar. Tråden är full av exempel på detta.

Tight, ..visst.
För tight, ...kanske.

Men Simon har fortfarande full kontroll på sin cykel hela vägen, ...Danis börjar studsa, tappar linje och bromseffekt ganska tidigt ser det ut som i bilderna tagna bakifrån (och jag ger mig tusan på att det kan påvisas i en bergådalbana-kurva i Danis bromstryckstelemetri, ...där Simon har en slät & fin dito).

Exakt, varför kommer dte inga uppgifter om telemetrin (förutom Simoncellis egna uttalande).

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Sic bromsar senare för att göra en ytterrökare

Enligt Simoncelli visade hans telemetri att han bromsat på samma ställe som tidigare varv. Det måste alltså varit Pedrosa som bromsade sent. Jag tycker incidenten liknar den mellan Rossi och Stoner i förra racet. Ifall den har fått samma utgång som den här, skulle Stoner fått en bestraffning då?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag känner inte till ett enda fall där det utdelats straff för liknande saker tidigare, vilket gör det hela ännu märkligare då det händer ganska frekvent att förare tar ut varandra med mer eller mindre begåvade handlingar.
Du besvarar själv varför inte all närkontakt mellan förare bestraffas.

Enligt Simoncelli visade hans telemetri att han bromsat på samma ställe som tidigare varv.
Om Simoncelli bromsade på samma ställa som tidigare varv var det för sent eftersom han körde om Pedrosa på utsidan och befann sig långt från idealspåret.

Last edited:

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85

Menar du på allvar att denna incident var fulare (mindre begåvad) än alla andra tidigare förekommande incidenter där ingen fällts av tävlingsledningen?

Radare skrev:
Om Simoncelli bromsade på samma ställa som tidigare varv var det för sent eftersom han körde om Pedrosa på utsidan och befann sig långt från idealspåret.

Han säger det ju själv och det syns tydligt, han lämnade en lucka. Inte stor, men dock en lucka.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Detta var knappast det värsta vi sett i MotoGP, inte ens nära. Varken i själva tuffheten/fräckheten, utfall av skada, eller påverkan på VM-tabell.

Oavsett skuldfrågan så finner jag det direkt felaktigt att utdöma ride-through-straff!

Dani skulle gjort som 2006 och försökt ta innern, ev. med lowside som följd och tagit ut dem båda - men mindre snack efteråt.

Långt ifrån idealspåret? Inte jämfört med ett kvalvarv. Bara en förare som försöker förhindra omkörning lägger sig till vänster inför en vänstersväng.

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Enligt Simoncelli visade hans telemetri att han bromsat på samma ställe som tidigare varv. Det måste alltså varit Pedrosa som bromsade sent. Jag tycker incidenten liknar den mellan Rossi och Stoner i förra racet. Ifall den har fått samma utgång som den här, skulle Stoner fått en bestraffning då?

Oändlig diskussion..... det enda vi vet är att tävlingsledningen fattade rätt beslut och att den enda som ansåg sig helt oskyldig var hårbollen själv.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Oändlig diskussion..... det enda vi vet är att tävlingsledningen fattade rätt beslut och att den enda som ansåg sig helt oskyldig var hårbollen själv.
Hur kan vi veta det? Motsatsen bevisas inte minst i den här tråden.
Själv tycker jag det var fel beslut. Många är de som anser Simoncelli vara oskyldig, läs MCN's blogg med insändarna där - nära nog alla rasar mot straffet.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Dani skulle gjort som 2006 och försökt ta innern, ev. med lowside som följd och tagit ut dem båda - men mindre snack efteråt.

Mindre han får ju skit för det senast i ditt inlägg Sahlbrink.

Nån som ens kollat i slow motion?
Jaq har och har precis stoppat i nya linser.
Pedrosa reser inte cykeln förrän Simon touchar hans framhjul med knät.

MC Doktorn

Guest
Hur kan vi veta det? Motsatsen bevisas inte minst i den här tråden.
Själv tycker jag det var fel beslut. Många är de som anser Simoncelli vara oskyldig, läs MCN's blogg med insändarna där - nära nog alla rasar mot straffet.

Du menar att rättvisan finns på olika bloggar och forum?

Jag tycker att det var ett bra beslut och att Sic har skitit i skåpet när han mejar ner HRC titelkandidat.
Hade han varit smart hade han tagit Ped något varv senare.

Han har inte ens bett om ursäkt? vilket tyder på att han har psykopatiska drag.

Tycker det är bra att man stävjar fulkörningar genom bestraffningar.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Mindre han får ju skit för det senast i ditt inlägg Sahlbrink.
Hade det utdömts straff till någon av dem då? Jag tror inte det.

Har tyvärr inte slow-mo möjlighet, hade gärna haft mer att gå på. I de vinklar jag sett kan jag inte avgöra att knä och framhjul möts. Är det där det blir kontakt?

Jag skriver inte att Simoncelli är oskyldig, men jag är mycket tveksam till utdelandet av straff.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Men han är involverad i många farliga incidenter som han orsakar tillslut rinner bägaren över av dumheter.
I så fall är det ändå fel att utdöma ett straff för en enskild incident och med en bestraffning som aldrig annars tillämpas. Jag tycker det sänder fel signaler till förarna, inte minst Simoncelli, samt urholkar tilltron till regelverk/domare iom. godtyckligheten.

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Ja, konstigt att Spies på "fAAAcTOriii" inte kan köra bättre än så här! Han var ju så jäkla med förra året på "sämre" material.

Eller så blev hans lönelyft så högt så han tappade intresset för racingen... Han kan ju troligen pensionera sig extra tidigt nu. Han har ju redan tjänat fett i USA på racingen.

Han kanske gör en Toseland, bra första året ner på jorden andra....
Och då är jag ändå en kappvändare och hejar på alla som kör Yamaha och buar åt dom när dom byter ( typ den där duktiga italienaren som kände sig hotad av en grinolle och bytte för pengarna skull när jag hade hoppas på att han skulle vara kvar och visa vem som är bäst när det gäller ) Mvh. Kjell "Gullan" Bornemo #70 i Wookie 1000 och REC

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hursom....
Stoner kör övertygande på Hondan. Klar kandidat till titeln. :tummenupp
Simon kör för mycket på gränsen för att vara ett hot mot titeln. Pedrosa var i mina ögon det stora hotet. Pedrosa kommer säkert inte vara i bra form på minst två race.
Lorenzo tror jag kommer vara ganska ohotad tvåa ett tag framöver,,förutom då Simon håller ihop det.

Men en olycka som Pedrosas kan ju ändra mitt scenario, som annars är stensäkert. :arsele

Säsongsslutställning alltså:

Stoner
Lorenzo
Simon

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Nu har jag nog sett alla klipp som tuben inbjuder till, men kan fortf. inte förstå hur folk får det till att Sic är den som kör in i Pedrosa :D

Visst, Sic kör en riktig rökare på yttern, men han håller sitt spår ända tills Dani kör in i hans knä, inte ens då faller Sic utan viker in knät mot cykeln för att ge mer plats. Dani & andra sidan "känner sig trängd" och rätar upp cykeln varpå han kör in i Sic's bakhjul. Hade Dani bara insett att han blev omkörd och bromsat lite tidigare så hade han ju kunna hålla sitt spår på innern medans Sic hade gjort 800-erans värsta omkörning..

Ne, Sic är först in i böj och ligger först när dom börjar vika ner. Må hända att han på rent bandagsspråk "snor hans spår", men det är Dani som kör in i Sic! Ni som inte håller med är f-n blinda :D

För övrigt är straffet rena hånet om man ser till Rossi torpedering av Stoner. BBC's kommentatorer sa det klockrent för övrigt.. En RT går aldrig att ta tillbaka, men ett tidspåslag kan man alltid komma fram till i efterhand då man sett och jämfört telemetri etc.

[YOUTUBE-ID]4kWAvnlfAdQ[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...